2020-09-03, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan inte bära hur mycket som helst. Jag har dock möjlighet att skicka mina kids att handla, och de är så unga att det bör vara ofarligt.

Jo, men oavsett vad privatpersoner KAN göra (och alla har exempelvis inte råd med hemkörning, och alla har inte heller någon ung person som kan sköta handlandet), så måste det ju vara butikernas ansvar att de kunder som ändå kommer till butiken inte behöver trängas. Speciellt i det där momentet när man står och betalar, och inte bara kan gå därifrån när nästa smyger upp bakom en och flåsar på en. Och kommunerna borde inspektera bättre. Undrar om de gör det alls?

Det förstår jag. Men de flesta gamlingarna som jag ser handla i Stockholm har en s.k. "Dramatenvagn" för detta ändamål. Man fyller väskan med prylar och rullar hem varorna. Ingen behöver "bära hem" ngt nuförtiden. Det finns hjälpmedel till allt.

Bättre det kanske än att utsätta dina kids för livsfara?

Sen anser jag precis tvärtom att butikerna har verkligen varit flexibla och tillmötesgående i sin strävan att försöka vara alla till lags: det har hängts upp plexiglas och tejpats varningar på golvet. Det påminns i högtalaren om säkerhetsavståndet stup i kvarten. Det delas ut plasthandskar och möjlighet till att sprita händerna vid entrén och det packas produkter som kunderna tidigare kunde fingra själva. Allt för att minska smittspridningen och för att lugna ner även den mest rädda.

Men det tycks vara smått omöjligt att vara alla till lags. I slutändan förblir alltid någon missnöjd hur mycket man sen som butiksägare har ansträngt sig. Nu fattas det en "grind" enl dig.. Detta trots att det går att lösa problemet om man verkligen anstränger sig som kund istället..
Citera
2020-09-03, 06:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte ens ryssarna själva kommer att bli vaccinerade förän deras vaccin genomgått fas 3 prövning.

Men är du beredd att ta ett ej färdigtestat vaccin, fine for me, men det är inget jag rekommenderar.

Men hur kan det komma sig att Putins dotter har fått det då? Han offrar väl inte henne av propagandaskäl, får man hoppas.
Citera
2020-09-03, 07:00
Medlem
Citat:
Men hur kan det komma sig att Putins dotter har fått det då? Han offrar väl inte henne av propagandaskäl, får man hoppas.

Det må kanske vara ofarligt (om hon ens fått vaccinet, vi pratar om en propagandamaskin här), men det betyder inte att det fungerar bra.
Citera
2020-09-03, 07:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Kanske för att Putin har övermänskliga krafter och efter att det testats på 68 personer vet mer än all expertis i världen? Han har genom sin gudomliga vishet listat ut att det är både säkert och effektivt, helt utan sedvanlig testning.
För det har väl aldrig hänt att någon från den ryska regimen ljugit? Står det på RT måste det vara sant så nu vet alla att Putins dotter vaccinerats, att det skulle vara propagande är bara illvilja från den stora västliga konspirationen mot Ryssland. Förresten, visste du att Navalnyj inte alls förgiftades? Han hade bara lågt blodsocker !
Citera
2020-09-03, 07:12
Medlem
Citat:

Vad jag uppfattat så är det dottern som är vetenskapare. Verkar ha gjort som i Kina med militärvaccinet att de som tog fram vaccinet testade det först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
3000 är ju en Tengele gissning......

Säsongen med flest drabbade var 2017−2018 då drygt 1 100 personer avled, se figur 3. Endast 68 av dessa personer (6 %) var under 65 år. Mer än hälften av de avlidna 2017−2018 var 85 år eller äldre. Figur 4 visar kumulativt antal döda per dag sedan 10:e dödsfallet, under respektive säsong.

Källa Socialstyrelsen

Kollar man på snittet så dör det ju ca 500 per år i influensa i Sverige så Covid19 är ungefär 10 gånger värre än influensan när det gäller dödsfall trots alla åtgärder för att begränsa smittspridningen. Under samma omständigheter dvs inga åtgärder så hade ju skillnaden troligen varit ännu större.

Covid19 är dessutom något elakare för hjärtat än influensan.

https://www.scientificamerican.com/article/covid-19-can-wreck-your-heart-even-if-you-havent-had-any-symptoms/

AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten står bakom undersökningen om 3000.
Kontakta henne om du har problem med siffrorna.

Nej dina siffror om 10 gånger fler är helt fel eftersom det redan bevisats att en stor del av dom som dött i covid-19 inte alls dog av det.
Jag förstår att du älskar att sitta och runka till alla skräckartiklar om hur farligt corona är. Dock är det oansvarigt av dig att ta ut din ångest på andra på samma sätt som Greta Thunberg tar ut sin ångest och rädsla på andra människor.

