2020-08-30, 08:33
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Intressant!
Hur gör ni andra i mataffärer?
Har tänkt att avstånd ska hjälpa samt andas ut om någon annan kommer för nära 😂
Detta låter ju inte bra men har för mig att man misstänkt det tidigare efter nån restaurangsmitta i kina
Vi handlar online på ICA Maxi och får maten hemlevererad en gång i veckan. De ställer matkassarna utanför dörren.

Vid något enstaka tillfälle har jag åkt och handlat på ICA Maxi när de öppnar om jag missade att beställa något. Vid den tiden på dygnet har antalet shoppare varit få och många uppbär munskydd.
Citera
2020-08-30, 08:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mjae, jag har folk i min närhet som jobbar inom vården, tränar på elitnivå men som inte kan springa mer än 3 km längre utan problem. Personen har tidigare med lätthet kunnat springa 4 mils maraton. Någonting är fel i landet Sveriges strategi. Det är inga fattiga människor jag pratar om. Personen höll på att hosta lungorna ur sig i början på mars. Jag föredrar försiktighetsprincipen innan vi med säkerhet kan säga att det här är över.

Du har naturligtvis rätt. Jag känner igen det där med den nedsatta prestationsförmågan. Har hört så många personer berätta samma sak. Undrar om det någonsin går över, eller har personer som fått dess symtom ordnat 30 års förkortad livslängd åt sig själva med obotlig skada på lungvävnad?
Citera
2020-08-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finland, ingen ökning
+0 döda
+0 iva
+7 fall

Norge, ingen ökning
+0 döda
+0 iva
+17 fall

Missade du Danmark?
Märkligt va..
Citera
2020-08-30, 08:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En smittsam kvinna satt under ACn på Starbucks o smittade 56 pers. Dock klarade sig personalen då de hade mask.

https://www.marketwatch.com/story/anti-maskers-might-want-to-take-a-look-at-what-just-happened-when-a-woman-with-coronavirus-visited-a -starbucks-2020-08-25?mod=mw_quote_news

Det är intressant. Tegnell säger ju fortfarande att mask inte hjälper. Men det är klart. Sannolikheten att han skulle ändra sig om något är nog lägre än att påven skulle konvertera till Islam. Det händer bara inte.
Citera
2020-08-30, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vaccinet kan komma redan i år, eller januari. Det kan man härda ut. Folk träffas ändå under karantän, men mycket mindre än utan karantän.

Syftet med karantän är att se till att många människor inte infekteras under en kort tid dels för att inte överbelasta sjukvården men också för att man ska ha en bättre kontroll över viruset (testning, isolering och så vidare) efter att man har öppnat upp igen kan färre människor dö och landet kan återgå till det normala fortare när ett vaccin kommer.

Vi kommer inte komma något längre med vårt meningsutbyte.
Tycker själv det är uppenbart att karantän för Covid-19 är som att skjuta mygg med älgstudsare...
Att man inte ser att det är fullständigt orimligt är i mina ögon ett tecken på att man antingen är svagbegåvad eller ett troll.
Men visst, jag får så klart acceptera att andra tycker olika än mig.
Det är bara så svårt när man ser hela bilden 😂
Citera
2020-08-30, 09:17
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Är det något land i Europa som har höga dödstal just nu. Eller är det bara smittotalen som ökat den senaste tiden?
Spanien har väl varit längst fram under en tid nu.
Citera
2020-08-30, 09:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Olika saker, det här är symptom ute hos folk. En tidig varning om att spridningen ökar i samhället.

Misstrodde du också nergången i antal med symptom tidigare i sommar? Eller är det bara vissa siffror som du litar på?

Nej då, men det kanske är onödigt att ringa i stora alarmklockan bara för att ett rapporteringssystem visar en försämring jämfört med veckan innan.
Citera
2020-08-30, 09:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Så var det dags för en ny liten rapport ifrån min kryssning till Höga kusten. I går var vi på utflykt. Allt gick fint, de slussade ut folk ifrån båten. På bussen slapp jag, en äldre dam och en man med fetma trängsel. Vi satt på övervåningen längst bak vid ett avlångt bord med sittplatser runt omkring, plats fanns det också för ett sällskap på fyra personer, utan risk för trängsel. Tyvärr så var situationen inte alls lika bra i resten av bussen.....Av och påstigningar gick bra hela tiden.

Vid en lunch på en restaurang så fyllde de på borden, helt i onödan, med, ibland, mixade sällskap. "Pandemi, vad är det?"

Nu sitter jag och har ätit frukost. Innan jag blev insläppt så blev jag påmind av personalen att alltid bära de svarta handskarna. Jag påtalade då, att det ur smittskyddssynpunkt, är betydligt smartare att sprita sig inför varje moment. Men kanske ville mannen i kassan, egentligen, bara peka på att handskarna, främst, fyller syftet att påminna folk att vi, faktiskt, lever under en pandemi: "Vi försöker påminna".

Jag hoppas att de sköter avstängningen i Stockholm snyggt ur ett smittskyddsperspektiv. De skall tydligen slussa ut folk i omgångar.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-30 kl. 09:50.
Citera
2020-08-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Där jag bor kan man beställa matvaror via butikens hemsida för att sedan åka dit och hämta dom. Färdigpackad i påsar. Så det har jag börjat göra. Väldigt smidigt måste jag säga.

Jättesmidigt. Har funderat på det.
Men jobbar hemifrån och är isolerad i övrigt. Känner att jag behöver komma ut på nånting och bara hälsa på ett kassabiträde annars blir jag typ galen
Citera
2020-08-30, 09:55
Medlem
Ingen som kollat senaste släppta siffrorna från CDC?
https://sweqanons.swedishforum.se/t64-stora-traden-om-covid-19
Citera
2020-08-30, 10:00
Medlem
JedanProblems avatar
Jag fattar inte varför så många är pessimistiska vad beträffar vaccin. Det är ju faktiskt en hyfsad chans att vi har ett någorlunda effektivt vaccin framtaget till slutet av året.

Ser man ännu lite längre framåt - vid mitten av 2021 så vore det väl nästan otur om vi inte skulle ha ett par olika vaccin redo:

https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.amp.html
Citera
2020-08-30, 10:05
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Vi kommer inte komma något längre med vårt meningsutbyte.
Tycker själv det är uppenbart att karantän för Covid-19 är som att skjuta mygg med älgstudsare...
Att man inte ser att det är fullständigt orimligt är i mina ögon ett tecken på att man antingen är svagbegåvad eller ett troll.
Men visst, jag får så klart acceptera att andra tycker olika än mig.
Det är bara så svårt när man ser hela bilden 😂

Det finns inga troll, däremot svagbegåvade, det är en helt annan femma. Dessa pajasar lider dessutom av en galopperande klenhet vilket gör att de krävs allehanda skydd och insatser för att de ska klara sig. Utan det moderna samhället som skyddar dem så skulle dessa individer blivit mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in