2021-02-08, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag föreslår att du köper den här boken om du vill ha lite grundläggande information om vetenskapsteori och därtill fenomenologi.

https://www.adlibris.com/se/bok/kvalitativa-metoder-fran-vetenskapsteori-till-praktik-9789144075464#:~:text=Metoderna%20illustreras% 20med%20fallstudier%20utf%C3%B6rda%20i%20olika%20o rganisationer,till%20tre%20vetenskapsteoretiska%20 perspektiv:%20realism,%20fenomenologi%20och%20kons truktivism.

Jora jag har en universittsbakgrund så där ingår forskning, jag är välbekant med metododen .

Citat:
Fenomenologi och feminism har inget med varandra att göra. Jag skriver om päron och du diskuterar bilar. Visst kan man äta ett päron i en bil. Men päron är en frukt och bil ett transportmedel. Därav anser jag att det är irrelevant för min del att läsa din länk, eftersom den handlar om transportmedel och inte om frukt (även om de fick med något litet päron där på ett hörn).

Så du håller inte med författaren av studien jag länkade?

Jag har inga svårigheter med att se värdet av metoden för femenistisk och postmodernistisk analys. Annars , nott so much, och den är helt ovidkomande när vi hamnar på falsifierbar (dvs klassisk vetenskap, som inom stemfälten)

Citat:
Så. kan vi återgå till saken nu? Har du några studier med fenomenologisk eller fenomenografisk ansats där kvinnorna har blivit intervjuade kring deras definition om statusbegreppet och vilken status deras partner har och om partnerns status är låg, medel eller hög utifrån kvinnornas egna definitioner av begreppet status och utifrån kvinnornas egen status. Ja, du minns mina frågor. Har du länk till sådana studier?

Redan besvarat, du får leta i södertörns arkiv, studier som inte är värda pappret som änvänts är svåra att komma över, dvs femenistisk och postmodernistisk övningar.

Du har fått citerade studier med bred evulutionbilogisk konsensus som styrker hypergami som fenomen och även hur den manifefesteras i vår vardag.

Att du är intreserad av att höra vad män och kvinnor känner kring sitt betende har du ju hittat (och hittat på egna) utmärkta Fenemologiska studier kring.

Att det ska definera vad som är objektivt och empiriskt sant är en synnerligen postmodernistisk övning som inte har någon plats eller konsensus inom vetenskaperna.
Citera
2021-02-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Hehe, well put.

..nah, I put you down as a woman in bracket 35-40.

Man tackar, mellan 35-40 alltså, det tar jag som en komplimang! Men jag är nog tyvärr närmre den naturliga ålderdomsoundvikliga döden än så. Trist, livet blir ju bara bättre och bättre med åldern. Men man får väl försöka njuta för var dag man får ha livet i behåll och umgås med sina barn och ha det gott!
Citera
2021-02-08, 17:17
Avstängd
Citat:
Vart inom evolutionsbiologi finns det påståenden om att kvinnor väljer partner efter vem som har hög social/ekonomisk status? Vart inom evolutionbiologi står det att kvinnor är "kvinnligt hypergama"? Länka gärna källor, för jag finner det inte inom evolutionsbiologin.

Kanske för att du inte läser det som länkas?
Citera
2021-02-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Kanske för att du inte läser det som länkas?

Jag har ju läst det. Men det var ju källor kring evolutionspsykologi.
Citera
2021-02-08, 17:33
Medlem
Citat:
Jora jag har en universittsbakgrund så där ingår forskning, jag är välbekant med metododen .

Så du håller inte med författaren av studien jag länkade?

Jag har inga svårigheter med att se värdet av metoden för femenistisk och postmodernistisk analys. Annars , nott so much, och den är helt ovidkomande när vi hamnar på falsifierbar (dvs klassisk vetenskap, som inom stemfälten)

Redan besvarat, du får leta i södertörns arkiv, studier som inte är värda pappret som änvänts är svåra att komma över, dvs femenistisk och postmodernistisk övningar.

