2020-08-30, 12:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Eller är det symptom på luftvägsinfektion?
Under avsnittet "Vanliga frågor" så tar man upp hur sammanställningen går till och hur man gör för att beräkna andelen med covid-symptom.
Sammanfattningsvis så anser de att förändringar över tid och skillnaden mellan olika områden är tillförlitliga.

Citat:
Hur beräknar ni på COVID Symptom Study Sverige andelen med sannolik covid-19?
Vi använder en ekvation som tagits fram av våra samarbetspartners i Storbritannien. Ekvationen bygger på att du för varje symtom du anger i appen får ett antal plus- eller minuspoäng som sedan omvandlas till en sannolikhet. Olika symtom ger olika antal poäng där nedsatt lukt- eller smaksinne ger högst poäng. Om summan av dina poäng resulterar i en sannolikhet som är högre än 50 % så räknas du den dagen som ett troligt fall av symtomatisk covid-19. Sedan beräknas andelen deltagare med trolig covid-19 i din ålders- och könsgrupp i ditt län. Vi viktar* sedan upp de grupper som har få deltagare för att få en mer representativ uppskattning av hur många av invånarna i åldern 20–79 år i varje län som har covid-19.
Därefter gör vi ett genomsnitt över tre på varandra följande dagar för att få en så verklighetstrogen uppskattning som möjligt.
Möjliga felkällor är att personer med symtom har en större benägenhet att rapportera i appen och vi kan därför ligga lite för högt i våra beräkningar. Detta bör dock inte påverka skillnader mellan områden och över tid.

Om du vill läsa mer om principerna för metoden så kan du läsa mer i tidskriften Nature Medicine här
https://www.covid19app.lu.se/vanliga-fragor

Det finns även veckorrapporter över utvecklingen samt kartor över symptomläget.
https://www.covid19app.lu.se/veckorapporter
Citera
2020-08-30, 12:25
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mest fascinerande är alla som tror på Kinas statistik.
Visserligen tror jag inte på någon eller något, men om inget tyder på falskspel faller det ändå ner som någorlunda bekräftat.
Citera
2020-08-30, 12:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det har nyligen publicerats en studie i BMJ gällande alla barn med covid-19 som tagits in på sjukhus i UK.
Det handlar om 651 barn. Av dessa dog 1%, ie 6 barn. Samtliga barn som dog hade andra sjukdomar sedan tidigare.
Av de 651 barnen fick 52 MIS-C. Inget av dessa barn har dött, enligt studien. Flertalet av barnen med MIS-C kom från etniska minoriteter och var runt 10 år.

Så det finns egentligen ingen anledning för någon att ligga hemma och darra när det gäller barn och covid-19.
Om ens barn är friskt är risken att det ska drabbas hårt eller dö är minimal. Samtidigt är det bra och riktigt att hålla sig informerad om vilka symptom man ska hålla utkik efter.

https://www.bbc.com/news/health-53932294
Gruppen 0-14 år är den enda åldersgrupp som dödsfall inte syns i överdödlighet. Detta är ju betryggande för alla som har barn. Men när det gäller barnen så är deras framtida häls mycket viktigt. Det är en stor sorg för varje barn och dess familjer då ett barn blir allvarligt sjuk och får bestående skador. Just när det gäller MIS-C så vet vi inte så mycket. Vi vet inte om något barn dog i Sverige i våras vi vet bara att sedan mitten av maj har ett barn insjuknat i MIS-C varannan dag. I hårt drabbade delar i England blev Typ 1 diabetes dubbelt så vanligt bland barn.
Är barnen ljusa i hud och hår, friska förövrigt och inte överviktiga så är risken låg, vist.

Men ändå, varför går inte informationen ut till föräldrar om vilka symptom de ska hålla utsikt på. Det borde väl nämnas varje gång man seger att 70+ ska hålla social distans och man ska vara hemma vid symptom och tvätta händerna på presskonferenserna, eller ligga ute på Svt. Alternativ ett utskick till alla hushåll som har barn. Jag tror inte det skulle oroa föräldrar till den grad att det skulle vara skadligt för samhället. De allra flesta föräldrar kan hantera att få kunskap om MIS-C och det skulle troligtvis öka trygghetskänslan då kunskap oftast har den inverkan på oss.

För vi får inte glömma att prognosen blir bättre för dessa barn om de får vård omgående. Hur ska föräldrar veta att det ska kontakta sjukvården vid ont imagen i kombination med feber om man inte fått den informationen.
Citera
2020-08-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
NEJ, inte Ford-studien, det här är från Italienska sjukhus som körde HCQ undr den värsta perioden.

Källa: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-08/inmn-hri082520.php

Fast den är inte randomiserad. Samma som Ford rent tekniskt. De jämför de som fick kontra de som inte fick, utan att kunna ha hänsyn till hur deras tillstånd påverkade. Se exempelvis
Citat:
Within the limits of an observational study and awaiting results from randomized controlled trials

De kan mycket väl ha kommit fram till att friska människor har en mindre risk att dö.
Citera
2020-08-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Visserligen tror jag inte på någon eller något, men om inget tyder på falskspel faller det ändå ner som någorlunda bekräftat.

For real? Jag fick lära mig på grundkursen i ekonometri att Kina, andra diktaturer, samt länder med outvecklad offentlig sektor har dålig statistik. Vad sa lärarna på ditt universitet när du läste statistik? Gick du ens på universitetet?

