2020-08-28, 05:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I dödsfall per capita så har Peru gått förbi Belgien och Chile har gått förbi Sverige.

(Worldometers)

Men visst är det hemskt att vi "tävlar" om flest dödsfall per capita, med fattiga länder i tredje världen? Länder där inte alla människor har tillgång till sjukpenning, smittskyddspenning eller sjukvård? Där det är trångbott, och brist på grundläggande saker som rent vatten och tvål? Där analfabetismen är utbredd? Där många fortfarande är undernärda (eller i alla fall felnärda)?
Citera
2020-08-28, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://youtu.be/QFMy_-ffseI

Det här var inte bra. Partiklar (t.ex. virus) kan tydligen färdas i sitt gasmoln i 7,6 meter vid nysning!

Men i Sverige ska vi packa in oss 500 personer med en meters mellanrum, inomhus, i värsta virussäsongen, för att Jonas Gardell vill det? Det är så tydligt att FHM inte arbetar med vetenskapen som grund överhuvudtaget. De är köpta av Regeringen (som i sin tur är rädda för Jonas Gardell). De (FHM) hade från början fått tydliga signaler från Regeringen, om vilket avstånd de skulle komma fram till vara ofarligt. Det är jag helt övertygad om. Och det är en skandal!!!

Nej, det är inte för att Jonas Gardell vill det. Det finns hur många som helst som påverkas av detta. Exempelvis en hel idrottsrörelse som är starkt beroende av att sälja några biljetter och varmkorvar. Kulturen också naturligtvis. Kultur och sport är grundpelare i demokratiska civiliserade samhällen.

Och innan du kallar mig egoistisk massmördare kan jag meddela att jag personligen inte lär besöka några sådana här evenemang på ett tag. Det är alltså inte för mitt eget nöjes skull jag gillar förändringen utan för att jag anser det är viktigt för nationen och folket att föreningar tillåts verka och överleva.
Ö
Citera
2020-08-28, 05:45
Medlem
Sunimods avatar
Att man ändrar till 500 är väl bara för att Löfven insett att sossarnas popularitet nu dalat ännu mera.
Lite väl konspiratoriskt att tro det är Tegnell som vill få fart på smittspridningen igen så vi uppnår hans gamla dröm om flockimmunitet.

Men min åsikt är att släpper vi upp nu lagom till hösten kommer troligen smittspridningen igång igen.
Skolorna, dagis och via olika evenemang med 500 personer som kommer säkert ge oss en bra skjuts igen för immuniteten är nog inte så stor som vissa tror.
Citera
2020-08-28, 05:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej, det är inte för att Jonas Gardell vill det. Det finns hur många som helst som påverkas av detta. Exempelvis en hel idrottsrörelse som är starkt beroende av att sälja några biljetter och varmkorvar. Kulturen också naturligtvis. Kultur och sport är grundpelare i demokratiska civiliserade samhällen.

Och innan du kallar mig egoistisk massmördare kan jag meddela att jag personligen inte lär besöka några sådana här evenemang på ett tag. Det är alltså inte för mitt eget nöjes skull jag gillar förändringen utan för att jag anser det är viktigt för nationen och folket att föreningar tillåts verka och överleva.
Ö

Jag skulle hålla med dig i normala fall. Men nu är det inte ett normalt fall. Det är inte värt det priset (massor av sjuka människor, och ett antal döda). OM det var så viktigt att få igång de här evenemangen igen, så hade det varit bättre att fortsätta kräva 2 meters avstånd mellan sällskap som inte redan bor ihop (det hade alltså inte behövt bli 2 meter mellan varje individ). Och för att täcka upp för förlusten av att inte kunna ha en full salong, så hade det väl varit bättre med mer pengastöd till verksamheterna i så fall? Men de har ju redan fått så mycket, så jag förstår egentligen inte problemet.

Jag skulle absolut inte gå på något sådant nu. Tänk om man hamnar bredvid någon som hostar och nyser - EN METER ifrån - och så har man betalt ett antal sköna hundralappar för sin biljett, och drar sig för att gå därifrån också och bara slänga pengarna i sjön! Samhället ska inte skapa sådana situationer för folk!
Citera
2020-08-28, 05:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att man ändrar till 500 är väl bara för att Löfven insett att sossarnas popularitet nu dalat ännu mera.
Lite väl konspiratoriskt att tro det är Tegnell som vill få fart på smittspridningen igen så vi uppnår hans gamla dröm om flockimmunitet.

Men min åsikt är att släpper vi upp nu lagom till hösten kommer troligen smittspridningen igång igen.
Skolorna, dagis och via olika evenemang med 500 personer som kommer säkert ge oss en bra skjuts igen för immuniteten är nog inte så stor som vissa tror.

Det kommer att bli katastrof. De kommer att få hala fram fältsjukhusen och kylvagnarna för de döda kropparna, igen...
Citera
2020-08-28, 06:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Journalisterna sitter ju med 2 meters avstånd ifrån varann framför Tegnell.
Hon (journalisten) pekar och frågar att då ska vi liksom sitta med en meters avstånd då. Varför sitter vi då med 2 meters?!
Jag har läst alla artiklar sen februari om Corona och kan inte minnas att det står i nån av de nånting om 1 meters avstånd.
Det är påhitt som vanligt utan vetenskaplig grund.
Låt oss se om de ändrar sitt platserna till nästa konferens. Jag tänkte att journalisterna såg komfortabla ut med avståndet. Känns inte så bra om man ska peta in en till mellan dem.
Citera
2020-08-28, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skulle hålla med dig i normala fall. Men nu är det inte ett normalt fall. Det är inte värt det priset (massor av sjuka människor, och ett antal döda). OM det var så viktigt att få igång de här evenemangen igen, så hade det varit bättre att fortsätta kräva 2 meters avstånd mellan sällskap som inte redan bor ihop (det hade alltså inte behövt bli 2 meter mellan varje individ). Och för att täcka upp för förlusten av att inte kunna ha en full salong, så hade det väl varit bättre med mer pengastöd till verksamheterna i så fall? Men de har ju redan fått så mycket, så jag förstår egentligen inte problemet.

