Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Nu var frågeställningen inte om vem som ska skydda sig utan bara lite mothugg mot att alla som dör i covid skulle dött inom 3 månader. Vilket helt enkelt inte är sant.
Många som dött har varit riktigt krassliga, dementa äldre. Men vissa har haft problem med vissa saker specifikt och varit rätt friska i övrigt. De hade inte dött förrän efter flera år troligen, ibland efter många år, utan corona.
Så det är helt enkelt en lögn att alla som dog i corona skulle dött jättesnart iallafall.
Men det går mycket moralism i detta. Är man äldre får man skylla sig själv. Har man som min far rökt sig till KOL plus han hade gener för det så han fick det mycket enklare än de flesta, får man skylla sig själv. Hon som var halvt förlamad efter en olycka fick skylla sig själv. Folk med måttlig fetma får skylla sig själv. Det finns någonslags fientlighet över människan som vi ofta är. En blandning mellan bra och dåligt. Då ska eliten döma ut de döda som äckliga varelser som inte tagit hand om sig själva.
Vilket är fullkomligt vidrigt. Eliten tycker dessutom att folk som inte är helt fysiskt friska ska få rösta och bla bla.
Utan medmänsklighet har människan inte en chans.
Eliten vill ha det till att bara moraliskt dåliga människor dör av covid. Det är medeltida tänk. De trodde att de som inte syndat kunde slippa digerdöden.
Ingen har sagt att alla skulle dött ändå men högst troligen många.
Viruset är precis som dom flesta andra virus helt ofarligt vilket vi ser mer och mer nu när siffrorna börjar komma fram.
I februari talades det om att det var 15 ggr högre dödlighet än vanlig influensa. Verkligheten är att viruset är möjligen lite farligare men för dom flesta inte alls. För åldern 15-44 är dödligheten 0,03%.
Vanlig influensa ger 290 000 till 650 000 dödsfall. En dödlighetssiffra på mellan 0,1-0,3 procent.
WHO gjorde tillsammans med den amerikanska hälsovårdsmyndigheten CDC för några år sedan en internationell beräkning som slog fast att någonstans mellan 290 000 och 650 000 människor dör varje år till följd av vanlig influensa. 80 000 bara i USA.
Nära 3.000 dog i säsongsinfluensan i Sverige för två år sedan.
Det sitter uppenbarligen en massa coronarunkare i denna tråd och fullkomligen älskar att runka till artiklar om hur farligt corona är. Dessa skrämmer mig mer än viruset.
Viruset är jag inte det minsta orolig för. Jag vet att det högst troligen inte är det jag dör av och detsamma gäller för alla andra i denna tråd.
Sen vet jag inte heller vad exakt alla dessa rädda människor vill? Vad tycker dom samhället ska göra?
Acceptera att vi har ett nytt virus och det är ytterst lite vi kan göra för att stoppa detta virus.