2020-08-26, 07:43
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det tyska är det jag har läst om, men jag kan tänka mig att förhållandena för dessa arbetare är mer eller mindre lika överallt. Det är ett lågstatusjobb, där man ofta använder gästarbetare. Annars kan man väl spekulera i, att de låga temperaturerna och den torra luften som man måste ha i charkuteribranschen, för att köttet inte ska börja ruttna på en gång och dra åt sig flugor, är precis rätt för coronaviruset. Det trivdes ju i Alperna under vintersäsongen.

Här är lite andra cases, från en rad länder, bara för information. Enligt forskningen så kan anledningen vara att folk står tätt, det är svalt och fuktigt, och att alla har ansiktsmask inte hjälper alls. I Ryssland och delvis i Tyskland så har många också bott tillsammans.

Danmark
https://www.di.se/nyheter/danska-kottjatten-stanger-coronadrabbat-slakteri/

Wales
https://www.bbc.com/news/uk-wales-politics-53152362

England
https://www.dewsburyreporter.co.uk/health/165-workers-kober-meat-processing-plant-cleckheaton-test-positive-coronavirus-2895808

det tyska exemplet:
https://ga.de/ga-english/news/new-corona-outbreak-at-slaughterhouse-criticism-of-meat-industry_aid-51735087
där många arbetare bodde tillsammans
Citera
2020-08-26, 07:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det beror mycket på arbetsgivaren om anställda har möjlighet att hålla avstånd. Har skolan trängt ihop många lärare i trånga utrymmen utan att tänka på konsekvenserna?

Har hört från lärare privat att skolledningen säger att de ska hålla avstånd men sen trycker de ändå in många lärare i ett konfrum för aktiviteter innan skolstart.

Många skolor har trånga utrymmen för lärarna.
En sak jag reagerade som jag fick kunskap om i dag är att innan man äter i matsalen i mitt barns skola. Köar alla barn trångt inomhus och en lärare delar ut handsprit. Sedan köar de i mindre grupper när de tar mat och sedan sitter de trångt när de äter. Barn och lärare blandat. Jag tror man lita lite för mycket på att barn inte smittar lärare eller andra barn. Och om någon undrar så följer nämnda skola FoHM rekommendationer och de är inte hårdare en så här.
Citera
Medlem
trailblasers avatar
Har ni tänkt på att det nästan endast pratas om spridningen av viruset idag, nästan aldrig om dödsfallen?

Har viruset muterat till en snällare form?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var intressant att SARS-COV2 inte verkar agera lika aggressiv inuti de kapade cellerna. Stämmer detta så kan det påverka mitt förslag till hypotes. Nu ligger jag, verkligen inte, och gråter om min hypotes skulle bli vederlag. För då är det bara att börja fundera över ett annat, möjligt svar på gåtan varför barn kan bära på en så stor virusmängd av SARS-COV2 och samtidigt smitta mindre än vuxna.

Å andra sida så verkar det vara ytterst märkligt om inte en cell, som infekterats av SARS-COV2 skulle släppa, dvs spricka till slut. För hur skulle annars viruset kunna spridas i kroppen till nya celler? Dessutom skulle ju möjligheten att smitta andra försvinna och covid-19 skulle då inte existera som en smittsam sjukdom!

Jo, vuxna drabbas hårdare av det vi tidigare kallade "barnsjukdomar". Det är just därför vi vaccineras emot dem. Vuxna blir i allmänhet sjukare än barn av dessa sjukdomar och kan få komplikationer av dem. Så kan t.ex påssjuka i vuxen ålder orsaka sterilitet.

Eftersom rinnande näsa just orsakas av ett coronavirus så vet jag att jag infekteras av det under varje vinterhalvår.
Du har ett hundratal rhinovirus som du troligtvis drabbas av då corona står för max 20% av förkylningarna. Och influensan inte att förglömma.

Och ja, SCoV2 är inget särskilt lyckat luftvägsvirus i jämförelse med influensa vilket är mer smittsamt och mer skadligt.

Men:

SCoV2 har den egenheten att den ofta ger asymtomatisk eller presymtomatiska besvär under 5-10 dagar där den smittade inte känner sig sjuk och agerar i en social kontext där denna inte heller uppfattas som sjuk. Och man kan då ha massiv virusreplikation i de övre luftvägarna särskilt precis innan den symtomatiska fasen. Det tillsammans med aerosolsmitta kan då ge upphov till de s.k. superspridareventen. De här är också anledning till att man ser kluster av smitta vid SCoV2 snarare än vågor som hos influensa. Influensa ger symtomatisk sjukdom redan efter 1-3 dagar då du kan bli sängliggande eller åtminstone mindre mobil. Omgivningen uppfattar dig också som sjuk och undviker dig i större grad.

