2020-08-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Detta också i kombination med det helt avgörande att individen klarar av den risk som den sätter sig med. Annars skulle, som du säger, alla 'bara' kunna köpa index med hävstång för att slå index. Det är få till ingen som sitter 100% i ett enda index med hävstång.

Precis min mening. Vill man slå index kan man helt enkelt lägga 90% i en indexfond och 10% i en indexfond med hävstång. Vill man ha högre avkastning och tål högre risk man man öka andelen med hävstång.

Alltså, det är skitlätt att slå index.

Citat:
Samma sak med index kontra småbolagsindex. Vill man slå ett specifikt brett index har man historiskt kunnat göra det genom dess småbolagsindex. Detta till en bättre riskjusterad avkastning dessutom. Trots det är det få till ingen som går 100% småbolagsindex trots att det är billigt och enkelt via fonder som PLUS Småbolag eller AMF Småbolag.

Igen, skitlätt att slå OMX. Lägg till en del småbolag bara.
Citera
2020-08-27, 14:19
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Precis min mening. Vill man slå index kan man helt enkelt lägga 90% i en indexfond och 10% i en indexfond med hävstång. Vill man ha högre avkastning och tål högre risk man man öka andelen med hävstång.

Precis din mening? Precis din mening?

Låt se. Så här skrev jag, tredje inlägget i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Att slå index innebär att man konsekvent slår ett relevant jämförelseindex.

Om man tex handlar med svenska storbolag är det relevant att slå svenska storbolagsindex, annars kunde man lika gärna låta bli att handla svenska storbolag.

Att slå index innebär även att man bör ha bättre riskjusterad avkastning, annars kan man lika gärna bara köpa index med hävstång och slippa lägga tid på analys.

Mycket av tjafset om index i detta forum beror på att folk inte ens begriper vad index är, varför man ska jämföra med det, och varför det kan vara en poäng att följa istället för att jaga avkastning med högre risk.

Så här svarade du:

Citat:
Nä. Helt fel. Vi snackar småsparare - försök inte blanda bort korten.

Index avser OMX index i svensk kontext. Småsparare har endast ett index.
Snacka om att försöka blanda bort korten.

Kom gärna ihåg att du tog som exempel en Kinafond som underpresterar mot sitt jämförelseindex. Brukar kineser jämföra med svenska börsen?

Du har nu lärt dig något. Vad glad för det.

Äg ditt misstag och gå vidare som en smartare människa, eller fortsätt att framstå som en jävla idiot. Det är upp till dig.
Citera
2020-08-27, 14:23
Medlem
Citat:

Så här svarade du:

Kom gärna ihåg att du tog som exempel en Kinafond som underpresterar mot sitt jämförelseindex. Brukar kineser jämföra med svenska börsen?

Äg ditt misstag och gå vidare som en smartare människa, eller fortsätt att framstå som en jävla idiot. Det är upp till dig.

En fråga till dig: Slår du index eller inte?

Om inte, varför ska någon lyssna på dig?

Om du slår index, varför säger du att det inte går?
Citera
2020-08-27, 14:48
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
En fråga till dig: Slår du index eller inte?
Vilket index?

Jag äger 4 indexfonder. Ingen av dem slår sitt eget index, givetfuckingvis.

Däremot slår de 90% av småspararna.
Citat:
Om inte, varför ska någon lyssna på dig?
Det finns ingen anledning till att någon ska lyssna på mig.

Jag är bara en fåne som lyckades med min plan och nu är ekonomiskt oberoende.

Vem kan vara intresserad av sådana erfarenheter på ett ekonomiforum?

Knappt någon, va?
Citat:
Om du slår index, varför säger du att det inte går?
Jag säger inte att det inte går.

Att du inte begriper vad det innebär är enbart ditt eget problem. Sprid inte din ignorans till andra.
Citera
2020-08-27, 14:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Japp, förutom den mänskliga parametern då. :)

Om du tittar på tråden 'Vilka fonder har ni Flashbackare?' under fondforumet så ser du att folk börjar grina illa redan vid -5%. Att dessa på något vis skulle klara av hävstång + index eller att sitta med småbolagsindex ... Nej.

