2020-08-28, 19:47
Medlem
Pungsvings avatar
Jag förstår din frustration. En bra början är att du accepterar att du är frustrerad. Försök inte omforma din upplevelse till något falskt genom omförklaringar och bortförklaringar. Innan du pratar med din dotter måste du vidare klargöra för dig själv hur du upplever situationen. Till att börja med skriv ned dina farhågor, situationer som skapar sorg, och så vidare. Håll det enkelt, helst en mening, och blanda inte in förklaringar till det upplevda fenomenen samtidigt.

Att din dotter håller på och sminkar upp sig och är ute sent är ett självskadebeteende, eller i mildare fall ett rop på kärlek från någon annan nu när hon upplever att du och ditt ex inte kan ge kärlek. Hennes tankevärld är väldigt förvirrad nu så det är svårt att föra en rationell dialog med henne. Det bästa du kan göra är nog att hjälpa henne uttrycka sig själv utan att du avbryter henne med korrigeringar om vad hon borde sagt istället. Hon måste erövra sitt eget självförtroende. Hon måste sluta tro att Mohammed med haschpipan nere vid ICA är den enda som kan ge henne självförtroende.

Du kan säga till henne att du vill veta hur hon upplever att du skilt dig. Följ upp med frågor som, är du orolig för framtiden, vad saknar du mest av att pappa inte bor här längre, blir du mobbad i skolan för att vi skilt oss, är det svårare att tänka på läxorna nu än innan, är du rädd för att du är mer ledsen än du vågar visa, tycker du jag har förändrats sedan vi skilde oss, hur arg är du över denna situationen, osv? Lägg till egna frågor som har till syfte att få henne att sätta ord på sin egen oro, inte bara din oro. Det viktigaste är att hon kommer i kontakt med sig själv och slutar fly från sina egna känslor genom att springa ut på kvällen i mörkret. Hon är mer förvirrad än vad du tror.

Ett första steg är att förbjuda henne att vara ute efter 6 på kvällen, alla dagar. Säg till henne att det är slutsminkat medan hon bor hos dig. Säg till henne att lägga sminket i en låda och stoppa undan den i garderoben tills hon fyllt 15. Säg att du vill se lådan full men att hon kan ha lådan var hon vill.

Du måste skapa studiero för henne. Om det är något som du upplever starkt distraherar henne, prata med henne om detta. Ta upp exempel på hur hon verkar distraherad. Fråga henne om det blir lättare att göra läxor om hon känner sig distraherad. Fråga henna vad hon tjänar på att vara distraherad. Känns det bra att vara distraherad? Säg till henne att hon inte måste ha en massa saker runtomkring henne för att kunna vara sig själv. Säg att hon inte måste ha smink på sig för att kunna känna sig som sig själv. Fråga henne vilken musik hon tycker om. Var inte dömande. Fråga henne vilket instrument hon önskar hon kunde spela om hon var medlem i en supergrupp. Säg till henne att hon kan lära sig allt hon vill och att hon inte är ett offer bara för att du skilt dig. Fråga henne om hon vill gå till en musikaffär med dig och titta på instrument. Lova inget, bara att ni ska titta på vad som finns och vad det kostar. Säg att du inte förbjuder henne att umgås med sina vänner, men att de kan umgås på hennes rum efter 6. Detta kan vara allsköns slödder så du måste stoppa undan stöldbegärligt gods innan och inte ha dem framme på några år framöver.

Du måste inte ha medhåll av ditt ex för att sätta upp egna regler.

Inse att prata med henne tar tid och är jobbigt för er båda. Förbered med en kopp te för dig själv och visa henne att du inte är stressad eller arg på henne. Ha med din egen lista med oro nedskriven och var ärlig med dig själv. Säg till henne att du vill prata igen nästa vecka om detta om det var något hon glömde säga. Prata varje vecka om vad som hänt i skolan, om hennes oro att du är skild, osv. Sätt av en hel timme till detta. Bit dig själv i tungan så ofta du kan.

Redan innan du börjar prata med henne så inse att du inte har någon kontroll över hennes svar eller attityd. Du har bara kontroll över vad du själv säger. Om du inte vet vad du ska säga eller är för frustrerad att säga något så är det bättre att vara tyst. Ha tålamod. Visa henne att du är vuxen och inte bryter ut i panik så som hon gör när hon springer ut på kvällen i panik. Vilket det ska bli slut med ändå.

Be henne att rita en teckning om hur hon upplever situationen och att hon kan visa den när hon vill, i nästa vecka till exempel. Få henne att komma i kontakt med sig själv på olika sätt.
Citera
2020-08-28, 19:48
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jo, folk är dumma i huvudet.

Folk, ja. Men inte du??

