2020-08-27, 14:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precist, och vem som helst kan ställa upp en vetenskaplig teori.
Fel. Vem som helst kan uppställa en vetenskaplig hypotes. Den blir inte en vetenskaplig teori förrän hypotesen undergått rigorösa undersökningar av andra etablerade forskare och inte har kunnat motbevisats av dessa forskare.

Så, nej, vem som helst kan inte ställa upp en vetenskaplig teori, bara en hypotes. Det krävs arbete från andra, enligt ovan, för att det ska kunna accepteras som vetenskaplig teori
Citera
2020-08-27, 14:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Som jag skrev tidigare, åtlöjet faller tillbaks på den som uttalar den.

En vetenskaplig teori ÄR något som inte kan bevisas och finns inga bevis finns heller ingen fakta. Även om det går att bevisa, med modeller, att vissa delar är "sanna", så om antagandet och utgångsläget inte stämmer, så faller hela resonemanget och modellen blir värdelös.

Allting är relativt vad man utgår ifrån. Det gäller att det man utgår ifrån är rätt för att teorin i slutändan ska vara sann. Vetenskap är i sig inget bevisande, man bara för logiska resonemang, utifrån tidigare eller påvisade erfarenheter och lägger till antaganden som då kan få hela resonemanget att rämna.

Coronafenomenet är ett typexempel på detta, inte ens forskarna själva tror på varandra och kommer med det ena antagandet efter det andra som motsäger varandra och t.o.m sig själva.

Fel. Läs igen på den sida som jag hänvisade till:
En vetenskaplig teori är ett system av definitioner, påståenden (teser), antaganden och/eller modeller som tillsammans ger en möjlig förklaring till ett observerat fenomen och ger upphov till testbara prediktioner. Det är fortfarande inget bevis men en vetenskaplig teori har undergått rigorösa undersökningar och anses av etablerade forskare inte ha motbevisats av dessa, eller har åtminstone någon form av empiriskt stöd.

Det handlar alltså inte om att den inte kan bevisas, utan om att den förklarar något observerbart med en förklaring som har empiriskt stöd och inte har kunnat motbevisas.
Citera
2020-08-27, 15:01
Avslutad
Citat:
Ja fast då tror du att t.ex. en hund är en art och en varg en annan art. Båda är samma art på grund av att dom kan få avkomma med varandra. Bara för att människor i tusentals år trott att varg och hund handlat om två olika arter, så säger verkligheten något annat, det är observerat att varg och hund kan få avkomma.

Man påstår att en ny art bildas varje dag, bara för att den fått ett lite förändrat utseende, ja då skulle det bli trångt i arken om man går efter den premissen, men verkligheten är att dom kan få avkomma med varandra, även om dom till det yttre ser olika ut, och därför tillhör dom samma art.

Du kan därför krympa din beräkning rejält. Dessutom står det inte att Noa tog med sig fullvuxna djur som tar mycket plats och äter mycket mat, varför skulle man göra det?

Hmm. Det finns tio miljoner djurarter idag.
Hur lyckades han samla alla djur där? De hade slagit ihjäl varandra. Noah hade blivit uppkäkad av tigrar, lejon eller blivit stångad till döds.

Gorilla. Noshörning. Jaguar. Tigrar. Flodhäst. Dessa djur har funnits i miljontals år.

Edit: Han tog inte med sig fullvuxna djur. Hur lyckades han ta dem från deras föräldrar?
Citera
2020-08-27, 15:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Angående Grand Canyon menar jag att ravinen blottar de lager av sediment som fanns där när ravinen karvades ut, så att man ser alla dessa lager. Att alla dessa lager då ligger som snörräta parallella linjer runt horisonten ovanpå varann talar emot att långre tider förflutit mellan dessa lager. Man borde se tydliga tecken på att lagren var ojämna efter påverkan av regn och vind som alltid skapar fåror i form av antingen små bäckfåror eller dyner. Detta borde kunnat ses i genomskärningen om lagren bildats under lång tid!
Som det nu är löper i stället dessa lagerlinjer i snörräta parallella linjer hela vägen runt horisonten, vilket tyder på att det inte gått lång tid under uppbyggnaden av alla dessa lager av sediment. Eller hur?
Nej. Att det finns tydliga skiftningar i sammansättningen (olika färger) är ju ett tydligt tecken på att lagren inte kan ha bildats samtidigt, utan att det förekommit en markant förändring av något slag mellan varje tydligt utmärkt lager. Hur tjockt lagret är visar hur lång tid som förflutit mellan lagren.
Citera
2020-08-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det beror ju på var man drar gränsen.
Det jag menade är att jag har ingen aning om vilka arter som ingår i de 16 000 som kreationister påstår.

