Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-30, 20:30
  #1
Medlem
Min laptop är av märket windows. Den är ny men väldigt seg och har varit sedan start.
Det lång tid att öppna webbläsare och program och göra saker överhuvudtaget.
Det fungerar inte att varken skriva på google drive eller latex. På google drive vill den inte läsa in något dokument, man inte använda google drive på datorn.
Men det kan den göra om det är en stationär. På latex kan man skriva saker i dokumentet men när man kompilar ser man bara 1/10 av texten.
Vad orsakar denna seghet och att vissa saker inte fungerar?
Vad ska man kolla efter (vilka egenskaper) när man köper en laptop så att den är snabb och att google drive och latex kan fungera? Finns extra tillbehör till datorn för detta ändamål?
__________________
Senast redigerad av .xxx. 2020-08-30 kl. 20:33.
Citera
2020-08-30, 20:33
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
Min laptop är av märket windows. Den är ny men väldigt seg och har varit sedan start.
Det lång tid att öppna webbläsare och program och göra saker överhuvudtaget.
Det fungerar inte att varken skriva på google drive eller latex. På google drive vill den inte läsa in något dokument, man inte använda google drive på datorn.
Men det kan den göra om det är en stationär. På latex kan man skriva saker i dokumentet men när man kompilar ser man bara 1/10 av texten.
Vad orsakar denna seghet och att vissa saker inte fungerar?
Vad ska man kolla efter när man köper en laptop så att den är snabb och att google drive och latex kan fungera? Finns extra tillbehör till datorn för detta ändamål?

Vliket märke samt modell är det?
Citera
2020-08-30, 20:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vliket märke samt modell är det?
Acer Swift SF113-31.
Citera
2020-08-30, 20:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
Acer Swift SF113-31.

O allt ser OK ut i enhetshanteraren?
Citera
2020-08-30, 20:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
O allt ser OK ut i enhetshanteraren?
Vad ska jag kolla efter där? Hur avgör man om det ser okej ut eller inte?
Citera
2020-08-30, 20:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
Vad ska jag kolla efter där? Hur avgör man om det ser okej ut eller inte?

Om du har några utropstecken som är Gula eller annat rött som betyder stopp typ.. Mer så att din maskinvara är igång som den skall.
Citera
2020-08-30, 20:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Om du har några utropstecken som är Gula eller annat rött som betyder stopp typ.. Mer så att din maskinvara är igång som den skall.
Nej det är inga sådana tecken. Så jag antar att enhetshanteraren ser okej ut.
Citera
2020-08-30, 20:59
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
Acer Swift SF113-31.


Segheten beror på att den har en 1.1ghz processor. Det är väldigt lite. Processorn är själva kraften som driver allt på datorn. Är den svag så blir det slött.

Minst 1.7 - 1.8 bör det vara.

Varför Latex och Google drive inte fungerar vet jag ej men det är nog en fråga om inställningar/handhavande problem.
Citera
2020-08-30, 21:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
Nej det är inga sådana tecken. Så jag antar att enhetshanteraren ser okej ut.
Hur ser det ut med aktivitetshanteraren..

CPU %
Minne %
Disk%
Citera
2020-08-30, 21:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
Men det kan den göra om det är en stationär.
Hur menas? Är din laptop stationär ibland?

Ett vanligt "problem" är energiinställningarna: En dator kan ställas in så att den kör processorn på lägre fart när den enbart går på batteri, just för att spara på batteriet. Du kan ändra de inställningarna själv.
Citera
2020-08-30, 21:08
  #11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
Min laptop är av märket windows. Den är ny men väldigt seg och har varit sedan start.
Det lång tid att öppna webbläsare och program och göra saker överhuvudtaget.
Det fungerar inte att varken skriva på google drive eller latex. På google drive vill den inte läsa in något dokument, man inte använda google drive på datorn.
Men det kan den göra om det är en stationär. På latex kan man skriva saker i dokumentet men när man kompilar ser man bara 1/10 av texten.
Vad orsakar denna seghet och att vissa saker inte fungerar?
Vad ska man kolla efter (vilka egenskaper) när man köper en laptop så att den är snabb och att google drive och latex kan fungera? Finns extra tillbehör till datorn för detta ändamål?


Om det är det Windows på datorn som den kom med så kan du snabba upp den genom att göra en nyinstallation av detsamma. Det brukar göra en hel del skillnad.
Citera
2020-08-30, 21:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Hur menas? Är din laptop stationär ibland?

Ett vanligt "problem" är energiinställningarna: En dator kan ställas in så att den kör processorn på lägre fart när den enbart går på batteri, just för att spara på batteriet. Du kan ändra de inställningarna själv.
Nej jag menar laptop och ingen stationär dator. Nej jag kör på bästa prestanda och sämst batteritid.
Jag har den inte på något sorts strömsparläge.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback