2020-08-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Inte I Sverige. Men alltså jag fattar vad du menar och med all sannolikhet hade Paludan fått på käften här i Sverige. Ärligt talat så hade jag nog spottat honom i ansiktet om han bränt låt säga en Bibel framför mig. Varför? Därför att provokativa aktioner har provokativa reaktioner. Yttrandefriheten ska inte skydda dig från reaktioner. Yttrandefriheten ska skydda dig från att staten bestraffa dig för dina åsikter. Jag får exempelvis kalla någon för jävla kuksugare, men reaktionen kan bli den att jag får en smäll på käften av personen ifråga. Sedan får man fråga sig om vi är redo för att ta denna slippery slope och tillåta provobatörer att provocera med kostsamma polisbeskydd? Hur skulle det se ut om det plötsligt blir on modefluga att sådana här provobatörer börjar kränka andra religioner, om 10 provokatörer väljer att bränna en koran samma dag, ska då polisen hjälpa dessa 10 personer? Inser du hur mycket pengar detta kommer att kosta? Pengar som kan användas till viktigare saker. Vill Paludan skita på en koran, fine låt honom göra det, men han ska inte kunna kräva beskydd av skattefinansierade poliser.

Jag är benägen att hålla med dig. Han kan få göra vad han vill, men att kräva polisskydd är inte rimligt. Jag kräver inte polisskydd när jag går ut på krogen även om jag vet att jag blir dryg när jag dricker(Metafor).

Sen att han är dansk gör att jag än mindre tycker att han kan kräva polisskydd i Sverige.

Däremot hade jag sett fram emot detta och allt liv det hade blivit, hade varit trevligt att sitta och kolla massa klipp på nätet till fredagsölen
Citera
2020-08-26, 21:01
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Hur? De kommer bli gripna för brott mot ordningslagen, och polisen kommer inte anordna säkerhetsåtgärder för dessa.

Det är bara att de ställer sig på en annan plats och filmar när de bränner boken.
Citera
2020-08-26, 21:02
Medlem
ischs avatar
Suck, att folk ens orkar bry sig om Dan Park fortfarande är otroligt, hans relevans är mer eller mindre 0 och borde fortsätta att vara så.
Citera
2020-08-26, 21:02
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Så om en person använder sin grundlagsskyddade rätt att säga något som kan anses vara provokativt för någon annan, så ger det den part som känner sig provocerad och kränkt, att ta till våld?

Har jag sagt att någon har rätt att ta till våld? Om du vill diskutera så håll dig till sanningen och lägg inte ord i min mun.
Citera
2020-08-26, 21:03
Medlem
Citat:
Du får bränna vilken bok du vill. Paludan lever trots att han brände koranen I Danmark. Sedan att han fick på käften är en annan sak.

Nu tycker jag du relativiserar.. han lever med personskydd dygnet runt och i skyddade boenden.. frågan är om han levt idag utan detta tveksamt.. lite som Lars Vilks idag, han har blivit utsatt för ett antal mordförsök.
Citera
2020-08-26, 21:04
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Jag är benägen att hålla med dig. Han kan få göra vad han vill, men att kräva polisskydd är inte rimligt. Jag kräver inte polisskydd när jag går ut på krogen även om jag vet att jag blir dryg när jag dricker(Metafor).

Sen att han är dansk gör att jag än mindre tycker att han kan kräva polisskydd i Sverige.

Däremot hade jag sett fram emot detta och allt liv det hade blivit, hade varit trevligt att sitta och kolla massa klipp på nätet till fredagsölen

Tack. Bevisar att det finns vettiga människor i denna tråden. Jag kanske inte uppskattar att han bränner en koran trots att jag inte tycker om islam men samtidigt tycker jag absolut att han har sin fullaste rätt att få göra det utan att bli bestraffad av staten. Alla åsiktsbrott är enligt min mening ickedemokratiska.
Citera
2020-08-26, 21:06
Bannlyst
Citat:
Har jag sagt att någon har rätt att ta till våld? Om du vill diskutera så håll dig till sanningen och lägg inte ord i min mun.
Då är allt annat du skrev totalt irrelevant. Att du blir ledsen över att det krävs polisresurser för att skydda en person som använder sin grundlagsskyddade rätt, ja då säger det allt om din hållning till yttrandefriheten.
Citera
2020-08-26, 21:06
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Nu tycker jag du relativiserar.. han lever med personskydd dygnet runt och i skyddade boenden.. frågan är om han levt idag utan detta tveksamt.. lite som Lars Vilks idag, han har blivit utsatt för ett antal mordförsök.

