2020-08-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kan hjälpa dig på traven. Det där "gapet" är till största del Östergötlands rapportering. De anger på sin regionsida fler döda än vad som finns i FHM:s statistik. Det har gått så lång tid nu att jag misstänker att regionens bedömning av covid/ej covid inte är samma som FHM:s definition.

Det kan vara felkällan. Svarade dig innan men svaret försvann i hyperrymden. +3 idag enligt platz.se men det minskar också på IVA och på antalet inlagda.

Tippar på +7 i morgon efter upprensning.
Citera
2020-08-25, 19:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fattar du verkligen inte?
Självklart måste den smittade bistå med uppgifter. Men ansvaret att spåra ligger inte på den smittade.
Hur svårt kan det vara?
Hen vill nog inte förstå.

Någon i tråden berättade att hen fick välja att kontakta sexpartnersarna själv eller låta vården ta hand om det. Vården hade dock fortfarande ansvaret.

Visst, det kan ju finnas skäl till att man själv vill berätta för en sexpartner om att man smittat denne, då kan det ju vara bra att det alternativet finns.
Detsamma kan ju också gälla för covid, men som det presenterats så verkar man mer eller mindre vältra över jobbet på smittbäraren (precis som med allt annat med pandemin man skjutit ifrån sig).

EDIT
I begreppet ”smittspårning” lägger jag att man spårar hela kedjan. Att uppge de man träffat täcker knappast hela kedjan - i bästa fall ett par steg om några av de man träffat ingår i en gren av kedjan.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-08-25 kl. 19:40.
Citera
2020-08-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja gapet fortsätter Platz och C19 har mycket mer döda och fall än Folkhälsomyndigheten, när var det det här började? Slutet av juli?

Det verkar ha uppstått i slutet av maj---början av juni, vad jag kan se här. Men jag återkommer som alltid i denna fråga.
Citera
2020-08-25, 19:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Social distansering, egen bil, cykel eller elcyklar är några möjligheter.
Men nu var ju problemet i kollektivtrafiken det där med social distansiering.

Egen bil, cykel och elcykel är inte alltid bra - eller möjliga - alternativ till att åka kollektivt.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-08-25 kl. 19:34.
Citera
2020-08-25, 19:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fortfarande immunitet över 6 månader. Så bra då kan ju folk fortfarande besöka riskgrupper upp till 6 månader efter infektion! För Tegnell kan väl inte ha fel??

Nej, han har ju aldrig haft fel förr. Sånt känns tryggt.
Citera
2020-08-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Ja det vore ju bra om din icke officiella källa reviderar sina tal då de inte verkar stämma.

Ja det är ju Platz.se jag följer men jag ser också att c19.se ligger på högre siffror än dom officiella. Vilket kanske talar för att gapet ändå finns. Men jag återkommer i frågan.
Citera
2020-08-25, 19:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De anser att vuxna ska "ta bilen" till jobbet eller cykla, barn och ungdomar ska cykla eller gå till skolan.

...
Visst, jag cyklade också en hel del som ung, det kunde t ex röra sig om dryga milen till jobbet (på andra sidan stan). Men det var då det ...

Men alternativen cykel, elcykel och bil (som nån föreslog) funkar inte alltid så bra.
Dels mtp på avstånd men även miljömässigt, p-platser, bilköer och kostnaderna för det (Och elcyklar är ju inte gratis).
Samåkning, tja om alla bor så till ...
Citera
2020-08-25, 19:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om viruset är fortsätt potent nog att befoga inskränkringarna på människors liv.
Hur klarar du egentligen av att leva? Livet är fullt av inskränkningar. Det finns också nåt som kallas visa hänsyn och göra uppoffringar.
Citera
2020-08-25, 19:22
Bannlyst
Poddaren Navid Modiri skrev nyss på Facebook..

” Okej. Så jag ligger hemma med bekräftad Corona. Tolfte dygnet. Det har varit en berg och dalbana och nu börjar den stabilisera sig men är långt ifrån över.
Första vågen: feberattacker, ont i alla leder, ingen aptit, sov hela tiden.
Andra vågen: fortsättning på ovanstående symptom plus ont i bröstet, tungt att andas och smärta i revbenen samt att jag förlorade smak och doftsinne.
Tredje vågen: Lägre feber, hosta, ont i bröstet, tungt att andas och långsamt återgång av doftsinne men inte smak.

Utöver ovanstående fysiologiska symptom så finns där såklart både psykologiska och existensiella effekter orsakat av isoleringen: Jag är så jävla trött på den här skiten nu och jag har använt och applicerat alla mina mindfulnessverktyg och meditationstekniker. Slut på rant.

Okej. Så det här kan tydligen pågå ett tag till som jag förstod det. Ambulansmannen som kom och tog prover på mig den natten när jag inte trodde jag kunde andas var väldigt lugn och övertygande. Det här är baseline. Det här är inte ens den akuta versionen av Corona.
Så utan att vara en alarmist eller förespråkare av drastiska åtgärder eller rädslobaserat retorik: ta hand om er därute vänner. Ta ansvarsfulla och kloka beslut både för er själva och er omgivning. Jag är en vältränad man i mina bästa år och har dessutom både bra kondition och starka lungor. Om jag blir drabbad på det här sättet så vill jag inte ens tänka på hur det blir för dem med sämre fysiska eller psykiska förutsättningar än jag själv.

Utöver det så vill jag skicka en shoutout till alla mina vänner som hör av sig och kollar läget. Alla ni som hjälper mig med matlådor och matkassar. Alla era små presenter och hälsningar gör mig gott här i sjukstugan. Fortsätt att göra den här frustrerade Covidpatienten glad med era små glimtar och kärleksfullheter”
Citera
2020-08-25, 19:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, jag förstod att det handlade om ev lagbrott. Däremot förstår jag inte vad du menar kan vara lagbrott.
Har du lust att förtydliga?
Att inte smittspåra för du kan väl inte påstå att man gör det. Det är ganska klart redovisat hur det ska göras nämligen i lagen. I Sverige har det inte gjorts och vi har en hel del anekdotiska bevis att det inte har utförts.

Fortfarande hävdar jag inte att det står klart att vi har ett lagbrott men att det bör utredas.
Citera
2020-08-25, 19:26
Medlem
Citat:
Läkare från Finland såg Tegnell på Agenda och skriver att det är obegripligt att i Sverige ska patienten själv smittspåra. I Finland görs det professionellt och den kontaktade får lön under tiden den är i karantän. Som det borde vara även i Sverige. #smittspårning #flockimmunitet
https://twitter.com/lo_malin/status/1298188175660195840
Citera
2020-08-25, 19:31
Medlem
welcometorealitys avatar
Sverige har bort sig igen, tusentals coronatester blev ett fiasko, de var väl bara detta som fattades i eländet haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in