2020-08-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
21-27 september är det European Masters enligt kalendern. Inget startfält, eller spelort klar så den ligger nog löst till.

Turneringen spelades senast i januari i år i Österrike och vanns av Robertson som nio-nollade Yeulong i finalen. Un-Nooh vann högsta brejk på lite ovanliga 146p.

Hur är det med arrangerande spelorter tror ni, får dom betala eller betalt av organisationen?
Med betala menar jag då inte dom egna kostnaderna för lokaler mm, utan typ en fastställd summa för att locka dit organisationen med domare etc.

Om vi jämför Riga Masters t.ex, skulle vi kunna ha Sthlm/GBG/Malmö Masters? Vad tror ni kostnaderna skulle bli förutom det mest självklara som lokaler mm.

Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Är den listan verkligen komplett? Det känns som att det fattas fler europeiska tävlingar, t.ex. German Masters, Players Championship och Tour Championship. Welsh Open är inte heller med, ser jag nu.
Jag skrev detta när WST presenterade kalendern under pågående VM:

Förutsatt att allting kan genomföras som planerat får jag det till att det endast är 14 dagar utan professionell snooker från 13 september-20 december. Att European Masters ska genomföras i september såg jag för första gången när kalendern presenterades för några veckor sedan, så den verkar fortfarande vara aktuell.

____

Apropå finansiering av turneringar vet jag inte exakt vem som står för vad. Dock vet jag att Kim någon gång nämnt att en huvudperson inom Kaspersky Lab (förmodligen ägare) är mycket intresserad av snooker och att det är orsaken till att man har kunnat arrangera turneringen i Lettland i så många år.

Att arrangera snookerturneringar (inte minst utanför Europa) är nog i det närmaste välgörenhet. German Masters är inramningsmässigt en av de bättre turneringarna med storpublik år efter år, men ändå sägs det att det inte är så lätt att få ihop ekonomin eller att hitta vettiga sponsorer. Prispotten har inte heller utvecklats/höjts nämnvärt.
Citera
2020-08-24, 17:37
Medlem
Nu är det bekräftat med wildcard för Doherty.
Citera
2020-08-24, 18:52
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag skrev detta när WST presenterade kalendern under pågående VM:

Förutsatt att allting kan genomföras som planerat får jag det till att det endast är 14 dagar utan professionell snooker från 13 september-20 december. Att European Masters ska genomföras i september såg jag för första gången när kalendern presenterades för några veckor sedan, så den verkar fortfarande vara aktuell.

____

Apropå finansiering av turneringar vet jag inte exakt vem som står för vad. Dock vet jag att Kim någon gång nämnt att en huvudperson inom Kaspersky Lab (förmodligen ägare) är mycket intresserad av snooker och att det är orsaken till att man har kunnat arrangera turneringen i Lettland i så många år.

Att arrangera snookerturneringar (inte minst utanför Europa) är nog i det närmaste välgörenhet. German Masters är inramningsmässigt en av de bättre turneringarna med storpublik år efter år, men ändå sägs det att det inte är så lätt att få ihop ekonomin eller att hitta vettiga sponsorer. Prispotten har inte heller utvecklats/höjts nämnvärt.
Det var i princip lite som jag trodde. German Masters var dock lite oväntat med tanke på det publika intresset.

Citat:
Suveränt!
Citera
2020-08-24, 23:04
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:

Verkligen riktigt goda nyheter!
Citera
2020-08-25, 12:22
Medlem
Millediablos avatar
Det som vore mumma är om Fransken och Tysken samt någon till fick fram en topp 16 spelare. Har intresset i Belgien ökat tror ni sen Luca Brecels framgångar?

Men snooker kan vara en besvärlig sport inte bara spelmässigt, som förstagångstittare kan det bli helt fel beroende på hur ens sinnelag är.
Det kan vara svårt att ta till sig +1h frame utan att börja zappa till annat.
Citera
2020-08-26, 20:27
Medlem
Mer information om kommande Championship Leauge:

https://wst.tv/osullivan-and-trump-set-for-championship-league/

121 av 128 spelare med plats på touren har anmält sig. Bland topp-16 är det endast Ding som saknas. Detta bör innebära att de flesta kinesiska spelarna är tillbaka i Storbritannien för att påbörja den nya säsongen.

Formatet är nästan identiskt med det som användes för Championship Leauge i somras, men anpassat för 128 spelare istället för 64.

Citat:
STAGE ONE will be played across two blocks of eight days: September 13-20 and September 28–October 5. This stage features 32 groups of four players, with two tables per day hosting one group each. The player who tops each group will progress to Stage Two.

STAGE TWO (October 26-29) sees the 32 group winners split into eight further groups of four, with two groups per day also played over two tables.

