2020-09-02, 23:01
Medlem
Min systers kompis pojkvän har insjuknat i covid 19.
syrrans kompis mormor har också haft covid 19 tidigare.

Jag träffade min syster för 2 dagar sedan, syrran träffade sin kompis för 3 dagar sedan.

Idag har jag sådan kraftig huvudvärk, och känner mig konstig.

Jag har dessutom pendlat med tåg denna veckan, samt åkt buss fullt med folk.

Nojar nu som fan!

Fucking tegnell och hela jävel folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-09-02, 23:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Men om 2 veckor, då smäller det!
Då är i vart fall Skåne berett.

Citat:
Region Skåne arbetar nu för att öka testkapaciteten. Redan nästa vecka kommer kapaciteten att öka med 50 procent, från 10 000 test per vecka till 15 000. Mer information om hur detta kommer att fungera i detalj kommer under nästa vecka. Men det rör sig bland annat om drive-in-testning på provtagningsstationer.
Citat:
En grupp som uppmanas testa sig är barn och unga.
https://www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2020/skane-okar-tillgangen-pa-sjalvtester/

Kan man ta cykeln till en drive-in?
Citera
2020-09-02, 23:06
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Kan man ta cykeln till en drive-in?
Funkar garanterat, jag har varit med och både åkt bil igenom och gått igenom.
Citera
2020-09-02, 23:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är tveksamt.

Sen blev det ju synnerligen obegripligt när FHM valde att inte kommunicera sin strategi. Istället var det ett slingrande, vinklande och när så ansågs lämpligt rena lögner. Vilket fortfarande serveras, efter behov.

Inte undra på att Tegnell ansågs gravt mobbad.

Hur är det möjligt att normalbegåvade, med ett uns av kritiskt tänkande, kunde undgå att se igenom det spektaklet?

Normalbegåvade och därutöver ser givetvis igenom spektaklet. Underbegåvade och personer som saknar kritiskt förhållningssätt har däremot svårare att se igenom det som kommuniceras. "Tegnell ger besked om hösten" kan vi läsa i tidningarna. Ska 70-plusare få handla själva? Tja, vad hindrar dem idag? De som inte gjort det under pandemin lär nog fortsätta att skydda sig. De som tagit risken hela tiden kommer säkert fortsätta med det. Det är ju inte precis så att riskgrupper som tagit risker har låsts in, eller fått böter. Tror folk skulle behöva lära sig tänka lite själva och inta ett kritiskt förhållningssätt och inte lita blint på myndigheter som driver en helt annan agenda än att till varje pris skydda befolkningen. Det är uppenbart.
Citera
2020-09-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det var ju det läraren beklagade sig över.
Läste du inte inlägget jag kommenterade? Jag hade till och med fetat det läraren sa.

Precis.
18årige Kristian är inte lärare på gymnasieskolan Petri.
Citera
2020-09-02, 23:24
Medlem
HGs avatar
Läste om att Kanada med nästan 38 miljoner invånare har nu 9000 döda i COVID-19. Sverige med 10,5 milj har nära 6000 döda i COVID-19.

Kan inte riktigt förstå hur svenskarna kan anse att Tegnell och FHM har lyckats med sitt arbete? Eller våra politiker......
Citera
2020-09-02, 23:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vilket man gjort i sina scenarios. Om MSB och socialstyrelsen har dessutom förberett sig för värre saker, inklusive annat som kan hända parallellt med större utbrott.

Synd att dom inte gjorde det under våren.

Jag hoppas att du har rätt, och att Folkhälsomyndigheten kommer att sköta sig bättre under hösten.

Citat:
Som jag skrev: Ja, det har de gjort. Har de förberett sig för de gigantiska katastrofer som varnas för i denna tråd. Nej det har man inte gjort, vilket bevisa att vi har kompetenta myndigheter i det här landet.

Jag ser gärna att myndigheterna upprätthåller beredskap även för gigantiska katastrofer.

Citat:
Det är skillnad ifrån att vara bekymrad och att, helt utan grund, vara så stupsäker på att sjukvården skulle rasa samman fullständigt i sommar, så att vederbörande gick och beställde en syrgasapparat ifrån Kina. Och sedan direkt farligt, en annan som hörde sig för om industriell syrgas. Det skall bli kul och se om någon försöker prångla ut en, icke använd syrgasapparat, på blocket.Tilläggas skall att jag tror att inläggen skrevs i maj, då situationen, redan börjat förbättrats för sjukvården.

