2020-09-03, 08:09
Medlem
När Region Värmland i går av misstag rapporterade dödsfall så ser man att siter som c19.se och platz.se inte klarar av att hantera sådan information! Utan de behåller de rapporter av dödsfall som de får in

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-varmlands-lan
https://regionvarmland.se/halsa-och-vard/coronavirus---covid-19/aktuellt-lage-i-varmland--covid-19/

https://c19.se/Sweden/V%C3%A4rmland
https://platz.se/coronavirus/?lan=varmland
Citera
2020-09-03, 08:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror - utan att veta - att butiksbesöken trots allt är en "viktig händelse" för många av dessa som är "livrädda" för smittan. De vill inte handla på nätet och de vill inte beställa hemleverans, eftersom de då missar ett tillfälle att titta på andra människor, prata med kassören och eventuellt kunna påpeka om något butiken INTE ha gjort för att skydda vederbörande för all framtid..

Lösgodiset hoppar ju inte på en. Så smittorisken lär vara obefintlig. Likaväl som kundvagnarna som inte heller andas på en.. Ändå borde de "desinficeras" efter varje kund - som jag hörde en kund kräva häromdagen när jag handlade.. :-o

Om man dessutom öppnar tidigare för denna livrädda grupp då gnälls det att de vill ha sovmorgon istället. Och sent törs de inte gå ut överhuvudtaget. Så man borde väl stänga butiken för alla under 70+ mitt på dagen? Fast då gnälls det väl att man måste vänta tills klockan tolv för att kunna handla i fred och då går hela dagen till spillo..
Wow vi har verkligen olika uppfattning. Tycker de äldre gnäller förvånansvärt lite. Nu i ett halvår i isolering börjar de snarare visa täcken på hopplöshet och depression. Många stannar inte hemma för deras egen rädslas skull utan de vill inte vara till last för samhället och sjukvården. De som gnäller högst är enligt mig relativt unga män som inte förstår att de också måste offra något för allas skull och feta 65+ män som inte själva fattar att de är i främsta hand dem som kommer ta upp sjukvårdsplats och tror att de är oövervinnliga (självklart finns det även kvinnor som gnäller).
Jag tycker att de äldre borde mana sig själva till kamp! Slås för sina rättigheter som nu fråntagits dem. De har varit med och format, betalt detta samhälle som de nu är oönskade i. De kan inte ens lita på att de får sjukvård om de bli sjuka.
Citera
2020-09-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ni påminner mycket om de som i början av mars trodde att smittan kommer inte Europa.
Om den kommer till Europa då kommer den inte till Sverige.
Om den kommer till Sverige då är det ändå några få som får den och de isolerar sig själva hemma.
Ni brukade skriva att det är osannolikt att någon ung och frisk skulle dö av den i Sverige Och det är BARA sjuka och gamla som dör av den.
All information som sprids på nätet om hur farlig sjukdomen är och hur den påverkar samhällsfunktioner är påhittad av de ryska spionerna eller höger extremister för att skada staten. Sverige kommer inte alla bli drabbad av den.
De som skriver om hur farlig Covid-19 är, ska vara samma personer som skriver om 5G master som tidigare brukade skriva att resan till månen har aldrig skett.
De som skrev i början av mars att tusentals människor kommer att dö av Covid-19, kallades för nättollar som vill bara provocera och gräla som moderatorn skulle stänga ut så att forumet får lugn och ro.
Faktum är att alarmisterna har haft rätt om Covid-19 hela tiden medan ni har varit ute och cyklat.
Många dog, många blev smittade och ekonomin fick rejäl med stryk.
Detta är inte slut än utan ännu mer elände är att vänta tills vaccinet kommer.

De värsta alarmisterna har bara flyttat målstolparna hela tiden.
Det skulle vara 100.000-200.000 döda kring midsommar. Folk ramlade ihop på stan. Den senaste av alla förflyttningar var nog att vi skulle ha 6000 döda 1 augusti.
Den personen är nu försvunnen.
Att ständigt revidera sina gissningar gör ju att man alltid i efterhand kan säga ”vad var det jag sa”.
Ingen, förutom ni andra ryggdunkande lirare lyssnar längre på er.

