2020-08-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har viruset spelat ur sin roll?

Nej men det var inte heller frågeställningen i orginal-posten. Jag förstår att du är uttråkad men sluta citera mig nu om du inte har någonting vettigt alls att skriva.
Tack.
Citera
2020-08-26, 00:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han drar fel slutsatser.

Sverige hade sjunkande årsdödlighet fram till 2014, sen dess har den stigit kraftigt. Det har med årskullarnas storlekar att göra. Det är 40-talisterna som börjar avlida nu, och de är hela fyrtio procent fler än 30-talisterna.

Man kan inte heller justera om hela årskurvan för att det råkade vara låg dödlighet i januari-februari, som att det skulle representera hela 2020. En låg dödlighet i början av året ökar tvärtom sannolikheten för en högre dödlighet längre fram. Precis som en låg dödlighet 2019 ökar risken för en hög dödlighet 2020.
Jag får intrycket att Bo Becker, som är professor (!) vid Handelshögskolan i Stockholm räknat baklänges.
Han läst en artikel i FT om att dödsfall i covid-19 underrapporteras och drar slutsatsen att den svenska överdödligheten måste vara högre än antalet döda i covid-19. Genom diverse krumbukter kommer han så fram till att årets överdödlighet sedan pandemins start är runt 8000 personer. Han konstaterar uppenbart nöjd att SCB "räknat ordentligt fel"
Lustigt nog inser han inte det orimliga i både hans antaganden och resultat.
Du pekar på några uppenbara saker. En annat faktor är att befolkningen hela tiden ökar. Sedan 2015 har Sveriges ökat med ca en halv miljon människor. Det är helt orimligt att årsdödligheten fortsätter att sjunka.
Citera
2020-08-26, 00:32
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du misstolkar "serious/critical". De refererar endast till patienter inlagda på IVA. Utöver dem är nästan 200 personer sjukhusvårdade och det finns bland dessa gamla och multisjuka - patienter som inte är aktuella för IVA-vård. Så det finns kritiskt sjuka utanför IVA också och en del av dessa kommer inte att överleva.

Precis,

Här ett citat från en IVA-chef:

Vad som betecknas som intensivvård kan dessutom variera mellan olika länder konstaterar Björn Persson.

– I en del länder betecknas till exempel allt andningsstöd som intensivvård, vilket det inte gör i Sverige. Det kommer ju att påverka siffrorna.

Kan det vara äldre och skörare patienter som får annat andningsstöd, utanför intensivvården? Om de skulle räknas som IVA-vårdade skulle IVA-mortaliteten vara högre?

– Absolut, så kan det vara, säger Björn Persson.

source: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/for-tidigt-att-uttala-sig-om-overlevnad-i-intensivvarden/
Citera
2020-08-26, 00:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Är det fortfarande den där långa pinnen långt upp i näsan som gäller vid PCR-test?
Har för mig att jag har läst att det även går att lämna in avföring för test för de som har problem med näspinnen.
Citera
2020-08-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så länge man uppfyller smittskyddslagen för smittspårning så borde man kunna utbilda fler.

"Vem får smittspåra
Den som har en grundutbildning samt genomgått utbildning för
”särskild kompetens” enligt smittskyddslagen får genomföra
smittspårning oavsett om man är landstingsanställd, kommunalt
anställd eller privat anställd. Exempel på yrkeskategorier som
lämpligen kan smittspåra är läkare, barnmorskor, kuratorer,
sjuksköterskor, undersjuksköterskor, m.fl."
Det låter som många är tillräckligt kvaöificerade. Den amerikanska webutbildningen tar en dag att gå.
Citera
2020-08-26, 02:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut, själv får jag rinnande näsa varje vinterhalvår. Vilket beror just på ett virus i coronafamiljen.

Men annars så är det enda intressant med ditt inlägg, i stort, när du påstår att en infektion av SARS-COV2 leder till mindre celldöd just beroende på att det viruset är mindre effektivt på att tvinga cellerna att producera nya virus. Det vore kul att se vetenskapliga belägg för det.
Cellerna hålls vid liv efter övertagande och producerar kopior under längre tid:
/.../But SARS-CoV-2 doesn’t appear to be a savage destroyer of cells. Although it’s too early to know for sure, the virus’s fatality rate seems to be roughly 10 times that of the flu. “You would think that’s because it’s just a killing machine,” says Max Krummel, PhD, UCSF’s Smith Professor of Experimental Pathology and chair of the Bakar ImmunoX initiative. So far, however, the science suggests otherwise.