Du har fått citerade studier med bred evulutionbilogisk konsensus som styrker hypergami som fenomen och även hur den manifefesteras i vår vardag.

Att du är intreserad av att höra vad män och kvinnor känner kring sitt betende har du ju hittat (och hittat på egna) utmärkta Fenemologiska studier kring.

Att det ska definera vad som är objektivt och empiriskt sant är en synnerligen postmodernistisk övning som inte har någon plats eller konsensus inom vetenskaperna.

Då vet du kanske att metoden fenomenologisk ansats används av helt andra fält inom den akademiska världen, än den "feministiska genusvetenskapen"? Fält som inte har ett skit med feminism att göra.
Citera
2021-02-08, 17:36
Avstängd
Citat:
Jag har ju läst det. Men det var ju källor kring evolutionspsykologi.

Nej. Du har nog missupfattat vad som ingår i evulutionsbiologi.

Såväl darwin som det vetenskapliga fältet skiljer på människor och de andra djuren och vad som ingår vid studier av deras evuolution.

Jag tror du skulle hänga med lite bättre och kanske lära dig nått (om du nu insisterar på att du inte bara är en idiolog av den femenist eller postmodernistiska skolan)
Citera
2021-02-08, 17:36
Avstängd
Citat:
Då vet du kanske att metoden fenomenologisk ansats används av helt andra fält inom den akademiska världen, än den "feministiska genusvetenskapen"? Fält som inte har ett skit med feminism att göra.

Ja jag skrev ju det.
Citera
2021-02-08, 17:43
Medlem
Citat:
Nej. Du har nog missupfattat vad som ingår i evulutionsbiologi.

Såväl darwin som det vetenskapliga fältet skiljer på människor och de andra djuren och vad som ingår vid studier av deras evuolution.

Jag tror du skulle hänga med lite bättre och kanske lära dig nått (om du nu insisterar på att du inte bara är en idiolog av den femenist eller postmodernistiska skolan)

Vart inom evolutionbiologi finns begreppet "kvinnlig hypergami" beskrivet? Vart inom evolutionsbiologi används ens termen "kvinnlig hypergami"? Länka källor tack. Jag har då inte funnit detta.
Citera
2021-02-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ja jag skrev ju det.

Bra. Kan du länka sådana studier då? Med fenomenologisk eller fenomenografisk ansats där man har intervjuat kvinnor? Du har mina frågeställningar i tidigare inlägg.
Citera
2021-02-08, 17:47
Avstängd
Citat:
Vart inom evolutionbiologi finns begreppet "kvinnlig hypergami" beskrivet? Vart inom evolutionsbiologi används ens termen "kvinnlig hypergami"? Länka källor tack. Jag har då inte funnit detta.

Du menar sexuel selektion. ?
Det är ett etablerat begrepp , precis som hypergamy.

Kvinlig hypergamy är ett påhittat ord från dig, så då får du nog hitta på en egen definition och göra lite egen forskning och publicera om du vill läsa något om det.

Kvinnors parbildningstrategi = hypergamy
Männs parbildningstrategi =hypogamy
Citera
2021-02-08, 17:48
Avstängd
Citat:
Bra. Kan du länka sådana studier då? Med fenomenologisk eller fenomenografisk ansats där man har intervjuat kvinnor? Du har mina frågeställningar i tidigare inlägg.

Och jag har svarat.
Citera
2021-02-08, 17:49
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Vart inom evolutionsbiologi finns det påståenden om att kvinnor väljer partner efter vem som har hög social/ekonomisk status? Vart inom evolutionbiologi står det att kvinnor är "kvinnligt hypergama"? Länka gärna källor, för jag finner det inte inom evolutionsbiologin.

Nu spelar du dum. Du vet själv att evolutionär biologi och evolutionär psykologi är överlappande vetenskaper. I själva verket ligger den evolutionära biologin till grund för evolutionär psykologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in