Citat:
Ursprungligen postat av
Neofyten
Ja inte ens kineserna klarar sig väl helt på hemmaplan?
Nej inte ens dom än. Jag har dålig insyn i kinesisk snooker och tävlingar på lägre nivå.
Snooker likväl som dart är arbetarklassporter i UK och har funnits där i många år.
Kanske tänker man inte på snookern på det sättet i Sverige då ett bord kostar en smärre förmögenhet och tarvar en så stor yta att inget normalt hus i öriket kan ha plats för ett hemma.
Men det finns mindre snookerbord och jag har testat ett sådant på 80-talet utanför Cambridge hemma hos en kompis vars föräldrar var inbitna fans.
Företagen var dom som i mångt och mycket hade plats och kunde organisera spel typ "korpen" mot andra företag (fabriker)
Jag träffade en äldre engelsk kvinna på Mallorca vars man (avliden) spelade just sådan snooker och deltog även i countylag (Derby). Hon berättade att hon avskydde snooker, haha. Varje helg var det till att packa bilen och åka och spela, hon fick sitta och titta på medans mannen spelade timslånga bataljer mot likasinnade😀
En så mångårig kultur i en sport och ett enormt antal utövare ger bredden där våra äldre och yngre stjärnor kommer ifrån. Kineserna kommer men det tar tid och resurser och sett till bredden så vet jag inte när eller ens om. Då menar jag inte 1 topp 16 spelare utan kanske 4-5.
Enskilda spelares dominans är nog ett minne blott om vi ska jämföra Hendrys och Davies långa vinstrader, det närmaste är väl Selbys många år som nummer 1 i världen. Anledningen till det är att toppen idag är bredare (i mitt tycke), det är fler som är beredda att göra det hårda arbetet som krävs.
Judd Trump vann 6 turneringar 2019/2020 och kunde kanske ha vunnit VM om det hade gått på utsatt datum. Det får vi inte veta så det enda vi vet är att Ronnie O'Sullivan är ny världsmästare och världstvåa just nu.
Men det var med facit i hand mindre än millimetrar ifrån på bordet och ännu mindre var marginalen i hjärnan i semifinalen.
Edit. -20/-21 års kalender upplagd
http://www.snooker.org/res/index.asp?template=2&season=2020
Ser tunn ut när kinesiska och många andra internationella tävlingar saknas.