2020-08-20, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skrev tidigare att du förstod att skilja på standardtexter och information gällande specifikt ditt ärende. Det verkar inte så.

För övrigt ser väl även du att det står "utesluten eller förlora ersättningsdagar"? Vad de skriver är sådant som är standard i alla brev av detta slag, de informerar om att de har för avsikt att fatta ett beslut som kan medföra...å så beskriver de från lågt till högt vilka olika innehåll som beslutet kan ha. Hur kan du INTE se det???

Och det är svar på vilken fråga som jag har ställt?

Du har för det första inte läst det jag skrivit om jobb- och utvecklingsgarantins regelverk eller skitit i att läsa det och du har för det andra definitivt skitit i att läsa fråga om för vilken period du fått ut ersättning för a-kassan, om det var för period som också fått ut lön.

Varför i h-vete frågar du saker om du ändå inte läser svaren som du får?
Ja du har nog rätt. Jag läste igenom det men blev inte direkt klok på regelverkets krav.

Hur menar du vilken period? Jag fick lön och kryssade 3 veckor arbetslös men ändrade detta i efterhand och Bifogade arbetsgivarintyg.
Citera
2020-08-20, 01:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Ja du har nog rätt. Jag läste igenom det men blev inte direkt klok på regelverkets krav.

Hur menar du vilken period? Jag fick lön och kryssade 3 veckor arbetslös men ändrade detta i efterhand och Bifogade arbetsgivarintyg.
1. Enkelt uttryckt, och som jag skrev tidigare också - om du blir utesluten ur a-kassan före du skrivits in i jobb- och utvecklingsgarantin, så kommer du inte att skrivas in i programmet, och får inte något aktivitetsstöd.

2. För vilken period, för vilken månad, eller annan period mellan två datum, var det som du fick lön i efterhand? Och en följdfråga - hade du jobbat under den perioden, alltså den månaden?

Var det samma månad som du sen också kryssade i arbetslös på kassakorten?
Citera
2020-08-20, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Enkelt uttryckt, och som jag skrev tidigare också - om du blir utesluten ur a-kassan före du skrivits in i jobb- och utvecklingsgarantin, så kommer du inte att skrivas in i programmet, och får inte något aktivitetsstöd.

2. För vilken period, för vilken månad, eller annan period mellan två datum, var det som du fick lön i efterhand? Och en följdfråga - hade du jobbat under den perioden, alltså den månaden?

Var det samma månad som du sen också kryssade i arbetslös på kassakorten?
1. Så jag får inte aktivitetsstöd trots att det snart gått 14 månader sen jag blev inskriven hos af? Ifall jag nu skulle bli utesluten

2. Juni

Ja
Citera
2020-08-20, 06:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
1. Så jag får inte aktivitetsstöd trots att det snart gått 14 månader sen jag blev inskriven hos af? Ifall jag nu skulle bli utesluten

2. Juni

Ja
1. Du har helt rätt angående om vad som sker om du inte längre är medlem i a-kassan när det blir aktuellt för dig att skrivas in i jobb- och utvecklingsgarantin.

2. Du verkar helt uppenbart inte förstå varför jag frågar om vilken månad du fick lön i efterhand för och de frågor jag ställt kring det, och vill uppenbarligen inte svara. Helt jävla otroligt. Jag trodde inte att det var möjligt att förstå så dåligt. Men vi skiter i frågan, du vill uppenbarligen inte ha hjälp.
Citera
2020-08-20, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det troliga är väl att "handledaren" ringer upp dig för att ha ett möte... I dagens mobilsamhälle finns inte en chans för "handledaren" att se om du befinner dig i Säffle, Tyskland eller på Påskön...

Hur kan du vara så säker på det? Jag trodde det stor t.ex. +49 (som är Tysklands riktnummer) om han ringer ifrån Sverige.
Citera
2020-08-20, 08:27
Medlem
Snabb fråga A-kassa

Vet att det finns en mastodonttråd högst upp på detta delforum men känner att många har sådan koll på det grundläggande så att det inte ens tas.

Är en äldre student som misslyckats med en viktig tenta och inte kommer kunna påbörja nästa termin. Har aldrig betalat in pengar till A-kassa, fack e.d annat än möjligtvis via skatt, haft en del sommarjobb och kapitalinkomster som renderat skatt. Har aldrig haft A-kassa förut så därför undrar jag nu: Är det tre månaders karens som gäller eller är det bara aktuellt för unga (hur ung är i så fall ung?), där äldre har längre väntetid på A-kassa? Hur gör man rent praktiskt för att påbörja sin väntetid på A-kassa, dyker man upp fysiskt på närmaste arbetsförmedling (utan bokning) och säger att man vill ordna med A-kassa, om så är fallet ungefär hur lång tid kan ett sånt möte väntas ta, behöver jag ha med mig bok som i en vårdkö?

Är "tyvärr" inte aktuell för försörjningsstöd.
Citera
2020-08-20, 08:33
Medlem
Antivalents avatar
Alfakassan. Du fyller i allt via nätet, de på arbetsförmedlingnd kan hjälpa till.

2-3 månaders handlägningstid innan det börjar trilla in pengar på kontot.
Citera
2020-08-20, 08:35
Medlem
Opaques avatar
https://www.kommunalsakassa.se/om-du-blir-arbetslos/har-jag-ratt-till-kassa

Alfa-kassan för dig som inte är med i någon a-kassa
Citera
2020-08-20, 08:41
Medlem
Tackar det verkar som att A-kassan inte är aktuell för mig då jag inte har arbetat i den omfattningen i rad. Dessutom är jag inte medlem och har aldrig varit det. Finns det något annat skyddsnät än A-kassa och försörjningsstöd som jag borde tänka på eller får jag leva på mina besparingar till 100%?
Citera
2020-08-20, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Tackar det verkar som att A-kassan inte är aktuell för mig då jag inte har arbetat i den omfattningen i rad. Dessutom är jag inte medlem och har aldrig varit det. Finns det något annat skyddsnät än A-kassa och försörjningsstöd som jag borde tänka på eller får jag leva på mina besparingar till 100%?

Du får leva på besparingar tills de är slut, därefter kan du gå till kommunen för försörjningsstöd. Äger du tillgångar som inte anses nödvändiga för ditt arbete som sommarstuga, fritidsbåt, bil, häst, aktier, fonder eller vad det nu kan vara, så måste du sälja dessa innan du kan få försörjningsstöd. Kolla på din kommuns sida vad de skriver om villkoren.
Citera
2020-08-20, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion

Du får leva på dina besparingar och när de är slut får du knalla till Soc för lite allmosor.... Ingen ide du går dit förrän dina besparingar är slut....
Citera
2020-08-20, 08:54
Medlem
SkateBlinds avatar
https://forum.akademikernasakassa.se/org/akademikernas-a-kassa/d/vad-behover-ni-for-intyg-nar-jag-har-studerat/

Här kan du läsa lite mer om hur man gör med dig som studerat. Det räknas på ett annat sätt då än med någon som jobbat. Hoppas det hjälper dig lite i den snåriga a-kassadjungeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in