SCoV2 är också mindre cytotoxisk än influensa som är mer skadlig för cellerna. Men när SCoV2 når de nedre luftvägarna kan det ge en immunopatologisk reaktion av våldsam karaktär. Det är inte viruset själv som orsakar skadorna på lungor och andra organ utan det är ditt immunförsvar. Och det är detta man dör av i COVID19. Här kan även influensa utlösa cytokinstormar och hyperinflammation. Det var skälet till att folk dog under Spanska sjukan t.ex. Det var främst hos unga vuxna med starkt immunförsvar där detta fenomen inträffade. Äldre och barn med svagare klarade sig bättre även om man misstänker att de förstnämnda hade någon form av immunitet sedan tidigare pandemier.

SCoV2 är alltså ett lindrigare luftvägsvirus men man misstänker att det ger sig på andra organ som hjärtat, lever och njurar också. Det finns tecken på att det också är neuroinvasivt d.v.s. ger sig på hjärnan och CNS. Det är inte helt utrett; man väntar i USA på utförliga obduktioner innan man kan svara på det. Det räcker inte med att hitta virus; det måste också gå att odla för att se om det är levande virus. Däremot är det fastställt att det sker virusreplikation i dina tarmar och att det kommer ut virus med feces. Skulle det visa sig att detta stämmer så är SCoV2 mer än ett luftvägsvirus. Andra endemiska coronavirus som HCoV-OC43 har man hittat i hjärnan på patienter:

Neuroinvasion by Human Respiratory Coronaviruses

https://jvi.asm.org/content/74/19/8913

Ovanstående kanske låter hemskt men det öppnar faktiskt upp möjligheten att SCoV2 inrangerar sig bland de fyra andra endemiska HCoV:s vi har och blir en återkommande men irriterande gäst hos oss. Det som måste ske då är att mänskligheten som helhet får ett immunförsvar som inte ballar ur i vissa lägen som hos vuxna och framförallt äldre. Det kan ske om SCoV2 blir endemiskt och introduceras tidigt oas barn som de andra fyra. Detta får inte blandas ihop med flockimmunitet. Man får ju återkommande infektioner av de andra fyra och så lär det bli med SCoV2 också tror jag.

Det här kommer dock att ta tid och frågan är vad vi ska göra till dess. Det finns både medicinska frågeställningar så väl som etiska och moraliska som måste besvaras i detta.
Senast redigerad av arbetet 2020-08-26 kl. 08:17.
Citera
2020-08-26, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag får intrycket att Bo Becker, som är professor (!) vid Handelshögskolan i Stockholm räknat baklänges.
Han läst en artikel i FT om att dödsfall i covid-19 underrapporteras och drar slutsatsen att den svenska överdödligheten måste vara högre än antalet döda i covid-19. Genom diverse krumbukter kommer han så fram till att årets överdödlighet sedan pandemins start är runt 8000 personer. Han konstaterar uppenbart nöjd att SCB "räknat ordentligt fel"
Lustigt nog inser han inte det orimliga i både hans antaganden och resultat.
Du pekar på några uppenbara saker. En annat faktor är att befolkningen hela tiden ökar. Sedan 2015 har Sveriges ökat med ca en halv miljon människor. Det är helt orimligt att årsdödligheten fortsätter att sjunka.
Visst är det så. Givetvis måste dödligheten öka i takt med befolkningen.

Många överskattar även att fenomenet dödsolyckor (som trafiken) skulle sjunka när man stänger in människor, så att de inte kan träffa varandra. Man nämner det gärna, men går inte in på siffrorna, vilket man borde.

Den vanligaste platsen för dödsolyckor är det egna hemmet. Den särklass vanligaste dödsolyckan är fall från låg höjd (stolar, stegar) i samband med att man uträttar något i hemmet. Därtill kommer elolyckor, brand, förgiftning, drunkning och andra "singelolyckor" som sker på människors fritid.

Trafikolyckor har minskat med så lite som tretton personer jämfört med 2019, hittills i år.

Äldreomsorgen lär ju däremot ha minskat antalet dödsfall genom frånvaron av influensa och kräksjuka. Men det är ju närmast en filosofisk fråga hur det ska räknas. Om en äldre-äldre person är så skör att den saknar förutsättningar att överleva varken kräksjuka, influensa eller covid, så är det tveksamt om man ens ska behandla de här sjukdomarna som olika dödsorsaker. Eller om det ens ska klassas som den huvudsakliga dödsorsaken.
Citera
2020-08-26, 07:55
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Inte till vilket pris som helst.
Är total nedstängning nödvändig så accepterar jag den givetvis - det pallar jag, men du verkar inte stå pall för mycket.

Är inte värt att stänga ner hela samhällen.
Jag är tämligen säker på att det i längden är mer skadligt än viruset själv. Självmord, alkoholism, droger, våld i hemmet, psykiska problem, personlig ekonomi m.m.
Citera
2020-08-26, 08:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Njae, vi ska hålla avstånd och tvätta händerna så vi inte smittas så snabbt. Det är väl en del av strategin med.

