2020-09-02, 23:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
18årige Kristian är inte lärare på gymnasieskolan Petri.
Fel av mig i brådskan, tack för påpekandet. Är ledamot i elevrådets styrelse.
Han antyder i vilket fall att det rör sig om skolk, och går det ut över undervisningen så får skolkaren/skolkarna stå sitt kast. Håller du inte med om det?
Citera
2020-09-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Där har vi också ett förhållningssätt som jag är starkt kritisk till. MSB, FHM och regeringsföreträdare uppmanar 1,5 miljoner människor som är i riskgrupp att hålla sig hemma, sen i våras. Framhåller hur fantastiskt Sverige är med sina frivilligorganisationer, typ Röda Korset. Det är det enda makten hade att hänvisa till!

Alla äldre har inte anhöriga boendes på samma ort och då är det inte helt enkelt för alla att stanna hemma månad efter månad efter månad. På min ort finns det ingen butik som har utkörning av matvaror.

I Kina som (med rätta) varit så kritiserat såg dom i vart fall till att dom instängda fick mat. I den humanitära stormakten skiter man högaktningsfullt i om gamlingarna svälter ihjäl.

Den sista meningen, menar du på allvar att en person med underliggande sjukdomar istället för att bege sig till Konsum för att köpa bröd, tillåter sig själv svälta ihjäl på grund sin rädsla för att bli corona-smittad i sagda butik?
I Kina fick folk inte lämna sina lägenheter under en period, något vi inte sett i Sverige. Jämförelsen haltar en aning dv.s.
Senast redigerad av karlkula12 2020-09-03 kl. 00:04.
Citera
2020-09-03, 00:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Den sista meningen, menar du på allvar att en person med underliggande sjukdomar istället för att bege sig till Konsum för att köpa bröd, tillåter sig själv svälta ihjäl på grund sin rädsla för att bli corona-smittad i sagda butik?
I Kina fick folk inte lämna sina lägenheter under en period, något vi inte sett i Sverige. Jämförelsen haltar en aning dv.s.

Nej, jag menar exakt det jag skrev. Hade jag menat något annat så hade framgått.
Citera
2020-09-03, 00:16
Medlem
Citat:
Nej, jag menar exakt det jag skrev. Hade jag menat något annat så hade framgått.

Då får du utveckla vad du egentligen menar för dina tankegångar känns lite "all over the place".
Hur exakt menar du att Sverige låter folk svälta ihjäl?
Citera
2020-09-03, 00:35
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Här är mer matnyttigt:

https://www.newsobserver.com/sports/college/acc/unc/article244812487.html

https://cardiovascularnews.com/frankfurt-study-finds-high-rate-of-cardiac-complications-in-recovered-covid-19-patients/

"A study by the University of Frankford in Germany recently found that 75 percent of people studied who had recovered from coronavirus had abnormal heart findings, according to Hackensack Meridian Health."

Här är en mamma som skriver om sin son som spelade amerikansk fotboll på universitetet:

https://twitter.com/SamBlum3/status/1290372030085451776

Ytterligare en artikel om hjärtskador hos atleter:

https://www.inquirer.com/health/coronavirus/coronavirus-athletes-cardiac-inflammation-myocarditis-big-10-20200813.html

Svenska orienteringsstjärnan Tove Alexandersson:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Jo8nm6/tove-alexandersson-tror-hon-drabbats-av-covid-19

Inväntar dina förnekelsemantran med spänning...

hej!

kul att du har uppmärksammat detta.

jag har skrivit ett inlägg om det tidigare i tråden, att extremt många elitidrottare tvingats lägga sina karriärer på hyllan.

det mörkas något fruktansvärt, skylls på diverse "träningsskador" och överansträngningar. det stämmer inte, det beror på covid-19 men det finns anledning för organisationerna att hålla tyst om det.

ett av dom större utbrotten i idrottsvärlden har skett inom längdskidåkning, både norge, finland och sverige är drabbade. jag tror detta började redan i slutet av 2019 då norska landslaget har nån typ av träningssamarbete med det kinesiska.. sen spred det sig till övriga nordiska åkare.

kommer återkomma kring detta, men var uppmärksam!
Citera
2020-09-03, 00:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Då får du utveckla vad du egentligen menar för dina tankegångar känns lite "all over the place".
Hur exakt menar du att Sverige låter folk svälta ihjäl?