STAGE THREE (October 30) will see the eight Stage Two Group Winners battle it out over two final groups, with the two group winners contesting the best-of-5 final.
Bra förändring med en ren final i sista steget, även om jag hade föredragit ett något längre format när man ändå spelar en separat final.

Nåja, jag ska inte klaga. WST och Matchroom gör ett otroligt bra jobb för snookern i dessa tider!
Citera
2020-08-27, 11:05
Medlem
Millediablos avatar
Jag gillar upplägget, massor av matcher och spelare att titta på. Med det korta format blir det förhoppningsvis mycket attacksnooker😀

168 timmar, 253 matcher......
Senast redigerad av Millediablo 2020-08-27 kl. 11:08.
Citera
2020-08-28, 11:49
Medlem
Det kommer nyheter om den kommande säsongen nästan varje dag. https://wst.tv/betvictor-european-series-set-for-second-season/

European Series-bonusen kommer delas ut även denna säsong.

Shoot-Out kommer spelas 2021 och inte i månadsskiftet oktober/november som var planerat.

European Masters kommer inte ingå i European Series, utan ersätts av Welsh Open. (Som samtidigt kommer vara en del av Home Nations-serien.) Denna ändring får mig att fundera över om European Masters trots allt hänger lite löst (som Millediablo var inne på). Men en annan förklaring kan vara att man helt enkelt vill ha fyra European Series-turneringar som ligger relativt nära varandra i tid under vintern/våren, och att det också är anledningen till att Shoot-Out är senarelagd.
Citera
2020-08-28, 16:17
Medlem
Nu kom det information! https://wst.tv/milton-keynes-to-host-season-opening-events/

Alla turneringar fram till och med Northern Ireland Open kommer spelas i Marshall Arena i Milton Keynes. (Samma arena som användes för Championship Leauge och Tour Championship i somras...)

Bättre så här än att det blir flera inställda turneringar, men lite udda att NI Open ska spelas i England.

Citat:
Updated Calendar

SEPTEMBER

13-20 – Championship League – Milton Keynes

21-27 – European Masters – Milton Keynes

28-Oct 5 – Championship League – Milton Keynes

OCTOBER

12-18 – English Open – Milton Keynes

26-30 – Championship League – Milton Keynes

NOVEMBER

2-8 – Champion of Champions – Milton Keynes

10-14 – Qualifiers – BetVictor German Masters – Milton Keynes

16-22 – Northern Ireland Open – Milton Keynes

24-6 Dec – Betway UK Championship – York

DECEMBER

7-13 – Scottish Open – Venue TBC

14-20 – Coral World Grand Prix – Venue TBC
Citera
2020-08-28, 19:15
Medlem
Millediablos avatar
Bra info! Att norra Irländska inte spelas i hallen i Belfast är lite synd, alltid ett skönt blåsljud från vinden i den där arenan. Perfekt när man lurat ihop sig i soffan med en liten virrepinne och en stor kopp te😀

Synd om Europeiska Masters får stryka på foten. Jag började se den som ett utmärkt försök till att bredda intresset i länder som Österrike senast. Länder som Spanien (iofs Gibraltar om den räknas dit), Italien och Frankrike skulle sitta fint. Då kanske med ett viltkort till någon hugad hemmaspelare på lagom nivå.
Citera
2020-08-29, 01:27
Medlem
Millediablos avatar
Roar mig med att tippa Septemberturneringarnas vinnare.

13-20 – Championship League – Milton Keynes Neil Robertson

21-27 – European Masters – Milton Keynes
Kyren Wilson

28-Oct 5 – Championship League – Milton Keynes Judd Trump

Sen yrade jag lite i nattmössan om Europeiska Masters då jag missade att den faktiskt skulle spelas.
Citera
2020-08-31, 20:29
Medlem
Grupperna till Championship Leauge är nu lottade. https://wst.tv/championship-league-draw-made/

Ding Junhui, Marco Fu, Mei Xiwen, Bai Langning, Andy Hicks, Steve Mifsud och Andrew Pagett är de sju spelarna med professionell status som saknas.

Förmodligen rätt olika anledningar till varför de sju spelarna inte deltar. Det blir intressant att se om Marco Fu kommer till Storbritannien överhuvudtaget...

Reserverna plockas från denna lista (gäller de flesta turneringar när det är slut på proffs...)
https://wst.tv/rankings/q-school-order-of-merit/

Som jag nämnde tidigare lär Michael White kunna spela i princip allt eftersom han är förstereserv. Tvåa på listan är den 21-årige fransmannen Brian Ochoiski, även han lär få spela en hel del på touren i vinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in