2020-08-27, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det som bygger på belagda teorier är så nära sanningen man kan komma inom vetenskap. Evolutionsteorin är alltså knappast ur "tomma intet" och den är heller ingen ”skapelseberättelse”.
Ganska tröttsamt att det alltid finns idioter som inte fattar det, men ändå säger sig veta att evolutionsteorin ”bara är en teori” och är en skapelseberättelse tagen ur tomma intet.
Snacka om halmdocka. Slåss du med den hur mycket du vill, du är ändå helt ute och seglar. Varför inte lära dig något om vad det verkligen är som du protesterar emot innan du börjar protestera så att du slipper att göra dig till åtlöje?
Evolutionsteorin är sanningen? Bevisen?

Det ÄR ju en skapelseberättelse eftersom det just inte finns några fysiska bevis, kan du nämna någon forskning som har kunnat återskapa det skeende som evolutionsteorin bygger på?

Åtlöjet faller bara tillbaks på den som pekar ut den, eftersom den famlar i mörker utan bevis.

Citat:
Nämn några vetenskapsmän numera är inne på att Noas flod kan hänt. Det kan ju inte vara så svårt om du påstår att ”de flesta vetenskapsmännen” numera har den åsikten. Då måste du ju i alla fall ha hört talas om minst några stycken för att över huvud taget kunna göra det påståendet, eller var det taget ur tomma luften?

Newton, https://www.nationalgeographic.com/news/2017/01/comet-new-years-eve-newton-flood-bible-gravity-science/

Här är lite fler (Columbia University geologists William Ryan and Walter Pitman och National Geographic Society explorer Robert Ballard, inspired by Ryan and Pitman's)

https://science.howstuffworks.com/nature/climate-weather/storms/great-flood.htm

Men det finns många fler om man orkar googla vidare.

Jag kan omformulera mitt påstående för att göra det lite mer tydligt vad jag menar, dom flesta vetenskapsmän skulle INTE motsäga att Noas flod kan ha hänt eftersom bevisen i naturen är så överväldigande att man VET att NÅGOT mycket omfattande, globalt, har hänt. Det är tidsfaktorn och omfattningen som inte alltid överensstämmer.
Citera
2020-08-27, 06:30
Medlem
Citat:
Varför inte ta och läsa följande om vad som faktiskt menas med "vetenskaplig teori"?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Då slipper du göra dig till åtlöje genom att visa att du inte har minsta lilla aning om vad du dillar om.

Ord betyder något specifikt, inte vad du hittar på att de betyder bara därför att det skulle passa just dig, som Humpty Dumpty i berättelsen Alice i Spegellandet:
”När jag använder ett ord", sa Humpty Dumpty i en något hånfull ton, "betyder det ordet precis vad jag väljer att det ska betyda – varken mer eller mindre.”
Som jag skrev tidigare, åtlöjet faller tillbaks på den som uttalar den.

En vetenskaplig teori ÄR något som inte kan bevisas och finns inga bevis finns heller ingen fakta. Även om det går att bevisa, med modeller, att vissa delar är "sanna", så om antagandet och utgångsläget inte stämmer, så faller hela resonemanget och modellen blir värdelös.

Allting är relativt vad man utgår ifrån. Det gäller att det man utgår ifrån är rätt för att teorin i slutändan ska vara sann. Vetenskap är i sig inget bevisande, man bara för logiska resonemang, utifrån tidigare eller påvisade erfarenheter och lägger till antaganden som då kan få hela resonemanget att rämna.

Coronafenomenet är ett typexempel på detta, inte ens forskarna själva tror på varandra och kommer med det ena antagandet efter det andra som motsäger varandra och t.o.m sig själva.
Citera
2020-08-27, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Två individer av varje art skulle varit med på arken. Fundera på detta. När gubben Noak släppte ut djuren så kunde följande hända,: Ett rovdjur fällde ett bytesdjur...... Varvid en art utplånades.. Det fanns ju bara en hane och en hona av varje art. Men de rovdjur som inte kunde få byten svalt ihjäl.... Och så blev ytterligare arter utrotade.
Bibelskribenterns verkar inte ha förstått mycket om ekologi och näringskedjor. 😁

