2020-08-28, 06:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://youtu.be/QFMy_-ffseI

Det här var inte bra. Partiklar (t.ex. virus) kan tydligen färdas i sitt gasmoln i 7,6 meter vid nysning!

Men i Sverige ska vi packa in oss 500 personer med en meters mellanrum, inomhus, i värsta virussäsongen, för att Jonas Gardell vill det? Det är så tydligt att FHM inte arbetar med vetenskapen som grund överhuvudtaget. De är köpta av Regeringen (som i sin tur är rädda för Jonas Gardell). De (FHM) hade från början fått tydliga signaler från Regeringen, om vilket avstånd de skulle komma fram till vara ofarligt. Det är jag helt övertygad om. Och det är en skandal!!!

...och detta var verkligen otäckt. Det kommer antagligen att bli som med polion: folk som överlevde utan synliga men i barndomen, fick problem med förlamningar flera decennier efteråt, på grund av att åldrandet minskade deras reservkapacitet (som det gör hos alla) - och så många av deras nervceller redan hade ätits upp av polion när de var barn.

Folk kommer att visa upp konstiga svagheter i olika organ i decennier efter det här också... Och dö tidigt, t.ex. i hjärtsvikt.

Även vid sång, gapande o skrikande så färdas droplets/aerosoler långt. Ju högre hastighet ju mindre blir dropparna. Så länge som publiken är tyst o sitter med 2 meters mellanrum så är det lugnt men vid tex fotboll med gapande hejarklack eller allsång så behövs längre avstånd.

Att få lägre kapacitet i hjärtat är inte heller kul för yngre som gillar att sporta så inte bara när man blir gammal som det påverkar.

Med munskydd hade man kanske kunnat lätta på en del restriktioner men där har FHM målat in sig i ett hörn.
Citera
2020-08-28, 06:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Polaren har varit sjuk. Det otäcka är att hans kondition har blivit som en 70åring. Han går som en och kan knappt sova pga att hans lungor är förstörda. Nej detta virus är skrämmande..

Kan ju även va hjärtat som fått lägre kapacitet. Svårt skilja på vad som begränsar konditionen.

Är ju en form av handikapp att få sämre kondition så läskigt är det
Citera
2020-08-28, 06:30
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Även vid sång, gapande o skrikande så färdas droplets/aerosoler långt. Ju högre hastighet ju mindre blir dropparna. Så länge som publiken är tyst o sitter med 2 meters mellanrum så är det lugnt men vid tex fotboll med gapande hejarklack eller allsång så behövs längre avstånd.

Att få lägre kapacitet i hjärtat är inte heller kul för yngre som gillar att sporta så inte bara när man blir gammal som det påverkar.

Med munskydd hade man kanske kunnat lätta på en del restriktioner men där har FHM målat in sig i ett hörn.

Ja, men fotboll och hockey - där folk hejar och ropar och skriker - ingick väl i det som ska tillåtas nu? Med en meter emellan?

Och inte ens munskydd ska det krävas, som sagt! Jag skulle vägra att gå någonstans nu, där jag blir placerad bredvid en främmande person på en meters avstånd, utan en GASMASK!
Citera
2020-08-28, 06:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja, men fotboll och hockey - där folk hejar och ropar och skriker - ingick väl i det som ska tillåtas nu? Med en meter emellan?

Och inte ens munskydd ska det krävas, som sagt! Jag skulle vägra att gå någonstans nu, där jag blir placerad bredvid en främmande person på en meters avstånd, utan en GASMASK!

Tengele fortsätter att "tro" som vanligt....
Jag reagerade på att FHM säger att viruset når "någon meter"? Det betyder för mig mellan 1-2 meter men kan säkert tolkas olika då det är luddigt.

Sen att forskningen visar ännu längre avstånd när hejarklacken sjunger allsång är något han inte tar till sig.

"FHM tror att en meter räcker. Avståndsförslaget baseras på att de droppar som sprider det nya coronaviruset ”faller snabbt ner genom luften och når som regel inte längre än någon meter”, skriver FHM. Publiken ska för att kunna hålla avståndet sitta ner"
Citera
2020-08-28, 06:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej. En arena eller annan lokal kommer helt enkelt att bara sälja var tredje plats till exempel. Det är inte så jävla avancerat som ni vill få det till.
A, så regeln kommer bar gälla lokaler med fasta stolar? Jag har själv inte problem med att tänka abstrakt. Det är FoHM som hela tiden pratar om enkla direktiv som alla kan förstå och som man kan ha länge och inte behöver förändra.

Obs Jag halvt som halvt driver med dig. Jag menar inte allvar och det är ok, jag tror nog att folket är nog intelligenta att hantera förändrade direktiv men jag är dok inte så säker på att viruset fattar att de inte får smitta på en meters avstånd…..
Citera
2020-08-28, 06:54
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele fortsätter att "tro" som vanligt....
Jag reagerade på att FHM säger att viruset når "någon meter"? Det betyder för mig mellan 1-2 meter men kan säkert tolkas olika då det är luddigt.

Sen att forskningen visar ännu längre avstånd när hejarklacken sjunger allsång är något han inte tar till sig.

"FHM tror att en meter räcker. Avståndsförslaget baseras på att de droppar som sprider det nya coronaviruset ”faller snabbt ner genom luften och når som regel inte längre än någon meter”, skriver FHM. Publiken ska för att kunna hålla avståndet sitta ner"

Ja, någon meter är ju samma sak som 1 meter+.

