2020-08-27, 02:38
Medlem
Joomlas avatar
Vad händer om du skriver till supporten och säger du är bortrest och inte har routern till hands, att den är tio år gammal och inte alltid funkar, och att du ”hört” att andra inte behövt skicka in den? Jag avskyr också Telia, jag kan inte sätta fingret på vad det var då det är flera år sen jag bytte från dem. Ockerpriser och dålig support skriver jag definitivt under på. Men det är ändå värt att försöka lirka lite med kundtjänst.

Funkar inte det så tycker jag förslaget tidigare om att skicka in en valfri gammal router alt försöka fixa en likadan låter rimligt. Som sagt, hur ska de motbevisa dig?
Citera
2020-08-27, 05:59
Medlem
Det är avtalet som gäller, inte värdet på routern.

Står det i avtalet att du lånar den av Telia eller att dom förväntas få tillbaka den när avtalet avslutas så är det också dess orginalvärde som avtalats oavsett om den är värd 10 kr idag.
Avtalet är kung här och du har inte en chans att bestrida.

EDIT: Detta OAVSETT om dom sedan kasserar den eller återanvänder den.
Citera
2020-08-27, 07:14
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde

Står det i avtalet att du lånar den av Telia eller att dom förväntas få tillbaka den när avtalet avslutas så är det också dess orginalvärde som avtalats oavsett om den är värd 10 kr idag.

Just det, det är alltid avtalet som gäller.
Citera
2020-08-27, 07:28
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Hur många sparar orginalförpackningen idag?

Att ha en 10 år gammal router är väl inte heller så extremt vanligt kanske längre?

Läser man mellan raderna så inser man ju att det hela är en scam, när man begär tillbaka sådan elektronik - som hos dom sedmera går oavkortat direkt till återvinningen - som dessutom är 10 år gammal idag... kom igen.
Citera
2020-08-27, 07:40
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:

Kan Telia bevisa att trådstartaren har tagit emot en router?

Jag var kund hos Telia för kanske 10 år sedan. Tog aldrig emot en router när jag startade mitt abonomang eftersom jag hade egen utrustning för den funktionen. När jag avslutade mitt abonemang hos Telia kom såklart kravet på att router skulle skickas tillbaka. Ringde kundtjänst och förklarade läget, kravet avskrevs.

Till TS, ring kundtjänst och fråga ifall de kan plocka fram underlaget för att du tagit emot en router.
Chansen är att det inte finns något underlag som styrker detta. Telia är skurkar.
Citera
2020-08-27, 07:50
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Hej

Jag sade upp mitt ADSL hos Telia och slängde efter en månad routern. Sedan fick jag ett brev där Telia kräver att jag returnerar routern eller så kommer jag få betala 1200:- för en 10 år gammal router....

Jag förstår att Telia har rätt att kräva tillbaka en router de lånat ut men deras ersättningskrav på 1200:- finner jag helt absurt, de kräver dessutom originalförpackning! Jag har googlat lite och för två år sedan var deras ersättningskrav 400:- ! Så det känns rätt uppenbart att detta är något Telia insett de kan tjäna pengar på.. Jäkligt fult och jag förstår om folk tvivlar men det är så här det är tyvärr.

Vad har jag för möjligheter?

HAHA. be dom dra åt helvete. Erbjud dom 100 kr. Det är mer än vad den är värd. annars kanske du kan hitta någon gratis som du kan skicka tillbaka. Dräller av gamla routrar på återvinningstationerna.

Citat:

Men nej, du bara gissar och har fel. Vid avtalsbrott har man rätt till skadestånd och i det här fallet är det skadestånd för routerns värde idag vars värde är obefintligt. Varifrån har du fått det att det skulle vara originalvärdet?

