2020-08-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
Vad för studiematerial eller hjälpmedel skulle ni rekommendera inför första terminen?
Det jag hittills har i åtanke (förutom det mest uppenbara) är färgflikar.

Skaffa u-tab till lagboken
Citera
2020-08-24, 13:43
Medlem
kristofferGs avatar
Hej! Nån som kan langa extentor till offentlig rätt termin 4? Skulle vara evigt tacksam.
Citera
2020-08-25, 19:08
Medlem
Tack för svaren
Citera
2020-08-27, 13:14
Medlem
Kort fråga angående rättsfallskompendier - finns det någon anledning att betala över tusen kronor för att köpa dem fysiskt istället för att enbart förlita sig på databaser såsom Juno?

Innehållsförteckningarna har för övrigt gjorts tillgängliga till samtliga studenter av kursadministrationen, så just det är inte något problem.
Citera
2020-08-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymUtavBaraFan
Kort fråga angående rättsfallskompendier - finns det någon anledning att betala över tusen kronor för att köpa dem fysiskt istället för att enbart förlita sig på databaser såsom Juno?

Innehållsförteckningarna har för övrigt gjorts tillgängliga till samtliga studenter av kursadministrationen, så just det är inte något problem.

Om du inte får ha med det på tentan kan du lika gärna köra digitalt.
Citera
2020-08-27, 19:18
Medlem
Kan man inte plugga dubbelt längre? Jag vill köra dubbelt men fick svaret att jag inte kan göra det. Eftersom jag söker kurserna till nästa termin via antagning så antas jag till 30 hp redan där vilket utesluter att jag kan antas till 30 hp ytterligare.

Hur har ni andra gjort som pluggar på SU?
Citera
2020-08-30, 23:08
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymUtavBaraFan

Ser att du läser UU. Får du ha dator på seminarierna (var ju datorförbud för T1-T4 för 2 år sedan) ser jag ingen anledning til att köpa, bara att göra sammanfattningar av alla relevanta rättsfall till tentapärmen. Det enda man brukar ha nytta av och som kan vara svårt att få tag på annars är utdrag ur texter från böcker utanför litteraturlistan till vissa seminarium. Exempelvis T3 familjerätt och T4 processrätt har en del sådana.
Citera
2020-09-01, 13:23
Medlem
Hur skriver ni era CV:n när ni söker jobb? Jag är själv helt jävla allergisk mot i princip alla CV-mallar som mer passar för marknadsförare och reklamare än för jurister. Kommer man se för trist ut om man håller det simpelt i word?
Citera
2020-09-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Om du inte får ha med det på tentan kan du lika gärna köra digitalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Ser att du läser UU. Får du ha dator på seminarierna (var ju datorförbud för T1-T4 för 2 år sedan) ser jag ingen anledning til att köpa, bara att göra sammanfattningar av alla relevanta rättsfall till tentapärmen. Det enda man brukar ha nytta av och som kan vara svårt att få tag på annars är utdrag ur texter från böcker utanför litteraturlistan till vissa seminarium. Exempelvis T3 familjerätt och T4 processrätt har en del sådana.
Tack för infon, jag hade inte tagit dator-"friheten" med i åtanke så det blir till att införskaffa dem med andra ord.

Finns det någon åsikt om boken "Praktisk juridisk metod" av Lehrberg? Vad jag kan läsa i denna tråd (några år tillbaka) så placeras den inte på någon särskilt hög piedestal, är den värd sitt pris (och tiden det tar att läsa den)?
Citera
2020-09-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundensarn
Hur skriver ni era CV:n när ni söker jobb? Jag är själv helt jävla allergisk mot i princip alla CV-mallar som mer passar för marknadsförare och reklamare än för jurister. Kommer man se för trist ut om man håller det simpelt i word?

Ta med bild. Det har gynnat mig i mitt jobbsökande. Lycka till.
Citera
2020-09-02, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Ta med bild. Det har gynnat mig i mitt jobbsökande. Lycka till.

Såklart! Tror jag fick till det okej.
Citera
2020-09-02, 09:49
Medlem
Hej!
Undrar bara om vad som skulle hända om man kanske fick 20 % AB och 60 BA och 20 B. Jag vill bli brottsmålsadvokat och undrar om dessa betygen hade gett mig jobb som biträdande jurist för att sedan bli advokat? vet att det inte räcker till dom finaste byråerna, men för mig spelar det inte så stor roll då mitt mål ändå är att starta eget några år senare.

Är ledsen över att behöva ta upp detta, men har funderat väldigt mycket över det och kände att det bästa vore att man ställer frågan till er. Har ännu inte börjat plugga till jurist, utan läser sista året på gymnasiet nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in