“One of the weirder things about this new coronavirus is it doesn’t seem to be incredibly cytopathic, by which we mean cell-killing,” Krummel says. “Flu is really cytopathic; if you add it to human cells in a petri dish, the cells burst within 18 hours.” But when UCSF researchers subjected human cells to SARS-CoV-2, many of the infected cells never perished. “It’s pretty compelling data that maybe we’re not dealing with a hugely aggressive virus,” Krummel says.
https://www.ucsf.edu/magazine/covid-body

Och hur vet du att du får coronavirussmitta varje år? Nu fabulerar du.

Citat:
Och, ja, barn blir visst infekterade av SARS-COV2, jag hävdar ingenting annat. Däremot så fortsätter jag att hävda att barn, i allmänhet, får stopp på infektionen snabbare än vuxna, just pga ett starkt T-cells försvar som slukar många av de infekterade cellerna innan viruset hinner sprida sig vidare till nya celler eller till nya värdar, utanför kroppen. Detta är som sagt var inte ens kontroversiellt vad gäller barns starka immunförsvar.
Att vara asymtomatisk är antagligen p.g.a. immunförsvaret inte kickar in som vid influensa. Klart att barnen till slut blir friska. Barn är också en klar riskgrupp för andra infektioner i större utsträckning än vuxna. Alla barnsjukdomar t.ex. Influensa klarar de ibland sämre än vuxna. Så du pratar i nattmössan. De är också de som faktiskt blir förkylda av coronavirus när de först stöter på dem. Som vuxen slipper du lindrigare undan.

Citat:
PS. Det är skillnad mellan en teori, i vetenskaplig mening och en hypotes. En hypotes måste man försöka falsifiera, (vederlägga). Går inte det så kan man, på lite sikt, istället beteckna den som en teori, som man, ändå, ständigt, måste vara beredd att ompröva DS.

Du går emot en studie publicerad i ett anständigt och internationellt barnläkarmagasin med hemsnickrade teorier där du egentligen inte fattar något av hur viruset fungerar.
Senast redigerad av arbetet 2020-08-26 kl. 02:34.
Citera
2020-08-26, 02:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Fantastiskt att du och övriga alarmister och konspiratoriker lyckas omvandla en kvalitetskontroll till möjlig mörkläggning. Förstår att det är jobbigt för en sverigehatare med positiva besked, d v s att vi har 4000 färre bekräftat smittade.
Det gjordes knappt några tester utanför sjukhusen före juni. Jag har inte hört talas om att man från officiellt håll alltså sjukvården skickade ut självtester,
Citera
2020-08-26, 05:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här är också något som myndigheterna inte har tänkt på:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=379077
Sex lärare på Järnåkraskolan i Lund har bekräftats vara coronasmittade, skriver Sydsvenskan.

Lärarna ska ha smittats under skolans utvecklingsdagar innan skolstart. Bara en av lärarna ska ha träffat elever.

Fyra av sex lärare ska återigen vara tillbaka i arbetet.

...att ÄVEN om det skulle ha varit sant, att barn och unga tonåringar inte kan smitta eller smittas - så innebär öppna skolor att lärare och annan skolpersonal måste vara i skolan och träffa varandra...
Ja, jag måste också träffa mina kollegor. Men vet du vad? Man kan hålla avstånd även på arbetsplatsen.
Citera
2020-08-26, 06:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, jag måste också träffa mina kollegor. Men vet du vad? Man kan hålla avstånd även på arbetsplatsen.

