Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Nej, bibeln säger inte det, du säger det. Beviset att det inte är sant är Jesus egna ord i citatet.
Men det är inte vad du säger. Du säger att ateisters gärningar är döda, även om de också tror att de ska göra gott mot först och främst sina närstående. Paulus profeterade rätt om dig.
Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. 1Kor 13:2
Fast Jesus gör det ju väldigt tydligt att tex Fariseerna (vissa inte alla), trots att dom "följer lagen" och gör goda gärningar, inte har samma fader som han, att dom är förlorade, redan döda.
Så joo, man kan visst göra goda gärningar även som hedning och ateist, men det räcker inte. Man är fortfarande inte välkommen i hans rike bara därför. Man måste ha tro.
Du har helt rätt i att kärlek är det största kriteriet, kärlek och barmhärtighet. Men kärlek i Guds perspektiv är nog inte alltid vad vi människor tänker. Och tro, sann tro leder till kärlek. Genom tron förändras man och blir en ny människa.
Så har man inte kärlek då har man inte tro heller. Tro är inte någon tanke, eller att man "tror" på någon eller något bara rent tankemässigt. Tro handlar om viljan att förändras och viljan att stå i Herrens tjänst, viljan att lägga bort sitt ego och agera för andras bästa utan att ståta med det och sen bara ge Herren äran. Tro handlar också om att se sina egna brister och erkänna dom och be om förlåtelse. Ödmjukhet.
Men Gud gillar också mod och djärvhet, han ser hellre att man pushar på (men i god anda då, vilket ju han kan se), än att man är ljummen och inte tar tag i saker. Men allt ska ju så klart vara i balans.
Detta är svårt. Detta brottas dom flesta kristna med. Men detta att man har viljan och i alla fall försöker, räcker. Gud ser till hjärtat, inte till dina handlingar. Men vad hjärtat är fullt av det syns också i handlingarna. Gud ser allt, även det du försöker dölja.
Och det var precis så det var med fariseerna, dom var skenheliga helt enkelt. Dom trodde dom var skyddade av "lagen" och "förbundet" med Gud. Dom trodde dom kunde lura Gud, men han ser allt.