Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-24, 22:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Mossadspåret
Har vi Mossad i Sverige?

Är det så?
Enligt Victor Ostrovsky så hade Mossad full insyn i den danska säkerhetstjänsten under åtminstone mitten av 80-talet och att liknande arrangemang fanns även i Norge och Sverige. Med respektive säkerhets/underrättelsetjänsts goda minne: https://www.amazon.com/Other-Side-Deception-Exposes-Mossads/dp/0060176350/ref=tmm_hrd_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1598299968 &sr=1-2

Mossad kallade sina minst sagt naiva danska kollegor för fertsalach = fisar.

Citat:
Vilken inverkan har det haft på utredningen av mordet på Olof Palme?
Bra fråga.

Citat:
Gert Fylking och Robert Aschberg verkar ha haft en otillbörlig påverkan av utredningen.
Ja, de höll verkligen liv i CP-karusellen, men var det otillbörligt som i olaga? Aschberg har ju en minst sagt intressant familjehistoria när det kommer till internationell intrig i de högre dimensionerna. Närmare bestämt, österut ...

Citat:
Ansvarig utgivare för Expo är medieprofilen Robert Aschberg.
Vilka står bakom Expo?
Expo stöds, enligt egen utsago, av den judiska organisationen B’nai B’rith och dess underorganisation Anti-Defamation League (ADL).
ADL har ett intimt samarbete med den israeliska säkerhetstjänsten Mossad, vilket avslöjades i en självbiografi av ADL-höjdaren Arnold Foster (Square One: A Memoir, 1988). Svenska Kommittén mot Antisemitism (SKMA) är den svenska filialen till ADL.
Ordförande i SKMA, nyss nämnde Svante Weyler.
Jo. Skälet till Mossads effektivitet och framgångar genom åren är främst att man kan aktivera en stor och lojal mängd sayanim i den judiska diasporan i respektive land utan kostnad var än i världen man vill genomföra en operation: https://www.huffpost.com/entry/mossads-little-helpers_b_487173?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cH M6Ly9kdWNrZHVja2dvLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAG gCQhmSRLfWW1dKiENKtWAKuhC1FPFSfFZrORw-ZxzpI9lGN_Uy4yuySbzgL1ADWUhBIpSyMxbpns 0FrhlxXna79VWbi7FjhbKi1XDZVuv1a4uKvcBGK1Qhq4dfoOFJ hLMxeCk2-bNGR1zwuh6b5m7U2WSM8xPi9Tb4qC5RMfHV

När det gäller MOP, motiv i så fall?

Indikationer?
Citera
2020-08-24, 22:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du får nog läsa om det jag skrivit.

Jag säger han mötte LOP vid La Cartiere

Ok jag förstår men enligt vad jag läst så sa LP i förhör 25mars att de kollade i fler skyltfönster efter Sari så det kan mycket väl förklara den extra tiden.

...I Holmérs anteckningar daterade 25 mars står det ”När de hade kommit över till motsatta sidan så gick de och tittade i några affärer. Ibland gick de var för sig, men när skottet small gick de arm i arm.”
I den odaterade sammanfattningen som följer ovanstående anteckningar står det: ”Därefter promenerade de Sveavägen söderut på den östra gångbanan. De gick inte arm i arm just då utan Olof Palme gick några steg före och ibland några steg efter Lisbeth Palme.”
Troligen är det just av skälet att man tittar lite i skyltfönster. Jag har svårt att se några andra anledningar till det gångsättet.

I tidigare och senare förhör ger Lisbeth en annan bild. I tings- och hovrätten det verkar snarast som att Lisbeth vill understryka hur kort den där titten i skyltfönstren var. I tingsrätten säger hon. ”Det var mycket kort vi stannade där. Jag gick fram till fönstret lite hastigt. Sedan gick vi.”
I hovrätten ”Jag vill påminna att det var mycket kort som vi stannade vid affären.”
Vad är då orsaken till den här diskrepansen? Kan Lisbeth ha glömt eller tycker hon att det är irrelevant?
Så kan det förstås vara, men en alternativ förklaring skulle kunna vara att Lisbeth i kontakten med Holmér – när han fortfarande åtnjöt hennes förtroende och litade på att hennes uppgifter skulle behandlas konfidentiellt – beskrev förhållanden som hon senare av någon orsak utelämnade...

Angående AB också vad jag läst:

...Det är svårt att veta exakt var Anders B befinner sig, men i förhör uppger han att han gick ”snett bakåt” ut mot trottoarkanten då dörrarna började stängas.
Snett bakåt kan betyda snett tillbaka i den riktning de kom ifrån, men det kan också tolkas på annat sätt.
När vännerna sedan kom ut befann han sig på trottoaren strax söder om bankomaten, men det ungefärliga meterantalet framgår inte i förhöret.

