2020-09-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Du anser att SE är oskyldig och även CP, det verkar klart. Hur ser din teori ut?
Det är ett stort problem för mig, eller kanske en tillgång?
Föreställer mig att det är bra för objektiviteten att inte knyta sig för hårt till något läger.
Öppen för bärkraftiga förslag, men först måste de som inte lyfter av egen kraft läggas åt sidan.
SE och CP har en gemensam nämnare där.
Citera
2020-09-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är ett stort problem för mig, eller kanske en tillgång?
Föreställer mig att det är bra för objektiviteten att inte knyta sig för hårt till något läger.
Öppen för bärkraftiga förslag, men först måste de som inte lyfter av egen kraft läggas åt sidan.
SE och CP har en gemensam nämnare där.

LL pekar ut CP. Hur ser du på det?
Citera
2020-09-02, 13:17
Medlem
Citat:
YN såg i och för sig också en handledsväska.
En handlovsväska är ingen identifiering värd namnet.
”men hon såg ingen rem. Hon fick uppfatt* ningen att väskan var stabil - hård i sin form”

SE:s väska ser väldigt mjuk ut när han står och håller den i vänster hand.
Citera
2020-09-02, 13:19
Medlem
Jag tycker att det blir tydligt att alla som diskuterar använder vittnesmål och deras trovärdighet efter den teori man har. Vi som tror att SE kan vara mördaren fäster större vikt vid det som styrker och mindre på det som inte passar. Likaså de som inte tror på SE. Inget konstigt med det.
Citera
2020-09-02, 13:20
Medlem
Citat:
”men hon såg ingen rem. Hon fick uppfatt* ningen att väskan var stabil - hård i sin form”

Det är ingen identifiering men ändå kanske lite graverande för en person som bär en?
Citera
2020-09-02, 13:33
Medlem
Citat:
Det är ingen identifiering men ändå kanske lite graverande för en person som bär en?
Kanske inte så graverande, men jag förstår Hur du menar.
Det är när allt kommer omkring också det tyngsta indiciet.
Citera
2020-09-02, 13:36
Medlem
Citat:
LL pekar ut CP. Hur ser du på det?
Jag tror att han har fel.
Han är inte ensam om att tro det, trycket på vittnena under rättegångarna var enormt.
Citera
2020-09-02, 13:38
Medlem
Citat:
Jag tror att han har fel.
Han är inte ensam om att tro det, trycket på vittnena under rättegångarna var enormt.

Han kan ha haft fel även angående SE? Minns att han säger att han läst om honom och kanske är påverkad?
Citera
2020-09-02, 13:38
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

...det är lite underligt att ingen på mordplatsen såg någon mindre väska hos mördaren. Inte heller LJ såg mördaren hålla på med någon väska eller ens såg något vapen.

Kanske fick mördaren ned vapnet snabbt i ett hölster.(utan remmar hård i sin form) Kanske lossnade hölstret i trappspringandet och han var sen tvungen att fixa till det på DBG.
Citera
2020-09-02, 13:40
Medlem
Citat:
Kanske inte så graverande, men jag förstår Hur du menar.
Det är när allt kommer omkring också det tyngsta indiciet.

Jag tänker att SE har en och att ett vittne som högst troligt ser gärningsmannen också ser en handledsväska. Det kan vara någon annan men att utesluta SE som bevisligen varit på mordplatsen är fel. Tycker jag.
Citera
2020-09-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Finns det källa på det hånet mot AH? Eller, menar du att han typ tyckte det var lönlöst med livräddande försök. Det är väl i så fall inget hån, kanske mer ett rationellt konstaterande.

Apropå exfru så sa väl hon att SE inte ens kunde döda en fluga. Det säger väl tusen gånger mer om personligheten än en allmänt hållen gmp. GMP utesluter oftast i princip ingenting.

Hur vet du att andra vittnen släppt mordet? Skulle gissa att de flesta som var i korsningen har präglat deras liv på något sätt. Många har ju varit i media och uttalat sig långt efter mordet t.ex. olika Grandvittnen, sen närmare mordplatsen, IM, LJ, LL, YN, AH och även skrivit böcker.

Nu var det väl så att de som såg mördaren springa iväg, så är beskrivningen ofta, inte bråttom, lunka, vaggande, som en elefant...stämmer inte så där jättebra mot SE.