Bibelns texter gör det troligt att rovdjuren före floden (och troligen en bra tid efter) inte var köttätare och att dom sista 1000 åren på denna jord (där vi inte är än) kommer bli som dom första 1000 åren (före floden). Lammen kommer att sova med lejonen.
Citera
2020-08-27, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så...... Gud fick alltså för sig att skapa ett nytt virus och släppa loss det i Kina. En begåvad teori 😁
Nej jag tror personligen att detta virus är skapat av människan. Men att Gud tillåter det för det ingår i hans plan att många kommer låta sig luras.
Citera
2020-08-27, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
En teori bygger på fakta. Att forskare famlar i mörkret, vilket jag tycker är en överdrift,när något nytt uppräcks är inte så konstigt. Speciellt i dagens läge då nyheter och sanningar snarare skapas än upptäcks.

Nu syftar jag mest på evolutionsteorin, men Coronafenomenet ÄR ett bra exempel som folk själva kan se i nutid.

Och ja, jag håller med, media har stort ansvar i den galenskap som pågår och det finns en hel del kritiska röster inom vetenskapen som förstår att hålla sig avvaktande, eftersom man faktiskt inte vet.
Citera
2020-08-27, 08:28
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Nej, det är inte så som det beskrivs i Bibeln. Jag försöker åtminstone att hålla mig till den beskrivningen. Där beskrivs det som att vattnet steg bit för bit, inte genom stora tidvattenvågor. Det där har du bara hittat på.

Jag menar bara att värme krävs för en snabb fossilbildning eftersom ju vätskorna måste försvinna (förångas) på något sätt, annars blir det bara smet, enligt de första experimenten. Vid högt tryck under betydligt längre tid krävs inte värme för snabb uttorkning, utan vätskan kan antingen absorberas gradvis eller torka ut gradvis.

Nej, sandpapper är kanske inte ett bra exempel, men jag ville bara visa att slipning är olika antingen beroende på olika underlag eller olika mängd förslipning på en viss plats, oavsett vad som orsakar slipningen.
Det du inte verkar fatta är att erosionen i Grand Canyon ju inte förändrar redan existerande nivåer av sedimentära bergarter, utan bara frilägger redan existerande och därför helt naturligt horisontella lager av sedimentära bergarter. De olika erosionsgraderna ger ju de kurvor i sidled som man ser i bergsväggarna och skulle inte orsaka vågor i lagrens rätlinjighet. Vatten och vind har bara grävt sig in olika långt i bergväggarna, men de lager som visas är på samma nivå för det.
Det verkar som om du tror att de lager som syns skulle vara avlämningar från flodens sediment snarare än att floden skurit sig ner genom redan befintliga sedimentära bergarter som fanns där långt innan floden bildades. I så fall skulle jag kunna tänka mig att sedimentlagern inte skulle vara horisontella, utan snarare luta svagt nedåt i flodens riktning. Men det är inte så som lagren har bildats.

Ja, jag förstår vad du menar, men längre konstruktioner är inte sjövärdiga, och fler våningar betyder inte nödvändigtvis bättre konstruktion, särskilt inte med den tyngd som arken måste ha behövt bära upp för att få plats med alla djur och föda för mer än ett år. Det blir en ofantlig tyngd.
Vattnet steg gradvis naturligtvis. Men att det inte skulle ha kommit tsunamis över land i en geologiskt omvälvande katastrof vore otroligt.

Vad gäller fossilbildning håller jag med dig i det du skriver. Hur du får till högt tryck i de lokala mindre sedimentlager du tror gav uppov till fossilbildning över loppet av minst 10 000 år utan att bli en smet är dock en gåta.

Angående Grand Canyon menar jag att ravinen blottar de lager av sediment som fanns där när ravinen karvades ut, så att man ser alla dessa lager. Att alla dessa lager då ligger som snörräta parallella linjer runt horisonten ovanpå varann talar emot att långre tider förflutit mellan dessa lager. Man borde se tydliga tecken på att lagren var ojämna efter påverkan av regn och vind som alltid skapar fåror i form av antingen små bäckfåror eller dyner. Detta borde kunnat ses i genomskärningen om lagren bildats under lång tid!
Som det nu är löper i stället dessa lagerlinjer i snörräta parallella linjer hela vägen runt horisonten, vilket tyder på att det inte gått lång tid under uppbyggnaden av alla dessa lager av sediment. Eller hur?
Citera
2020-08-27, 09:40
Medlem
Citat:
Finns det en skapelseteori inom vetenskapen?

