Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-30, 21:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Hur ser det ut med aktivitetshanteraren..

CPU %
Minne %
Disk%
CPU 100%
Minne 86%
Disk 0%.
Citera
2020-08-30, 21:23
  #14
Medlem
.
Citera
2020-08-30, 21:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
CPU 100%
Minne 86%
Disk 0%.
Ser tungt ut, både på CPU och RAM.
Nästa steg för dig är att sortera processerna/programmen/apparna på CPU-last och se vilka som är de värsta bovarna.
Därefter kan du sortera på RAM och se vilka som käkar mest minne.
Citera
2020-08-30, 21:32
  #16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
.

Läs och tillämpa - https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10. Skapa installationsmedia är vad du ska läsa om.

Hämta musplatte och grafikdrivisen innan och spara externt. Väljer du att göra det efteråt så går det med men då kan ovan nämnda funktioner vara besvärliga tills du gjort det.
Citera
2020-08-30, 21:35
  #17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
Vad orsakar denna seghet och att vissa saker inte fungerar?
Du har redan fått ett korrekt svar på frågan, processorn i din dator är SLÖ. Bara att gilla läget och inte göra mer med den än vad den klarar av. Har haft precis samma dator och sålde den bland annat för att den gick in i väggen prestandamässigt så fort som man gjorde fler än en sak i taget.

Vad som gör att vissa saker inte fungerar är omöjligt att svara på. Förmodligen är det du som har ställt in saker på fel sätt, för utöver datorns blygsamma prestanda finns det ingenting konstigt med den eller några udda begränsningar i vilka program som kan köras.
__________________
Senast redigerad av hakro807 2020-08-30 kl. 21:37.
Citera
2020-08-30, 21:35
  #18
Medlem
BloodRedMoons avatar
Finns många bra och billiga laptops på Blocket, som knappt är använda. Så börja där, tycker jag.
Citera
2020-08-30, 21:39
  #19
Medlem
BloodRedMoons avatar
Annars så kan du ju alltid installera en resurssnål linux-distribution på den laptop du har nu. T. ex. Lubuntu är ett utmärkt system om du bara ska surfa lite och kolla lite YouTube.
Citera
2020-08-30, 21:41
  #20
Medlem
Chromebook..
Citera
2020-08-30, 21:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Läs och tillämpa - https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10. Skapa installationsmedia är vad du ska läsa om.

Hämta musplatte och grafikdrivisen innan och spara externt. Väljer du att göra det efteråt så går det med men då kan ovan nämnda funktioner vara besvärliga tills du gjort det.
Jag ska testa det.
Citera
2020-08-30, 21:44
  #22
Medlem
BloodRedMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Chromebook..

Ja, är man okej med Googles spioneri och bara ska slösurfa lite så kan en Chromebook vara ett bra alternativ. Absolut.
Citera
2020-08-31, 21:04
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .xxx.
CPU 100%
Minne 86%
Disk 0%.

Ok
Då är vi boven på spåren som orsakar att det är slött.

I aktivitetshanteraren finns det en flik som heter "processer" klicka på den fliken.

Nu ska det dyka upp Namn status "CPU" osv osv osv
Gör det inte det så, i vänstra nedre hörnet finns en liten pil eller flik "mer information" klicka på den!!

Annars klickar du på fliken "CPU" för att sortera vad som drar mest och mindre värde...

Vad är det då som drar CPU resurser.?

Har du tur så är det nåt dåligt program som läcker minne och att det finns uppdatering på detta...
Citera
2020-09-21, 21:24
  #24
Medlem
Att din processor går på 100% tror jag du kan ändra manuellt i energiinställningarna. Nu är det säkert maximerat där och välj balanserad istället så kommer processorn lugna ner sig. Min dator ändrar dock tillbaka då och då utan min vilja så man märker det när den kör på fulla muggar och den blir varm...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback