Citat:
21-27 september är det European Masters enligt kalendern. Inget startfält, eller spelort klar så den ligger nog löst till.
Turneringen spelades senast i januari i år i Österrike och vanns av Robertson som nio-nollade Yeulong i finalen. Un-Nooh vann högsta brejk på lite ovanliga 146p.
Hur är det med arrangerande spelorter tror ni, får dom betala eller betalt av organisationen?
Med betala menar jag då inte dom egna kostnaderna för lokaler mm, utan typ en fastställd summa för att locka dit organisationen med domare etc.
Om vi jämför Riga Masters t.ex, skulle vi kunna ha Sthlm/GBG/Malmö Masters? Vad tror ni kostnaderna skulle bli förutom det mest självklara som lokaler mm.
Turneringen spelades senast i januari i år i Österrike och vanns av Robertson som nio-nollade Yeulong i finalen. Un-Nooh vann högsta brejk på lite ovanliga 146p.
Hur är det med arrangerande spelorter tror ni, får dom betala eller betalt av organisationen?
Med betala menar jag då inte dom egna kostnaderna för lokaler mm, utan typ en fastställd summa för att locka dit organisationen med domare etc.
Om vi jämför Riga Masters t.ex, skulle vi kunna ha Sthlm/GBG/Malmö Masters? Vad tror ni kostnaderna skulle bli förutom det mest självklara som lokaler mm.
Citat:
Jag skrev detta när WST presenterade kalendern under pågående VM:
Citat:
Samtidigt som VM pågår har WST presenterat snookerkalendern för första halvan av nästa säsong (fram till jul). Säsongen inleds 13 september med Championship Leauge som är tillbaka och denna gång som en rankingturnering där alla 128 spelare får delta. Jag har inte sett några detaljer angående match- eller turneringsformatet, men turneringen kommer iaf spelas i olika steg vid tre olika tillfällen i september/oktober.
European Masters är tillbaka på höstsidan av säsongen och blir den första rankingtiteln som delas ut i slutet av september. Shoot-Out är tidigarelagd till månadsskiftet oktober/november och World Grand Prix spelas veckan innan jul. Därmed finns det mer plats i kalendern under våren om det går att arrangera turneringar i Kina då.
I övrigt ser det ut som vanligt med English Open, Champion of Champions, NI Open, UK Championship och Scottish Open på sina vanliga platser i kalendern.
Ingenting nämns om den planerade turneringen i Saudiarabien, så jag utgår ifrån att den inte blir av.
https://wst.tv/nine-events-before-christmas-as-world-snooker-tour-announces-provisional-calendar/
European Masters är tillbaka på höstsidan av säsongen och blir den första rankingtiteln som delas ut i slutet av september. Shoot-Out är tidigarelagd till månadsskiftet oktober/november och World Grand Prix spelas veckan innan jul. Därmed finns det mer plats i kalendern under våren om det går att arrangera turneringar i Kina då.
I övrigt ser det ut som vanligt med English Open, Champion of Champions, NI Open, UK Championship och Scottish Open på sina vanliga platser i kalendern.
Ingenting nämns om den planerade turneringen i Saudiarabien, så jag utgår ifrån att den inte blir av.
https://wst.tv/nine-events-before-christmas-as-world-snooker-tour-announces-provisional-calendar/
Förutsatt att allting kan genomföras som planerat får jag det till att det endast är 14 dagar utan professionell snooker från 13 september-20 december. Att European Masters ska genomföras i september såg jag för första gången när kalendern presenterades för några veckor sedan, så den verkar fortfarande vara aktuell.
____
Apropå finansiering av turneringar vet jag inte exakt vem som står för vad. Dock vet jag att Kim någon gång nämnt att en huvudperson inom Kaspersky Lab (förmodligen ägare) är mycket intresserad av snooker och att det är orsaken till att man har kunnat arrangera turneringen i Lettland i så många år.
Att arrangera snookerturneringar (inte minst utanför Europa) är nog i det närmaste välgörenhet. German Masters är inramningsmässigt en av de bättre turneringarna med storpublik år efter år, men ändå sägs det att det inte är så lätt att få ihop ekonomin eller att hitta vettiga sponsorer. Prispotten har inte heller utvecklats/höjts nämnvärt.