2020-08-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det så. Givetvis måste dödligheten öka i takt med befolkningen.

Många överskattar även att fenomenet dödsolyckor (som trafiken) skulle sjunka när man stänger in människor, så att de inte kan träffa varandra. Man nämner det gärna, men går inte in på siffrorna, vilket man borde.

Den vanligaste platsen för dödsolyckor är det egna hemmet. Den särklass vanligaste dödsolyckan är fall från låg höjd (stolar, stegar) i samband med att man uträttar något i hemmet. Därtill kommer elolyckor, brand, förgiftning, drunkning och andra "singelolyckor" som sker på människors fritid.

Trafikolyckor har minskat med så lite som tretton personer jämfört med 2019, hittills i år.

Äldreomsorgen lär ju däremot ha minskat antalet dödsfall genom frånvaron av influensa och kräksjuka. Men det är ju närmast en filosofisk fråga hur det ska räknas. Om en äldre-äldre person är så skör att den saknar förutsättningar att överleva varken kräksjuka, influensa eller covid, så är det tveksamt om man ens ska behandla de här sjukdomarna som olika dödsorsaker. Eller om det ens ska klassas som den huvudsakliga dödsorsaken.
Håller med, de faktum att antalet döda sjunkit senaste åren, vilket han då tolkar som att det borde sjunka i år med, är mina ögon en tankevurpa. Jag ser det snarare som ett tecken på att vi byggt upp en ”dödsskuld” som behövde tas ut inom kort.
Citera
2020-08-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, vi kan tänka själva!

Jag tycker att jag har varit rätt analytisk igenom det här, ändå. Har ju inte drabbats själv, utan suttit på läktaren och suckat. Men om min släkting, som avled av naturliga orsaker på ett äldreboende i september, inte hade gjort det, så hade saken varit helt annorlunda. Då hade jag varit tvungen att ta hem h*n och vårda h*n själv. På grund av det här debaclet.

Jag tycker synd om alla vars släktingar har dött på boendena, och som nog vet med sig att dom borde ha tagit hem dom medan tid var - men som inte gjorde det. Det blir en massa skuld och skam också i kölvattnet av samhällets svek, förutom själva dödsfallen och sjukdomsfallen.
Tagit hem? Varför tror du de var på ett äldreboende till att börja med? Hur många hem ser ut som äldreboende med handikappanpassade badrum där även 2-3 andra personer får plats. Eller där det finns personer tillgängliga dygnet runt som kan utföra allt som behövs göras. Hur många kan ha en dement människa hemma? Osv.
Citera
2020-08-26, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hur kan du få det till att vara en positiv nyhet? Förutom det faktum en stort misstag har begåtts på bekostnad att många behövt själv isolera sig i onödan. Så betyder ju detta att 3700 färre är immuna och genomlidit sjukdomen utan symptom.
Det betyder också att vi har 3700 personer som har kunnat och fortfarande kan besöka riskgrupper. Det kan ju till och med vara så illa att någon redan fört döden till sin mor!!
Det är ju bra om vi kan lita på dessa tester och nu har nästan 5% visat sig fel. Jag tycker inte detta är en bra nyhet, kan faktiskt inte se en enda positiv sak med den.

Orkar inte leta efter länkar, men Tegnell har vid flera tillfällen pekat på detta faktum ATT testerna inte är så pålitliga (förutom det via 1171.se) och därför rekommenderade han inte dessa s.k. självtester - när folk skrek om dem.
Att den killen alltid ska få rätt i slutändan.. :-)

Nu när kurvorna pekar nedåt i Sverige och uppåt i många andra europeiska länder då måste alarmisterna hitta på något annat att gnälla om..
Citera
2020-08-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom här två sajterna är bra uppställda och innehåller bra information. Om dom visar mindre än FHM skulle jag vara lika frågande som jag är nu. Vad tycker du själv?
Själv tycker jag det är jättekonstigt att du ifrågasätter den officiella statistiken men inte den inofficiella. Ifrågasättandet i sig är bra, man ska vara kritisk, men när det blir ett polariserat ifrågasättande av myndighet med förtäckta åsikter om att ”det nog mörkas” så blir jag lite bedrövad.

Jag hade agerat tvärtom i ditt läge och tyckt det är dåligt att inte de inofficiella källorna reviderar sina siffror. Uppenbarligen innehåller den officiella statistiken en mängd fall där man i efterhand ändrat dödsorsak. Det kanske är så att de inofficiella källorna behöver täppa igen det gapet.