Ja, om man vill det, det är bara att ställa upp den vetenskapliga teorin, så existerar den. Men du menar egentligen inte "vetenskapen", utan "vetenskapsmän".

Citat:
Skapelseberättelser har jag hört talas om, men inte teorier (vetenskapliga).
Kan jag alltså också ha en egen vetenskaplig teori,

Ja, det kan du. Hur sannolik din teori är, är en helt annan fråga.

Citat:
om jag inte behöver få min teori granskad eller prövad? Om inga människor har rätt att granska andras vetenskap,

Alla har tillgång till skapelseteorin, det är bara att sätta igång och granska.

Citat:
hur vet man då att en teori tagits fram genom vetenskap?

Nu är du där igen, du menar "vetenskapsmän", inte "vetenskap". Att ha en vetenskaplig teori är vetenskap oavsett vad människor tycker om teorin.

När Darwin satte upp sin teori, så var det inte många som trodde på den, ändå var det en vetenskaplig teori.

Jag anser att skapelseteorin är mycket mer trolig än evolutionsteorin. Saknaden av observationer att en art förvandlas till en annan art talar mer för en skapelseteori än evolutionsteorin. Alla bevis som man lägger fram i evolutionsteorin, passar även in på skapelseteorin, och enligt skapelseteorin ska man inte kunna observera att en art förvandlas till en annan art, och det är så verkligheten ser ut.

All tid som dom har lagt för att bevisa evolutionsteorin, bevisar ingen evolution från en art till en annan art. Arterna kan förändras väldigt mycket, och det tar dom som bevis för att evolutionsteorin stämmer, men det motsäger inte skapelseteorin. Däremot motsägs evolutionsteorin av avsaknaden av observationer av att en art förvandlas till en annan art.
Citera
2020-08-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Helt otroligt att djuren fick plats på den där båten. Enligt mina beräkningar så rör det sig om många fotbollsplaner...

Ja fast då tror du att t.ex. en hund är en art och en varg en annan art. Båda är samma art på grund av att dom kan få avkomma med varandra. Bara för att människor i tusentals år trott att varg och hund handlat om två olika arter, så säger verkligheten något annat, det är observerat att varg och hund kan få avkomma.

Man påstår att en ny art bildas varje dag, bara för att den fått ett lite förändrat utseende, ja då skulle det bli trångt i arken om man går efter den premissen, men verkligheten är att dom kan få avkomma med varandra, även om dom till det yttre ser olika ut, och därför tillhör dom samma art.

Du kan därför krympa din beräkning rejält. Dessutom står det inte att Noa tog med sig fullvuxna djur som tar mycket plats och äter mycket mat, varför skulle man göra det?
Senast redigerad av ttsp 2020-08-27 kl. 10:18.
Citera
2020-08-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej Hebreerna 11:1 (och framåt) handlar om tron på det som du inte kan se, dvs det du inte kan bevisa rent fysiskt men att bevisen finns hos dom "äldre", dvs i mannaminne.

Folkbibeln säger:

"Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet omting som man inte ser"(Hebr 11:1 Folkbibeln)

Fotnot: ✱ en övertygelse om … en visshet om Annan översättning: "ett förverkligande av … ett bevis för".