Tycker nog att ingenting av det du framför i inlägget håller. Det är en total avsaknad av tyngd i argumenten. :-)
Jag har inte hunnit söka fram uppgiften än.
Nånstans i denna tråd ELLER den stora Palmetråden finns länken till den intervju var det väl där SE hånade den unga AH.

SE tyckte säkert att det var lönlöst att försöka återuppliva OP.
MEN han talade om den unga flickan som gjorde upplivningsförsök osv.
På ett väldigt nedlåtande sätt.

OM SE var GM så vet vi ju inte hur fort han sprang iväg från mordplatsen.
I Rapportinslaget sprang hen med en väldig fart det behöver inte betyda att han sprang lika fort i samband med mordet.
Då var det ju också lite snö kanske modd ev lite is osv.
Då springer man som regel försiktaigare kanske mera lunkande osv.
Som en elefant kan man dock aldrig få hans löpning att likna håller med.
Å andra sidan så är det så att det vittne som såg mördaren fly på nära håll nämligen LJ har beskrivit en löpstil som överensstämmer mycket väl med hur SE sprang.
Sedan finns det väl en del osäkerheter i LJs vittnesmål också.
Då är vi åter tillbaka vid att det spretar en massa och är svårt att dra några säkra slutsatser.

Nej exfrun har sagt att SE var för feg för att mörda någon.
Jag vill minnas att hon sagt att han isåfall skulle ha gjort det från långt håll.
Hon har säkert tänkt tanken och ställt sig frågan KAN han ha gjort det?
Svaret vet vi inte men hon känns trovärdig i förhören hon förefaller inte försköna saker osv.

På sätt och vis är familj.släkt vänner speciellt nära såna väldigt bra karaktärsvittnen.
De känner en person väldigt bra.
Å andra sidan hur ofta har vi inte hört grannar, kollegor, släktingar och vänner säga det kunde vi aldrig tro om honom!?
Rätt ofta har vi hört det.

Hon vill ju inte heller att hennes exman ska visa sig vara en mördare så till viss del kan man nog säga att det också är någon sorts försvarsmekanism som omedvetet kopplas in.

Man ska inte dra för stora växlar på sånt anser jag.
Även om hennes ord alldeles säkert stämmer väl på hans personlighet.

Sedan visar ju tyvärr vi människor i vissa situationer upp sidor av oss själva som vi inte visste att vi hade och som vi kanske aldrig visat ens för våra närmaste.

Väldigt få av oss tror nog att våra nära och kära är kapabla att göra såna här saker.
CA s bror tror däremot att CA kan ha mördat OP det är intressant.
Nåväl nu gällde det SE.AH har skrivit en bok för att få nåt sorts avslut ja.Hon berättade ju om det hon Malou för nåt år sen jag såg lite av intervjun i väntrummet på vårdcentralen tror jag det var.

Emellertid pratade hon inte alls om mordet i säg 30 år utan levde sitt liv så vi kan inte jämföra med SE som aktivt sökte upp media och i övrigt grep varje tillfälle att berätta sin story kring mordet.

Att sedan media iblans gjort nån intervju med andra vittnen osv är inte rikgit jämförbart anser jag.
Förvisso gjorde SE sitt sista medieframträdande 1992 därefter tystande även han.
Men att mordet fortfarande präglade hans liv onomaralt mycket anser jag dock än.

VARFÖR skulle han tex annars prata om mordet i sitt sista samtal med sin 1a exfru?
Drygt 16 år efter mordet?

Jag ska försöka hitta intervjun där SE hånade AH.
OM nån annan är snabb på bollen så länka gärna så får du bedöma hur hånfullt det var.
Givetvis gör det ändå inte SE till mördare men ändå är det intressant att spekulera kring.
VEM eller VILKA tror du ligger bakom mordet?
Citera
2020-09-02, 13:57
Medlem
Citat:
Jag tänker att SE har en och att ett vittne som högst troligt ser gärningsmannen också ser en handledsväska. Det kan vara någon annan men att utesluta SE som bevisligen varit på mordplatsen är fel. Tycker jag.
Skiljelinjen är att jag anser det bevisat att han var kvar på mordplatsen.
Grunden till det påståendet är inte samma som Håkan Ströms PM, men jag kan addera en del därifrån också.
Dessa punkter har jag redogjort för i olika inlägg sedan igår, och jag känner mig helt trygg i mina slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in