Därför kan de flesta inte slå index trots att det rent statistiskt inte bara är möjligt utan både praktiskt enkelt (inga konstiga produkter, finns flera billiga indexfonder för småbolag) och fullt möjligt.
Citera
2020-08-27, 14:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Så här svarade du:

Förlåt att jag kapade ditt exempel med hävstång på index! Såg inte att du redan tagit upp det!
Citera
2020-08-27, 14:59
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Japp, förutom den mänskliga parametern då.

Om du tittar på tråden 'Vilka fonder har ni Flashbackare?' under fondforumet så ser du att folk börjar grina illa redan vid -5%. Att dessa på något vis skulle klara av hävstång + index eller att sitta med småbolagsindex ... Nej.

Därför kan de flesta inte slå index trots att det rent statistiskt inte bara är möjligt utan både praktiskt enkelt (inga konstiga produkter, finns flera billiga indexfonder för småbolag) och fullt möjligt.

Jo men då slår ju TS fortfarande inte index om han köper Russell 2000 så kan man ju inte säga att man slår index i långa loppet bara för att Russell spöar skiten ur SPY (potentiellt).

Man har ju bara följt och presterat som index bara det att det är ett index som Svensson inte pysslar med de tror att det bara är OMXS30 och S&P500 som finns att välja på.

Att factor invest i small cap är ju inte något som TS kom på och det finns indexprodukter just för honom, det innebär ju inte att TS slår index.
Citera
2020-08-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jo men då slår ju TS fortfarande inte index om han köper Russell 2000 så kan man ju inte säga att man slår index i långa loppet bara för att Russell spöar skiten ur SPY (potentiellt).

Man har ju bara följt och presterat som index bara det att det är ett index som Svensson inte pysslar med de tror att det bara är OMXS30 och S&P500 som finns att välja på.

Att factor invest i small cap är ju inte något som TS kom på och det finns indexprodukter just för honom, det innebär ju inte att TS slår index.

Jo. Har jag 90% Avanza Zero och 10% småbolag så slår jag index. Det kan du inte säga emot.
Citera
2020-08-27, 15:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Förlåt att jag kapade ditt exempel med hävstång på index! Såg inte att du redan tagit upp det!
Du är förlåten!
Citera
2020-08-27, 15:12
Medlem
VonFanderblads avatar
Majoriteten här inne verkar ju vara idioter. Hur många av er har faktiskt akademisk utbildning i ekonomi och finans? Ni kan ju börja med att läsa modern portföljteori, sedan kan ni titta mer specifikt på riskjusterad överavkastning och den effektiva marknadshypotesen. Sen kan ni komma med era invändningar att ni trots detta klarar av att slå index. Hypotesen är som sagt endast en hypotes, men för vanliga investerare så är den mer eller mindre bevisad.
Citera
2020-08-27, 20:08
Medlem
Citat:
Jo. Har jag 90% Avanza Zero och 10% småbolag så slår jag index. Det kan du inte säga emot.

Nja, 90% av kapitalet går ungefär som omx30 och 10% av kapitalet går som small cap diton. Rätt enkelt väl?

Men menar du att man köper enskilda småbolag och dessa kontinuerligt går bättre än jämförbart index så har man slagit just det index med 10% av kapitalet.

Jag har haft en stor portion Apple-aktier i över 10 år, vilket såklart är kul men varför skulle jag jämföra utvecklingen med omx30? Mängder av bolag och investeringsalternativ har gått bättre än Apple så då har jag förlorat nåt?
Man kan ju alltid jämföra för skoj skull med tex omx30 för att se om det är ett alternativ till de egna strategin.

Varför känns detta som något som passar bättre i nybörjartråden?
Citera
2020-08-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nja, 90% av kapitalet går ungefär som omx30 och 10% av kapitalet går som small cap diton. Rätt enkelt väl?

Men menar du att man köper enskilda småbolag och dessa kontinuerligt går bättre än jämförbart index så har man slagit just det index med 10% av kapitalet.

Jag har haft en stor portion Apple-aktier i över 10 år, vilket såklart är kul men varför skulle jag jämföra utvecklingen med omx30? Mängder av bolag och investeringsalternativ har gått bättre än Apple så då har jag förlorat nåt?
Man kan ju alltid jämföra för skoj skull med tex omx30 för att se om det är ett alternativ till de egna strategin.

Varför känns detta som något som passar bättre i nybörjartråden?

Precis som när det gäller tex en Golden Butterfly portfölj så är jämförelseindex OMX. Man sätter ihop en portfölj vars totala utveckling jämförs med index.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in