Och skulle myndigheten vilja mörka så handlar det inte om 10-20 fall, utan då gör man som i Kina, rapporterar att allt är guld och gröna skogar där alla får glass till efterrätt.
Citera
2020-08-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du är medveten av att detta gäller alla vuxna människor och inte bara lärare? Skandalen är större än du först trodde!

Helt oroligt att inte Tegnell kan garantera att alla vuxna i arbetsför ålder skulle slippa träffa sina arbetskamrater. OM man nu överhuvudtaget behöver arbeta..

Det här skulle han kunna fixa om han bara ville. Men istället vill han som vi redan vet MÖRDA svenskarna.. Det är därför han tvingar oss att träffa våra kollegor.

Själv undrar jag om han fortfarande tar tåget till jobbet. Och ifall han och hans kollegor träffas på jobbet, eller om de sitter i olika rum och har videosamtal med mask på ??

Undrar varför så få vill glädjas åt nedåtgående kurvor? Bär det emot att vara lite glad mitt i pandemin?
Citera
2020-08-26, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Samtidigt är diabetes en sjukdom skapad av människan så whatever.

Finland har nu tagit fram statistik kring dem som blev svårast sjuka i Corona och behövde intensivvård.

22% hade diabetes
17% kronisk lugnsjukdom
<5% kronisk leversjukdom, tidigare blodcirkulationsstörning i hjärnan, tidigare hjärtinfarkt eller var cancerkonvalescent.
52% av alla patienter hade någonsorts underliggande sjukdom.

Men men.. Det är en sak som sticker ut ordentligt. 86% av alla intensivvårdspatienter led av:

Övervikt eller fetma!

Så det bästa sättet att skydda sig mot Corona är att börja banta idag..

Istället för att kackla om munskydd hit och dit borde man våga titta sanningen i vitögat: Folk är för feta! Bantning borde vara det som rekommenderades både av läkarna och som stod på löpsedlarna.

Men man vågar inte. Någon kan ju känna sig sårad, kränkt, mobbad..
Senast redigerad av sno 2020-08-26 kl. 09:23.
Citera
2020-08-26, 09:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Orkar inte leta efter länkar, men Tegnell har vid flera tillfällen pekat på detta faktum ATT testerna inte är så pålitliga (förutom det via 1171.se) och därför rekommenderade han inte dessa s.k. självtester - när folk skrek om dem.
Att den killen alltid ska få rätt i slutändan.. :-)

Nu när kurvorna pekar nedåt i Sverige och uppåt i många andra europeiska länder då måste alarmisterna hitta på något annat att gnälla om..
Tyckte Tegnell det, det visste inte jag. Däremot var han förespråkare för självtest för sjukvårdspersonal. Tänk om det är så ila att det är dessa som gett ett falskt positivt svar. Hade dok varit värre om de gett ett falskt negativt svar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjalvtester-for-coronavirus-anvands-nu-inom-varden
”Rent konkret finns det flera positiva följder med att vårdpersonal kan testa sig själv och ta reda på om de är smittade av coronaviruset just nu.”

Ur en annan artikel.
”Statsepidemiologen Anders Tegnell ser positivt på att öka antalet tester i Sverige som jämfört med världen har tagit relativt få. En möjlig väg är självtester som Folkhälsomyndigheten har testat.”
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-behover-vi-fler-tester-av-corona/

Edit: Denna är också bra. ”– Man kan också överväga snabbare och enklare provtagningar, kanske går det att ta prover på sig själv. Då behövs ju ingen skyddsutrustning, sade Anders Tegnell.”https://mitti.se/nyheter/sjalvtest-coronasmitta-skyddsutrusningsbrist/

Hittar faktiskt många positiva uttalande från herr Tegnell om hur bra det är med självtest, Kanske du bara minns fel?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-08-26 kl. 09:17.
Citera
2020-08-26, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tyckte Tegnell det, det visste inte jag. Däremot var han förespråkare för självtest för sjukvårdspersonal. Tänk om det är så ila att det är dessa som gett ett falskt positivt svar. Hade dok varit värre om de gett ett falskt negativt svar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjalvtester-for-coronavirus-anvands-nu-inom-varden
”Rent konkret finns det flera positiva följder med att vårdpersonal kan testa sig själv och ta reda på om de är smittade av coronaviruset just nu.”