Inlägget ligger fortfarande i tråden, så det är helt ok för mig att du läser det tills du begriper vad du försöker läsa. Fattas bara ..
Citera
2020-09-03, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Nu var frågeställningen inte om vem som ska skydda sig utan bara lite mothugg mot att alla som dör i covid skulle dött inom 3 månader. Vilket helt enkelt inte är sant.

Många som dött har varit riktigt krassliga, dementa äldre. Men vissa har haft problem med vissa saker specifikt och varit rätt friska i övrigt. De hade inte dött förrän efter flera år troligen, ibland efter många år, utan corona.

Så det är helt enkelt en lögn att alla som dog i corona skulle dött jättesnart iallafall.

Men det går mycket moralism i detta. Är man äldre får man skylla sig själv. Har man som min far rökt sig till KOL plus han hade gener för det så han fick det mycket enklare än de flesta, får man skylla sig själv. Hon som var halvt förlamad efter en olycka fick skylla sig själv. Folk med måttlig fetma får skylla sig själv. Det finns någonslags fientlighet över människan som vi ofta är. En blandning mellan bra och dåligt. Då ska eliten döma ut de döda som äckliga varelser som inte tagit hand om sig själva.

Vilket är fullkomligt vidrigt. Eliten tycker dessutom att folk som inte är helt fysiskt friska ska få rösta och bla bla.

Utan medmänsklighet har människan inte en chans.

Eliten vill ha det till att bara moraliskt dåliga människor dör av covid. Det är medeltida tänk. De trodde att de som inte syndat kunde slippa digerdöden.
Ingen har sagt att alla skulle dött ändå men högst troligen många.
Viruset är precis som dom flesta andra virus helt ofarligt vilket vi ser mer och mer nu när siffrorna börjar komma fram.
I februari talades det om att det var 15 ggr högre dödlighet än vanlig influensa. Verkligheten är att viruset är möjligen lite farligare men för dom flesta inte alls. För åldern 15-44 är dödligheten 0,03%.
Vanlig influensa ger 290 000 till 650 000 dödsfall. En dödlighetssiffra på mellan 0,1-0,3 procent.
WHO gjorde tillsammans med den amerikanska hälsovårdsmyndigheten CDC för några år sedan en internationell beräkning som slog fast att någonstans mellan 290 000 och 650 000 människor dör varje år till följd av vanlig influensa. 80 000 bara i USA.
Nära 3.000 dog i säsongsinfluensan i Sverige för två år sedan.

Det sitter uppenbarligen en massa coronarunkare i denna tråd och fullkomligen älskar att runka till artiklar om hur farligt corona är. Dessa skrämmer mig mer än viruset.
Viruset är jag inte det minsta orolig för. Jag vet att det högst troligen inte är det jag dör av och detsamma gäller för alla andra i denna tråd.
Sen vet jag inte heller vad exakt alla dessa rädda människor vill? Vad tycker dom samhället ska göra?
Acceptera att vi har ett nytt virus och det är ytterst lite vi kan göra för att stoppa detta virus.
Citera
2020-09-03, 00:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Kan väl baka brödet hemma?

Region Skåne informerade om detta.