Det är uppenbart ett beställningsjobb. FHM hade fått signalen, att de skulle komma fram till att en meter är ofarligt. Jag tror inte att de ens tror på det själva, faktiskt.

Ska bli intressant på presskonferensen på tisdag, om alla talare har fått flytta närmare varandra! (Knappast...)
Citera
2020-08-28, 07:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Alltså, jag kan inte släppa det här.

ÄR Tegnell så här korkad, eller låtsas han bara..?
Men Herregud, finns det ens någon coronasjuk kvar alls längre? Nej, Tegnell kan säga vad som helst men det är över för länge sen. Nu vill han dämpa ännu en hetsig reporter som är ute efter ett scoop och minsann KRÄVER klara besked. En meter, två meter, who cares? Dags att släppa sargen nu.
Citera
2020-08-28, 07:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Alltså, jag kan inte släppa det här (från AB:s coronablogg igår, frågan är till Tegnell):

En reporter frågar vidare: Varför tapetseras stan då med tvåmetersregeln?

– De affischerna har regionerna tagit fram. Det är ett adekvat mått att ha när man är ute och rör sig. När man sitter ner är man still på många sätt. Då kan en meter räcka i det sammanhanget.

Så ofattbart korkat! Det är naturligtvis mycket farligare att sitta bredvid en sjuk person, och andas in hans virus i 2-3 timmar (tänk så många man får i sig på den tiden!). Än att möta någon som är sjuk utomhus på stan, där man bara hinner dra ett andetag ifrån hans utandningsmoln, innan man har gått förbi varandra.

Vi har noterat detta och något är fel, väldigt fel.

Det började i Agenda där han helt förlorade tråden och därmed stringensen när han började flamsa om klamydiatester och hur det gick till.

Vi kommer säkert att få erfara fler absurda tankar från denna man under den närmaste tiden.
Citera
2020-08-28, 07:05
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Alltså, jag kan inte släppa det här (från AB:s coronablogg igår, frågan är till Tegnell):

En reporter frågar vidare: Varför tapetseras stan då med tvåmetersregeln?

– De affischerna har regionerna tagit fram. Det är ett adekvat mått att ha när man är ute och rör sig. När man sitter ner är man still på många sätt. Då kan en meter räcka i det sammanhanget.

Så ofattbart korkat! Det är naturligtvis mycket farligare att sitta bredvid en sjuk person, och andas in hans virus i 2-3 timmar (tänk så många man får i sig på den tiden!). Än att möta någon som är sjuk utomhus på stan, där man bara hinner dra ett andetag ifrån hans utandningsmoln, innan man har gått förbi varandra.

Det verkar ha fungerat i Norge med en meter.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/arrangementer-gruppestorrelse-og-avstand/alle-bor-holde-avstand-pa-minst-en-meter-til-andre-personer
Citera
2020-08-28, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I dödsfall per capita så har Peru gått förbi Belgien och Chile har gått förbi Sverige.

(Worldometers)
Inom tio dagar kommer ytterligare 550 miljoner människor att passera Sverige på den listan.

Då kommer Sverige också ha lyckats med bedriften att ha färre döda per capita än majoriteten av västvärlden. Trots att vi lyckats hålla vårt land öppet, och decimerat sjukdomens utbredning. Och kanske viktigast av allt: svenskarna är inte paniskt rädda för corona.

Fast den framgångssagan för Sverige lär ju inte skapa några rubriker, förrän det här är över.
Citera
2020-08-28, 07:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det verkar ha fungerat i Norge med en meter.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/arrangementer-gruppestorrelse-og-avstand/alle-bor-holde-avstand-pa-minst-en-meter-til-andre-personer

1 m i Norge
Flashback: Norrmännen gör allt rätt

1 m i Sverige
Flashback: Massmördare!
Citera
2020-08-28, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
A, så regeln kommer bar gälla lokaler med fasta stolar? Jag har själv inte problem med att tänka abstrakt. Det är FoHM som hela tiden pratar om enkla direktiv som alla kan förstå och som man kan ha länge och inte behöver förändra.

Obs Jag halvt som halvt driver med dig. Jag menar inte allvar och det är ok, jag tror nog att folket är nog intelligenta att hantera förändrade direktiv men jag är dok inte så säker på att viruset fattar att de inte får smitta på en meters avstånd…..

Haha jag förstår. Nej jag har ingen aning om en meter/kundvagn/armlängd stoppar något virus. Till skillnad från många andra i tråden orkar jag inte läsa 318 triljarder rapporter per dag och inte ens forskarna verkar ju vara överens.

Jag har inga problem med att folk tycker det är vansinnigt att öppna för mer publik eller att folk vill ha munskyddstvång eller vad som helst men när folk medvetet feltolkar och sprider rena lögner.

Exempelvis att klaga på att sverige inte använder munskydd är jag helt okej med. Men att basunera ut efter varje pressträff att de fega journalisterna vägrar fråga om munskydd när det i själva verket är det enda de idioterna frågar om varje gång.

"Tegnell vill att alla ska trängas och smittas i lokaltrafiken" när han i själva verket tjatar dagligen om att undvika trängsel i lokaltrafiken. Tycka vad man vill om huruvida hans metoder att undvika trängsel är tillräckliga men varför måste man sitta och hitta på saker?

Eller som nu r det självklart står Lars48 fritt att tycka att 500 i publiken är en skandal. Inget problem för mig. Men jag förstår inte varför han måste förvränga Tegnells ord om avstånd och låtsas att han inte förstår. Han har ju lyckats skapa ett konto på Flashback och borde förstå det extremt lättbegripliga som Tegnell säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in