Citat:
QUOTE=virvelbagg|72765770]Gruppen 0-14 år är den enda åldersgrupp som dödsfall inte syns i överdödlighet. Detta är ju betryggande för alla som har barn. Men när det gäller barnen så är deras framtida häls mycket viktigt. Det är en stor sorg för varje barn och dess familjer då ett barn blir allvarligt sjuk och får bestående skador. Just när det gäller MIS-C så vet vi inte så mycket. Vi vet inte om något barn dog i Sverige i våras vi vet bara att sedan mitten av maj har ett barn insjuknat i MIS-C varannan dag. I hårt drabbade delar i England blev Typ 1 diabetes dubbelt så vanligt bland barn.
Är barnen ljusa i hud och hår, friska förövrigt och inte överviktiga så är risken låg, vist.
I åldern 0-19 år har en (1) person dött med covid-19.
Den studie jag refererar till gäller alla barn som tagits in på sjukhus. Jag antar att barn med MIS-C alltid vårdas på sjukhus. I så fall har UK hittills haft 54 fall av MIS-C, varav inget dött.
Det stämmer väldigt dåligt med ditt påstående om att ett barn insjuknar varannan dag. Kan du länka din källa?
När det gäller bestående men så kan ingen veta ännu om det verkligen blir bestående men eller inte
Citat:
Men ändå, varför går inte informationen ut till föräldrar om vilka symptom de ska hålla utsikt på. Det borde väl nämnas varje gång man seger att 70+ ska hålla social distans och man ska vara hemma vid symptom och tvätta händerna på presskonferenserna, eller ligga ute på Svt. Alternativ ett utskick till alla hushåll som har barn. Jag tror inte det skulle oroa föräldrar till den grad att det skulle vara skadligt för samhället. De allra flesta föräldrar kan hantera att få kunskap om MIS-C och det skulle troligtvis öka trygghetskänslan då kunskap oftast har den inverkan på oss.
För vi får inte glömma att prognosen blir bättre för dessa barn om de får vård omgående. Hur ska föräldrar veta att det ska kontakta sjukvården vid ont imagen i kombination med feber om man inte fått den informationen.
Jovisst, men om t ex FHM ska göra ett utskick till alla föräldrar ska de också i konsekvensens namn varna för alla andra risker barn löper. Det finns mängder av sjukdomar som barn kan få, exempelvis det mycket smittsamma RS-virus som flera barn vårdas på sjukhus varje år för.