Det värsta problemet tycker jag är att verkligheten nästan kommer bort i bruset av era domedagsprofetior.
Att Sverige totalt misslyckades i våras med alla dödsfall, kommer liksom inte i fokus när ni skriker om katastrof, massmord och twitterlänkar om att ingen någonsin tillfrisknar efter dödsviruset.
Citera
2020-09-03, 08:19
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi får väl se hur många döda det blir idag. Jag gissar på nio. Minst. Det vill säga en stadig ökning denna vecka.
Suck ...
Nej det kommer inte varken dö eller rapporteras 9 eller mer idag.
Jag har väl gett mig in i såna här över/under förutsägelser minst 20 gånger i tråden hittills och har haft rätt 100% av gångerna, så även idag.
Citera
2020-09-03, 08:23
Medlem
Är det ens nån som bryr sig längre? Har inte tänkt på viruset på flera månader. Har gått till affären som vanligt och ofta tagit på lösgodis och stoppar i munnen direkt efter jag handlar på affär.
Citera
2020-09-03, 08:23
Medlem
Citat:
Vi får väl se hur många döda det blir idag. Jag gissar på nio. Minst. Det vill säga en stadig ökning denna vecka.

Varför skulle det öka? Finns det någonting som tyder på det?
Citera
2020-09-03, 08:27
Avslutad
Citat:
Jag tror - utan att veta - att butiksbesöken trots allt är en "viktig händelse" för många av dessa som är "livrädda" för smittan. De vill inte handla på nätet och de vill inte beställa hemleverans, eftersom de då missar ett tillfälle att titta på andra människor, prata med kassören och eventuellt kunna påpeka om något butiken INTE ha gjort för att skydda vederbörande för all framtid..

Lösgodiset hoppar ju inte på en. Så smittorisken lär vara obefintlig. Likaväl som kundvagnarna som inte heller andas på en.. Ändå borde de "desinficeras" efter varje kund - som jag hörde en kund kräva häromdagen när jag handlade.. :-o

Om man dessutom öppnar tidigare för denna livrädda grupp då gnälls det att de vill ha sovmorgon istället. Och sent törs de inte gå ut överhuvudtaget. Så man borde väl stänga butiken för alla under 70+ mitt på dagen? Fast då gnälls det väl att man måste vänta tills klockan tolv för att kunna handla i fred och då går hela dagen till spillo..

Precis! Och jag glömde nämna det mest störande angående tanten i mitt inlägg, det var en sak hon sade som fortfarande får mitt blod att koka nu såhär typ ett halvår senare. "Vi måste alla hjälpas åt nu". Det hon gjorde var alltså att springa in och gnälla på att vi sålde lösgodis, det var hennes bidrag.

Vi spritade alla korgar och dörrhandtag osv 3 gånger om dagen (bara 1 gång om dagen nu), vi satte upp plexiglas överallt, köpte in ljudsystem med slinga som uppmanade till att hålla avstånd, erbjöd folk i riskgruppen gratis hemleverans 1gång i veckan per hushåll (detta tog vi över telefon då många av dom som verkligen behöver hjälp inte klarar av internet - oerhört tidsödande), gratis handsprit vid in och utgång samt nitrilhandskar vid entré.

Men det är klart, hon framförde ju synpunkter på hur andra viktiga saker borde fungera så är ju bra att "alla måste hjälpas åt).

Visst kan butikerna rengöra korgar och vagnar efter varje kund om kunden är beredd på kraftig höjda priser, det är skrämmande att det finns så mycket folk som bara klarar av att tänka halvvägs.

Det här med öppettider hoppade vi aldrig på då det är en omöjlighet för oss att avgöra vilka som tillhör riskgrupp, skall vi som butikspersonal genomföra en hälsokontroll vid entrén för att se om någon kvalificerar sig då? Men det är ändå sjukt att folk kan med att gnälla om tiderna i de butiker som faktiskt väljer denna lösning.
Senast redigerad av trazke 2020-09-03 kl. 08:29.
Citera
2020-09-03, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Wow vi har verkligen olika uppfattning. Tycker de äldre gnäller förvånansvärt lite. Nu i ett halvår i isolering börjar de snarare visa täcken på hopplöshet och depression. Många stannar inte hemma för deras egen rädslas skull utan de vill inte vara till last för samhället och sjukvården. De som gnäller högst är enligt mig relativt unga män som inte förstår att de också måste offra något för allas skull och feta 65+ män som inte själva fattar att de är i främsta hand dem som kommer ta upp sjukvårdsplats och tror att de är oövervinnliga (självklart finns det även kvinnor som gnäller).
Jag tycker att de äldre borde mana sig själva till kamp! Slås för sina rättigheter som nu fråntagits dem. De har varit med och format, betalt detta samhälle som de nu är oönskade i. De kan inte ens lita på att de får sjukvård om de bli sjuka.

Jag säger inte att alla 70+ gnäller. Men vissa är väldigt högljudda. Och inkonsekventa och ologiska.

Å ena sidan krävs det 100% säkerhet och skydd. Å andra sidan vill dessa äldre leva på som vanligt.

Ingen tvingar dem att isolera sig. De gör det om de vill. Och även den frivilliga isoleringen innebär att de visst kan gå ut ur lägenheten och ta en promenad/jogga. Men de behöver kanske inte trängas i lokaltrafiken under rusningstid?

