2020-08-30, 12:52
Medlem
vinlands avatar
Iranskt recept mot Covid-19....

Citat:
Bromhexine: 8 till 16 mg 3 ggr dagligen
Hydroxychloroquine (HCQ):Första dagen 400 mg 2 ggr; följande dagar 200 mg 2ggr dagligen
Azithromycin: 500mg 1 gång per dag
Baseras på denna undersökning som gav bättre resultat än Remdesvir m.fl andra preparat.
Citat:
Conclusion
This study revealed the efficacy of early oral administration of bromhexine hydrochloride in the reduction of mortality of patients with COVID-19 disease. Patients treated with bromhexine may experience a milder course of the disease, and thus, the need for ICU transfer, intubation, and mechanical ventilation can be obviated. Along the same line, decreasing CRP after initiation of bromhexine is in favor of the efficacy of this medication in controlling inflammation and mitigating the disease. Bromhexine is a very inexpensive, affordable, safe, and over-the- counter medication in most countries that can easily be administered in remote and underserved areas. Despite the relatively small sample size and a single-center experience, our results are very encouraging, highlighting a potential breakthrough point in the management of patients with COVID-19 disease if confirmed after verification in large- scale clinical trials. Considering the current state of the pandemic, it may be a game-changer and can have a huge positive impact on resolving public health issues as well as on the world economy.
Källa: https://bi.tbzmed.ac.ir/Files/Inpress/bi-23240.pdf
Citera
2020-08-30, 12:56
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Eller är det symptom på luftvägsinfektion?

Precis.
Vad är vad.
Finns ens ”the common cold” kvar eller klassas även den som C-19 ?

Som jag frågade igår; vet någon om testerna ens kan urskilja C-19 gentemot de andra Corona-virusen (förkylningsvirus som, mer eller mindre, alla haft).

Ska söka lite själv men med tanke på trycket i denna tråd bör någon kunna ge ett svar på det.

Jag har träffat folk som haft det jag anser vara den vidriga formen av C-19 och dessa har inte luft upp ”förkylningen” som det värsta utan tröttheten, synen, eksem. Alla möjliga jävla symptom.
Citera
2020-08-30, 12:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
WHO:s expert på covid-19, David Nabarro är försiktigt optimistisk när det gäller vaccin, men han menar att det kan ta lite längre tid att få fram användbara vaccin. WHO vill att världens regeringar planerar långsiktigt då det kan dröja två år innan det finns ett vaccin.
Tänker att David Nabarro och WHO måste rimligtvis ha god insyn i vad som är på gång när det gäller vaccin.

De flesta som har insyn brukar nämna första kvartalet 2021.
Citera
2020-08-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Som tillfället det ska börja finnas tillgängligt, givet att de vaccin som nu går igenom fas 3 blir godkända.

Massiv skillnad i det påståendet och att det ska finnas ett väl fungerande vaccin tillgängligt för alla.

Notera att ett vaccin godkänns om det är >50% effektivt. Vid 50% behöver ALLA i ett land vara vaccinerade för att det ska finnas hopp om att vaccin ska ge flockimmunitet.
Citera
2020-08-30, 13:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
QUOTE=virvelbagg|72765770]Gruppen 0-14 år är den enda åldersgrupp som dödsfall inte syns i överdödlighet. Detta är ju betryggande för alla som har barn. Men när det gäller barnen så är deras framtida häls mycket viktigt. Det är en stor sorg för varje barn och dess familjer då ett barn blir allvarligt sjuk och får bestående skador. Just när det gäller MIS-C så vet vi inte så mycket. Vi vet inte om något barn dog i Sverige i våras vi vet bara att sedan mitten av maj har ett barn insjuknat i MIS-C varannan dag. I hårt drabbade delar i England blev Typ 1 diabetes dubbelt så vanligt bland barn.
Är barnen ljusa i hud och hår, friska förövrigt och inte överviktiga så är risken låg, vist.
I åldern 0-19 år har en (1) person dött med covid-19.

Den studie jag refererar till gäller alla barn som tagits in på sjukhus. Jag antar att barn med MIS-C alltid vårdas på sjukhus. I så fall har UK hittills haft 54 fall av MIS-C, varav inget dött.
Det stämmer väldigt dåligt med ditt påstående om att ett barn insjuknar varannan dag. Kan du länka din källa?
När det gäller bestående men så kan ingen veta ännu om det verkligen blir bestående men eller inte

Citat:
Men ändå, varför går inte informationen ut till föräldrar om vilka symptom de ska hålla utsikt på. Det borde väl nämnas varje gång man seger att 70+ ska hålla social distans och man ska vara hemma vid symptom och tvätta händerna på presskonferenserna, eller ligga ute på Svt. Alternativ ett utskick till alla hushåll som har barn. Jag tror inte det skulle oroa föräldrar till den grad att det skulle vara skadligt för samhället. De allra flesta föräldrar kan hantera att få kunskap om MIS-C och det skulle troligtvis öka trygghetskänslan då kunskap oftast har den inverkan på oss.

För vi får inte glömma att prognosen blir bättre för dessa barn om de får vård omgående. Hur ska föräldrar veta att det ska kontakta sjukvården vid ont imagen i kombination med feber om man inte fått den informationen.
Jovisst, men om t ex FHM ska göra ett utskick till alla föräldrar ska de också i konsekvensens namn varna för alla andra risker barn löper. Det finns mängder av sjukdomar som barn kan få, exempelvis det mycket smittsamma RS-virus som flera barn vårdas på sjukhus varje år för.
Citera
2020-08-30, 13:09
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Historiskt tillslag av de högerextrema där! Vill de tända eld på Riksdagshuset?