Jag antar att det är alla arter på jorden, art enligt Myers definition. Men jag har inte undersökt denna siffra så jag vet inte om jag kan stå för den.

Jag är inte kreationist om nu det står för att tro på en ung jord.
Citera
2020-08-27, 15:25
Medlem
Citat:
Jag antar att det är alla arter på jorden, art enligt Myers definition. Men jag har inte undersökt denna siffra så jag vet inte om jag kan stå för den.

Jag är inte kreationist om nu det står för att tro på en ung jord.
Det finns kreationister som tror på ung jord, och det finns kreationister som tror på gammal jord.
Det är de två ”lägren” jag hört talas om.
Citera
2020-08-27, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Alla dog inte, bara dom som inte hade en räddande ark.
makes sense
Citera
2020-08-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Hmm. Det finns tio miljoner djurarter idag.
Hur lyckades han samla alla djur där? De hade slagit ihjäl varandra. Noah hade blivit uppkäkad av tigrar, lejon eller blivit stångad till döds.

Gorilla. Noshörning. Jaguar. Tigrar. Flodhäst. Dessa djur har funnits i miljontals år.

Edit: Han tog inte med sig fullvuxna djur. Hur lyckades han ta dem från deras föräldrar?
Dessa djur var snälla växtätande djur på den tiden.
Citera
2020-08-27, 16:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Dessa djur var snälla växtätande djur på den tiden.
Det jag undrar över är hur de fick plats med allt foder för mer än ett år på arken.
Det måste ju dessutom ha varit torrfoder, vilket kräver mer plats än färskt foder.
När man ska beräkna hur mycket hö som en häst behöver över vintern så räknar man med 2,5 kilo hö per dag per 100 kilo häst, vilket alltså innebär att hästen äter sin egen vikt i hö på 40 dagar, vilket alltså skulle betyda att det skulle ha krävts ungefär 10 gånger kroppsvikten i foder för varje djur på arken.
Det innebär i sin tur att mindre än 10 % av arkens totala volym skulle kunna upptas av djuren, resten skulle krävas för fodret. Om man dessutom inkluderar et faktum att foder har mycket större volym per vikt än ett kompakt djur så blir siffran snarare närmare 7 % av arkens volym för djur och resten för foder.
Om vi tar hästexemplet igen, så väger ett arabiskt fullblod ungefär ett halvt ton.
En höbal som väger ett halvt ton har måtten 1,6 meter hög, 90 cm bred och 240 cm lång (två 250-kilos höbalar staplade ovanpå varandra). Det ger ungefär samma höjd som hästen, men betydligt bredare och betydligt längre).

De som tror att det finns gott om utrymme på arken för alla djur har alltså inte tänkt efter ordentligt.
Citera
2020-08-27, 16:42
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Evolutionsteorin är sanningen? Bevisen?

Det ÄR ju en skapelseberättelse eftersom det just inte finns några fysiska bevis, kan du nämna någon forskning som har kunnat återskapa det skeende som evolutionsteorin bygger på?

Åtlöjet faller bara tillbaks på den som pekar ut den, eftersom den famlar i mörker utan bevis.

Newton, https://www.nationalgeographic.com/news/2017/01/comet-new-years-eve-newton-flood-bible-gravity-science/

Här är lite fler (Columbia University geologists William Ryan and Walter Pitman och National Geographic Society explorer Robert Ballard, inspired by Ryan and Pitman's)

https://science.howstuffworks.com/nature/climate-weather/storms/great-flood.htm

Men det finns många fler om man orkar googla vidare.