Jag vill tolka det så att han gått lite snett söderut för att ha uppsikt över den övriga gruppen, och att det var några meter upp till bankomaten då vännerna kom ut.
Jag vill också tolka det så att de hade ett kortare samtal om huruvida de skulle vänta på de övriga, men att de gick skilda vägar utan att på ett tydligt sätt säga hejdå.
Det övriga sällskapet vände Anders ryggen och gick.

Jag tror inte heller att Anders var den som gick bakom makarna Palme uppe vid den norra annonspelaren.
Den låg 65 meter norr om bankomaten, och jag tycker inte att det verkar finnas stöd för att han var norr om bankomaten öht...
Senast redigerad av HAARP 2020-08-24 kl. 22:36.
Citera
2020-08-24, 22:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ok jag förstår men enligt vad jag läst så sa LP i förhör 25mars att de kollade i fler skyltfönster efter Sari så det kan mycket väl förklara den extra tiden.

...I Holmérs anteckningar daterade 25 mars står det ”När de hade kommit över till motsatta sidan så gick de och tittade i några affärer. Ibland gick de var för sig, men när skottet small gick de arm i arm.”
I den odaterade sammanfattningen som följer ovanstående anteckningar står det: ”Därefter promenerade de Sveavägen söderut på den östra gångbanan. De gick inte arm i arm just då utan Olof Palme gick några steg före och ibland några steg efter Lisbeth Palme.”
Troligen är det just av skälet att man tittar lite i skyltfönster. Jag har svårt att se några andra anledningar till det gångsättet.

I tidigare och senare förhör ger Lisbeth en annan bild. I tings- och hovrätten det verkar snarast som att Lisbeth vill understryka hur kort den där titten i skyltfönstren var. I tingsrätten säger hon. ”Det var mycket kort vi stannade där. Jag gick fram till fönstret lite hastigt. Sedan gick vi.”
I hovrätten ”Jag vill påminna att det var mycket kort som vi stannade vid affären.”
Vad är då orsaken till den här diskrepansen? Kan Lisbeth ha glömt eller tycker hon att det är irrelevant?
Så kan det förstås vara, men en alternativ förklaring skulle kunna vara att Lisbeth i kontakten med Holmér – när han fortfarande åtnjöt hennes förtroende och litade på att hennes uppgifter skulle behandlas konfidentiellt – beskrev förhållanden som hon senare av någon orsak utelämnade...

Angående AB också vad jag läst:

...Det är svårt att veta exakt var Anders B befinner sig, men i förhör uppger han att han gick ”snett bakåt” ut mot trottoarkanten då dörrarna började stängas.
Snett bakåt kan betyda snett tillbaka i den riktning de kom ifrån, men det kan också tolkas på annat sätt.
När vännerna sedan kom ut befann han sig på trottoaren strax söder om bankomaten, men det ungefärliga meterantalet framgår inte i förhöret.

Jag vill tolka det så att han gått lite snett söderut för att ha uppsikt över den övriga gruppen, och att det var några meter upp till bankomaten då vännerna kom ut.
Jag vill också tolka det så att de hade ett kortare samtal om huruvida de skulle vänta på de övriga, men att de gick skilda vägar utan att på ett tydligt sätt säga hejdå.
Det övriga sällskapet vände Anders ryggen och gick.

Jag tror inte heller att Anders var den som gick bakom makarna Palme uppe vid den norra annonspelaren.
Den låg 65 meter norr om bankomaten, och jag tycker inte att det verkar finnas stöd för att han var norr om bankomaten öht...

Jag har svårt förklara att den annars väldigt uppmärksamme NF i så fall inte ser AB alls. Och dessutom verkar NF säker på att Tensonmannen gömmer sig i porten.
Citera
2020-08-24, 22:57
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag har svårt förklara att den annars väldigt uppmärksamme NF i så fall inte ser AB alls. Och dessutom verkar NF säker på att Tensonmannen gömmer sig i porten.

Stod AB stilla utanför bankomaten så är det inte säkert att NF uppmärksammade honom. Tycker inte heller AB:s jacka liknar en Tensonjacka och den var också längre än AB:s bulliga täckjacka.
Senast redigerad av HAARP 2020-08-24 kl. 23:01.
Citera
2020-08-24, 23:01
Medlem
Har NF nånsin fått frågan om AB kan ha varit Tensonmannen? T ex vid en rekonstruktion eller genom att visa bild på AB? Jag tycker att det borde ha skett. Och eftersom Tensonmannen fortfarande är oidentifierad så lär det inte varit AB...
Citera
2020-08-24, 23:06
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Enligt Victor Ostrovsky så hade Mossad full insyn i den danska säkerhetstjänsten under åtminstone mitten av 80-talet och att liknande arrangemang fanns även i Norge och Sverige. Med respektive säkerhets/underrättelsetjänsts goda minne: https://www.amazon.com/Other-Side-Deception-Exposes-Mossads/dp/0060176350/ref=tmm_hrd_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1598299968 &sr=1-2

Mossad kallade sina minst sagt naiva danska kollegor för fertsalach = fisar.

Bra fråga.

Ja, de höll verkligen liv i CP-karusellen, men var det otillbörligt som i olaga? Aschberg har ju en minst sagt intressant familjehistoria när det kommer till internationell intrig i de högre dimensionerna. Närmare bestämt, österut ...

Jo. Skälet till Mossads effektivitet och framgångar genom åren är främst att man kan aktivera en stor och lojal mängd sayanim i den judiska diasporan i respektive land utan kostnad var än i världen man vill genomföra en operation: https://www.huffpost.com/entry/mossads-little-helpers_b_487173?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cH M6Ly9kdWNrZHVja2dvLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAG gCQhmSRLfWW1dKiENKtWAKuhC1FPFSfFZrORw-ZxzpI9lGN_Uy4yuySbzgL1ADWUhBIpSyMxbpns 0FrhlxXna79VWbi7FjhbKi1XDZVuv1a4uKvcBGK1Qhq4dfoOFJ hLMxeCk2-bNGR1zwuh6b5m7U2WSM8xPi9Tb4qC5RMfHV

När det gäller MOP, motiv i så fall?

Indikationer?

Mossad sysslade med inbrott i Stockholm tillsammans med IB-gubbar så det är väl ingen överaskning om de hade full insyn i Sverige. Bergling berättade vad han visste och resten fyllde Frånstedt på med antar jag.
Ekberg var ju anställd av IB och Mossad.

Motivet:
Arafats vän som inte sätter stopp för den pågående utredningen av Bofors och israels vapensmuggling till Iran.
Utgången i kriget mellan Iran och Irak var livsviktigt för Israel då Saddam hade lovat att störta judarna ut i Medelhavet.
Han gjorde några mindre försök med scudmissilerna innan Israel lyckades övertala USA genom att manipulera/fabricera information om Iraks kärnvapenkapacitet.
Israelvänner i Sverige som riskerade att åtalas och fängslas för Bofors smuggling och penningtvätt var Penser och Gyllenhammar.

Att någon Mossadagent befann sig på Sveavägen betvivlar jag. Det fanns personer i Stockholm som arbetade med sådant mot ersättning. Ja på ett sätt så skulle man ju kalla den personen för en agent för Mossad.

Däremot är det tydligt vem som varit ansvarig för desinformation efter mordet.
Senast redigerad av Gothus 2020-08-24 kl. 23:10.
Citera
2020-08-24, 23:31
Medlem
H24s avatar
Läser Bröderna P:s Inuti Labyrinten. Har läst tidigare, men inte pärm till pärm. Svårt att inte börja fundera när man lyssnar på Ulf Helin försvara sitt beslut att inte omedelbart skicka ambulans. Han ville ha bekräftelse på att någon verkligen var skjuten. Håller den förklaringen?

Normalt sett utgår man från att uppgifter från taxichaufförer stämmer. Vidare är det givetvis rysk roulette att chansa, i värsta fall skickar man en ambulans i onödan men har man fel dör människor. Han börjar heller inte föra protokoll enligt rutin. På frågan varför blir svaret märkliga "Nej...nej, det där svarar jag inte på". Tillhör UH en mordkomplott? Eller finns det konkreta skäl att fundera på om det är en verklig skottlossning?
Citera
2020-08-25, 00:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Har NF nånsin fått frågan om AB kan ha varit Tensonmannen? T ex vid en rekonstruktion eller genom att visa bild på AB? Jag tycker att det borde ha skett. Och eftersom Tensonmannen fortfarande är oidentifierad så lär det inte varit AB...

Bör istället vara GM enligt mig.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2017/december/detaljen-som-forandrar-allt.html
...Bristen i vittnet NF:s vittnesmål är att han inte noterade några detaljer i mannens ansikte. Han lade endast märke till jackan, åldern och den lite märkliga gångstilen....

Det här med Tensonmannens lite märkliga gångstilen tycker jag är intressant då det finns fler sådana observationer på en man som följt efter LOP.

Har dock inte hittat något om det i NF:s förhör så jag undrar om det kommer från någon annanstans.
Stämmer det att NF lagt märke till gångstilen så är det en stark indikation på att Tensonmannen är samma man som andra sett följa efter LOP på vägen från Grand.
Citera
2020-08-25, 01:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Mossad sysslade med inbrott i Stockholm tillsammans med IB-gubbar så det är väl ingen överaskning om de hade full insyn i Sverige. Bergling berättade vad han visste och resten fyllde Frånstedt på med antar jag.
Ekberg var ju anställd av IB och Mossad.
Jo, det är nog rimligt att anta att situationen i Sverige inte skilde sig så värst mycket från den i Danmark.

Citat:
Motivet:
Arafats vän
Ja, det räcker långt.

Citat:
som inte sätter stopp för den pågående utredningen av Bofors och israels vapensmuggling till Iran.
Och inte minst USA's. Vad innebar OP's död för den utredningen?

Citat:
Utgången i kriget mellan Iran och Irak var livsviktigt för Israel då Saddam hade lovat att störta judarna ut i Medelhavet.
Han gjorde några mindre försök med scudmissilerna innan Israel lyckades övertala USA genom att manipulera/fabricera information om Iraks kärnvapenkapacitet.
Ja, de var angelägna om att kriget fortsatte givet de enorma vinsterna och att deras två värsta fiender bombade sönder varandra istället för Israel.

Har du studerat OP's roll här och om hans död i så fall påverkade skeendet i en för Israel gynnsam riktning?

Citat:
Israelvänner i Sverige som riskerade att åtalas och fängslas för Bofors smuggling och penningtvätt var Penser och Gyllenhammar.
Tror du att OP's död förhindrade att de ställdes till svars?

Citat:
Att någon Mossadagent befann sig på Sveavägen betvivlar jag.
Kidon?

Citat:
Det fanns personer i Stockholm som arbetade med sådant mot ersättning. Ja på ett sätt så skulle man ju kalla den personen för en agent för Mossad.
Vanliga kriminella? SA?

Citat:
Däremot är det tydligt vem som varit ansvarig för desinformation efter mordet.
Mossad?
Citera
2020-08-25, 01:16
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

NF hade sin jackas huva uppvikt över huvudet.Det kan ha begränsat hans synfält åt sidorna och att han därför inte observerat AB om han då stått stilla intill en mörkare vägg t.ex.

Att NF kopplade samman Tensonmannen med AB berodde på jackans blå färg.Men de kan ju båda haft blå jackor.
Citera
2020-08-25, 04:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Vem var "Johan" som 1985, ca fem månader innan MOP, fick en förfrågan av en polisbekant vid Norrmalmspolisen att skjuta OP med ett icke protokollfört beslagtaget vapen? Detta under en middag hemma hos "Johan" dit polisen blivit bjuden. När denne "Johan" tydligen tackade nej så bröts deras vänskap. Polismannen fortsatte i tjänst i några år efter MOP, sade sedan upp sig och flyttade med familjen till Sydafrika.

När "Johan", likt Cenneth Neilberg och Ivan von Birchan, tackade nej till att utföra MOP, tog då vissa element vid Norrmalm VD1 helt enkelt saken i egna händer med HH:s ledarskap i toppen? Denne polis hade alltså tydligen sagt till "Johan" redan på hösten 1985 att de vet hur OP rör sig på stan.

För övrigt, om man hittar båda MOP-kulorna dagen och nästkommande dag efter MOP så måste minst en kula ha gått igenom OP (den officiellt dödande). Hur ser då utgångshålet i kroppen ut? Men hur kan den då hamna till vänster vid T-banepelarens vägg om "LP-kulan" (notera citationstecknen) hamnar så långt borta till höger bort mot Konserthuset? Speciellt som blodstänket pekar just bort mot "LP-kulan". Det finns ju bara två möjligheter. Antingen har GM vänt på OP på något sätt via handen på axeln och då positionerat OP på så sätt att skottet går från höger till vänster i sydlig riktning. Om det var första eller andra skottet är svårt att urskilja. Men att andra skottet också träffar OP, går igenom honom, och touchar LP:s rygg, då efter att GM vänt på OP igen för att den här gången skjuta från vänster till höger i sydlig riktning. Det kan också vara omvänd skottordning. Men GM "steppar runt" lite vid båda skotten. Vi vet också att LP gick till höger om OP. Eller så är kulorna fejk och ditlagda för att sedan hittas av "privatpersoner". Om det senare är sanningen så finns det så många möjligheter till mörkläggning att ingen kan komma fram till sanningen.

Jag kommer aldrig att helt avskriva möjligheten att OP sköts framifrån och att det inte finns något utgångshål i ryggen. Bilder från Sabbatsberg eller från den senare obduktionen skulle kunna bevisa det. Att kulan/kulorna fanns kvar i kroppen. Hur är det möjligt att LP, så länge som hon levde, samt sönerna fick bestämma om att sekretess skulle gälla för dessa bilder på liket? Samt gäller än idag.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-25 kl. 04:27.
Citera
2020-08-25, 04:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vet vi med säkerhet att detta är rätt Mauno L.?
Jag har en anteckning om en person med efternamn: Liimatta
Boendes i Vårby Gård 1985, född 1957.

Luukas bodde i Uppsala.
Alla eventuella förhör med Mauno Luukas är redan beställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in