Internationella jämförelser överlag är alltid svåra, inte minst på smittspridningsområdet. Olika länder mäter olika saker.
Citera
2020-08-30, 12:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad svamlar du om? De släppte ju in sportlovsresenärerna vind för våg utan några som helst kontroller. Det finns gott om vittnesmål där resenärer på dessa plan låg raklånga över stolsraderna och hostade hela vägen från Italien till Arlanda, för att där checka ut sitt bagage och sätta sig i första bästa taxi. Ingen smittspårning där inte. Många gubbar på Järvafältet jobbar inom taxinäringen och bor i sk generationsboende. Där har du en stor anledning till den initiala smittan.
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nu killgissar du hejvilt . Lyssna på Tegnell hur han beskriver just detta i sitt sommartal. Han bör ha större kännedom om detta än alla oss på FB . Frågor på det ?

Jag har inte hört Anders Tegnells sommartal, men jag har läst vad har uttalat i Svenska Dagbladet 18:e mars 2020:
Enligt Anders Tegnell finns en delförklaring till att Sverige vidtar mindre dramatiska åtgärder också i att vår smittspridning ligger efter många andra länder.

– Det beror mycket på att vi gjorde ett jättejobb i Sverige när det gäller alla personer som kom hem ifrån Italien. Vi minskade smittspridningen från dem radikalt och det gör att vi nu har ett bättre läge och kan vara bättre förberedda än andra länder, säger Tegnell som särskilt lyfter fram hälso- och sjukvården samt smittskyddsenheter.

– Jag tycker att de har gjort ett fantastiskt jobb med att hitta så många av den här gruppen Italien-resenärer och uppenbarligen minimerat smittspridningen på ett helt fantastiskt sätt.
Anders Tegnells uttalande, visar hur uselt smittskyddet har skötts. Anders Tegnell förklarar att det var ett jättearbete att hitta Italien-resenärerna. Smittskyddspersonalen har alltså ägnat sig åt att smittspåra resenärerna från Italien. Det är ju helt vansinnigt. Resenärerna från Italien borde ha fångats in direkt vid ankomst, och satts i karantän. I så fall hade ingen smittspårning behövts.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Molekylära studier har visat att det inte blev någon spridning från alperna. Viruset kom från överallt i Europa och USA medan vi fokuserade på Italien, Kina och Iran.

Gjorde Folkhälsomyndigheten några försök att hålla uppsikt över smittspridning på från fler platser än dom kända?

Ifall resenärerna från Italien hade satts i karantän, så hade smittspårarna kunnat ägna uppmärksamhet åt att identifiera smitta från andra platser.
Citera
2020-08-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Nej! denna heter CORIST-studien

Den är inte heller randomiserad. Så samma sak som Ford. Kan mycket väl säga att friska människor har en lägre risk att dö (duh).

Läs artikeln för bövelen innan ni går och säger att den har något att komma med:

Castelnuovo AD, Costanzo S, Antinori A, et al. Use of hydroxychloroquine in hospitalised COVID-19 patients is associated with reduced mortality: Findings from the observational multicentre Italian CORIST study [published online ahead of print, 2020 Aug 25]. Eur J Intern Med. 2020;S0953-6205(20)30335-6. doi:10.1016/j.ejim.2020.08.019
Citera
2020-08-30, 12:40
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
På denna länken hittar du mer information:
https://www.covid19app.lu.se/om-studien

Aha- en app, tack för svar !
Men då är ju frågan hur säker denna är, den äldre generationen har ganska svårt för smartphones med appar så då misstänker jag att det kan finnas ett "glapp" i denna statistik från typ +55 och uppåt....
Men samtidigt får man ju en dejavu känsla på att vi ser en repris av spanska sjukan igen , även om det nu är ett annorlunda virus....
Citera
2020-08-30, 12:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
For real? Jag fick lära mig på grundkursen i ekonometri att Kina, andra diktaturer, samt länder med outvecklad offentlig sektor har dålig statistik. Vad sa lärarna på ditt universitet när du läste statistik? Gick du ens på universitetet?

Internationella jämförelser överlag är alltid svåra, inte minst på smittspridningsområdet. Olika länder mäter olika saker.
Dålig statistisk är knappast fallet här, om något så är den politiskt styrd istället.
Deras siffror pekar upp under första kvartalet då hela världen förfärat tittade på. För att sedan plana ut och gå ner avsevärt, nu utan att någon brydde sig. De hade lätt kunnat fortsätta släppa förförande siffror i skuggan av resten av klotets domedagsnyheter. Istället så lättar de på restriktioner och många lågriskområden i landet har hela tiden haft få.
Citera
2020-08-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Dålig statistisk är knappast fallet här, om något så är den politiskt styrd istället.
Deras siffror pekar upp under första kvartalet då hela världen förfärat tittade på. För att sedan plana ut och gå ner avsevärt, nu utan att någon brydde sig. De hade lätt kunnat fortsätta släppa förförande siffror i skuggan av resten av klotets domedagsnyheter. Istället så lättar de på restriktioner och många lågriskområden i landet har hela tiden haft få.

Jo, den är dålig. Jag har själv sett kinesisk statistik i andra sammanhang. Ska du nu inte besvara frågan: Vad sa din statistiklärare om kinesisk statistik och dess trovärdighet?
Citera
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Har många kineser selenbrist? Jag är lite förvånad med tanke på att kineser äter mycket fisk och skaldjur.

Haha ja nu blir det en defintitionsfråga av vad många är då Kina är ett rätt, stort land.

Men ja, generellt är selenbrist väldigt utbrett (även i sverige) p.g.a. urlakade jordar vilket gör att grönsakerna inte innehåller selen.

Googla kurera och selen så hittar du nog lite, kurera är en utförlig sida om du vill fördjupa dig.

Selenbrist och korrelationen med vissa cancerformer är känd och om jag minns rätt så utfördes dessa studier i Kina.

Jag tar mycket från minnet som jag läst genom åren (näringsterapi, basmedicin) så kan inte länka till allting.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Kommer det några siffror idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in