Jag kan omformulera mitt påstående för att göra det lite mer tydligt vad jag menar, dom flesta vetenskapsmän skulle INTE motsäga att Noas flod kan ha hänt eftersom bevisen i naturen är så överväldigande att man VET att NÅGOT mycket omfattande, globalt, har hänt. Det är tidsfaktorn och omfattningen som inte alltid överensstämmer.

Det har man nästan. Det stavas jordbruk. Genom hård avel har man skapat ett selektionstryck som väsentligt har ändrat organismernas fenotyper så att de skiljer sig jämfört med vildtypen.
Vi människor väljer nämligen ut dem individer som har för oss dem bästa egenskaperna.
Det är ungefär så evolutionen fungerar också. Olika miljöer ställer olika krav på organismerna vilket skapar ett selektionstryck. Selektionstrycket gör att de individer som har för den miljön de bästa egenskaperna får något fler avkommor som överlever och med tiden leder detta till ändrad fenotyp.
Det är ett förlopp som tar miljontals år men med människans hårda avel så har vi påskyndat evolutionen så att vi har kunna ändra våra organismer på mycket kort tid.
Citera
2020-08-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det jag undrar över är hur de fick plats med allt foder för mer än ett år på arken.
Det måste ju dessutom ha varit torrfoder, vilket kräver mer plats än färskt foder.
När man ska beräkna hur mycket hö som en häst behöver över vintern så räknar man med 2,5 kilo hö per dag per 100 kilo häst, vilket alltså innebär att hästen äter sin egen vikt i hö på 40 dagar, vilket alltså skulle betyda att det skulle ha krävts ungefär 10 gånger kroppsvikten i foder för varje djur på arken.
Det innebär i sin tur att mindre än 10 % av arkens totala volym skulle kunna upptas av djuren, resten skulle krävas för fodret. Om man dessutom inkluderar et faktum att foder har mycket större volym per vikt än ett kompakt djur så blir siffran snarare närmare 7 % av arkens volym för djur och resten för foder.
Om vi tar hästexemplet igen, så väger ett arabiskt fullblod ungefär ett halvt ton.
En höbal som väger ett halvt ton har måtten 1,6 meter hög, 90 cm bred och 240 cm lång (två 250-kilos höbalar staplade ovanpå varandra). Det ger ungefär samma höjd som hästen, men betydligt bredare och betydligt längre).

De som tror att det finns gott om utrymme på arken för alla djur har alltså inte tänkt efter ordentligt.
Ja, det finns många frågor om denna myt. Maten är en del, materialet till båten en annan. Det borde gått åt enormt med trä.
Citera
2020-08-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ja, precis som jag kan hitta på egna lagar. Men det betyder inte att det blivit accepterade lagar. För att det ska hända så måste de gå genom vissa kanaler. På samma sätt ”skapas” vetenskapliga teorier.
För att klassificeras som ”vetenskaplig teori” så måste den granskats av andra, samt klarat vissa kriterier.

Japp, jag håller med, och det kan ju vara så att dina lagar är bättre och blir så småningom accepterade. Men det är ju ändå så att dina lagar kallas för lagar, även om dom inte är accepterade. Och även om majoriteten accepterar dina lagar, så behöver det inte betyda att det är bra lagar. Dom flesta i Nazityskland accepterade Hitlers lagar, även om det inte var så bra.

Citat:
Däremot håller jag med, bara för att en massa mönniskor tror något, så behöver det inte vara rätt. Därför är det bra att vetenskapen finns. Då minskar vi risken att ha fel, även om risken fortfarande finns kvar.

Jag håller med, men människorna som säger sig använda av vetenskapen behöver ändå inte göra det, och dom kan dra felaktiga slutsatser av dom bevis som existerar.

Vetenskapen kan man lita på, men inte vetenskapsmännen till 100 %
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in