Ur en annan artikel.
”Statsepidemiologen Anders Tegnell ser positivt på att öka antalet tester i Sverige som jämfört med världen har tagit relativt få. En möjlig väg är självtester som Folkhälsomyndigheten har testat.”
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-behover-vi-fler-tester-av-corona/

Edit: Denna är också bra. ”– Man kan också överväga snabbare och enklare provtagningar, kanske går det att ta prover på sig själv. Då behövs ju ingen skyddsutrustning, sade Anders Tegnell.”https://mitti.se/nyheter/sjalvtest-coronasmitta-skyddsutrusningsbrist/

Hittar faktiskt hur många positiva uttalande från herr Tegnell om hur bra det är med självtest, Kanske du bara minns fel?

1177.se heter det ju. Skrev fel i mitt förra inlägg..

Sen säger han ju att: En möjlig väg är självtester som Folkhälsomyndigheten har testat.

Det är detta som folk inte fattade. Varför kunde man inte bara investera några miljarder i självtester?

Först visade det sig att skyddsutrustningen kineserna sålde var undermålig och kunde t o m vara farligare än att inte ha någon utrustning alls.
Nu visar det sig att efter "certifierade" tester har varit undermåliga.

Tegnell tycks veta (tillsammans med många andra på FHM) att kineserna är ett folkslag man inte kan lita på. Man måste dubbel- och trippeltesta allt själv. Alla intyg, certifikat etc kan vara förfalskade. Och de har inget som helst samvete för vad de utsätter västerlänningar för genom detta ljugande.

Fyi satan vilket fruktansvärt land och vilken ledning.

Istället för att håna Trump borde man håna Kinas ledning - dagligen..
Citera
2020-08-26, 09:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag får intrycket att Bo Becker, som är professor (!) vid Handelshögskolan i Stockholm räknat baklänges.
Han läst en artikel i FT om att dödsfall i covid-19 underrapporteras och drar slutsatsen att den svenska överdödligheten måste vara högre än antalet döda i covid-19. Genom diverse krumbukter kommer han så fram till att årets överdödlighet sedan pandemins start är runt 8000 personer. Han konstaterar uppenbart nöjd att SCB "räknat ordentligt fel"
Lustigt nog inser han inte det orimliga i både hans antaganden och resultat.
Du pekar på några uppenbara saker. En annat faktor är att befolkningen hela tiden ökar. Sedan 2015 har Sveriges ökat med ca en halv miljon människor. Det är helt orimligt att årsdödligheten fortsätter att sjunka.
I så fall ska vi även ta hänsyn till en sjunkande trend av antal döda varje år per 1 000 personer.

Mellan 2014 och 2019 så sjönk antalet döda per 1 000 personer från 9,399 till 9,165 (minskning med -2,5%) och projektionen för 2020 innan covid bröt ut var att det skulle sjunka ytterliggare https://www.macrotrends.net/countries/SWE/sweden/death-rate

Eftersom du har en släng av matematisk dyslexi så kommer det kanske bli svårt att hänga med här, men kom ihåg att det dör cirka 90 000 om året eller 7 500 i månaden i genomsnitt, utslaget över alla 12 månaderna.

Befolkningen ökar med 5% sedan 2015, dödligheten går ner med cirka 2,5% , så vi kanske skulle kunna förvänta oss en ökning med 190 personer per månad, jämfört med väntevärdet från 2015.

Kom dock ihåg att vi här beräknade överdödligheten genom att jämföra med genomsnittet under perioden 2015 till 2019. Om befolkningen har ökat någorlunda linjärt under denna perioden, så skulle den förväntade överdödligheten bli ungefär hälften; kanske 90-95 personer per månad, jämfört med genomsnittet 2015-2019.

Märker du att det här inte är någon betydande stor faktor? Du jämför alltså en överdödlighet cirka 5 500 under perioden 15e mars till 30e juni? Dessutom kan tilläggas att standardavvikelsen på månatlig dödlighet är cirka 250 personer per månad.
Citera
2020-08-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ja det är ju Platz.se jag följer men jag ser också att c19.se ligger på högre siffror än dom officiella. Vilket kanske talar för att gapet ändå finns. Men jag återkommer i frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det skiljer med 24 dödsfall, eller 0,0035%. Är det verkligen något att hetsa upp sig över? Mest troligt är att FHM tagit bort dödsfall från statistiken där dom i efterhand sett att covid-19 inte var dödsorsaken.

