2020-08-29, 16:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Den största vinnaren är Dan Park. Jag skulle säga att han nu blivit ett etablerat namn i konst o kultursverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jaså? Han har väl inte bränt någon Koran?
Citat:
Men han har fått strålkastarljuset på sig.
Det är viktigt nog om man ska göra karriär som konstnär.

Media pekar ut Dan Park som "upphovsmannen till kravallerna":

Citat:
"Upphovsmannen till kravallerna, konstnären Dan Park, säger till SvD att det finns en hotbild mot honom."

https://www.svd.se/dan-park-efter-kravallerna-finns-en-hotbild-mot-mig
Citera
2020-08-29, 16:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
I Norge har organisationen SIAN (Stopp Islamisering av Norge) rivit en koran i stycken och motdemonstranter har kastat sten: https://www.nrk.no/norge/sian-demonstrerer-i-oslo-_-motdemonstranter-ogsa-pa-plass-1.15139932

Så söta motdemonstranterna är där de står packade som sillar i sina munskydd och tror att de är säkra mot corona. Undrar hur många viruspartiklar som flyr ut ur deras munskydd varje gång de skriker? Jag gissar att Norge inom 2 veckor kommer att få se ett exploderande antal av nya smittade.
Citera
2020-08-29, 16:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Polisen begär hjälp – risk för nya kravaller

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-begar-forstarkning-risk-for-nya-kravaller/

Nu jävlar ska fritidsgården vara publik.
Citera
2020-08-29, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Ja där ser man. Återstår att se hur mycket hans liv är värt nu då - och om han får livvaktsskydd innan något händer - eller om de offrar honom som ett bondeoffer till Islam?
Citera
2020-08-29, 17:01
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Den största vinnaren är Dan Park. Jag skulle säga att han nu blivit ett etablerat namn i konst o kultursverige.
Mer känd än förut i alla fall. Han är och förblir dock tyvärr en "outsider" tror jag. Det heter ju gulligt att "konsten är fri" och konstnärer kanske ses av många som en stor brokig samling lite speciella udda individer men som i det stora hela ändå respekterar varandra och uppmärksammar varandras verk. Så är det inte i Sverige. Inte när det gäller Dan Park. Här har i stort sett hela det etablerade konstsverige bildat en front mot honom. Där andra konstnärer t.o.m är med i anmälningar mot honom. Hans konst fördöms å det grövsta medan snarlik konst men av annan konstnär höjs till skyarna.

Ändå är Dan Park, enligt mig, en slags nutida version av konstnären och provokatören Carl-Johan de Geer. Som gjorde den berömda affischen som föreställde en brinnande svensk flagga där det mitt på flaggan stod "kuken" skrivet med stora röda bokstäver. Stod väl också "Skända flaggan" bredvid eldslågorna. Affischer som beslagtogs, och om jag minns rätt, även förstördes av polisen. Idag är De Geer närmast en kultfigur i kulturkretsarna. Signerade kopior av "flaggan" säljs för 10-15000 kronor på auktion hos Bukowskis. Kommer Dan Park, med sina kollage konstverk också en dag att få samma status. Hoppas det.
Senast redigerad av Celeron 2020-08-29 kl. 17:04.
Citera
2020-08-29, 17:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
ibland tror jag att Park desperat söker efter någonting som kommer i paritet med Marcel Duchamps pissoir.
Den nu inställda koranbränningen och alla de andra provokationerna är helt enkelt ett medel för honom inte ett mål.
(Frågan är nu om han kommer att spinna vidare på detta eller om han väljer en ny väg, oavsett vilket är jag övertygad om att detta som alltid blir underhållande)

Jo just det, jag skulle ju svara på Sam.Boyds inlägg.
Park är alldeles för oberäknelig för etablissemanget, jag kan därför inte tänka mig annat än att Park blir erkänd först efter sin död!
Citera
2020-08-29, 17:08
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Han är redan "etablerad" i form av hatad uteliggare som dömts för hets mot folkgrupp. Folk har vetat om honom sedan länge, det blir ingen "karriär" att tala om efter detta heller.
Citera
2020-08-29, 17:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Mer känd än förut i alla fall. Han är och förblir dock tyvärr en "outsider" tror jag. Det heter ju gulligt att "konsten är fri" och konstnärer kanske ses av många som en stor brokig samling lite speciella udda individer men som i det stora hela ändå respekterar varandra och uppmärksammar varandras verk. Så är det inte i Sverige. Inte när det gäller Dan Park. Här har i stort sett hela det etablerade konstsverige bildat en front mot honom. Där andra konstnärer t.o.m är med i anmälningar mot honom. Hans konst fördöms å det grövsta medan snarlik konst men av annan konstnär höjs till skyarna.

Ändå är Dan Park, enligt mig, en slags nutida version av konstnären och provokatören Carl-Johan de Geer. Som gjorde den berömda affischen som föreställde en brinnande svensk flagga där det mitt på flaggan stod "kuken" skrivet med stora röda bokstäver. Stod väl också "Skända flaggan" bredvid eldslågorna. Affischer som beslagtogs, och om jag minns rätt, även förstördes av polisen. Idag är De Geer närmast en kultfigur i kulturkretsarna. Signerade kopior av "flaggan" säljs för 10-15000 kronor på auktion hos Bukowskis. Kommer Dan Park, med sina kollage konstverk också en dag att få samma status. Hoppas det.

Det är jag övertygad om.
Det kommer finnas Dan Park samlare o kännare.

Även Peter Dahl gjord folk upprörda på 70-talet med en målning med kungens syrra o gubbar med könsorganen ute. Sedan blev han folkkär med att måla Bellmans Fredmans epistlar.

Dan Pranks konstnärskap är bildmässigt lite intressant. Bildspråket är väldigt propagandistiskt o avantgard. Det budskap betraktaren förväntar sig är leninistiskt vänster, o däri ligger det spännande med Dan.

Sedan finns det något kompromisslöst i hela konstnärsskapet, någon form av släktskap till Don Quijote.
Citera
2020-08-29, 17:22
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Ingen här blir förbannad om mussarna bränner en bibel. Eller?
Inte jag i alla fall. Också Rasmus Paludan och Stram Kurs har fått en liknande provokativ fråga vid flera demonstrationer, typ "om jag bränner en bibel då ??". Ja, det får du väl göra om du vill det, har svaret blivit. Alltså ungefär enligt principen "gör vad du vill med en bok som du köpt och betalat. Din egendom".

För övrigt kunde jag personligen även tänka mig ett rejälare bokbål på en stor öppen plats. Ett där man bränner samtliga religioners "heliga" böcker. En lämplig stor öppen yta vore t.e.x framför Peterskyrkan i Rom (Vatikanstaten).
Citera
2020-08-29, 17:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Han är redan "etablerad" i form av hatad uteliggare som dömts för hets mot folkgrupp. Folk har vetat om honom sedan länge, det blir ingen "karriär" att tala om efter detta heller.

”Uteliggare” är van Gogh romantiskt.

”Hets mot folkgrupp” visar att han tänjer og testar gränser. Något som är en fri konstnärs uppgift. O i en PK värld kittlar det lit förbjudet.

Hantverket o bildspråket personligt.

Han är antagligen också billig att köpa in just nu. O kan mycket väl inbringa en god slant på Bukowskys om 20 år.
Citera
2020-08-29, 17:32
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Dan Park har köpt en bok i den lokala bokhandeln som han sedan sparkar på med sina egna skor.

Upploppen som följer visar inför svenska folket att islam inte är förenligt med vår yttrandefrihet och allas lika värde.

Det komiska är att svensk media slår knut på sig själva eftersom man är för yttrandefrihet och islam samtidigt.
Citera
2020-08-29, 17:34
Avstängd
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/valdsamt-upplopp-i-malmo-efter-koranbranning-detta-har-hant

All heder åt SVT som i alla fall skriver att en koran blev uppeldad. Annars säger de bara att en koran blev sparkad på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in