2020-08-28, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kanske hade rekorden blivit ännu större om man inte hade burit munskydd?
Kolla på Sverige?
Citera
2020-08-28, 07:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det verkar ha fungerat i Norge med en meter.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/arrangementer-gruppestorrelse-og-avstand/alle-bor-holde-avstand-pa-minst-en-meter-til-andre-personer

Det står där, att om man sitter bredvid varandra, så ska det vara en meter från skuldra till skuldra. Är det så FHM menar, eller har de räknat en meter mellan stolarnas mittlinjer? Jag kan förvänta mig vad som helst av dem. Hur eller hur, så tror jag inte att en meter räcker, och knappt två heller:

https://www.youtube.com/watch?v=QFMy_-ffseI
Citera
2020-08-28, 07:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, någon meter är ju samma sak som 1 meter+.

Det är uppenbart ett beställningsjobb. FHM hade fått signalen, att de skulle komma fram till att en meter är ofarligt. Jag tror inte att de ens tror på det själva, faktiskt.

Ska bli intressant på presskonferensen på tisdag, om alla talare har fått flytta närmare varandra! (Knappast...)

Haha, bra metod :-)

Ska kolla på Tengele vilket avstånd han håller....
Citera
2020-08-28, 07:24
Medlem
Citat:
Det står där, att om man sitter bredvid varandra, så ska det vara en meter från skuldra till skuldra. Är det så FHM menar, eller har de räknat en meter mellan stolarnas mittlinjer? Jag kan förvänta mig vad som helst av dem. Hur eller hur, så tror jag inte att en meter räcker, och knappt två heller:

Hållt 1m till alla hela våren och sommaren. Inte blivit smittad. 1m fungerar.
Citera
2020-08-28, 07:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hållt 1m till alla hela våren och sommaren. Inte blivit smittad. 1m fungerar.

Men har du suttit bredvid personerna i flera timmar då, som man gör på en teaterföreställning eller konsert? Det är ju DET det handlar om. För varje andetag får man i sig mer virus, tills kroppen inte kan ta hand om dem längre. Dessutom, om det är flera som är smittade, så hinner luften i lokalen garanterat MÄTTAS av aerosoler...

Att gå förbi någon på stan på en meters avstånd är inte farligt, för även om personen andas ut stora virusmängder, så sprids det fort ut utomhus, och man hinner förmodligen bara dra i sig ETT andetag som det är virus i.
Citera
2020-08-28, 07:30
Medlem
Citat:
Men har du suttit bredvid personerna i flera timmar då, som man gör på en teaterföreställning eller konsert? Det är ju DET det handlar om. För varje andetag får man i sig mer virus, tills kroppen inte kan ta hand om dem längre. Dessutom, om det är flera som är smittade, så hinner luften i lokalen garanterat MÄTTAS av aerosoler...

Att gå förbi någon på stan på en meters avstånd är inte farligt, för även om personen andas ut stora virusmängder, så sprids det fort ut utomhus, och man hinner förmodligen bara dra i sig ETT andetag som det är virus i.
Såklart. Inte levt isolerat.
Citera
2020-08-28, 07:32
Medlem
.-.-.s avatar
Om man är superfet och är i riskgrupp kan man nu få ersättning från fk för att slippa jobba och ligga hemma och frossa istället.

https://www.hobs.se/zone/covid-19-och-overvikt-och-obesitasfetma/inside/1021?fbclid=IwAR3VLhYBOPj13IkJdkf64PEJ91Z-7hnu--kYWiEF8MJIbo5p4Kz2lrMuALk
Citera
2020-08-28, 07:32
Medlem
Citat:

Tycker det är viktigt du lägger mycket tid på att bena ut vad dom menar med 1meter. Hur långt är 1m om man mäter skuldra till skuldra jämfört med 1m mellan mitten på två stolsitsar.

Detta är på liv och död.
Citera
2020-08-28, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Tycker det är viktigt du lägger mycket tid på att bena ut vad dom menar med 1meter. Hur långt är 1m om man mäter skuldra till skuldra jämfört med 1m mellan mitten på två stolsitsar.

Detta är på liv och död.
Hur mycket virusdroppar kommer det från skuldran?
Citera
2020-08-28, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
1 m i Norge
Flashback: Norrmännen gör allt rätt

1 m i Sverige
Flashback: Massmördare!

https://www.fhi.no/publ/plakat/koronavirus---avstand-vs-munnbind/

Alarmisterna blundar väl för allt som inte passar deras bias som vanligt.

till och med norrmännen säger ju att munskydd suger och det är socialdistansering som gäller.
Citera
2020-08-28, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur mycket virusdroppar kommer det från skuldran?

Tror det är.många för har inte läst någon rapport som säger motsatsen.
Citera
2020-08-28, 07:42
Medlem
Citat:
Alltså, jag kan inte släppa det här (från AB:s coronablogg igår, frågan är till Tegnell):

En reporter frågar vidare: Varför tapetseras stan då med tvåmetersregeln?

– De affischerna har regionerna tagit fram. Det är ett adekvat mått att ha när man är ute och rör sig. När man sitter ner är man still på många sätt. Då kan en meter räcka i det sammanhanget.

Så ofattbart korkat! Det är naturligtvis mycket farligare att sitta bredvid en sjuk person, och andas in hans virus i 2-3 timmar (tänk så många man får i sig på den tiden!). Än att möta någon som är sjuk utomhus på stan, där man bara hinner dra ett andetag ifrån hans utandningsmoln, innan man har gått förbi varandra.

ÄR Tegnell så här korkad, eller låtsas han bara..?
Givetvis är två meter säkrare än en meter.

Men de här tillställningarna där man har bara en meters avstånd, det är kända sammanhäng med högre risk, oavsett om det är en eller två meter. Folk går dit ändå, trots att de vet om att de utsätter sig för en risk för smitta. Det är företrädesvis unga människor som är införstådda med vad de gör.

Det är inte Ann-Marie, 72 år, som går på lunchkonsert med Danny Saucedo. Men Ann-Marie behöver kunna röra sig i samhället. Därför kan du sikta på att hålla två meter på stan, när det finns utrymme för det.

I grund och botten handlar det om att hålla ett vettigt säkerhetsavstånd. Ska man resonera på det sättet som du gör nu, så duger inget under en hundra-meters-regel. Men det finns inga skäl att införa regler som inte går att följa. Då tappar folk förtroendet för regelverket, och gör som de vill istället. Det här är regler med olika avstånd som är anpassade för målgruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in