Detta är dessutom ett avtal mellan näringsidkare och konsument. Även om det står att man skulle behöva betala 1200 kr om routern inte kan lämnas tillbaka är det oskäligt att kräva det för en mer än 10 år gammal router som Telia inte har någon egen användning för alls och det kostnaden för att ens ta emot skiten och hantera den överstiger värdet. Därför begärs dessa vanligen inte heller tillbaka när avtalet upphör.
Citera
2020-08-27, 08:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
. Vad har jag för möjligheter?
Vilken modell var det på routern? Deras gamla Thomson TG787 eller vad den heter går att hitta begagnad för några tior eller att den oftast skänks bort att någon som skaffat fiber. Köp en sådan och skicka in. Men be först Telia skicka ut en fraktsedel, något som kanske får allt att falla mellan stolarna.
Citera
2020-08-27, 09:13
Medlem
mrtowlies avatar
Här följer en handlingsplan:

1. Stäng av din svenska ur-vrede, den kommer inte hjälpa dig här.
2. Ring kundtjänsten och var överdrivet trevlig mot den du pratar med.
3. Förklara att du skickade routern till återvinningen för elektronik av misstag, be om ursäkt för detta.
4. Förklara att 1200 är mycket pengar för dig just nu och att det vore jättesnällt om de kunde ta bort den avgiften.
5. Hoppas på det bästa.

Källa: Jag har jobbat i kundsupport och de som betedde sig ovan fick hjälp oavsett om det var deras fel, för de behandlade mig med respekt. De med svensk ur-vrede som skriker och gormar såg jag till att göra det extra jobbigt för.
Citera
2020-08-27, 09:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det väsentliga är vad som står i ts' avtal, vad den kostat tidigare är av föga intresse.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Just det, det är alltid avtalet som gäller.

Jag håller inte med. Detta rör sig om ett avtalsförhållande mellan näringsidkare och konsument. Möjligheten till att avtala fritt är då ganska kraftigt beskuren. Är skadeståndet för förstörd/borttappad router inte reglerad i avtalet hamnar man i Skadeståndslagen 2:1 och då är det värdet på routern (som kanske kan uppgå till en hundring på sin höjd) som blir styrande. Är värdet avtalat (1 200 kr lär vara nypris) kommer det jämkas, eftersom det är oskäligt att kräva samma peng dag 1 som år 10, när det rör sig om en vara som tappar nära 100 % av värdet de första åren.
Citera
2020-08-27, 09:58
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag håller inte med. Detta rör sig om ett avtalsförhållande mellan näringsidkare och konsument. Möjligheten till att avtala fritt är då ganska kraftigt beskuren. Är skadeståndet för förstörd/borttappad router inte reglerad i avtalet hamnar man i Skadeståndslagen 2:1 och då är det värdet på routern (som kanske kan uppgå till en hundring på sin höjd) som blir styrande. Är värdet avtalat (1 200 kr lär vara nypris) kommer det jämkas, eftersom det är oskäligt att kräva samma peng dag 1 som år 10, när det rör sig om en vara som tappar nära 100 % av värdet de första åren.
Det är min erfarenhet att ISP brukar vara ganska duktiga på att skriva in sådant i avtalen.

Håller med om att det kan var befängt att kräva ersättning för en tio år gammal oanvändbar router. Vill man hård dra det, så kan man säga att ts i själva verket har sparat in fraktkostnaden genom att slänga den på egen hand.
Citera
2020-08-27, 11:04
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:

Fel! Du kan skriva vad du vill i ett avtal mellan konsument och näringsidkare och det är konsumenttjänstlagen som styr oavsett vad avtalet säger.

Om avtalet är till nackdel för konsumenten och krockar med KTjL så gäller inte avtalet. Om Telia väljer att efter bestridan ta det hela vidare, så kommer de få svårt att motivera 1200kr i rätten.

Inget företag skulle gå till domstol för 1200kr, i synnerhet inte ett så stort företag.
Citera
2020-08-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Låter väldigt märkligt.
Jag ringde och klagade på mina pärons router som tappade uppkopplingen.
"Oj, den har du haft i några år, den har nog gjort sitt! Bara att slänga så skickar jag en ny!"
Jag fick samma besked från en annan operatör, en månad senare kom en räkning på 600kr för ej tillbaka skickat modem!! Ett råd är att alltid spela in samtal när ni har kontakt med operatörer, nu kanske ni säger att det behövs inte dom spelar ju in samtalet för allas trygghet, det är BS, det är bara för deras trygghet,för mig vägrade dom spela upp vårat samtal.

Operatören heter Telenor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in