2020-09-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Att vara kriminell är ett VAL och inget man kan skylla på andra!

Instämmer.

Sedan brukar jag själv placera in kriminella i två grupper.

Den ena gruppen står upp för sina dåliga val och beslut. De erkänner, ber om förlåtelse, står upp för vad de har gjort. De inser och förstår att de har gjort fel, och gör allt i sin makt framöver för att bättra sig sig och vara hederliga och bra människor. Denna grupp har jag oftast inga problem att förlåta. Alla kan hamna riktigt snett av olika anledningar.

Sedan har viden andra gruppen (dit Anna och Felicia hör). Denna grupp skyller sina brott på andra. De skyller ifrån sig, står inte för vad de har gjort. De inser inte att de har gjort fel, utan skyller allt på andra personer.
Citera
2020-09-02, 16:09
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svajmastartisten
[...]
Kostnaden för skattebetalarna hade blivit densamma, även om man hade valt en s.k. kändisadvokat från Stockholm. Ombudet får nämligen betalt utifrån en och samma taxa, oavsett om denne är kändis eller en lokal brännvinsadvokat.
[...]
Intressant. Jag trodde att ombud även fick ersättning för restid och skattebetalarna därför "tjänade" på att Felicia anlitat en lokal förmåga. Så fel jag haft.
Citera
2020-09-02, 16:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Intressant. Jag trodde att ombud även fick ersättning för restid och skattebetalarna därför "tjänade" på att Felicia anlitat en lokal förmåga. Så fel jag haft.
Dom får väl även ersättning för reskostnader?
Citera
2020-09-02, 17:55
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Det är helt otroligt så olika folk uppfattar saker! Grannens dotter gick också i samma klass som Felicia och hon påstår bestämt att det visst var Felicia som blev mobbad!

Betvivlar inte att din väns dotter har uppfattat det på annat sätt. Men där ser man att man ska vara mycket försiktig med att tro på allt man hör.

Jag tror att de båda utsagorna är riktiga.
Troligen mobbades hon men för att freda sig började hon också att mobba någon svagare. En mobbad kan även vara en mobbare dvs sparka nedåt.
Jag anser dock att Big Mama själv är den värsta mobbaren av alla.
Hon kallade Vanessa för råtta och hånade även de andra i familjen på olika sätt, till och med inför Vanessas kompisar. Troligen fick kompisarna också en släng av sleven när de var där.
Så därför anser jag att är det någon som har mobbat Felicia och de andra barnen så är det mamma Anna själv.
Citera
2020-09-02, 19:09
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Det är helt otroligt så olika folk uppfattar saker! Grannens dotter gick också i samma klass som Felicia och hon påstår bestämt att det visst var Felicia som blev mobbad!

Betvivlar inte att din väns dotter har uppfattat det på annat sätt. Men där ser man att man ska vara mycket försiktig med att tro på allt man hör.
Kanske ska säga att det här var bara årskurs 4-6, vänligen
Citera
2020-09-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Dom får väl även ersättning för reskostnader?

Staten ersätter tidsspillan, men inte tidsspillan i form av resor från (t.ex.) Stockholm till Varberg (då det går att skaffa ett ombud på närmare håll).
Naturligtvis hade Felicia kunnat anlita en advokat från annan ort, och stå för merkostnaden själv. Det tror jag dock inte familjens ekonomi tillåter, då det bränns en hel del pengar på löshår, lösnaglar, lösögonfransar, löständer mm mm. Att försörja sex vuxna personer (varav fem lata, och fyra dessutom kriminella) på en väktarlön kan inte vara helt lätt. Stackars Roberto.
Dessutom gissar jag att det inte var ett speciellt attraktivt uppdrag för någon kändisadvokat. Felicia fick nog snällt nöja sig med den offentliga försvarare rätten utsåg åt henne.
Citera
2020-09-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Nu väckte du mitt straffrättsliga intresse här och fick mig att läsa på i gamla SOU:er och rättsfall.
Du har helt rätt i att grov stöld inte är ett artbrott, bortsett från fickstöld och väskryckning. Dock kan just denna grova stöld falla in under artbrottskategorin eftersom den sker mot en äldre person i dennes bostad av en person hon litat på och släppt in. Faller in i kategorin elakartad och angrepp på den personliga integriteten.

