2020-09-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tror att oavsett vad KP sagt/presenterat hade det kommit klagomål. Att han inte redovisat allt kan ju bero, nu spekulerar jag, på att det då blivit väldigt utdraget. Och även då hade nog invändningar kommit att det inte håller.

Det borde inte vara speciellt svårt och utdraget att presentera nya braskande uppgifter som bevisar att SE enligt beräkningarna måste ha varit först på platsen.
Det hade i så fall varit den enda nya uppgiften de hade att presentera, och man hade kunnat skala bort en timmes skitsnackande som kompensation.

När allt kokar ner till att fantisera om Yvonne N:s minnesbild; en mycket kort iakttagelse av en springande man med fladdrande mörk tunn rock och en väska för snart 35 år sedan, ställs svagheten i argumentationen i blixtbelysning.
Detta får sedan bli det vittnesmål som ska bära upp det rangliga skelettet.
Man våldför sig på ett, eller möjligen två vittnen, som oavsett om de vill eller ej skoningslöst utnyttjas. Man drar enorma växlar på vad de sagt, och man drar sig inte heller för att lägga till:

”Man frågar sig retoriskt: Vem kom från ett kontorsjobb och hade hala skor, och kan därför ha halkat till”?

”Jeppsson var säker på att mannen hade keps”

Det är ytterligare en ren lögn. Han har aldrig sagt att han var säker.
Inget annat vittne har sagt keps, och även om gm hade keps, so what?

Sedan avfärdar man övriga vittnen, så som LL, JA, IM, HJ, AB och även LP nu, då hon har avlidit och sönerna gett klartecken.
Det finns ingen tillstymmelse till bevis, och det är faktiskt så illa att man måste ljuga ihop indiciekedjan och fylla ut resten av den sega PowerPoint presentationen med rent nonsens.

Den 10/6 var en sorgens dag för det svenska rättssväsendet.
Att svenska myndigheter har så svagbegåvade företrädare gjorde många förvånade.
Citera
2020-09-01, 15:02
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Observationen av Lars på rätt plats för ett mordplatsvittne - fel plats för mördaren.
En av ungdomarna gjorde mun mot mun metoden, och som du säger: polisernas och ambulansernas ankomst. Norrmalmspiketens ankomst ungefär samtidigt som ambulansens ankomst.
Polisernas språngmarsch i förhållande till ambulansens ankomst relaterat till hans egen språngmarsch som så hårt ifrågasätts.
Palme lades strax därefter på bår och skjutsades in i ambulansen.

SE borde ha ingått i gruppen som för granskningskommissionens räkning fastställde det kronologiska förloppet, för deras slutsatser är på varje punkt överensstämmande med Engströms redogörelse.

Precis. Tyvärr kom han lite försent till mp men undrar om han inte annars är det bästa vittnet på mordplatsen. Till skillnad från många vittnen så har han hållit sig till samma berättelse hela tiden. Den har förstås vuxit men det beror ju på att förhörsledarna ställer mer och mer frågor.
Citera
2020-09-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Precis. Tyvärr kom han lite försent till mp men undrar om han inte annars är det bästa vittnet på mordplatsen. Till skillnad från många vittnen så har han hållit sig till samma berättelse hela tiden. Den har förstås vuxit men det beror ju på att förhörsledarna ställer mer och mer frågor.
Det är helt riktigt som du säger. SE är i stort sett den mest konsekvente av dem alla. Vilken ironi.

Han broderade ut lite i Skydd och säkerhet, men det som inte framkommit är att det var Christer Pettersson han talade om där, inte sig själv.
Citera
2020-09-01, 15:18
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Det är helt riktigt som du säger. SE är i stort sett den mest konsekvente av dem alla. Vilken ironi.

Han broderade ut lite i Skydd och säkerhet, men det som inte framkommit är att det var Christer Pettersson han talade om där, inte sig själv.

Jo visst har han efteråt överdrivet sin roll på mordplatsen. Och vem vill inte göra en bra historia bättre. I ett trettiofyraårigt olöst mord så kan det, och har gjort, slagit tillbaka mot honom.
.
Senast redigerad av sankmark 2020-09-01 kl. 15:29.
Citera
2020-09-01, 15:29
Medlem
Citat:
Jo visst har han efteråt överdrivet sin roll på mordplatsen. Och vem vill inte göra en bra historia bättre. I ett trettiofyraårigt olöst mord så kan det, och har gjort, slå tillbaka mot honom.
.
Historien har vuxit lite, men det är naturligt. Detaljerna förändras lite vartefter man berättar och dagdrömmer, och glidningarna är oundvikliga.
Anna H är ett bra exempel på detta tycker jag.
Jag kan inte relatera hennes tidigaste förhör med vad hon säger idag, men det betyder inte att jag riktar någon missaktning mot henne. Hon är i gott sällskap. I stort sett alla har förändrat sig i viss mån.
Citera
2020-09-01, 15:32
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Historien har vuxit lite, men det är naturligt. Detaljerna förändras lite vartefter man berättar och dagdrömmer, och glidningarna är oundvikliga.
Anna H är ett bra exempel på detta tycker jag.
Jag kan inte relatera hennes tidigaste förhör med vad hon säger idag, men det betyder inte att jag riktar någon missaktning mot henne. Hon är i gott sällskap. I stort sett alla har förändrat sig i viss mån.

så är det. MP, LJ är väl andra exempel som vänder rocken efter rådande vind.
Citera
2020-09-01, 15:36
Medlem
Citat:
Det borde inte vara speciellt svårt och utdraget att presentera nya braskande uppgifter som bevisar att SE enligt beräkningarna måste ha varit först på platsen.
Det hade i så fall varit den enda nya uppgiften de hade att presentera, och man hade kunnat skala bort en timmes skitsnackande som kompensation.

