2020-08-25, 05:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har nu en bättre kandidat till Robert Andersson. Denne är 38, bor i Huddinge och är 1986 Krinsp på Kriminalpolisen.
Samtliga utredningar och förhör angående narkotikaspaningar är redan begärda utlämnade. Inklusive Owe Persson och Robert Andersson. Vi får se om vi får napp. Alltså exklusive ''Bjuhr-ärendet''.

Likaså ''Prostitutionsgruppens'' eventuella aktiviteter på Malmskillnadsgatan mordkvällen. Precis som samtliga inkomna tips om personer som rört sig norr och söderut på Malmskillnadsgatan 23,00-23,30 860228.
Citera
2020-08-25, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vem var "Johan" som 1985, ca fem månader innan MOP, fick en förfrågan av en polisbekant vid Norrmalmspolisen att skjuta OP med ett icke protokollfört beslagtaget vapen? Detta under en middag hemma hos "Johan" dit polisen blivit bjuden. När denne "Johan" tydligen tackade nej så bröts deras vänskap. Polismannen fortsatte i tjänst i några år efter MOP, sade sedan upp sig och flyttade med familjen till Sydafrika.

När "Johan", likt Cenneth Neilberg och Ivan von Birchan, tackade nej till att utföra MOP, tog då vissa element vid Norrmalm VD1 helt enkelt saken i egna händer med HH:s ledarskap i toppen? Denne polis hade alltså tydligen sagt till "Johan" redan på hösten 1985 att de vet hur OP rör sig på stan.

För övrigt, om man hittar båda MOP-kulorna dagen och nästkommande dag efter MOP så måste minst en kula ha gått igenom OP (den officiellt dödande). Hur ser då utgångshålet i kroppen ut? Men hur kan den då hamna till vänster vid T-banepelarens vägg om "LP-kulan" (notera citationstecknen) hamnar så långt borta till höger bort mot Konserthuset? Speciellt som blodstänket pekar just bort mot "LP-kulan". Det finns ju bara två möjligheter. Antingen har GM vänt på OP på något sätt via handen på axeln och då positionerat OP på så sätt att skottet går från höger till vänster i sydlig riktning. Om det var första eller andra skottet är svårt att urskilja. Men att andra skottet också träffar OP, går igenom honom, och touchar LP:s rygg, då efter att GM vänt på OP igen för att den här gången skjuta från vänster till höger i sydlig riktning. Det kan också vara omvänd skottordning. Men GM "steppar runt" lite vid båda skotten. Vi vet också att LP gick till höger om OP. Eller så är kulorna fejk och ditlagda för att sedan hittas av "privatpersoner". Om det senare är sanningen så finns det så många möjligheter till mörkläggning att ingen kan komma fram till sanningen.

Jag kommer aldrig att helt avskriva möjligheten att OP sköts framifrån och att det inte finns något utgångshål i ryggen. Bilder från Sabbatsberg eller från den senare obduktionen skulle kunna bevisa det. Att kulan/kulorna fanns kvar i kroppen. Hur är det möjligt att LP, så länge som hon levde, samt sönerna fick bestämma om att sekretess skulle gälla för dessa bilder på liket? Samt gäller än idag.
Förhör med ''Johan''

https://drive.google.com/file/d/18jMu9-l0KrPcz4xEr4ErYOO0I5ae0TbZ/view

Förhör med Dan Klöversköld.

https://drive.google.com/file/d/1mB0bKBf_rBmnGj8Duwpla7WRM3MUYECj/view

Alla eventuella förhör med Cenneth Neilberg och Ivan von Birchan är redan begärda utlämnade.
Citera
2020-08-25, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Att bankomatklockorna (även östra sidan) gick fel vet vi. Men vet vi med säkerhet EXAKT hur mycket fel de gick?

Skotten brinner av när IM:s flickvän tar ut pengar. Det talar för att tidsangivelserna i bankomaterna är rejält fel?
“Av polisens utredning framgår att klockan hade ett larmsystem som skulle varna om den gick mer än två minuter fel. Redan denna tillåtna felmarginal gör tidsangivelserna mindre intressanta. Varningssystemet var dessutom urkopplat den aktuella helgen. Till yttermera visso ställdes klockan i själva datorsystemet – dvs. den klocka mot vilken en eventuell felvisning skulle stämmas av – manuellt och utan anknytning till ”Fröken Ur” eller motsvarande. Tidsangivelsen är alltså otjänlig som underlag i detta sammanhang.”

Den 22/4 86 håller kriminalinspektör K-G Sjödin sitt förhör, efter att ha fått brev från marknadsansvarig på BankomatCentralen AB. Förhöret gäller Bankomaterna på Tunnelgatan/Posten nr 3232, Sveavägen/Götabanken nr 4168-40, och Kungsgatan/Olovsgatan/Handelsbanken nr 6145-90.

“Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade bankomater hade samma tid före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.56 den 3 mars 1986”
och

“Tiden kan inte ha ändrats i automaterna under den aktuella tidsperioden, då ett sådant ingrepp kräver tillgång till BankomatCentralens behörighetssystem, som ett mycket begränsat antal personer har”, skriver marknadsansvarig till kriminalinspektör Sjödin den 17/4 1986.

Bankomaternas datorklocka ställdes klockan 08.00 den 28/2 1986, enligt förhör med dataoperatör Tapper på Bankgirots Datacentral. Tapper förhördes av kriminalinspektör K-G Sjödin den 24/4 1986.
Vid förhöret med produktionsansvarige Jonas (efternamn maskat) på Bankgirots Datacentral den 24/4 kontrolleras datorklockan till övervaknings-applikationen. Den var inställd på tiden 1 minut och 30 sekunder före Fröken Ur (eller 90 sekunder).

Polisen fick detaljerade journalremsor gällande transaktioner under kvällen från tre Bankomaterna i området. Journalremsorna visar följande om Bankomaten på Tunnelgatan/Posten:

En person gör saldokontroll 23.16.15-23.16.53, och när han lämnar kommer Susan L och Helena L fram till Bankomaten.

Helena L:s väninna Susan L gör två uttag 23.16.57-23.18.13). När Susan L tagit ut sina pengar återvänder hon till Inge Ms bil.

Helena L gör sitt uttag 23.18.15-23.18.56, när hon hör skotten. Inge M hör och ser skottet, Susan L hör skotten inne i bilen. I sitt vittnesförhör anger Helena L tiden 23.18, från sitt uttagskvitto.

GRK. Som bekräftar ovanstående.

“En person i brottsplatsens närhet gjorde ett bankomatuttag i nära anslutning till mordet. Det rör sig om Helena L, vars fästman Inge M var ögonvittne till händelsen. Inge M var den person som uppgav att han från andra sidan Sveavägen iakttog gärningsmannen när denne väntade vid Dekorimas hörn. Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56.”

Att jämföras med mordtiden 23,21,30 plus minus 10 sekunder.

Om jag fattar det rätt så gick tre bankomater i området lika mycket fel. De var korrelerande. Du får gärna kolla så jag inte missuppfattar något.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-25 kl. 05:44.
Citera
2020-08-25, 06:04
Medlem
Citat:
Japp. "Smalna av" är oerhört viktigt. För mig betyder det att ENDAST i vårt eget lilla arkiv skriva upp sådant vi är 100% säkra på. I mitt fall:

1) Grandmannen.
2) Den långe blonde.
3) Tunnelbanemannen.

Jag har fokuserat på observationer i Gamla stan och på Sveavägen och känner mig till 100% säker på att dessa personer fanns i Palmes närhet under mordkvällen. En 4:e person, den bredaxlade mörkhårige, tycker jag man kan skönja i materialet. Helt enligt Säpo PM som vi nu äntligen har tillgång till.

Jag respekterar och uppskattar därför verkligen den analys som pågår kring "Tensonmannen". Där KAN det vara en observation som kan säkras på vår lista.

Likadant med GM:s ankomsttid till Dekorima. Även där borde vi gemensamt åtminstone ungefärligt kunna pricka in när han kom dit.

Mitt bidrag till den diskussionen är att han rimligen bör ha kommit dit EFTER/SAMTIDIGT MED att paret Palme korsade gatan. Det ger en ungefärlig ankomsttid på 30-90 sekunder före skotten.

Jag är i det här osäkra läget helt öppen för olika lösningar på det problemet:

1) Han kom gående söderifrån.
2) Han kom gående från västra trottoaren.
3) Han skjutsades dit i bil.
4) Han kom ur dörren mellan Dekorima och Götabanken.
5) Han kom norrifrån och kanske stod mittemot Grand östra sidan när promenaden söderut inleddes.
6) Någon annan lösning som jag inte kommit på.

IM:s tidsangivelser betraktar jag som mycket osäkra. 14/3-förhöret öppnar för att han såg GM först strax innan paret Palme kom till platsen. Jag ser hans tal om flera minuters väntan som orimligt med tanke på att paret Palme korsade gatan först ca 23.20.

För mig är en möjlig lösning att gruppen bevakade de båda tunnelbanestationerna Rådmansgatan/Tunnelgatan och täckte även för möjligheten att paret Palme skulle gå Drottninggatan söderut. Det öppnar för flera skyttar.

Informationen att de skulle promenera söderut måste då ha kommit från någon vid Grand som hörde/såg det, troligen Grandmannen.

Varför varianterna taxi/livvaktsbil uteslöts vet jag inte.

ÖVRIGT

Utöver dessa frågor har vi mängder av andra frågor att studera. De bör, enligt mitt sätt att se det, så småningom leda fram till en gemensam slutsats i varje delfråga så att även dessa punkter kan föras upp på vår lista.

Inflödet av nytt material kräver nya diskussioner i olika delfrågor. Och i vissa fall kanske till och med helomvändningar i frågor vi tidigare känt oss rätt säkra på.

Med 100% säkra menar jag "bortom rimligt tvivel" vilket även kan innebära 90%.

Till sist bör vi kunna få en helhetsbild att framträda. Precis som du säger tycker även jag att vi ska komma längre än PU. Den helhetsbild vi får fram kan antingen släppas till media eller så kan vi uppvakta polisledningen direkt.
Precis.

Tillägg till hur gärningsmannen anlände. Glöm inte bort alternativet Luntmakargatan -Tunnelgatan. Plus att han kan ha varit stationerad där en längre tid. Rentav kommit uppifrån Malmskillnadsgatan. Inte troligt men kan inte uteslutas på det här stadiet.

Som jag skrivit så håller jag på att omvärdera IMs vittnesmål.

Det som krävs nu är att stora mängder ny information måste fram. Via att man begär nya dokument och handlingar. Där PU inte lämnar ut någonting utan att det aktivt begärs ut. Och att så många som möjligt delar med sig av informationen.
Citera
2020-08-25, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har svårt förklara att den annars väldigt uppmärksamme NF i så fall inte ser AB alls. Och dessutom verkar NF säker på att Tensonmannen gömmer sig i porten.

NF nämner inte heller SE. Det kan man tolka som att SE kom ut från Skandia först efter NF passerat. Dvs tidigast 23:20. (Eftersom NF passerade mordplatsen 23:19 när SE stämplade ut.)
Citera
2020-08-25, 07:12
Medlem
ben-varfors avatar
Mer om entouraget.

https://ledarsidorna.se/2020/08/bo-theutenbergs-dagbocker-fran-ud-lagger-grunden-for-fortsatt-historiebeskrivning/
Citera
2020-08-25, 08:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
“Av polisens utredning framgår att klockan hade ett larmsystem som skulle varna om den gick mer än två minuter fel. Redan denna tillåtna felmarginal gör tidsangivelserna mindre intressanta. Varningssystemet var dessutom urkopplat den aktuella helgen. Till yttermera visso ställdes klockan i själva datorsystemet – dvs. den klocka mot vilken en eventuell felvisning skulle stämmas av – manuellt och utan anknytning till ”Fröken Ur” eller motsvarande. Tidsangivelsen är alltså otjänlig som underlag i detta sammanhang.”

Den 22/4 86 håller kriminalinspektör K-G Sjödin sitt förhör, efter att ha fått brev från marknadsansvarig på BankomatCentralen AB. Förhöret gäller Bankomaterna på Tunnelgatan/Posten nr 3232, Sveavägen/Götabanken nr 4168-40, och Kungsgatan/Olovsgatan/Handelsbanken nr 6145-90.

“Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade bankomater hade samma tid före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.56 den 3 mars 1986”
och

“Tiden kan inte ha ändrats i automaterna under den aktuella tidsperioden, då ett sådant ingrepp kräver tillgång till BankomatCentralens behörighetssystem, som ett mycket begränsat antal personer har”, skriver marknadsansvarig till kriminalinspektör Sjödin den 17/4 1986.

Bankomaternas datorklocka ställdes klockan 08.00 den 28/2 1986, enligt förhör med dataoperatör Tapper på Bankgirots Datacentral. Tapper förhördes av kriminalinspektör K-G Sjödin den 24/4 1986.
Vid förhöret med produktionsansvarige Jonas (efternamn maskat) på Bankgirots Datacentral den 24/4 kontrolleras datorklockan till övervaknings-applikationen. Den var inställd på tiden 1 minut och 30 sekunder före Fröken Ur (eller 90 sekunder).

Polisen fick detaljerade journalremsor gällande transaktioner under kvällen från tre Bankomaterna i området. Journalremsorna visar följande om Bankomaten på Tunnelgatan/Posten:

En person gör saldokontroll 23.16.15-23.16.53, och när han lämnar kommer Susan L och Helena L fram till Bankomaten.

Helena L:s väninna Susan L gör två uttag 23.16.57-23.18.13). När Susan L tagit ut sina pengar återvänder hon till Inge Ms bil.

Helena L gör sitt uttag 23.18.15-23.18.56, när hon hör skotten. Inge M hör och ser skottet, Susan L hör skotten inne i bilen. I sitt vittnesförhör anger Helena L tiden 23.18, från sitt uttagskvitto.

GRK. Som bekräftar ovanstående.

“En person i brottsplatsens närhet gjorde ett bankomatuttag i nära anslutning till mordet. Det rör sig om Helena L, vars fästman Inge M var ögonvittne till händelsen. Inge M var den person som uppgav att han från andra sidan Sveavägen iakttog gärningsmannen när denne väntade vid Dekorimas hörn. Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56.”

Att jämföras med mordtiden 23,21,30 plus minus 10 sekunder.

Om jag fattar det rätt så gick tre bankomater i området lika mycket fel. De var korrelerande. Du får gärna kolla så jag inte missuppfattar något.

Utmärkt, tack. Larmsystemet för 2 minuter fel var urkopplat så det utgår som instrument här.

Om vi förenklar lite:

Helena L:s uttag slutar ca 23.19. Om skotten föll i exakt samma ögonblick gick alltså klockan 2,5 minut för sakta i alla bankomater, dvs även östra sidan.

Susan L påbörjar sitt uttag ca 23.17=23.19.30.

Hon och Helena har då väntat på mannen som kollar saldot, en koll som i verkligheten skedde ca 23.18.30-23.19.30.

Det ger att IM och hans polare kom till platsen senast 23.18.30 och självklart troligen 23.18 eller däromkring.

IM vände bilen och körde fram i "mordläge". Här får man gissa tiden. 23.18.30?

Ca 23.20.45 avslutade Susan L sitt uttag och gick då till bilen. När hon och Rolfart satt sig i baksätet säger IM att något är på gång. Logiskt.

Slutsatsen bör bli att IM satt i "mordläge " i cirka 3 minuter. Exakt hur länge han såg GM vet vi fortfarande inte men alltså max 3 minuter.
Citera
2020-08-25, 08:03
Medlem
Mindre maskat förhör med CA än tidigare länkat.

https://drive.google.com/file/d/1KZISo3whvkY0k_TSIWdNZVDdjfXjSE3J/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-25 kl. 08:31.
Citera
2020-08-25, 08:05
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Läser Bröderna P:s Inuti Labyrinten. Har läst tidigare, men inte pärm till pärm. Svårt att inte börja fundera när man lyssnar på Ulf Helin försvara sitt beslut att inte omedelbart skicka ambulans. Han ville ha bekräftelse på att någon verkligen var skjuten. Håller den förklaringen?

Normalt sett utgår man från att uppgifter från taxichaufförer stämmer. Vidare är det givetvis rysk roulette att chansa, i värsta fall skickar man en ambulans i onödan men har man fel dör människor. Han börjar heller inte föra protokoll enligt rutin. På frågan varför blir svaret märkliga "Nej...nej, det där svarar jag inte på". Tillhör UH en mordkomplott? Eller finns det konkreta skäl att fundera på om det är en verklig skottlossning?

Enligt mig är det större chans han är med i en mordkomplott än inte...
Citera
2020-08-25, 08:09
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det var omtänksamt. PDF-filen är dock lättare att läsa.

https://drive.google.com/file/d/1PL2lzch6VDnp-uILqYM7G385-h3426p4/view?usp=sharing
något man lär sig efter några år på forumet är (1) att folk läser inte länkar och framförallt (2) dör sidor fort men texten på flashback har ännusålänge levt ganska länge.
Citera
2020-08-25, 08:11
Medlem
Citat:
Utmärkt, tack. Larmsystemet för 2 minuter fel var urkopplat så det utgår som instrument här.

Om vi förenklar lite:

Helena L:s uttag slutar ca 23.19. Om skotten föll i exakt samma ögonblick gick alltså klockan 2,5 minut för sakta i alla bankomater, dvs även östra sidan.

Susan L påbörjar sitt uttag ca 23.17=23.19.30.

Hon och Helena har då väntat på mannen som kollar saldot, en koll som i verkligheten skedde ca 23.18.30-23.19.30.

Det ger att IM och hans polare kom till platsen senast 23.18.30 och självklart troligen 23.18 eller däromkring.

IM vände bilen och körde fram i "mordläge". Här får man gissa tiden. 23.18.30?

Ca 23.20.45 avslutade Susan L sitt uttag och gick då till bilen. När hon och Rolfart satt sig i baksätet säger IM att något är på gång. Logiskt.

Slutsatsen bör bli att IM satt i "mordläge " i cirka 3 minuter. Exakt hur länge han såg GM vet vi fortfarande inte men alltså max 3 minuter.
Så tolkar jag det också. Med alla felkällor inräknade 2-3 minuter.

Frågan är när tiden som står på bankomatkvittot registreras? När man loggar in och får kontakt? Eller när pengarna matas ut? Jag vet att jag läst det någonstans men nu hittar jag inte den informationen. Minns inte heller. Det finns ganska mycket känt material som avhandlar detta med bankomaterna. Och kan man få fram den informationen så kan IMs ''spaningstid'' smalnas av.

I detta sammanhanget ska man lägga märke till att det aldrig gjordes någon kontroll över hur mycket fel den tidgivande datorn gick i ledningscentralen. Vilket påverkar IL-listan och därmed när områdeslarmet utgick. Plus att en asterisk finns i den listan vid larmtiden 23,23. En asterisk som inte borde finnas där. Vilket antyder att den tidpunkten lagts till senare. Utrett i IL.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-25 kl. 08:29.
Citera
2020-08-25, 08:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Så tolkar jag det också. Med alla felkällor inräknade 2-3 minuter.

Frågan är när tiden som står på bankomatkvittot registreras? När man loggar in och får kontakt? Eller när pengarna matas ut? Jag vet att jag läst det någonstans men nu hittar jag inte den informationen. Minns inte heller. Det finns ganska mycket känt material som avhandlar detta med bankomaterna. Och kan man få fram den informationen så kan IMs ''spaningstid'' smalnas av.

I detta sammanhanget ska man lägga märke till att det aldrig gjordes någon kontroll över hur mycket fel den tidgivande datorn gick i ledningscentralen. Vilket påverkar IL-listan och därmed när områdeslarmet utgick. Plus att en asterisk finns i den listan vid larmtiden 23,23. En asterisk som inte borde finnas där. Vilket antyder att den tidpunkten lagts till senare. Utrett i IL.

Vi räknade väl rätt mycket på larmtiden förut. Jag vill minnas att vår slutsats då var att områdeslarmet bör ha gått ut någon gång strax före 23.24, typ 23.23.45.

Detta med hänsyn taget till alla moment i hela skeendet (GS hörde larmet när han svängde in på Sveavägen, Södermalmspiketens ankomst, Sollentunaambulansens ankomst, polisernas samtal med GS och starten på språngmarschen in på Tunnelgatan kopplat till sträckans längd och till YN:s promenad mm).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in