Jag skulle absolut inte gå på något sådant nu. Tänk om man hamnar bredvid någon som hostar och nyser - EN METER ifrån - och så har man betalt ett antal sköna hundralappar för sin biljett, och drar sig för att gå därifrån också och bara slänga pengarna i sjön! Samhället ska inte skapa sådana situationer för folk!

Nej om situationen blir ohållbar smittomässigt lär väl publik förbjudas igen. I dagsläget skördar ju dock Covid-19 färre dödsfall än en influensa och under influensasäsong förbjuder man inte evenemang trots att folk faktiskt dör av det.

Jag går och tittar på lokala fotbollslaget istället. Aldrig ens 50 i publiken på en stor yta. Bra dock när 50 personer tilläts för ett par veckor sedan så de kan öppna kiosken iaf.

Annars är jag inte så orolig. Har ett jobb som utsätter mig för betydligt större smittorisk än att besöka en hockeymatch med 500 pers. Känns bara inte lika kul att gå på evenemang just nu
Citera
2020-08-28, 06:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I dödsfall per capita så har Peru gått förbi Belgien och Chile har gått förbi Sverige.

(Worldometers)

Peru är intressant. Urbanisering o dåliga levnadsförhållanden med trångboddhet där har jag läst som anledning till boomen av covid19.
Citera
2020-08-28, 06:17
Medlem
Polaren har varit sjuk. Det otäcka är att hans kondition har blivit som en 70åring. Han går som en och kan knappt sova pga att hans lungor är förstörda. Nej detta virus är skrämmande..
Citera
2020-08-28, 06:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad har det med saken att göra? Det är din totala oförmåga att tolka mycket enkla råd, mycket enkelt förklarade, jag påpekade. Om råden är bra eller dåliga skiter jag i.

Det är viktigt för att vissa inte sett pressträffen. De kan därmed genom att läsa på Flashback gå uppfattningen att Tegnell i denna fråga var inkonsekvent eller otydlig, när det bara är du som är dum i huvudet.

Om jag hävdar att Tegnell kräver att alla ska ha 50 munskydd samtidigt så är det ju inte bara rådet som är dåligt, utan även jag som har tolkat Tegnell fel.

Jag har sett "håll en kundvagns avstånd" och även "en älgs avstånd". Den dumma tv4-reportern skulle väl utan att begripa hur dum i huvudet hon är kunna fråga Tegnell på nästa pressträff vad som egentligen gäller. Är det en meter eller är det en älg? Mycket förvirrande med så olika regler!
Tegnell vill ju att det ska vara enkelt så att vi alla kan förstå. FoHM har gjort affischer som ligger ute på deras hemsida om hur långt avstånd man ska ha. Om du är osäker titta på dem. Om två personer står bredvid varandra ska de kunna hålla ut armarna mellan varandra och ha lite avstånd mellan fingertopparna. Så avståndet varierar beroende på hur lång armar man har. Jag har lite mer en 70 cm. Så om jag ska hålla avstånd till en person med lika långa armar blir det 70+70+ lite till. Sådär 160cm, för en relativt små växt kvinna. Ca 2 meter för män, en del barn kan då koma så nära som en meter.
Som alla förstår måste vi ha regler som är lätta att komma ihåg och förstå. Att ha ett vist antal cm kräver ju att folket ska kunna mäta.
Citera
2020-08-28, 06:22
Medlem
Merwinnas avatar
Alltså, jag kan inte släppa det här (från AB:s coronablogg igår, frågan är till Tegnell):

En reporter frågar vidare: Varför tapetseras stan då med tvåmetersregeln?

– De affischerna har regionerna tagit fram. Det är ett adekvat mått att ha när man är ute och rör sig. När man sitter ner är man still på många sätt. Då kan en meter räcka i det sammanhanget.

Så ofattbart korkat! Det är naturligtvis mycket farligare att sitta bredvid en sjuk person, och andas in hans virus i 2-3 timmar (tänk så många man får i sig på den tiden!). Än att möta någon som är sjuk utomhus på stan, där man bara hinner dra ett andetag ifrån hans utandningsmoln, innan man har gått förbi varandra.

ÄR Tegnell så här korkad, eller låtsas han bara..?
Citera
2020-08-28, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tegnell vill ju att det ska vara enkelt så att vi alla kan förstå. FoHM har gjort affischer som ligger ute på deras hemsida om hur långt avstånd man ska ha. Om du är osäker titta på dem. Om två personer står bredvid varandra ska de kunna hålla ut armarna mellan varandra och ha lite avstånd mellan fingertopparna. Så avståndet varierar beroende på hur lång armar man har. Jag har lite mer en 70 cm. Så om jag ska hålla avstånd till en person med lika långa armar blir det 70+70+ lite till. Sådär 160cm, för en relativt små växt kvinna. Ca 2 meter för män, en del barn kan då koma så nära som en meter.
Som alla förstår måste vi ha regler som är lätta att komma ihåg och förstå. Att ha ett vist antal cm kräver ju att folket ska kunna mäta.

Ja. Det är därför de säger "håll avstånd". De flesta förstår vad det betyder och FHM har säkert tagit med i prognoserna att en viss promille av folket får error i skallen när avståndet inte är exakt definierat.

Denna promille är ju ändå inget problem i jämförelse med den del som skiter i avstånd helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in