När allt kokar ner till att fantisera om Yvonne N:s minnesbild; en mycket kort iakttagelse av en springande man med fladdrande mörk tunn rock och en väska för snart 35 år sedan, ställs svagheten i argumentationen i blixtbelysning.
Detta får sedan bli det vittnesmål som ska bära upp det rangliga skelettet.
Man våldför sig på ett, eller möjligen två vittnen, som oavsett om de vill eller ej skoningslöst utnyttjas. Man drar enorma växlar på vad de sagt, och man drar sig inte heller för att lägga till:

”Man frågar sig retoriskt: Vem kom från ett kontorsjobb och hade hala skor, och kan därför ha halkat till”?

”Jeppsson var säker på att mannen hade keps”

Det är ytterligare en ren lögn. Han har aldrig sagt att han var säker.
Inget annat vittne har sagt keps, och även om gm hade keps, so what?

Sedan avfärdar man övriga vittnen, så som LL, JA, IM, HJ, AB och även LP nu, då hon har avlidit och sönerna gett klartecken.
Det finns ingen tillstymmelse till bevis, och det är faktiskt så illa att man måste ljuga ihop indiciekedjan och fylla ut resten av den sega PowerPoint presentationen med rent nonsens.

Den 10/6 var en sorgens dag för det svenska rättssväsendet.
Att svenska myndigheter har så svagbegåvade företrädare gjorde många förvånade.

Jag konstaterar att våra åsikter skiljer sig åt. Och det ganska rejält. Det är möjligt att du har rätt och jag fel.
Citera
2020-09-01, 15:37
Medlem
Citat:
så är det. MP, LJ är väl andra exempel som vänder rocken efter rådande vind.
Ja, fast LJ tycker jag håller ihop det ganska bra ändå. Det dom hugger på är att han (förmodligen efter en del tjat) sagt till TP att det åtminstone inte är omöjligt att det var SE som sprang.
MP däremot. Han är nog ett eget kapitel.
Citera
2020-09-01, 15:41
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
... Det andra är att utredningstrycket mot honom inte genererar någonting. Om Engström har utfört mordet har vi att göra med en ensam galning i den förvirrade kategorin. Denna man har därefter blivit utsatt för åtskilliga journalister (Anér och Minell granskade honom redan under 80- och 90-talet), fått två böcker skrivna om sig och därefter fått en fullskalig polisutredning efter sig. Ingen har kunnat hitta någonting: Inga vapen, inga fler indicier, inga hemliga erkännanden et cetera. ...
Vadå för "fullskalig polisutredning"? Han lades ju ad acta i Feb. 1987 för att han ansågs ointressant. Det var en person som såg ut som SE och var klädd som SE som sprang däruppe på Brunkebergsåsen. Men det var inte SE. Tyckte någon stjärna i PU. Sedan dess var han borta med vinden.

Minell och den tidning han jobbar på är s k errare (K numera). En maktlös ytterlighetsgruppering med noll inflytande i politiken. De hade och har inga medel att på djupet granska den här typen av brottsmål.
Citera
2020-09-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag konstaterar att våra åsikter skiljer sig åt. Och det ganska rejält. Det är möjligt att du har rätt och jag fel.
Ja, det är förstås bara att argumentera emot för den som känner sig manad.
Citera
2020-09-01, 16:01
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Vadå för "fullskalig polisutredning"? Han lades ju ad acta i Feb. 1987 för att han ansågs ointressant. Det var en person som såg ut som SE och var klädd som SE som sprang däruppe på Brunkebergsåsen. Men det var inte SE. Tyckte någon stjärna i PU. Sedan dess var han borta med vinden.

Minell och den tidning han jobbar på är s k errare (K numera). En maktlös ytterlighetsgruppering med noll inflytande i politiken. De hade och har inga medel att på djupet granska den här typen av brottsmål.

Men det har polisen, och har jobbat med Engström i flera år. Ingenting har gått att hitta. Två konkreta förhoppningar var exempelvis vapensamlaren eller bekännelsebreven, men det blev bom på båda.
Citera
2020-09-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ja, det är förstås bara att argumentera emot för den som känner sig manad.

Jag tycker ju att resonemanget att SE är mördaren hänger ihop betydligt bättre än att han är vittne. Min tro är att YN möter gärningsmannen och hennes vittnesmål stämmer tillräckligt bra för att vara Stig "Skandiamannen" Engström. Sedan finns det fler saker men denna tycker jag väger tungt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in