2020-08-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
https://forum.akademikernasakassa.se/org/akademikernas-a-kassa/d/vad-behover-ni-for-intyg-nar-jag-har-studerat/

Här kan du läsa lite mer om hur man gör med dig som studerat. Det räknas på ett annat sätt då än med någon som jobbat. Hoppas det hjälper dig lite i den snåriga a-kassadjungeln.
Nice! Då kanske jag kan få A-kassa trots allt, ska kolla upp exakt hur länge jag jobbat och detaljkolla reglerna men det gör jag senare. Antar att jag kan anmäla mig som sökande till AFM idag så får jag i värsta fall ha gjort det i onödan.
Citera
2020-08-20, 09:19
Medlem
Du kan även skapa annonser på tradera och sälja saker du inte har sen söka jobb och betala tillbaka pengarna innan dom polisanmäler.
Citera
2020-08-20, 09:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hur kan du vara så säker på det? Jag trodde det stor t.ex. +49 (som är Tysklands riktnummer) om han ringer ifrån Sverige.
Varför skulle han slå riktnummret till tyskland om han ringer från sverige?
Citera
2020-08-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ACatsABeautiful
Du kan även skapa annonser på tradera och sälja saker du inte har sen söka jobb och betala tillbaka pengarna innan dom polisanmäler.
Varför skulle jag överhuvudtaget blanda in radera istället för att söka jobb helt vanligt, trollunge.
Citera
2020-08-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför skulle han slå riktnummret till tyskland om han ringer från sverige?

Jag är ganska lost just nu. Jag har ett svenskt telefonnummer, (svenskt abonnemang). Mitt telefonnummer startar med: +46 71515...

Om jag har mejlkontakt med min handläggare och säger att han kan ringa mig på telefonnummret, (som jag skrev ovan). Måste han inte istället för +46 slå +49 för att få signal/komma fram?

Då kanske han blir misstänktsam till varför jag är i t.ex. Tyskland.
Citera
2020-08-20, 16:39
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ACatsABeautiful

Wow vilket bra råd från ett troll
Citera
2020-08-20, 21:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Jag är ganska lost just nu. Jag har ett svenskt telefonnummer, (svenskt abonnemang). Mitt telefonnummer startar med: +46 71515...

Om jag har mejlkontakt med min handläggare och säger att han kan ringa mig på telefonnummret, (som jag skrev ovan). Måste han inte istället för +46 slå +49 för att få signal/komma fram?

Då kanske han blir misstänktsam till varför jag är i t.ex. Tyskland.
Nej om han ringer till dig så slår han givetvis ditt vanliga mobilnummer som börjar på +46 71515... hur skulle det fungera om man alltid måste veta var en person befinner sig när man ringer till dom? Din telefon ar uppkopplad mot en mast i Tyskland som talar om för ditt telefonbolag att du är där o inte i Sverige sedan fixar dom uppkopplingen dit utan att någon behöver göra något manuellt.

Dessutom finns det med största sannolikhet en person i Tyskland som har samma mobilnummer som dig men som börjar på +49 71515... annars skulle det finnas typ 10 miljarder unika mobilnummer om alla skall ha olika efter landsnumret...

Däremot om du endast har en fast telefon hemma och är i Tyskland och tänker svara i en annan fast telefon så måste du ange +49 xxxxx... men finns det någon som använder fast telefon längre?
Senast redigerad av kimdah2002 2020-08-20 kl. 21:38.
Citera
2020-08-23, 00:07
Medlem
ycwms avatar
Från och med mars till december räknas ju en månad som fyra månader, dvs går jag med idag skulle jag den 23 november ha uppfyllt dom här 12 månaderna för inkomstbaserad ersättning. Men det står också att månader innan mars 2020 och månader efter december 2020 räknas som vanligt, betyder det att jag från och med 1 januari återigen är tillbaka på fyra månader eller har jag fortfarande uppfyllt de 12 månaderna plus lite till då?
Citera
2020-08-23, 04:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Från och med mars till december räknas ju en månad som fyra månader, dvs går jag med idag skulle jag den 23 november ha uppfyllt dom här 12 månaderna för inkomstbaserad ersättning. Men det står också att månader innan mars 2020 och månader efter december 2020 räknas som vanligt, betyder det att jag från och med 1 januari återigen är tillbaka på fyra månader eller har jag fortfarande uppfyllt de 12 månaderna plus lite till då?
Ja vad tror du själv...vilket är det enda troliga alternativet och vilket är det fullkomligt orimliga och omöjliga alternativet?
Citera
2020-08-23, 10:55
Medlem
ycwms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja vad tror du själv...vilket är det enda troliga alternativet och vilket är det fullkomligt orimliga och omöjliga alternativet?

Bra svar.

Min första tanke var att det var grönt efter 23 november, men med tanke på hur dom lägger upp det vet jag inte. Först är det ganska rakt fram att en månad räknas som fyra månader under denna period, sen har dom som en asterisk längst ned där det står detta

"De här villkoren och ersättningsnivåerna gäller under en begränsad tid. Alla ärenden som vi handlägger efter att de slutat gälla omfattas av de vanliga reglerna. Logga in på Mina sidor för att ta reda på vad som gäller för dig."

Vilket fick mig att känna att det är bäst att fråga.
Citera
2020-08-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Du har helt rätt angående om vad som sker om du inte längre är medlem i a-kassan när det blir aktuellt för dig att skrivas in i jobb- och utvecklingsgarantin.

2. Du verkar helt uppenbart inte förstå varför jag frågar om vilken månad du fick lön i efterhand för och de frågor jag ställt kring det, och vill uppenbarligen inte svara. Helt jävla otroligt. Jag trodde inte att det var möjligt att förstå så dåligt. Men vi skiter i frågan, du vill uppenbarligen inte ha hjälp.
Dom verkar ha uteslutit mig. Dagarna jag hade kvar syns inte längre när jag loggar in
Citera
2020-08-26, 22:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Dom verkar ha uteslutit mig. Dagarna jag hade kvar syns inte längre när jag loggar in
Om du ringer och frågar dom så slipper du spekulera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in