Vill de krama sina barnbarn, är det ingen som kommer att arrestera dem.

Men jag håller med Agnes Wold: de unga måste få tänka på något annat än döden och C19. De gamla har redan levt sitt liv. De unga många också få leva sitt och tänka på vanliga normala saker.
Citera
2020-09-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
De värsta alarmisterna har bara flyttat målstolparna hela tiden.
Det skulle vara 100.000-200.000 döda kring midsommar.
Folk ramlade ihop på stan. Den senaste av alla förflyttningar var nog att vi skulle ha 6000 döda 1 augusti.
Den personen är nu försvunnen.
Att ständigt revidera sina gissningar gör ju att man alltid i efterhand kan säga ”vad var det jag sa”.
Ingen, förutom ni andra ryggdunkande lirare lyssnar längre på er.

Det värsta problemet tycker jag är att verkligheten nästan kommer bort i bruset av era domedagsprofetior.
Att Sverige totalt misslyckades i våras med alla dödsfall, kommer liksom inte i fokus när ni skriker om katastrof, massmord och twitterlänkar om att ingen någonsin tillfrisknar efter dödsviruset.

Som Tom Britton med sina matematiska modeller. Eller Tegnell om immunitet.

Men vi måste inse att i våras fanns lite fakta om viruset så det var nog inte dags att hugga något i sten. Och det är fortfarande en del som är okänt.

Tyvärr är det våra hopplösa medier med sina lyssna på experter mantra som sprider fake news som bör nog axla en del av skulden för förvirringen. De klarar inte av att rapportera i dimman som vi fortfarande befinner oss i.
Citera
2020-09-03, 08:37
Medlem
Citat:
Men hur kan det komma sig att Putins dotter har fått det då? Han offrar väl inte henne av propagandaskäl, får man hoppas.

Hon behöver inte ha fått det. Det kan vara något han bara säger.
Citera
2020-09-03, 08:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag säger inte att alla 70+ gnäller. Men vissa är väldigt högljudda. Och inkonsekventa och ologiska.

Å ena sidan krävs det 100% säkerhet och skydd. Å andra sidan vill dessa äldre leva på som vanligt.

Ingen tvingar dem att isolera sig. De gör det om de vill. Och även den frivilliga isoleringen innebär att de visst kan gå ut ur lägenheten och ta en promenad/jogga. Men de behöver kanske inte trängas i lokaltrafiken under rusningstid?

Vill de krama sina barnbarn, är det ingen som kommer att arrestera dem.

Men jag håller med Agnes Wold: de unga måste få tänka på något annat än döden och C19. De gamla har redan levt sitt liv. De unga många också få leva sitt och tänka på vanliga normala saker.
Nej ingen tvingar dem men de är rekommenderade att isolera sig, många tänker på samhället och vill inte vara till last. Sedan är många också väldigt laglydiga och följer rekommendationen om att isolera sig och inte krama barnbarn bara för att myndigheter och staten sagt det.
Nej, upp till kamp! De borde börja med att organisera sig om de inte ännu gjort det. Skulle varit något om 1000 70+ sökte asyl i Nya Zeeland. Skulle bli pinsamt för staten det.
Tycker du att man ska offra 70+ för den yngre befolkningen.
Ett sådant hjärtlöst samhälle vill jag inte leva i.
Citera
2020-09-03, 08:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag tror vi skulle kunna bli av med smittan ganska lätt. Men då måste man offra fri rörlighet och smitt spåra ordentligt.
Fri rörlighet mässar WOH och hela världen som ett jävla mantra. Det ska upprätthålla till varje pris.
Ändå ser vi länder som tagit emot turister få mer och mer fall. Och samma tid som hemvändande kommit tillbaka började våra fall öka.
Som tur är har vi haft lite mindre turism en vanligt. Vi kom lite sent ut i starten och många turister har inte kunnat komma hit. Så vi ser ut att klara denna vågen ganska bra, kanske till och med bättre en många andra. Detta är det bästa våran strategi har åstadkommit fastän det inte var med uppsåt.
Tyvärr ser vi smitt-utbrott i Halland och Skåne, platser med mycket turism i sommar.
I Sverige är fri rörlighet viktigast av allt. Miljöpartiet räddade SAS, Offrade det viktigaste i deras ideologi, miljön för att rädda denna fria rörlighet. Folkhälsomyndigheten gör sitt yttersta för att hålla gränserna öppna och hånar de som inte gör det.
Tror ni att det här kommer att kunna ändras? Om det går illa för Spanien nu tror jag inte att något land frivilligt kommer ta emot turister, förutom vi kanske.

Smitt spåra står inte i kontrast till fri rörlighet så detta tordes vara enkelt att fixa, kanske blir det riktigt nu, låt oss hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in