Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Det är inte vår uppgift här på Flashback att bevisa varken SEs skuld eller oskuld. Även om en del av era SEförnekare gärna och ofta ber oss som lutar åt att SE kan vara GM att göra just detta.
Nej vi kan ju förstås inte bevisa något, för vi är ju bara hobbyspanare som sitter och gissar utifrån det lilla underlag vi får tag på. Men det är den som entydigt håller fast vid åsikten att SE är skyldig som sitter med bevisbördan, inte den som kritiserar anklagelserna.
Visst är det många som faller i samma retoriskt enögda fallgrop och säger t.ex. att det "omöjligt" kan vara SE, men det är ju inget uttalande som riktigt går att bemöta eftersom det snarast är framkastat i affekt. Jag säger själv så ibland (för jag tror inte alls att det var SE), men då kommer det bara fram av frustration. Som underlag för diskussion är det ju värdelöst.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
MEN skriver man att SEs oskuld lätt kan bevisas så får man väl vara beredd på att få en fråga kring detta. Inte minst när inget finns i materialet eller annan fakta som stärker den åsikten.
Jo jag håller med. Det är upp till bevis för de som säger att SEs skuld "lätt kan bevisas". Men eftersom det knappt finns några såna "bevis" så dör ju den möjligheten och vi är tillbaka i personlig övertygelse.
Vad som är rimligare i så fall är att försöka föreställa sig hur PU och en åklagare skulle försöka formulera ett åtal mot honom. Vad hade man samlat ihop för indicier och graverande omständigheter, och hade det kunnat räcka för ett åtal? Här måste man nog säga nej. Jag tror inte att man hade fått en domstol att pröva ett åtal på så lös grund. Som KP själv sa hade det som finns bara räckt till lägsta formen av frihetsberövande (häktning) för att försäkra sig om att kunna förhöra honom mer. Och det får man väl säga är ytterst problematiskt för er SE-förespråkare? Men ändå tänker du att det nog är SE som var GM?
De saker du nämner är iofs intressanta, men jag tycker faktiskt inte att något av det är graverande, främst eftersom inget av det heller går att bevisa. De är hypoteser och gissningar som har stelnat till "sanningar" bland SE-förespråkarna, men för att de ska kunna ses som annat än vaga indicier som lika gärna kan avfärdas i brist på bevis, dvs gå att ta på allvar, så tycker jag verkligen att de behöver researchas mer. Men risken är ju förstås att de då kanske visar sig vara bara spekulationer.
Så jag fattar varför det är så himla viktigt för SE-förespråkare som t.ex. Thomas Pettersson att stanna kvar vid "mystiska omständigheter" och sluta utreda så snart man hittat nåt som verkar lite skumt. Varför förstöra ett "bra scoop" med sanning? Hellre då behålla ett mystiskt skimmer runt SE än att utreda det mer och försöka skingra dimman.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Jag baserar mina tankar kring SE på vittnen hans utspel i media och just det var inget som nämndes på pressträffen.
Fast SE gjorde inte alls särskilt många "utspel" i media. Det finns totalt sett bara ett fåtal intervjuer med honom under en 15-årsperiod och i flera av fallen förefaller han dessutom själv ha blivit uppsökt av journalister, vilket inte alls är orimligt med tanke på att han (mest troligt) var ett av vittnena på mordplatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
SEs agerande efter mordet hans sätt att håna polis .vittnen osv.
Vad är det i hans agerande efter mordet som är så konstigt? Hypotes: han upplever sig åsidosatt av polisen, blir inte tagen på allvar och kallas inte heller till rekonstruktionen, kallas istället öknamn ("elefanten") och viftas bort som en jobbig gubbe, vilket föga förvånande gör honom en aning bitter och med tiden alltmer frispråkig och utmanande (ibland lite hånfull själv). Att han skulle håna vittnen har jag aldrig hört. Var har du fått det ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Hans sätt att lägga sig i utredningen.
Hur lägger han sig i utredningen? Det här är en myt. I den mån han hör av sig och vill "hjälpa till" så är det på en nivå som verkar ganska normal. Finns många, många andra som hört av sig till PU som är 100 gånger värre. Kolla i liggaren och du ser hundratals "tips" och "avslöjanden" från "hjälpare" som är strålkärringar och foliegubbar. SE var ju faktiskt på platsen och jag kan förstå om han blev frustrerad och bitter över att Holmér och Länninge osv tyckte att han var störig när de hade fullt upp med sina komplotter mot Gunnarsson och kurderna osv. De ville att han skulle hålla käft och veta sin plats. Jag tar SE:s sida i det här och tycker han gjorde rätt som visade vilken fars till utredning det här har varit.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Hur han (Om vi tänker honom som GM) försökte återskapa situationen och känslan från mordkvällen. Tex genom att springa samma väg som mördaren flydde efter mordet i tv.
