Citat:
Man kan inte bära hur mycket som helst. Jag har dock möjlighet att skicka mina kids att handla, och de är så unga att det bör vara ofarligt.
Jo, men oavsett vad privatpersoner KAN göra (och alla har exempelvis inte råd med hemkörning, och alla har inte heller någon ung person som kan sköta handlandet), så måste det ju vara butikernas ansvar att de kunder som ändå kommer till butiken inte behöver trängas. Speciellt i det där momentet när man står och betalar, och inte bara kan gå därifrån när nästa smyger upp bakom en och flåsar på en. Och kommunerna borde inspektera bättre. Undrar om de gör det alls?
Jo, men oavsett vad privatpersoner KAN göra (och alla har exempelvis inte råd med hemkörning, och alla har inte heller någon ung person som kan sköta handlandet), så måste det ju vara butikernas ansvar att de kunder som ändå kommer till butiken inte behöver trängas. Speciellt i det där momentet när man står och betalar, och inte bara kan gå därifrån när nästa smyger upp bakom en och flåsar på en. Och kommunerna borde inspektera bättre. Undrar om de gör det alls?
Det förstår jag. Men de flesta gamlingarna som jag ser handla i Stockholm har en s.k. "Dramatenvagn" för detta ändamål. Man fyller väskan med prylar och rullar hem varorna. Ingen behöver "bära hem" ngt nuförtiden. Det finns hjälpmedel till allt.
Bättre det kanske än att utsätta dina kids för livsfara?
Sen anser jag precis tvärtom att butikerna har verkligen varit flexibla och tillmötesgående i sin strävan att försöka vara alla till lags: det har hängts upp plexiglas och tejpats varningar på golvet. Det påminns i högtalaren om säkerhetsavståndet stup i kvarten. Det delas ut plasthandskar och möjlighet till att sprita händerna vid entrén och det packas produkter som kunderna tidigare kunde fingra själva. Allt för att minska smittspridningen och för att lugna ner även den mest rädda.
Men det tycks vara smått omöjligt att vara alla till lags. I slutändan förblir alltid någon missnöjd hur mycket man sen som butiksägare har ansträngt sig. Nu fattas det en "grind" enl dig.. Detta trots att det går att lösa problemet om man verkligen anstränger sig som kund istället..