Jämför man även med NJA 2009 s 559 så utförs det brottet av "rumäner" mot en äldre person. Att stjäla smycken av en äldre person i dennes bostad är ett typiskt brott utfört av utländska kringresande ligor och ska presumera i fängelsestraff. Felicia har på samma sätt som "rumänerna" i det NJA 2009 gett sig på en äldre person, denna gång i dennes bostad utan att målsägande kände till vad som hände.
Jag tror att tingsrätten resonerat helt rätt när det kommer till frågan om artbrott i det här fallet.

Nej jag vidhåller min ståndpunkt. I det citerade rättsfallet har HD endast uttalat sig om att fickstölder är artbrott. Det ligger inte på underrätt att hitta på nya artbrott. Även om stölden skett i en äldre människas hem så gör inte det att det är fråga om art. Överklagar hon bestämmer hovrätten med säkerhet påföljden till villkorlig dom i förening med dagsböter.
Citera
2020-09-02, 20:07
Medlem
https://stoppapressarna.se/svenskt/anna-books-dotter-domd-grov-stold
Citera
2020-09-02, 20:10
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasuno
”Hon är ju också ett offer” osv... säkert så de tänker.
Vidrigt brott!

Citat:
Ursprungligen postat av Svajmastartisten
Staten ersätter tidsspillan, men inte tidsspillan i form av resor från (t.ex.) Stockholm till Varberg (då det går att skaffa ett ombud på närmare håll).
Naturligtvis hade Felicia kunnat anlita en advokat från annan ort, och stå för merkostnaden själv. Det tror jag dock inte familjens ekonomi tillåter, då det bränns en hel del pengar på löshår, lösnaglar, lösögonfransar, löständer mm mm. Att försörja sex vuxna personer (varav fem lata, och fyra dessutom kriminella) på en väktarlön kan inte vara helt lätt. Stackars Roberto.
Dessutom gissar jag att det inte var ett speciellt attraktivt uppdrag för någon kändisadvokat. Felicia fick nog snällt nöja sig med den offentliga försvarare rätten utsåg åt henne.
Är hon troende ?!
Citera
2020-09-02, 20:12
Medlem
[quote=eoku|72798807]Staten har enligt lagen huvudansvaret för barnen i Sverige, inte föräldrarna. Föräldrarna lånar barnen av staten på vissa villkor kan man säga. Uppfylls inte villkoren, då är staten skyldig att omhänderta barnen.
Sen att staten inte tar den skyldigheten på så stort allvar utan låter barn bo hos dåliga föräldrar, det är ett annat problem.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------

"Föräldrar lånar barn av staten"
Men är du helt dum i huvudet eller har du bara otur när du tänker och sedan skriver?
Tips, ta och flytta till Nordkorea så kanske du får rätt i ditt resonemang.

Vårdnadshavare har huvudansvar över barn tills de fyller 18 år, oftast är vårdnadshavare lika med föräldrar men givetvis inte alltid, tog dock för givet att Anna var vårdnadshavare till Felica tillika förälder. Förälder är man däremot livet ut, så nu vet du det också.

Liten passus: Till och med FN´s barnkonvention punkt 18 säger detta:
"Barnets föräldrar eller vårdnadshavare, har gemensamt huvudansvar för barnets uppfostran och utveckling, med statens stöd."

Statens jävla ansvar är att stötta vårdnadshavare och barn om behov föreligger.
Du kan ta den här diskussionen i lämplig tråd, här skvallras det.

Så här kommer lite skvaller:
Jag har hört av säker källa att Anna inte lärt sina barn några grundläggande värderingar och därför har det gått lite fel. Hon har dessutom lärt dem att inte ta ansvar för uppkommna situationer utan man ska neka, neka, neka gärna med eftertryck genom att stampa med foten och skrika - Bam, Bam, Bam.
Inte olagligt att neka sa hon högt och tydligt enligt min källa.
Skyll gärna på det så kallade offret så gör ni annu mer rätt.
Sen visade hon även föredömligt hur man kan göra så i sociala medier, så bra mor som hon är.

Sen kan man alltid leda in diskussionen/fokus på andra saker och på så sätt klara sig undan, gärna genom att gå på attack i andra ämnen än ursprungsämnet, precis som du gör.

Men du är välkommen åter med skvaller och/eller med film efter du tagit upp frågeställningen med kära mor Anna gällande Felicias och Antonios kriminalitet.

Mvh/ P-S
Citera
2020-09-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Är hon troende ?!
Vem? Oavsett vad ditt svar är på den frågan, så blir mitt svar på ovanstående fråga: Ingen aning!
Citera
2020-09-02, 21:00
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puma69
https://stoppapressarna.se/svenskt/anna-books-dotter-domd-grov-stold

Då blev hon alltså dömd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto