2020-09-01, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, bibeln säger inte det, du säger det. Beviset att det inte är sant är Jesus egna ord i citatet.

Men det är inte vad du säger. Du säger att ateisters gärningar är döda, även om de också tror att de ska göra gott mot först och främst sina närstående. Paulus profeterade rätt om dig.

Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. 1Kor 13:2
Allt gott och rättfärdigt en människa gör
tillräknar Gud henne.
Men - frälsningen kommer från judarna!
Från Messias Jesus Guds Son.
2020-09-01, 10:59
Medlem
'Utan tro aer det omoejligt att behaga Gud'.
Gaeller foer alla som haft moejlighet att ta del i Guds Ord.
Alla andra doems efter hur dom foeljt de lagar, det samvete,
som Gud lagt i varje maenniskas hjaerta.
2020-09-01, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men du har inte orkat leta upp ett enda av de sällsynta exemplen.
Jag har inte viljan att leta upp något åt dig. Jag vet att de finns där och det räcker.
2020-09-01, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Allt gott och rättfärdigt en människa gör
tillräknar Gud henne.
Men - frälsningen kommer från judarna!
Från Messias Jesus Guds Son.
Frälsningen kommer från Judea. Rätt ska vara rätt!
2020-09-01, 13:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det är inte jag som säger det, det är bibeln som förmedlar det budskapet.

Joo och bibeln säger också att även icke troende kan göra goda gärningar, men det leder inte av sig självt till räddning och evigt liv. Bara tro och gärningar som kommer ur denna tro, leder till himmelriket.
Kanske förmedlade Paulus budskapet att välgärningar utan "tro" är utan värde, men Jesus gör det inte.

Jag tror att välgärningar är tro. Onda gärningar hör ju till Satan.
2020-09-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KleinerSchnurrbart
Frälsningen kommer från Judea. Rätt ska vara rätt!
Det står i Bibeln: Joh 4:22
Ni tillber vad ni inte känner.
Vi tillber vad vi känner,
eftersom frälsningen kommer från judarna
.
2020-09-01, 14:03
Medlem
'av N A A D aer ni fraelsta, inte av er sjaelva (genom gaerningar), genom T R O (en gaava fraan Gud). TRO kommer av Predikan (BIBELSTUDIER)
Fraelsning aer helt och haallet ett verk av Gud,
foer att Ingen ska kunna beroemma sig infoer Gud.
2020-09-01, 14:11
Medlem
'ENDAST ETT AER NOEDVAENDIGT, att som Maria sitta vid Jesu foetter och lyssna till hans ORD'.
B I B E L S T U D I E R.
2020-09-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, bibeln säger inte det, du säger det. Beviset att det inte är sant är Jesus egna ord i citatet.

Men det är inte vad du säger. Du säger att ateisters gärningar är döda, även om de också tror att de ska göra gott mot först och främst sina närstående. Paulus profeterade rätt om dig.

Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. 1Kor 13:2
Fast Jesus gör det ju väldigt tydligt att tex Fariseerna (vissa inte alla), trots att dom "följer lagen" och gör goda gärningar, inte har samma fader som han, att dom är förlorade, redan döda.

Så joo, man kan visst göra goda gärningar även som hedning och ateist, men det räcker inte. Man är fortfarande inte välkommen i hans rike bara därför. Man måste ha tro.

Du har helt rätt i att kärlek är det största kriteriet, kärlek och barmhärtighet. Men kärlek i Guds perspektiv är nog inte alltid vad vi människor tänker. Och tro, sann tro leder till kärlek. Genom tron förändras man och blir en ny människa.

Så har man inte kärlek då har man inte tro heller. Tro är inte någon tanke, eller att man "tror" på någon eller något bara rent tankemässigt. Tro handlar om viljan att förändras och viljan att stå i Herrens tjänst, viljan att lägga bort sitt ego och agera för andras bästa utan att ståta med det och sen bara ge Herren äran. Tro handlar också om att se sina egna brister och erkänna dom och be om förlåtelse. Ödmjukhet.

Men Gud gillar också mod och djärvhet, han ser hellre att man pushar på (men i god anda då, vilket ju han kan se), än att man är ljummen och inte tar tag i saker. Men allt ska ju så klart vara i balans.