Att någon beställer en syrgasapparat, skulle jag inte tolka som att personen är stupsäker. Jag skulle tolka det som ett tecken på osäkerhet.

Citat:
Det beror på vad du lägger in i begreppet "invandringsmotståndare". Är du emot all invandring eller mot invandring av människor, bara för att de har en annan hudfärg? Eller emot invandring av alla muslimer, alltså inte bara islamister?

Det är en sak. En helt annan sak är om du, dels reagerat på fruktansvärda extremt patriarkala kulturella uttryck med med medföljande förtryck och svårigheter att integreras.

Lika så kan du, med rätta, reagera emot att politiker som inte, kraftigt, inte bara i ord, utan också i handling, agerar emot detta. Dessutom är det helt ok att vara irriterad över att politikerna inte sa följande hösten 2015: "Ok, vi vill att ni skall acceptera en stor asylinvandring just nu. Detta av solidaritet med de stackars flyktingarna. Men ni får då vara beredda på att sjukvården och skolan kommer att påverkas negativt av detta under några år framöver då belastningen, naturligtvis, kommer att öka."

Lika så förstår jag de som, inte bara blir irriterade, utan också förtvivlade över den ökande gängkriminaliteten, vilken, delvis, kan kopplas samman långvariga problem med bristande integration till det svenska samhället.

Denna diskussion rör sig in på det politiska området. För att slippa varningar för "off-topic", så har jag lagt svar på detta i tråden "Varför är så många i det här forumet på Flashback så emot invandring?". Läs mitt inlägg där, och ge respons huruvida du anser att jag är högerextremist.

Citat:
Jag tycker nog att Folkhälsomyndigheten, oavsett vad många tror i denna tråd, är ganska öppna med att allt inte varit optimal, men att det är för tidigt att dra några andra slutsatser annat än att döden på de särskilda boendena och de som hade hemtjänst, främst i Stockholmsregionen var ett stort misslyckande, inte bara för Folkhälsomyndigheten utan för hela samhället.

När smittan hade fått bred spridning, så var massdöden på ålderdomshemmen oundviklig.

Min uppfattning är det stora misslyckandet var att flygplanen från Iran och Italien fick landa.

Citat:
Det många inte fattar i tråden är att Folkhälsomyndigheten, inklusive Anders Tegnell, är beredda att vända på en femöring, om det, verkligen, skulle visa sig att det kommer fram vederhäftiga vetenskapliga resultat som talar emot delar av deras strategi.

Anders Tegnell? Nej, han är ju verkligen inte villig att ändra sig. Han vägrar ju ta till sig av obsvervationer som går emot hans övertygelse.

Citat:
Den som inbillar sig att t.ex. Anders Tegnell är bekymrad över sin prestige är helt fel ute. Det finns inga mer prestigelösa än de vetenskapsmän som, verkligen, håller sig till empirisk grundad vetenskap.

Anders Tegnell har fortsatt att avfärda problemet med smittspridning utan symtom, långt efter att det hade konstaterats att Corona till stor del sprids utan symtom. Beträffande presymtomatisk smittspridning, så vill jag gå så långt att jag anklagar Anders Tegnell för att ha ljugit svenska folket rakt upp i ansiktet.
Citera
2020-09-02, 23:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Normalbegåvade och därutöver ser givetvis igenom spektaklet. Underbegåvade och personer som saknar kritiskt förhållningssätt har däremot svårare att se igenom det som kommuniceras. "Tegnell ger besked om hösten" kan vi läsa i tidningarna. Ska 70-plusare få handla själva? Tja, vad hindrar dem idag? De som inte gjort det under pandemin lär nog fortsätta att skydda sig. De som tagit risken hela tiden kommer säkert fortsätta med det. Det är ju inte precis så att riskgrupper som tagit risker har låsts in, eller fått böter. Tror folk skulle behöva lära sig tänka lite själva och inta ett kritiskt förhållningssätt och inte lita blint på myndigheter som driver en helt annan agenda än att till varje pris skydda befolkningen. Det är uppenbart.