Ja. Det är en komponent av strategin som bygger på flockimmunitet. Sjukdomen ska spridas i lagom hastighet. Ifall strategin inte hade varit flockimmunitet, så hade ambitionen istället varit att minimera smittspridningen.

Citat:
Fattar inte varför de ens förnekar att de snackat så mycket om flockimmunitet.

Vad jag har hört, så hävdar Folkhälsomyndigheten att flockimmunitet bara är en "bieffekt" av deras strategi, inte målet med strategin. Vad jag kan se, så är flockimmunitet både målet med strategin, och även vägen till målet. Flockimmunitet är fundamentet. Utan fundamentet, så kollapsat strategin.

Nu förefaller det som att immuniteten inte har inträffat i den omfattning som Folkhälsomyndigheten har hoppats. Det skulle innebära att strategin håller på att haverera fullständigt.

Det kan visa sig att svenska folket har väntat på någonting som aldrig kommer. Det kan visa sig att svenska folket inte får någon som helst belöning för att svenskarna villigt har accepterat en stor mängd sjuk- och döds-fall. Vi står där utan flockimmunitet, men med ett berg av döda kroppar. Förutom alla skadade patienter och döda kroppar, så är vi ensamma. Vi har blivit ovälkomna till andra länder.

Citat:
I dagens värld samlas data enkelt så att man lätt får stå tillsvars för vad man sagt. Är de idioter?

Folkhälsomyndigheten hoppas att svenska folket är idioter. Såvida svenska folket inte består av idioter, så kommer Folkhälsomyndigheten att få det besvärligt.

Citat:
En annan störig sak, segheten och att de ska titta på det senare, som de sa hela tiden då smittan dödade som värst.

"Senare" är nu. Nu har vi gått igenom en omfattande våg av smitta. Ifall strategin fungerar, så ska folket nu ha byggt upp tillräcklig immunitet för att bromsa smittspridningen. Ifall smittspridningen tar fart igen, blir det uppenbart att strategin har misslyckats.

Kommer Folkhälsomyndigheten i så fall att erkänna misslyckandet? Eller kommer vi att få höra ännu fler löjliga bortförklaringar?

Citat:
Annars tycker jag nog FHM skött sig bra.

Annars ... ?
Citera
2020-08-26, 08:17
Medlem
Citat:
Jaha, men varför finns det då sex smittade lärare på Järnåkraskolan..? Har det gått så långt nu med de låga antagningspoängen till lärarprogrammen, att lärare inte länge kan läsa i tidningarna att de bör hålla avstånd?
För att dom hade ingen mysig härlig kick-off innan terminen börja.
Citera
2020-08-26, 08:19
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har för mig att jag har läst att det även går att lämna in avföring för test för de som har problem med näspinnen.
Hade det varit salivprov hade det nog varit mer intressant. De flesta föredrar nog pinnen framför att lämna avföring är min känsla.
Citera
2020-08-26, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Har ni tänkt på att det nästan endast pratas om spridningen av viruset idag, nästan aldrig om dödsfallen?

Har viruset muterat till en snällare form?

Det är för att det knappt finns några dödsfall att prata om. Därför är det nu ”spridningen” som är det farliga.
Citera
2020-08-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det beror mycket på arbetsgivaren om anställda har möjlighet att hålla avstånd. Har skolan trängt ihop många lärare i trånga utrymmen utan att tänka på konsekvenserna?

Har hört från lärare privat att skolledningen säger att de ska hålla avstånd men sen trycker de ändå in många lärare i ett konfrum för aktiviteter innan skolstart.

Många skolor har trånga utrymmen för lärarna.
Alla bör rikta sina blickar mot skyddsombudet, som har makten att skyddsstoppa farlig verksamhet.

Nåja, makt att starta processen i alla fall

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/skyddsombud-och-arbetsmiljoombud/skyddsombudsstopp/
Senast redigerad av pjabas 2020-08-26 kl. 08:40.
Citera
2020-08-26, 08:40
Medlem
Citat:
Det här är också något som myndigheterna inte har tänkt på:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=379077
Sex lärare på Järnåkraskolan i Lund har bekräftats vara coronasmittade, skriver Sydsvenskan.

Lärarna ska ha smittats under skolans utvecklingsdagar innan skolstart. Bara en av lärarna ska ha träffat elever.

Fyra av sex lärare ska återigen vara tillbaka i arbetet.

...att ÄVEN om det skulle ha varit sant, att barn och unga tonåringar inte kan smitta eller smittas - så innebär öppna skolor att lärare och annan skolpersonal måste vara i skolan och träffa varandra...

Du är medveten av att detta gäller alla vuxna människor och inte bara lärare? Skandalen är större än du först trodde!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in