Varför sitter ni överhuvudtaget på dom sidorna och kollar? Dom hämtar troligtvis sina siffror från FHM/regioner, alltså är det en urusel källa om ni tror det är någon konspiration från myndigheterna. Eller menar ni att dom har någon alternativ källa över dödsfallen i Sverige?

Citat:
Dom här två sajterna är bra uppställda och innehåller bra information. Om dom visar mindre än FHM skulle jag vara lika frågande som jag är nu. Vad tycker du själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Själv tycker jag det är jättekonstigt att du ifrågasätter den officiella statistiken men inte den inofficiella. Ifrågasättandet i sig är bra, man ska vara kritisk, men när det blir ett polariserat ifrågasättande av myndighet med förtäckta åsikter om att ”det nog mörkas” så blir jag lite bedrövad.

Jag hade agerat tvärtom i ditt läge och tyckt det är dåligt att inte de inofficiella källorna reviderar sina siffror. Uppenbarligen innehåller den officiella statistiken en mängd fall där man i efterhand ändrat dödsorsak. Det kanske är så att de inofficiella källorna behöver täppa igen det gapet.

Och skulle myndigheten vilja mörka så handlar det inte om 10-20 fall, utan då gör man som i Kina, rapporterar att allt är guld och gröna skogar där alla får glass till efterrätt.

Alltså, jag kanske minns fel, men gick inte FHM ut någon gång nu under slutet av sommaren och sade att man plockade bort några som hade räknats dubbelt? Det skulle väl då kunna tänkas vara en förklaring till skillnaderna i totalen.
Citera
2020-08-26, 09:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
1177.se heter det ju. Skrev fel i mitt förra inlägg..

Sen säger han ju att: En möjlig väg är självtester som Folkhälsomyndigheten har testat.

Det är detta som folk inte fattade. Varför kunde man inte bara investera några miljarder i självtester?

Först visade det sig att skyddsutrustningen kineserna sålde var undermålig och kunde t o m vara farligare än att inte ha någon utrustning alls.
Nu visar det sig att efter "certifierade" tester har varit undermåliga.

Tegnell tycks veta (tillsammans med många andra på FHM) att kineserna är ett folkslag man inte kan lita på. Man måste dubbel- och trippeltesta allt själv. Alla intyg, certifikat etc kan vara förfalskade. Och de har inget som helst samvete för vad de utsätter västerlänningar för genom detta ljugande.

Fyi satan vilket fruktansvärt land och vilken ledning.

Istället för att håna Trump borde man håna Kinas ledning - dagligen..
Verkar som det blev en dålig cirkel. Vi hade för lite skyddsmateriell och därför sågs självtest som något positivt av FoHM.

Men kvaliteten från Kina har väl aldrig stuckit ut som bra. Tycker att många produkter där ifrån håller en sämre kvalitet så det är ju inte så man häpnads över att testerna inte var så bra. Tycker nog att myndigheterna kunde kontrollera de de köper in och använder bättre. Det här ska ju inte behöva hända.
Citera
2020-08-26, 09:39
Medlem
Citat:
Finland har nu tagit fram statistik kring dem som blev svårast sjuka i Corona och behövde intensivvård.

22% hade diabetes
17% kronisk lugnsjukdom
<5% kronisk leversjukdom, tidigare blodcirkulationsstörning i hjärnan, tidigare hjärtinfarkt eller var cancerkonvalescent.
52% av alla patienter hade någonsorts underliggande sjukdom.

Men men.. Det är en sak som sticker ut ordentligt. 86% av alla intensivvårdspatienter led av:

Övervikt eller fetma!

Så det bästa sättet att skydda sig mot Corona är att börja banta idag..

Istället för att kackla om munskydd hit och dit borde man våga titta sanningen i vitögat: Folk är för feta! Bantning borde vara det som rekommenderades både av läkarna och som stod på löpsedlarna.

Men man vågar inte. Någon kan ju känna sig sårad, kränkt, mobbad..
Det är deras mänskliga rättighet att vara feta. Därför kommer skattebetalarna i Sverige att ge fetknopparna smittskyddspenning så de slipper arbeta och kan vara hemma och jobba vidare på sitt BMI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in