Där har vi också ett förhållningssätt som jag är starkt kritisk till. MSB, FHM och regeringsföreträdare uppmanar 1,5 miljoner människor som är i riskgrupp att hålla sig hemma, sen i våras. Framhåller hur fantastiskt Sverige är med sina frivilligorganisationer, typ Röda Korset. Det är det enda makten hade att hänvisa till!

Alla äldre har inte anhöriga boendes på samma ort och då är det inte helt enkelt för alla att stanna hemma månad efter månad efter månad. På min ort finns det ingen butik som har utkörning av matvaror.

I Kina som (med rätta) varit så kritiserat såg dom i vart fall till att dom instängda fick mat. I den humanitära stormakten skiter man högaktningsfullt i om gamlingarna svälter ihjäl.
Citera
2020-09-02, 23:43
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Cherry picking. Riskgrupper får skydda sig för oss övriga är viruset ofarligt.

Nu var frågeställningen inte om vem som ska skydda sig utan bara lite mothugg mot att alla som dör i covid skulle dött inom 3 månader. Vilket helt enkelt inte är sant.

Många som dött har varit riktigt krassliga, dementa äldre. Men vissa har haft problem med vissa saker specifikt och varit rätt friska i övrigt. De hade inte dött förrän efter flera år troligen, ibland efter många år, utan corona.

Så det är helt enkelt en lögn att alla som dog i corona skulle dött jättesnart iallafall.

Men det går mycket moralism i detta. Är man äldre får man skylla sig själv. Har man som min far rökt sig till KOL plus han hade gener för det så han fick det mycket enklare än de flesta, får man skylla sig själv. Hon som var halvt förlamad efter en olycka fick skylla sig själv. Folk med måttlig fetma får skylla sig själv. Det finns någonslags fientlighet över människan som vi ofta är. En blandning mellan bra och dåligt. Då ska eliten döma ut de döda som äckliga varelser som inte tagit hand om sig själva.

Vilket är fullkomligt vidrigt. Eliten tycker dessutom att folk som inte är helt fysiskt friska ska få rösta och bla bla.

Utan medmänsklighet har människan inte en chans.

Eliten vill ha det till att bara moraliskt dåliga människor dör av covid. Det är medeltida tänk. De trodde att de som inte syndat kunde slippa digerdöden.
Citera
2020-09-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Min systers kompis pojkvän har insjuknat i covid 19.
syrrans kompis mormor har också haft covid 19 tidigare.

Jag träffade min syster för 2 dagar sedan, syrran träffade sin kompis för 3 dagar sedan.

Idag har jag sådan kraftig huvudvärk, och känner mig konstig.

Jag har dessutom pendlat med tåg denna veckan, samt åkt buss fullt med folk.

Nojar nu som fan!

Fucking tegnell och hela jävel folkhälsomyndigheten.
De som behöver sjukhusvård blir intagna ca en vecka eller mer efter insjuknandet så du kan ta det lugnt några dagar till
Citera
2020-09-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
1. Mars: 2 veckor tills folk förstår EXPONENTIELL tillväxt OMG, 2 veckor tills sjukvården kollapsar
2. April: Imperial College MODELLERNA säger att det snart dör 100k, påskveckan är resehelg NU SMÄLLER det snart
3. Maj: fulla uteserveringar, t banan full, folk trötta på distansering, allt kollapsar om 2 veckor garanterat
4. Juni: omg studentfiranden midsommarfiranden hävda reserestriktioner, 2 veckor!!!!
5. Juli: fulla badstränder, semesterresor inrikes och utrikes nu brakar det loss!!!
6. Augusti: OMG skolorna nu brakar det loss !!!

Inte ens Björn Olsen med bihang tror på en så explosiv utveckling en del individer i denna tråd gör under hösten.
Vissa verkar ha ett så extremt missnöje för hanteringen i våras vilket innebär att man får ett tunnelseende där allt i alla lägen är helt fel oavsett vad det gäller.
Citera
2020-09-02, 23:48
Medlem
Många gymnasieskolor börjar stänga igen.
Innebär det att universitet och högskolor också kommer göra det snart igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in