Detta är svårt. Detta brottas dom flesta kristna med. Men detta att man har viljan och i alla fall försöker, räcker. Gud ser till hjärtat, inte till dina handlingar. Men vad hjärtat är fullt av det syns också i handlingarna. Gud ser allt, även det du försöker dölja.

Och det var precis så det var med fariseerna, dom var skenheliga helt enkelt. Dom trodde dom var skyddade av "lagen" och "förbundet" med Gud. Dom trodde dom kunde lura Gud, men han ser allt.
2020-09-01, 19:10
Medlem
Citat:
Kanske förmedlade Paulus budskapet att välgärningar utan "tro" är utan värde, men Jesus gör det inte.

Jag tror att välgärningar är tro. Onda gärningar hör ju till Satan.

Människan ÄR ond av naturen. Människan behöver Guds välsignelse för att klara av att hantera detta. Utan tro får du inte den hjälpen, då är du förlorad i ondskans värld.

Jag sökte (i min bibel app) på "Jesus och tro", det kom upp 13 svar bara i evangelierna. Då dom avsnitt där "Jesus + tro" namn nämns samtidigt, så det är många fler ställen som Jesus förklarar vikten av just tro.

För det var just tro som fick blinda att se, lama att gå, sjuka blev friska, döda väcktes till liv. Fanns inga "gärningar" alls med i det perspektivet. Jesus själv är VÄLDIGT tydlig med att just tro är själva grunden. Hade vi tillräckligt med tro skulle vi kunna flytta berg.

Detta är också den sanning som Gud vill visa oss i dom berättelser som han lämnat till oss i Gamla testamentet, det är läxan han vill att vi ska lära oss. Ingen har kommit till Gud pga gärningar, utan bara genom att Gud har sett till deras hjärtan att dom har tro.
2020-09-01, 21:23
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
När kommer detta (konpiratoriska)förutbestämda inträffa?
Alla har i alla tider sagt att "tiden är nära"!
Vad gör denna förutsägelse "närmare" eller sannare?
När!
Årtal?

Vägrar kolla på just denna video just nu!

Detta är ett diskussionsforum och du borde kunna formulera några påståenden från denna video som vi andra( utan att ha sett videon ifråga)borde kunna ta ställning till!

"Dolda koder i bibeln"

Avslöja en dold kod i plain skript så sponsrar jag dig resten av livet!

Det är väldigt typiskt att religiösa blir lurade av allsköns "con-artists" på nätet och "annorstädes" ,von oben😁

Det är ingen "video" det är en kanal på tuben där några kodläsare lär sig och lär ut och diskuterar hur man läser koder, vad man har upptäckt och redovisar det. Jag tycker iallafall att det är intressant.
De diskuterar även vilken tid på året det ska ske, och det verkar vara vid påsktiden. Vi är inne i de sju svåra åren om jag förstått det rätt. Det som drabbade Egypten i biblisk tid är det som händer nu. Och det ska bero på ett planetsystem som i bibelkoden anges som Nibiru kommer nära vårt solsystem. Det kodas tillsammans med pandemi, covid 19 och 2020. Inte att Nibiru träffar och utplånar mänskligheten men påverkar solen och månen, skapar jordbävningar och skickar ut giftig strålning och gaser när det passerar. Den som lever får se.
2020-09-01, 21:42
Medlem
Citat:
Om fädernas eller de äldstes bud, Markus:
7:5* Därför frågade honom nu fariséerna och de skriftlärde: »Varför vandra icke dina lärjungar efter de äldstes stadgar, utan äta med orena händer?»
7:6* Men han svarade dem: »Rätt profeterade Esaias om eder, I skrymtare, såsom det är skrivet:* 'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan äro långt ifrån mig;
7:7* och fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror de förkunna äro människobud.'
7:8* I sätten Guds bud å sido och hållen människors stadgar.»
7:9* Ytterligare sade han till dem: »Rätt så; I upphäven Guds bud för att hålla edra egna stadgar!

Nej du är ingen lagvrängare utan snarare liberal. En lagvrängare försöker undvika det viktiga i lagen genom att fokusera på formaliteter.

Det här intresserar mig. Så det Gud sa till Abraham och övriga patriarker har alltså lägre vikt än det han bad Moses att nedteckna på stentavlorna? Finns det andra regler med hög vikt?Tiondegivandet tex?

Tack. Liberal tar jag som komplimang.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in