2020-09-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Även i Lombardiet?
Italien:
Covid-19, situation in Italy - http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioContenutiNuovoCoronavirus.jsp?lingua=engl ish&id=5367&area=nuovoCoronavirus&menu=vuoto
Dashboard map - https://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/b0c68bce2cce478eaac82fe38d4138b1
Citera
2020-09-19, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja, men den är långsam. Tror dom hade 32 på IVA igår.

Tror det är Sardinien, Lazio och Scilien som ökat snabbast.

Är du väldigt intresserad så kan du få en utförlig rapport i kväll.

Tror det dött ungefär tio per dag den senaste veckan. Ungefär som i Sverige alltså, när det gäller dödsfall alltså.

Alltså borde immuniteten göra skillnad där? Hade varit riktigt intressant att se om du har utförliga siffror. Google har inte varit min vän angående detta.
Citera
2020-09-19, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Ja just det, för vi har ju så inihelvete mkt covid i Sverige nu

Desto större anledning att utrota det vi har innan det sprider sig.
Citera
2020-09-19, 15:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Alltså borde immuniteten göra skillnad där? Hade varit riktigt intressant att se om du har utförliga siffror. Google har inte varit min vän angående detta.

Jag kan återkomma ikväll.
Dom publicerar data varje dag klockan 18:00.

Italien har inte haft samma utvecklingen som Spanien och Frankrike.

Alla rapporter finns här:
https://github.com/pcm-dpc/COVID-19/tree/master/schede-riepilogative/regioni
Citera
2020-09-19, 15:09
Medlem
Citat:
Även i Lombardiet?

Lombardiet har 3145 fall de senaste 14 dagarna.
Inte speciellt mycket enligt mig.

Men har ingen aning om hur mycket de testar
Citera
2020-09-19, 15:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Lombardiet:

Totalt: 104 304
Aktuella: 9027
Ökning: 224

Lombardiet ökar med flest fall av regionerna men de har ju stor folkmängd, per 100 000 vet jag ej vilken plats de ligger på i Italien för närvarande.
Citera
2020-09-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja, men den är långsam. Tror dom hade 32 på IVA igår.

Tror det är Sardinien, Lazio och Scilien som ökat snabbast.

Är du väldigt intresserad så kan du få en utförlig rapport i kväll.

Tror det dött ungefär tio per dag den senaste veckan. Ungefär som i Sverige alltså, när det gäller dödsfall alltså.

Snarare lägre än i Sverige, tio dödsfall om dagen i ett land med så stor befolkning som Italien är verkligen inte mycket. Att hälsomyndigheter varnar för en ökning när dödligheten är så låg är närmast ett större hot än viruset i sig.
Citera
2020-09-19, 15:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
(FB) Fuskar Sverige med Covid-19 testerna?

Ja, men vi har ju även motsvarande låga tal, när det gäller dödsfall och IVA-inläggningar. DET kan dom väl inte fuska med?
Citera
2020-09-19, 15:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Lombardiet:

Totalt: 104 304
Aktuella: 9027
Ökning: 224

Lombardiet ökar med flest fall av regionerna men de har ju stor folkmängd, per 100 000 vet jag ej vilken plats de ligger på i Italien för närvarande.

Lombardiet har strax över tio miljoner invånare. Istället för antalet fall, kolla på IVA.
Sen är det bra om du tittar på trenden och inte en enskild dag.

Om jag minns rätt så är dom andra regionerna omkring ungefär hälften så stora eller mindre.
Citera
2020-09-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
FHM är rådgörande myndighet till bl.a kommunerna och socialförvaltningen.
Alltså är FHM ansvarig !

Nej. Ansvar ligger på kommunerna. Det har så alltid varit i Sveriges system.
Citera
2020-09-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du kan ha en poäng där. Men samtidigt så verkar det finnas en viss samvariation mellan strängheten hos tidigare influensasäsonger och dödligheten i covid-19 hos de äldre äldre. Men nu känner jag inte till detaljerna i de övriga nordiska länderna vad gäller äldreomsorgen. Det kan finnas skillnader i t.ex storleken på boenderna, åldern hos dem som bor där, hur krassliga de är, hur utbildad personalen är, hur hemtjänsten fungerar och under vilka arbetsvillkor personalen arbetar, samt, inte minst, hur verksamhetscheferna agerat.

Influensan drabbar precis samma åldersgrupper som covid-19 så den påverkar inte fördelningen av covid-19.
Citera
2020-09-19, 15:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ursäkta jag är lite petig men sjukhusen är stängda med vakter utanför. Har du en svårt sjuk anhörig kan du avtala om tid med avdelningen för att släppas in för besök inte annars.

Ja, för besöksförbudet som ska upphöra att gälla 1 okt gäller väl bara äldreboenden? Det kommer kvarstå på sjukhusen? Har i och för sig aldrig sett några vakter på sjukhusen, men antar att personalen på avdelningarna skulle säga till om det kommer besökare. Jag tycker det är helt rätt med besöksförbud för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in