Vad kan man förvänta sig av förnekare? Vet ej om de vill bränna ner riksdagshuset men våldsamma var dom! 7 poliser blev skadade. Vi har redan sett i tråden hur förnekare får lufta sina högerextrema och fascistiska åsikter "de gamla skulle ändå dött" "det är bara multisjuka, feta och invardrare som drabbas" bland all annan desinformation, medveten vilseledning och rena lögner.

German police arrest 300 at rally against coronavirus measures
Citat:
Some 300 demonstrators were arrested by German police at a mass rally against coronavirus restrictions in Berlin on Saturday.
Around 38,000 people – double the number expected – had gathered in the capital to protest against measures including the wearing of face masks and social distancing.
On Saturday evening, several hundred protestors broke through barriers and a police cordon to climb the steps leading to the entrance of the Reichstag.
Police used pepper spray on demonstrators to prevent them entering the building and arrested several people.

Citat:
German news site Deutsche Welle reported that flags and T-shirts supporting the far right could be seen among the crowd.
The demonstration to the west of the Gate at the Victory Column was organised by the Stuttgart-based movement Querdenken 711 (or Lateral Thinking 711). The group has more than 16,000 followers on Facebook and communicates largely through encrypted messaging service Telegram.
It believes that coronavirus regulations infringe on basic rights and freedoms enshrined in Germany's constitution and wants them to be lifted.
The group previously organised a protest in Berlin on 1 August dubbed the "day of freedom". Thousands joined, including some from the far right and some conspiracy theorists who do not believe Covid-19 exists.
The protests have also gained support from Robert F Kennedy Jr. The anti-vaccination campaigner, also the son of assassinated US Democratic presidential hopeful Robert F Kennedy and nephew of assassinated US President John F Kennedy, is at the demonstrations in Berlin.
Mr Kennedy told the crowd at the Victory Column that his uncle had famously addressed Berlin in 1963 to counter totalitarianism and that "today Berlin is again the front against totalitarianism", warning of a surveillance state and the power of 5G phone networks.
Photos shared online also showed flags and slogans linked to the conspiracy theory QAnon. The wide-ranging, unfounded conspiracy theory says that US President Donald Trump is waging a secret war against elite Satan-worshipping paedophiles in government, business and the media, among other claims.

källa guardian och bbc
Citera
2020-08-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Aha- en app, tack för svar !
Men då är ju frågan hur säker denna är, den äldre generationen har ganska svårt för smartphones med appar så då misstänker jag att det kan finnas ett "glapp" i denna statistik från typ +55 och uppåt....
Men samtidigt får man ju en dejavu känsla på att vi ser en repris av spanska sjukan igen , även om det nu är ett annorlunda virus....

Den där appen har väl kanske inget vetenskapligt värde, men den är ju bättre än ingenting. Jag använder den och rapporterar dagligen, precis som ett par hundratusen till. Så den ger ju en viss koll på läget ute i landet. FHM gör väl nån liknande insamling via vårdcentraler i landet, tror jag.
Ladda gärna ner den och var med och bidra.
Citera
2020-08-30, 13:11
Medlem
Fick ett meddelande från mina vänner i Polen, det är proppfullt på nattklubbarna där. Jag var ute på krogen igår och det var smockat. ”Covid” finns bara i den här tråden. Ingen bryr sig längre, alla med vett i skallen har sett igenom farsen.
Citera
2020-08-30, 13:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Jättesmidigt. Har funderat på det.
Men jobbar hemifrån och är isolerad i övrigt. Känner att jag behöver komma ut på nånting och bara hälsa på ett kassabiträde annars blir jag typ galen

Bra dock att de erbjuder den servicen, plus hemkörning. När jag låg sjuk i covid-19 i våras i tre veckor så klarade jag mig fint på mitt "beredskapföråd", även om det blev ärtsoppafrukost den sista veckan. Hade nog, utan problem, klarat några veckor till.
Citera
2020-08-30, 13:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Jo, den är dålig. Jag har själv sett kinesisk statistik i andra sammanhang. Ska du nu inte besvara frågan: Vad sa din statistiklärare om kinesisk statistik och dess trovärdighet?
Och jag har tveksam tilltro till en del av scb's statistik och generellt noll tilltro till kinesisk, men om något borde den förbättras i just coronafallet när de lärt känna turerna. Istället går siffrorna ner i slutet av mars och stämmer inte det måste det rimligen bero på politisk styrning.
Citera
2020-08-30, 13:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
"Ingenting..." ???

"In the most comprehensive study of COVID-19 pediatric patients to date, Harvard Medical School researchers based at Massachusetts General Hospital and Mass General Hospital for Children provide data showing that children may play a larger role in the community spread of COVID-19 than previously thought."

https://hms.harvard.edu/news/silent-spreaders

Den studien, vilken inkluderar 22 år gamla sk. "Barn", visar bara på att barn bär på en stor virusmassa. Men den visar inte att barn, i praktiken, (det var därför jag just skrev "i praktiken" i mitt tidigare inlägg), är stora smittspridare. Hur detta kan tänkas gå ihop kan du läsa om när du söker ibland mina inlägg. Jag har nämligen lagt fram ett förslag till hypotes där.
Citera
2020-08-30, 13:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det känner jag till.
Oavsett vem som har rätt om tidpunkten, tror jag att SARS-coV-2 är här för att stanna. Vi kommer att få leva med viruset under många år. Riskgrupper kommer säkerligen att vaccineras, men den största delen av befolkningen - friska barn och vuxna - tror jag inte kommer att vaccineras. Det återstår också att se vilket skydd vaccin ger och hur länge det varar. Vaccin är ingen frälsning.
Så jag ger David Nabarro rätt när han menar att regeringar måste börja tänka långsiktigt , som Sverige, och ge upp tanken på lockdowns som strategi för att hantera smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in