Citat:
Ursprungligen postat av
Emmy.Ha
Min poäng är att om det krävdes ett maktvakuum skapat av vetenskap och folkbildning för att kvinnors kamp skulle ge resultat så hade de uppenbarligen inte tillräckligt med inflytande inom kyrkan för att råda över "makt över barn och ekonomi".
Du har inte heller förklarat på viket sätt vårdnad om barnen och egen ekonomi skulle ha påverkat kvinnors inflytande inom kyrkan i andra frågor. Kvinnan ska ju ändå vara underdånig mannen, så vad gör det för skillnad? Är det en skillnad i kvinnorollens status du tänker dig?
Problemet är inte män utan brist på demokrati. Ju mer vetenskap och folkbildning fått fäste desto större genomslag har demokratiska idéer fått. Problemet kanske varit att fel typ av män avancerat inom gamla religiösa strukturer.
Maktvacuum krävs för större förändringar oavsett. Det är ju därför en gammal krigsstrategi är att söndra och härska.
Jag förstår din poäng, men jag försöker förklara att dels har inte "kyrkan" en historia av enbart en doktrin, den har förändrats genom tiderna. Vi hade tex inte häxbränningar 1880. Kyrkan har en historia på 2000 år, och fundamentet, alltså sann lära, finns i Bibeln. Det mest revolutionära var kanske den minskade analfabetismen och tryckkonsten så att biblar började bli tillgängliga för alla, om vi ska tala just kyrkohistoria. Nu kan alla läsa själva vad Paulus syftar på med "tiga", "huvud" och "Kristus är frälsare för sin kropp (hustru).
Det här med barnen är enkelt:
De som fostrar barnen formar framtiden.
Ja fel män, eller hur man ska se det... Det har även funnits goda män och kvinnor inom kyrkan, men att ändra för mycket och för tvärt har, när det som mest behövts, varit förenat med risker.
Man får skilja på kyrkohistoria och kristna värderingar, även fast dessa också är sammanflätade på vissa vis. Vi borde åtminstone alla kunna enas om att religioner adresserar de problem som uppstår i ett samhälle. Det är inte bara att ta bort lösningarna och hoppas på det bästa, så att säga. Det finns ingenting ovetenskapligt
med de mänskliga behov och drifter religionen adresserar, tvärt om!
Så för att sammanfatta:
Kyrkohistoria är inte historia utan skrivs även nu.