Covid elakare för hjärtat? För den som har ett svagt hjärta kan jag garantera att vanlig influensa då man kan ligga däckad i en vecka inte är någon vinstlott heller.
Du har blivit lurad men vägrar inse det. Covid-19 är inte ens en bråkdel så farligt som man först trodde.
Nu ska jag berätta något för dig. Håll i dig. Detta covid-19 virus är här för att stanna och du kan inte göra ett skit för att stoppa det oavsett hur mycket skit du skriver för att skrämma upp dig själv och andra. Samhället kommer återgå till det normala och inom 2-3 år kommer ytterst lite skrivas om covid-19 men troligen dör det ett litet antal av det precis som folk dör av säsongsinfluensan.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Kanske för att Putin har övermänskliga krafter och efter att det testats på 68 personer vet mer än all expertis i världen? Han har genom sin gudomliga vishet listat ut att det är både säkert och effektivt, helt utan sedvanlig testning.
För det har väl aldrig hänt att någon från den ryska regimen ljugit? Står det på RT måste det vara sant så nu vet alla att Putins dotter vaccinerats, att det skulle vara propagande är bara illvilja från den stora västliga konspirationen mot Ryssland. Förresten, visste du att Navalnyj inte alls förgiftades? Han hade bara lågt blodsocker !

OK, "ni" (som inte vill ha det ryska vaccinet) kanske har rätt. Annars borde det väl finnas vissa möjligheter att testa det även i Sverige, innan man börjar skjuta in det i armarna på folk i stor skala? Jag gillar egentligen inte djurförsök, men i sådana här allvarliga lägen, så...

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det förstår jag. Men de flesta gamlingarna som jag ser handla i Stockholm har en s.k. "Dramatenvagn" för detta ändamål. Man fyller väskan med prylar och rullar hem varorna. Ingen behöver "bära hem" ngt nuförtiden. Det finns hjälpmedel till allt.

Sen anser jag precis tvärtom att butikerna har verkligen varit flexibla och tillmötesgående i sin strävan att försöka vara alla till lags: det har hängts upp plexiglas och tejpats varningar på golvet. Det påminns i högtalaren om säkerhetsavståndet stup i kvarten. Det delas ut plasthandskar och möjlighet till att sprita händerna vid entrén och det packas produkter som kunderna tidigare kunde fingra själva. Allt för att minska smittspridningen och för att lugna ner även den mest rädda.

Men det tycks vara smått omöjligt att vara alla till lags. I slutändan förblir alltid någon missnöjd hur mycket man sen som butiksägare har ansträngt sig. Nu fattas det en "grind" enl dig.. Detta trots att det går att lösa problemet om man verkligen anstränger sig som kund istället..

Jag är inte en gamling, och jag vill inte bli sedd död med en "dramaten".
Citera
2020-09-03, 07:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad jag uppfattat så är det dottern som är vetenskapare. Verkar ha gjort som i Kina med militärvaccinet att de som tog fram vaccinet testade det först.

Minsann! Jamen det borde ju vara en stor garanti för att vaccinet är ofarligt, i alla fall. (Men kanske inte verksamt.)
Citera
2020-09-03, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Det där är så jävla sant. Vi införde alla dom sakerna du nämnde redan första veckorna av utbrottet men ett par gånger kom det in en dumkärring och klagade på att vi fortfarande sålde lösgodis och att vi p.g.a detta indirekt skulle vara ansvariga för att människor dog. Båda gångerna hon var inne köpte hon tydligen bara någon enstaka grej (förmodligen bara för att få komma in och gnälla). Att hon på det sättet skapade onödig trängsel förstod hon inte.

Tyvärr fick jag aldrig träffat henne själv, eller så kanske det var tur..
Citera
2020-09-03, 07:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten står bakom undersökningen om 3000.
Kontakta henne om du har problem med siffrorna.

Nej dina siffror om 10 gånger fler är helt fel eftersom det redan bevisats att en stor del av dom som dött i covid-19 inte alls dog av det.
Jag förstår att du älskar att sitta och runka till alla skräckartiklar om hur farligt corona är. Dock är det oansvarigt av dig att ta ut din ångest på andra på samma sätt som Greta Thunberg tar ut sin ångest och rädsla på andra människor.

Covid elakare för hjärtat? För den som har ett svagt hjärta kan jag garantera att vanlig influensa då man kan ligga däckad i en vecka inte är någon vinstlott heller.
Du har blivit lurad men vägrar inse det. Covid-19 är inte ens en bråkdel så farligt som man först trodde.
Nu ska jag berätta något för dig. Håll i dig. Detta covid-19 virus är här för att stanna och du kan inte göra ett skit för att stoppa det oavsett hur mycket skit du skriver för att skrämma upp dig själv och andra. Samhället kommer återgå till det normala och inom 2-3 år kommer ytterst lite skrivas om covid-19 men troligen dör det ett litet antal av det precis som folk dör av säsongsinfluensan.

Att FHM använde influensan för att prata ner covid19 har diskuterats i tråden. Så siffran 3000 ska tas i den kontexten.

De officiella siffrorna är de jag angav o ska jämföras med officiella covid19 siffrorna om man ska göra nån jämförelse. Dock är det ändå fel pga våra åtgärder mot smittspridning.

Dessutom visade årets influensa att covid19 åtgärderna minskade även influensa rejält så du ska jämföra covid19 med influensa under social distansering o 70+ som håller sig hemma.
Citera
2020-09-03, 07:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Jo, det gör han, liksom en av hans döttrar är beredd att offra allt för Rysslands ära och utvidgning av imperiet.
Citera
2020-09-03, 07:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vi hade också kunnat få ett vaccin redan nu i november.
https://tass.com/society/1196479

Så varför väntar vi på ett brittiskt vaccin när det redan finns snabbare sätt att få ett vaccin via Ryssland?

De flesta av oss ingår ändå inte i Sveriges vaccinationsstrategi.... Tanken var väl att skänka bort doser vi "inte behöver" istället för att vaccinera mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in