2020-08-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tyskland rasar mot förnekarna: "skamligt" "oacceptabelt"

Förnekargänget stormade Reichstag igår. Nu rasar Tyskland mot förnekarna.

Germany coronavirus: Hundreds arrested in German 'anti-corona' protests

källa bbc
Historiskt tillslag av de högerextrema där! Vill de tända eld på Riksdagshuset?
Citera
2020-08-30, 11:38
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Antar att du menar Ford-studien? Den var inte randomiserad, så säger tyvärr inget.

NEJ, inte Ford-studien, det här är från Italienska sjukhus som körde HCQ undr den värsta perioden.
Citat:
An Italian observational study contributes to the ongoing debate regarding the use of hydroxychloroquine in the current pandemic. The research, conducted on 3,451 patients treated in 33 hospitals throughout the Italian territory (list of participating centers attached), shows that the use of this drug reduces by 30% the risk of death in hospitalized patients affected by Covid-19.
Källa: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-08/inmn-hri082520.php
Citera
2020-08-30, 11:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det här är väl den neurotiske alarmistens dilemma i ett nötskal. Hen måste VETA. Ofta är det personer med ångestdiagnoser som social fobi, paniksyndrom och tvångssyndrom som fastnar i såna grubblerier.

Men det är mycket som sker idag där vi inte vet vad det får för långsiktiga konsekvenser på hälsan. Plastpartiklar i haven, utbyggnaden av 5G osv. osv. Men det ska ju inte hindra oss från att leva. Vi ska inte behöva stänga ner hela samhällen innan vi vet i detalj exakt vad som händer i framtiden.

Många med den här typen av ångest oroar sig för Corona (och andra sjukdomar) så mycket att det hindrar dem från att leva sina liv fullt ut. Det får stora konsekvenser för dem själva, men också för deras familjer och närstående.

Man får nog försöka släppa sargen ibland och försöka leva lite.
Varför sätter du ett likhetstecken mellan att tycka att Sverige har skött och sköter pandemin under all kritik och att vara rädd och då inte klara av att leva livet till fullo för sorg för en själv och ens familj? Klarar du inte av att istället ha en klarsynt dialog här på forumet utan att klä de som inte tycker som du med diverse psykiska besvär?

Jag tycker att det är helt jävligt att man inte som i andra länder informera föräldrar om MIS-C, då de barn som drabbas omgående måste tas till sjukhus. Det betyder inte att jag ligger hemma och darrar utan snarare att jag läser på information som andra länder ger till föräldrar och informera de som jag bryr mig om som har barn. Detta får inte heller dem att ligga hemma och darra utan ger en större trygghets känsla då vi vet vilka symptom vi ska hålla utkik efter. Så räddas barns liv och hälsa att
sticka huvudet i sanden hjälper föga.
Citera
2020-08-30, 11:43
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nu har andelen med Covid-symptom stigit till 0,84%, upp från 0,80 senast
Mycket snabb ökning av andel med symptom nu, från 0,54% den 11 augusti.
På sju dagar upp från 0,64%.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/

Är detta mätningar från sjukhus-mottagningar eller resultat av privata tester ?
Citera
2020-08-30, 11:44
Medlem
Mannen som har oftast rätt. Tycker han själv i alla fall.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1558267?programid=4772
Citera
2020-08-30, 11:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det ska bli intressant att ta del av studierna när de kommer. Det bara måste lyckas och det tror jag också kommer ske. Ändå är det kanske inte så att de bästa vaccinen är de första. De bygger ju på lite olika teknik.
WHO:s expert på covid-19, David Nabarro är försiktigt optimistisk när det gäller vaccin, men han menar att det kan ta lite längre tid att få fram användbara vaccin. WHO vill att världens regeringar planerar långsiktigt då det kan dröja två år innan det finns ett vaccin.
Tänker att David Nabarro och WHO måste rimligtvis ha god insyn i vad som är på gång när det gäller vaccin.
Citera
2020-08-30, 11:55
Medlem
Pre 1914s avatar
Något som fascinerar är Kina med en 140 gånger så stor befolkning som sverige, har nästan exakt samma siffror på smittade och döda som vi. Likheten är också att sjukdomen tappade farten där redan tidigt i våras.
Citera
2020-08-30, 12:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tycker att det är helt jävligt att man inte som i andra länder informera föräldrar om MIS-C, då de barn som drabbas omgående måste tas till sjukhus. Det betyder inte att jag ligger hemma och darrar utan snarare att jag läser på information som andra länder ger till föräldrar och informera de som jag bryr mig om som har barn. Detta får inte heller dem att ligga hemma och darra utan ger en större trygghets känsla då vi vet vilka symptom vi ska hålla utkik efter. Så räddas barns liv och hälsa att
sticka huvudet i sanden hjälper föga.
Det har nyligen publicerats en studie i BMJ gällande alla barn med covid-19 som tagits in på sjukhus i UK.
Det handlar om 651 barn. Av dessa dog 1%, ie 6 barn. Samtliga barn som dog hade andra sjukdomar sedan tidigare.
Av de 651 barnen fick 52 MIS-C. Inget av dessa barn har dött, enligt studien. Flertalet av barnen med MIS-C kom från etniska minoriteter och var runt 10 år.

Så det finns egentligen ingen anledning för någon att ligga hemma och darra när det gäller barn och covid-19.
Om ens barn är friskt är risken att det ska drabbas hårt eller dö är minimal. Samtidigt är det bra och riktigt att hålla sig informerad om vilka symptom man ska hålla utkik efter.

https://www.bbc.com/news/health-53932294
Citera
2020-08-30, 12:07
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Är detta mätningar från sjukhus-mottagningar eller resultat av privata tester ?
På denna länken hittar du mer information:

https://www.covid19app.lu.se/om-studien
Citera
2020-08-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Antar att du menar Ford-studien? Den var inte randomiserad, så säger tyvärr inget.
Nej! denna heter CORIST-studien
Citera
2020-08-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nu har andelen med Covid-symptom stigit till 0,84%, upp från 0,80 senast
Mycket snabb ökning av andel med symptom nu, från 0,54% den 11 augusti.
På sju dagar upp från 0,64%.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/

Eller är det symptom på luftvägsinfektion?
Citera
2020-08-30, 12:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Något som fascinerar är Kina med en 140 gånger så stor befolkning som sverige, har nästan exakt samma siffror på smittade och döda som vi. Likheten är också att sjukdomen tappade farten där redan tidigt i våras.

Mest fascinerande är alla som tror på Kinas statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in