Citat:
Jag föreslår att du köper den här boken om du vill ha lite grundläggande information om vetenskapsteori och därtill fenomenologi.
https://www.adlibris.com/se/bok/kvalitativa-metoder-fran-vetenskapsteori-till-praktik-9789144075464#:~:text=Metoderna%20illustreras% 20med%20fallstudier%20utf%C3%B6rda%20i%20olika%20o rganisationer,till%20tre%20vetenskapsteoretiska%20 perspektiv:%20realism,%20fenomenologi%20och%20kons truktivism.
https://www.adlibris.com/se/bok/kvalitativa-metoder-fran-vetenskapsteori-till-praktik-9789144075464#:~:text=Metoderna%20illustreras% 20med%20fallstudier%20utf%C3%B6rda%20i%20olika%20o rganisationer,till%20tre%20vetenskapsteoretiska%20 perspektiv:%20realism,%20fenomenologi%20och%20kons truktivism.
Jora jag har en universittsbakgrund så där ingår forskning, jag är välbekant med metododen .
Citat:
Fenomenologi och feminism har inget med varandra att göra. Jag skriver om päron och du diskuterar bilar. Visst kan man äta ett päron i en bil. Men päron är en frukt och bil ett transportmedel. Därav anser jag att det är irrelevant för min del att läsa din länk, eftersom den handlar om transportmedel och inte om frukt (även om de fick med något litet päron där på ett hörn).
Så du håller inte med författaren av studien jag länkade?
Jag har inga svårigheter med att se värdet av metoden för femenistisk och postmodernistisk analys. Annars , nott so much, och den är helt ovidkomande när vi hamnar på falsifierbar (dvs klassisk vetenskap, som inom stemfälten)
Citat:
Så. kan vi återgå till saken nu? Har du några studier med fenomenologisk eller fenomenografisk ansats där kvinnorna har blivit intervjuade kring deras definition om statusbegreppet och vilken status deras partner har och om partnerns status är låg, medel eller hög utifrån kvinnornas egna definitioner av begreppet status och utifrån kvinnornas egen status. Ja, du minns mina frågor. Har du länk till sådana studier?
Redan besvarat, du får leta i södertörns arkiv, studier som inte är värda pappret som änvänts är svåra att komma över, dvs femenistisk och postmodernistisk övningar.
Du har fått citerade studier med bred evulutionbilogisk konsensus som styrker hypergami som fenomen och även hur den manifefesteras i vår vardag.
Att du är intreserad av att höra vad män och kvinnor känner kring sitt betende har du ju hittat (och hittat på egna) utmärkta Fenemologiska studier kring.
Att det ska definera vad som är objektivt och empiriskt sant är en synnerligen postmodernistisk övning som inte har någon plats eller konsensus inom vetenskaperna.
Men jag är nog tyvärr närmre den naturliga ålderdomsoundvikliga döden än så.
Trist, livet blir ju bara bättre och bättre med åldern. Men man får väl försöka njuta för var dag man får ha livet i behåll och umgås med sina barn och ha det gott!