Jaha, men varför finns det då sex smittade lärare på Järnåkraskolan..? Har det gått så långt nu med de låga antagningspoängen till lärarprogrammen, att lärare inte länge kan läsa i tidningarna att de bör hålla avstånd?
Citera
2020-08-26, 06:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Fantastiskt att du och övriga alarmister och konspiratoriker lyckas omvandla en kvalitetskontroll till möjlig mörkläggning. Förstår att det är jobbigt för en sverigehatare med positiva besked, d v s att vi har 4000 färre bekräftat smittade.
Hur kan du få det till att vara en positiv nyhet? Förutom det faktum en stort misstag har begåtts på bekostnad att många behövt själv isolera sig i onödan. Så betyder ju detta att 3700 färre är immuna och genomlidit sjukdomen utan symptom.
Det betyder också att vi har 3700 personer som har kunnat och fortfarande kan besöka riskgrupper. Det kan ju till och med vara så illa att någon redan fört döden till sin mor!!
Det är ju bra om vi kan lita på dessa tester och nu har nästan 5% visat sig fel. Jag tycker inte detta är en bra nyhet, kan faktiskt inte se en enda positiv sak med den.
Citera
2020-08-26, 07:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Cellerna hålls vid liv efter övertagande och producerar kopior under längre tid:
/.../But SARS-CoV-2 doesn’t appear to be a savage destroyer of cells. Although it’s too early to know for sure, the virus’s fatality rate seems to be roughly 10 times that of the flu. “You would think that’s because it’s just a killing machine,” says Max Krummel, PhD, UCSF’s Smith Professor of Experimental Pathology and chair of the Bakar ImmunoX initiative. So far, however, the science suggests otherwise.

“One of the weirder things about this new coronavirus is it doesn’t seem to be incredibly cytopathic, by which we mean cell-killing,” Krummel says. “Flu is really cytopathic; if you add it to human cells in a petri dish, the cells burst within 18 hours.” But when UCSF researchers subjected human cells to SARS-CoV-2, many of the infected cells never perished. “It’s pretty compelling data that maybe we’re not dealing with a hugely aggressive virus,” Krummel says.
https://www.ucsf.edu/magazine/covid-body

Och hur vet du att du får coronavirussmitta varje år? Nu fabulerar du.

Att vara asymtomatisk är antagligen p.g.a. immunförsvaret inte kickar in som vid influensa. Klart att barnen till slut blir friska. Barn är också en klar riskgrupp för andra infektioner i större utsträckning än vuxna. Alla barnsjukdomar t.ex. Influensa klarar de ibland sämre än vuxna. Så du pratar i nattmössan. De är också de som faktiskt blir förkylda av coronavirus när de först stöter på dem. Som vuxen slipper du lindrigare undan.

Du går emot en studie publicerad i ett anständigt och internationellt barnläkarmagasin med hemsnickrade teorier där du egentligen inte fattar något av hur viruset fungerar.

Det var intressant att SARS-COV2 inte verkar agera lika aggressiv inuti de kapade cellerna. Stämmer detta så kan det påverka mitt förslag till hypotes. Nu ligger jag, verkligen inte, och gråter om min hypotes skulle bli vederlag. För då är det bara att börja fundera över ett annat, möjligt svar på gåtan varför barn kan bära på en så stor virusmängd av SARS-COV2 och samtidigt smitta mindre än vuxna.

Å andra sida så verkar det vara ytterst märkligt om inte en cell, som infekterats av SARS-COV2 skulle släppa, dvs spricka till slut. För hur skulle annars viruset kunna spridas i kroppen till nya celler? Dessutom skulle ju möjligheten att smitta andra försvinna och covid-19 skulle då inte existera som en smittsam sjukdom!

Jo, vuxna drabbas hårdare av det vi tidigare kallade "barnsjukdomar". Det är just därför vi vaccineras emot dem. Vuxna blir i allmänhet sjukare än barn av dessa sjukdomar och kan få komplikationer av dem. Så kan t.ex påssjuka i vuxen ålder orsaka sterilitet.

Eftersom rinnande näsa just orsakas av ett coronavirus så vet jag att jag infekteras av det under varje vinterhalvår.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-26 kl. 07:19.
Citera
2020-08-26, 07:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, men varför finns det då sex smittade lärare på Järnåkraskolan..? Har det gått så långt nu med de låga antagningspoängen till lärarprogrammen, att lärare inte länge kan läsa i tidningarna att de bör hålla avstånd?

Det beror mycket på arbetsgivaren om anställda har möjlighet att hålla avstånd. Har skolan trängt ihop många lärare i trånga utrymmen utan att tänka på konsekvenserna?

Har hört från lärare privat att skolledningen säger att de ska hålla avstånd men sen trycker de ändå in många lärare i ett konfrum för aktiviteter innan skolstart.

Många skolor har trånga utrymmen för lärarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in