Det här är ju en fri fantasi och du avslöjar dig som alltför inbitet övertygad om SEs skuld för att det ska gå att bemöta. Kort sagt: teorin om att han "återskapar situationen och känslan från mordkvällen" låter som nåt taget ur en kioskdeckare och är helt avhängig att han faktiskt var GM. Om han inte var GM så är det inget konstigt alls i beteendet, han bara gjorde en rekonstruktion för ett TV-team apropå att han inte fick vara med på PU:s rekonstruktion. Helt normalt. Han är ingen psykopatisk superskurk.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Att han ständigt pratade om mordet även många år efter mordet.På ett sätt som inte kan ses som normalt.
Det här tror jag också har blivit en bekväm myt, en slags vanföreställning som hämtat inspiration från dåliga TV-deckare. Hur mycket han faktiskt pratade om mordet vet vi ju inte, men det har blivit ett slags sanning, en faktoid, att han gjorde det. Men det baseras bara på några enskilda uttalanden och det finns faktiskt uttalanden som motsäger det med, t.ex. från kollegan som menade att han aldrig pratade om mordet (handlingen som las upp igår).
Men om det var så att han ofta pratade om Palmemordet och att han var ett vittne så finns det väl inget konstigt alls i det? Jag är ganska övertygad om att de flesta andra vittnena också pratade om det på sina arbetsplatser.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Hur han i sina utsagor och intervjuer placerade sig själv i mördarens ställe hans rörelser återspeglade mördarens osv.
Det här stämmer ju inte så bra. För att säga så som du gör måste man cherry-picka bland hans utsagor och det känns ganska desperat. Och igen, det där är inte alls konstigt om man faktiskt tar honom på orden och tolkar hans beteende som ett vittne och inte som GM. Det blir bara "konstigt" om man tänker att han är en skurk som agerar som i en kioskdeckare.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Varför håna polis och vittnen?
Hans "hån" mot polisen var ju varken jättegrovt eller frekvent och det var inte särskilt orimligt med tanke på att var de som började med att håna honom ("elefanten"). Nämn gärna ett vittne som han hånat!
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Varför lägga sig i utredningen och slita så hårt för att verkligen bli ett vittne?
Tja, kanske för att han VAR ETT VITTNE?
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
OK han sökte uppmärksamhet visst men det förklarar inte varför mordet kom att prägla de sista 14 åren av hans liv helt.
Också en myt. Vi vet nästan ingenting om Stig Engström och det lilla, lilla vi vet har uteslutande att göra med Palmemordet. Eftersom det är det enda som har efterforskats. Inte konstigt då att han framstår som helt besatt av det. Men om du tänker efter så stämmer ju det för Leif Ljungkvist och Anna Hage och Lars Jeppsson och Victor Gunnarsson och Christer Pettersson och en massa andra i PU med. Varför? Jo, eftersom nästan allt vi vet om dem har att göra med Palmemordet, eftersom det är vad som har styrt sökandet. Det är just därför vi över huvud taget vet någonting alls om dem. Men att det kom att "prägla" hans sista 14 år "helt" tycker jag inte det finns något stöd för.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Eller varför han satte sig själv i mördarens ställe tex.
Igen, det här är en väldigt fantasifull hypotes som inte blir "sann" bara för att den upprepas en massa gånger. Men jag tror inte alls att det stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Vidare finns ju foton från mordplatsen tagna kort efter mordet av media.
INGENSTANS ser men SE .
Även om han var ett vittne som stod ensam och tyst i bakgrunden så borde han väl setts på bild?
Sett till att bli intervjuad osv?
SE älskade uppenbarligen uppmärksamheten.
Han sökte ju upp media konstant.
MEN inte på mordplatsen när media anlände och intervjuade folk osv.
Ytterligare en märklig omständighet som dock får sin förklaring om SE är GM.
Men som annars är svår förklarad.
Men alltså, med all sannolikhet hinner ingen reporter eller fotograf komma till platsen innan SE har gått tillbaka till Skandia. Fotografen Ulf Karlsson gissade att han själv kom som första fotograf till platsen ca 23.30, men det kan ju inte stämma, vilket blir uppenbart när man ser på hans bilder från MP. Snarare var han där mellan 23.40 och 23.50 eller så. Men då satt ju SE redan och pratade med väktarna på jobbet. Än en gång inte det minsta konstigt. Han sökte dessutom inte alls upp media konstant. Nej det är inte alls svårförklarat.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Ja det var några få sådana omständighet det finns många flera.
INGEN ANNAN har denna helhet inte ens i närheten.
DÄRFÖR tror jag att SE är GM.
Ja du, om det här var ditt tunga arsenal i fallet Stig Engström så tycker jag mig kunna pusta ut fullständigt. Jag tycker inte något av det du tar upp är det minsta konstigt eller att det skulle tyda på att han är gärningsmannen. Tvärtom faktiskt: för mig är de tecken på att han troligtvis är helt oskyldig.
Det mesta du tar upp
låter som om de är graverande indicier, men det allra mesta av det går faktiskt att förklara bort med alternativa (och i min mening betydligt mer troliga) förklaringar.