Citat:
Idag, den 2 september 2020, har provsvaren för självtesterna under tisdagen tyvärr inte inkommit i tid för uppdateringen. Därför är antalet nya konstaterade fall färre i dagsrapporten än vad de egentligen är. Kompletta siffror kommer att redovisas imorgon istället.
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

8 nya fall rapporterade man utanför självtesterna. Lär väl dra upp siffran i morgon.
Citera
2020-09-03, 01:02
Medlem
Citat:
Inlägget ligger fortfarande i tråden, så det är helt ok för mig att du läser det tills du begriper vad du försöker läsa. Fattas bara ..

Ja jag kan ju försöka men att försöka tolka ditt inlägg är dessvärre som att försöka gå på vatten. Det finns absolut noll chans att det ska gå oavsett hur många gånger man försöker men likväl.
Du skriver alltså ordagrant:
"I Kina som (med rätta) varit så kritiserat såg dom i vart fall till att dom instängda fick mat. I den humanitära stormakten skiter man högaktningsfullt i om gamlingarna svälter ihjäl."

Hur ska jag tolka detta annat än att man i Sverige tydligen struntar i att gamlingar svälter ihjäl? Förklara vad du menar istället annars får jag utgå från att du dribblat bort dig själv i din egen tankevurpa.
Citera
2020-09-03, 03:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Nära 3.000 dog i säsongsinfluensan i Sverige för två år sedan.

.

3000 är ju en Tengele gissning......

Säsongen med flest drabbade var 2017−2018 då drygt 1 100 personer avled, se figur 3. Endast 68 av dessa personer (6 %) var under 65 år. Mer än hälften av de avlidna 2017−2018 var 85 år eller äldre. Figur 4 visar kumulativt antal döda per dag sedan 10:e dödsfallet, under respektive säsong.

Källa Socialstyrelsen

Kollar man på snittet så dör det ju ca 500 per år i influensa i Sverige så Covid19 är ungefär 10 gånger värre än influensan när det gäller dödsfall trots alla åtgärder för att begränsa smittspridningen. Under samma omständigheter dvs inga åtgärder så hade ju skillnaden troligen varit ännu större.

Covid19 är dessutom något elakare för hjärtat än influensan.

https://www.scientificamerican.com/article/covid-19-can-wreck-your-heart-even-if-you-havent-had-any-symptoms/
Citera
2020-09-03, 05:11
Avstängd
Merwinnas avatar
Verkar som att vårdpersonal i USA kommer att få vaccinet redan i november! Varför ligger vi efter? (Dum fråga kanske - när har vi INTE legat efter under det här konstiga året?) Från The Guardians coronablogg:

4h ago
23:54
Health officials across the US have reportedly been notified that they should expect a coronavirus vaccine available to health workers and high-risk groups by November, amid concerns the accelerated vaccine development process has become politicized.

The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) informed health officials that “limited Covid-19 vaccine doses may be available by early November 2020”, the New York Times reported.

Meanwhile, in a letter to governors dated 27 August, Robert Redfield, the director of the US Centers for Disease Control and Prevention, said states “in the near future” will receive permit applications from McKesson, a company which has contracted with CDC to distribute vaccines to places including state and local health departments and hospitals.
Citera
2020-09-03, 05:16
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan väl baka brödet hemma?

Ja, och har de inget mjöl hemma så kan de väl äta bakelser!

Allvarligt då, detta med livsmedelsbutikerna stör mig. De borde tvingas att ta mer ansvar. Det är ett stressmoment varje gång, när man står i kassan och betalar, och den som är bakom inte respekterar avståndsmarkeringen, utan smyger upp bakom en. Jag brukar säga till, men det är också obehagligt - folk tar illa upp. Och jag handlar i en butik där många handlar regelbundet, d.v.s. man måste se dessa personer igen som man har sagt till.

Jag tycker att ansvaret för detta borde ligga på butikerna, och inte på andra kunder. De kan väl sätta upp en grind framför kassorna? Även om kunden sedan får knuffa upp grinden själv när det är hans tur, så upplevs en grind "starkare" än en - sliten - remsa på golvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in