Okej. Tråkigt men förståeligt. Han har valt att kränka över en miljard människor så det förefaller inte helt orimligt att han då blir hotad men samtidigt känner jag absolut ingen sympati för honom då han själv valde de han valde att göra trots att han visste vad som väntade honom. Alla som gör honom illa ska givetvis bli bestraffade med den fullaste kraften som lagboken tillåter men samtidigt så ska han inte få polisbeskydd för att fortsätta att provocera. Han har skydd i form av att rättsstaten hjälper honom i en rättegång och där slutar statens ansvar.
Citera
2020-08-26, 21:09
Medlem
Citat:
Så om en person använder sin grundlagsskyddade rätt att säga något som kan anses vara provokativt för någon annan, så ger det den part som känner sig provocerad och kränkt, att ta till våld?

Ja det är väl den enda tolkningen man kan göra av det förvirrade resonemanget. Rätten ligger hos den som känner sig förolämpad att ta till våld. Det blir ju extra märkligt om vi extrapolerar tex till politiska manifestationer.. exempelvis om man känner sig förolämpad av att FI saluför sina åsikter offentligt, då har man rätten att med hot om våld och upplopp tysta dem.
Citera
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Då är allt annat du skrev totalt irrelevant. Att du blir ledsen över att det krävs polisresurser för att skydda en person som använder sin grundlagsskyddade rätt, ja då säger det allt om din hållning till yttrandefriheten.

Du vet inte vad du pratar om. Grundlagen säger inget om att du ska få använda poliser som dina personliga livvakter när du går runt o provocerar folk. Yttrandefriheten säger att du ska kunna torgföra dina åsikter utan att staten ska kunna straffa dig. Lär dig skillnaden.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Folk behöver inte anlita privata vakter därför att folk går inte runt och provocerar på samma sätt som Paludan. Skulle dom göra detta så är det självklart att dessa individer får bekosta sitt egna beskydd. Varför ska jag behöva betala för att folk ska kunna provocera? Mina skattepebgar ska gå till att dessa människor ska kunna nmäla om de blivit utsatta för brott samt få rättshjälp. Även om de själva orsakat reaktionerna. Men att ge dom polisbeskydd är idiotiskt. Som man bäddar får man ligga.

Din analogi med den hotade kvinnan är ju genomkorkad men återigen, en kvinna får inte polisbeskydd när hon blir hotad av sin make så varför ska en korkad provokatör som Paludan få det? Kvinnan bad inte om att bli hotad utan hon hade oturen att träffa en psykopat medan Paludan medvetet provocerar folk trots att han vet vad reaktionerna blir. Lite som en person som kallar en annan person för kuksugare men börjar lipa sen när han får på käften av denna person. Aktioner skapar reaktioner. Personen som blir slagen får rättshjälp och förövaren blir dömd, samma sak kommer att ske med de som slår eller hotar Paludan. Systemet fungerar.

Varför dina skattepengar ska gå till att trygga säkerheten för exempelvis Paludan är för att det han gör, eller ämnar att göra, är helt lagligt och att han och alla andra ska ha friheten att göra vad de vill inom lagens ramar utan att riskera hot eller våld. Samma sak gäller förstås dig, oavsett om den som hotar dig eller utsätter dig för våld menar att du själv "orsakat" det.

Angående den hotade kvinnan så är min fråga om du hört talas om uttrycket "two wrongs don't make a right"? Anser man att hotade kvinnor inte får tillräckligt skydd är knappast lösningen att dra in andras skydd.

Hur ser du för övrigt på lättklädda kvinnor eller för den delen kvinnor som knyter kontakt med tidigare dömda män? Förtjänar de skydd bekostat av skattepengar eller får de stå sitt kast om de råkar illa ut?
Citera
2020-08-26, 21:10
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Det är du som inte förstår grundlagen. Yttrandefrihet går ut på att du ska få säga vad du vill utan att staten ska kunna bestraffa dig för det. Inte att du ska få kostsamt polisbeskydd för att du ska kunna provocera folk. Vill han bränna en koran får han göra det, blir han usatt för ett brott kan han anmäla det.
Islam och imamerna är en maktfaktor i Malmö och genom att kritiker tystas med våld är en negativ utveckling enligt mig.

Genom att kritiker av islam och makten tystas genom hot om våld är problematiskt och underminerar vår demokrati.

Vad hade du tyckt om att kristna börja mobilisera sig och hotar med att döda muslimer som sprider koranens Budskap på Malmös gator?
Senast redigerad av FelGud 2020-08-26 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in