Folk kommer med tips och råd, men de passar tydligen inte dig!? Varför skriver du här om du inte vill höra vad FOLK har att säga??
Citera
2020-08-28, 20:05
Medlem
HenrikBredbergs avatar
Citat:
Ja, vad tror du själv? Vad skulle vi annars ha gjort?

Använde ni kondom? Vet din dotter att du knullade två andra?
Citera
2020-08-28, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MinnaLinna
Folk, ja. Men inte du??

Folk kommer med tips och råd, men de passar tydligen inte dig!? Varför skriver du här om du inte vill höra vad FOLK har att säga??
Hon söker bekräftelse. Allt hon gör i livet tjänar till att bekräftas av sin omgivning. Det är därför hon ligger med alla män som inte direkt spottar efter henne. Det är därför hon har ett helt ishockeylag i barnkrubban. Hon fixar inte kritik. Kritiseras hon så svarar hon med passivt aggressivt käftande. Om hon smeks medhårs får man ligga. Hon är en mental tolvåring och det bästa vore om hennes barn tvångsomhändertagits och hon själv hade placerats på kvinnohus där hon kunde sy postsäckar och koka ärtsoppa till armén.
Citera
2020-08-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikBredberg
Använde ni kondom? Vet din dotter att du knullade två andra?

Nej, jag har inte berättat för mina barn. Nej, vi använde inte kondom.
Citera
2020-08-28, 20:22
Medlem
den.dryges avatar
Så här är det.

Din dotter var precis såna som vi killarr utnyttjade när vi var yngre. Lite sprit och en lina kola. Sen tog man oskulden i röven på dom.
Citera
2020-08-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Jo, det har du.

Du startade den tråden för fem år sedan. Nu har du sex barn.

Och jag tror även att ett tillfälligt könsbyte inträffar varje gång ett besök på Flashback sker...
"Kvinnor är ju WT, horor, lever på bidrag eller på männen, skaffar en massa barn och skiljer sig, är dumma i huvudet..." Ja, vill man skapa den bilden av kvinnor men det visar sig att verkligheten inte riktigt stämmer in så låtsas man helt enkelt vara en kvinna och - voilà - fördomarna stämmer precis!
Citera
2020-08-29, 18:59
Medlem
Foxan1977s avatar
Citat:
Åh herregud vad trött jag blir på alla som bara vill bråka. Det är lögner, personangrepp, skitsnack och allmänt svammel. En massa OT som tillför noll och ingenting. Varför blir det alltid såhär? Det känns som att jag diskuterar med ett gäng trotsiga småbarn. Skärpning!
JAG blir trött på att du slösar folks tid! Du har fått så många råd i tråden som andra lagt tid och engagemang på att formulera, även från mig. Dessa ignorerar du totalt och går trångsynt och lögnaktigt in för att tjafsa. Du saknar både självinsikt och verklighetsförankring!
Sök hjälp för guds skull! Om inte för din egen skull så för dina barns skull!
Tror du verkligen inte du har någon del i att din dotter tagit avstånd från dig?
Citera
2020-08-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan1977
JAG blir trött på att du slösar folks tid! Du har fått så många råd i tråden som andra lagt tid och engagemang på att formulera, även från mig. Dessa ignorerar du totalt och går trångsynt och lögnaktigt in för att tjafsa. Du saknar både självinsikt och verklighetsförankring!
Sök hjälp för guds skull! Om inte för din egen skull så för dina barns skull!
Tror du verkligen inte du har någon del i att din dotter tagit avstånd från dig?

Jag förstår inte vad du pratar om? Tagga ner. Folk har ett eget ansvar om de vill skriva i tråden, det är inget jag kan påverka. Jag behöver ingen hjälp, du däremot låter väldigt sur och grinig.
Citera
2020-08-29, 19:12
Medlem
Foxan1977s avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du pratar om? Tagga ner. Folk har ett eget ansvar om de vill skriva i tråden, det är inget jag kan påverka. Jag behöver ingen hjälp, du däremot låter väldigt sur och grinig.
Varför startar duu trådar och ber om hjälp när du anser att du inte behöver det??
Är f ö inte sur och grinig. Dock irriterad när jag läser dina svar i tråden.
Logga ut... För gott
Citera
2020-08-29, 20:11
Medlem
Scamps avatar
Om du hade spenderat hälften så mycket tid åt dina barn som du hänger på Flashback, så hade du inte haft några problem med dom.
Citera
2020-08-29, 21:30
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Högst troligen är hon traumatiserad på något vis. Känner igen situationen och tjejen jag tänker på blev våldtagen när hon var 12/13 och ballade ur. Räkna inte med att hon talar sanning om vad som händer, men husarrest kanske tills hon pratar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in