Här är ett exempel från bibeln hur tron fungerar:

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro, liksom åtskilliga ansedda grekiska kvinnor och män." (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Jesus själv sade att om man inte fick se/observera tecken, så trodde man inte, även om han också sade att dom som tror utan att se tecken är lyckliga:

"Jesus sade till honom: »Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.« Ämbetsmannen sade: »Herre, kom innan mitt barn dör.« Jesus svarade: »Gå hem, din son lever.« Mannen trodde på vad Jesus sade och gick. När han ännu var på väg hem möttes han av sina tjänare, som talade om för honom att pojken levde. Han frågade då vid vilken tid på dagen han hade blivit bättre, och de svarade: »I går vid sjunde timmen lämnade febern honom.« Då förstod fadern att det hade hänt just när Jesus sade till honom: »Din son lever«, och han kom till tro liksom alla i hans hus." (Joh 4:48-53 Bibel2000)

Citat:
Vetenskapliga teorier är just bara teorier, eftersom det inte finns några bevis och inga mannaminnen att luta sig emot heller.

Själva teorin är inte bevis, nej, men teorin bygger på bevis, t.ex. att en art kan förändras mycket inom arten, och det är bevisat t.ex. genom att människan avlat fram alla möjliga sorters hundar, stora som hästar och små som råttor, med en oändlig variation i utseende. Detta ingår i evolutionsteorin som bevis, men jag anser att det är svaga bevis, skapelseteorin har starkare bevis, t.ex. att trots att människan avlat alla möjliga sorters hundar, så har dom alltid varit hundar, och kommer alltid att vara hundar. Hundarna har aldrig förvandlats till en ny art trots omfattande manipulation av DNA:t genom selektiv avling.
Citera
2020-08-27, 10:27
Medlem
Citat:
Bibelns texter gör det troligt att rovdjuren före floden (och troligen en bra tid efter) inte var köttätare

Inte bara troligt, det är tydligt uttalat i bibeln att människan OCH djuren skulle bara äta växtlighet innan floden:

"Gud sade: »Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.« Och det blev så." (1 Mose 1:29-30 Bibel2000)

Efter floden fick dom äta kött:

"Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden... Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. " (1 Mose 9:1,3-4 Bibel2000)
Citera
2020-08-27, 10:35
Medlem
Citat:
Nej jag tror personligen att detta virus är skapat av människan.

Eller att viruset kommit från sin naturliga miljö genom människans onaturliga begär för att äta vilka djur som helst.

Citat:
Men att Gud tillåter det för det ingår i hans plan att många kommer låta sig luras.

Guds plan är att låta människor göra som dom vill på jorden under en begränsad tid. Detta eftersom hans skapelser ifrågasatte hans rätt att styra över jorden, och styra över vad som är ont och gott för hans skapelse.

Istället för att utplåna alla kritiska röster, så tillåter han rösterna komma fram, och många människor luras in i ondska, men inte alla. Dom människor som vill underordna sig Guds styre, och inte vill ha den värld som människan skapat, har möjlighet att få leva på en återställd jord. Den värld som Adam och Eva förlorade:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2020-08-27, 11:08
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Tackar.

Men jo jag menar det. Det finns inget om regn före floden i bibeln. Det står tex att växterna började gro och växa genom att Gud lät dimma(dagg) komma fram ur jorden (inte regn) 1 Mos 2:6. Sen har vi ju regnbågen, som helt klart inte kom till förrän efter floden enligt bibeln. Och jaa innan kan du ju helt enkelt inte ha åstadkommits någon regnbåge eftersom den kräver regn för att framträda.

Det kan ju också förklara varför människorna blev så överrumplade när det började och varför dom hånade Noa så väldigt, när han pratade om regnet från himmelen som skulle komma

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är helt enligt bibeln:

"Markens alla buskar fanns ännu inte på jorden och markens alla örter hade ännu inte vuxit upp, för Herren Gud hade inte låtit det regna på jorden och det fanns ingen människa som kunde bruka den. Men en dimma kom upp ur jorden och vattnade hela marken. " (1 Mose 2:5-6 Folkbibeln)

Vi tolkar bevisligen den delen olika, jag tolkar 1 Mosebok kap 2 som en beskrivning av hur landet såg ut innan Yahweh skapade den förste mannen (Adam), det är mycket möjligt att det var en konstant "dimma" som "vattnade" allt liv innan Yahweh skapade Adam. Att det inte hade regnat innan den "6te dagen" betyder inte att det inte regnade mellan Adams skapelse och Syndafloden. För det skulle vara en fysisk omständighet som är helt ologisk mot resten av Skaparens verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in