2020-08-22, 12:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Kan nämnas att även Erik Åsard i Det dunkelt tänkta kommer fram till en gärningsman i Palmemordet via sannolikhetslära, den gången Christer Pettersson. Lustigt hur den så objektiva matematiken kan komma till så olika svar.

Matematiken är objektiv. Siffrorna dessa jönsar använder matematiken på är dock dragna helt ur röven. Hittepå.
Citera
2020-08-22, 12:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Eftersom KP bevisligen vid den tidpunkten höll på med SE så rör det sig förmodligen om att fråga henne om hon minns honom från mordplatsen. Stig påstår ju att han hade kontakt och samtal med henne.

Mindre trolig är att de skulle fråga henne om SE är mördaren. Att hon såg fel på honom och CP. Frågor om två gärningsmän tror jag inte på.

Jag tänker mig att KP drömde om att fråga Lisbet om hon pratat med någon äldre man på platsen efter mordet. Gräva i det. Få ett nej. Lägga fram en bild "så du pratade inte med denne man?". Att Lisbet då ska bryta ihop "Herregud, det är han. Det är mördaren!".

Jag tror inte att SE mördade Palme. Säker är jag inte. Men jag vill ha orsaken till att KP var så säker i februari. Han måste berätta om detta en dag. Det döljer sig något missöde eller liknande.
Citera
2020-08-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tänker mig att KP drömde om att fråga Lisbet om hon pratat med någon äldre man på platsen efter mordet. Gräva i det. Få ett nej. Lägga fram en bild "så du pratade inte med denne man?". Att Lisbet då ska bryta ihop "Herregud, det är han. Det är mördaren!".

Detta att SE påstod att han pratat med Lisbet. Det kanske var ytterligare en omtolkning av situationen för att få SE att verka mer aktiv. Lisbet babblade ju en massa enligt övriga vittnen (även om ingen verkar kommit ihåg vad hon sagt). Om SE stod i närheten kanske han snappade upp detta med täckjackan. Lisbet kanske babblade något typ: "Det VAR han i blå täckjacka. Jag VISSTE att kan var en ruskig typ." Detta med tanke på de personer som hon sett vid hemmet.
Senast redigerad av Pinkeponken 2020-08-22 kl. 12:34.
Citera
2020-08-22, 12:34
Medlem
Gothuss avatar
Sannolikhet
Det mest sannolika är att be de som är kriminella och sysslar med mord.

Detta hände och är dokumenterat.
En person som utgav sig för att vara amerikan och CIA tillfrågade en jugoslav i Stockholm.
Hyreslokalen ,vid tiden för mordet, mitt emot paret Palme hyrdes av en polack som kan knytas till ytterligare en jugoslav.
Självaste Gudfadern i den kriminella världen i Stockholm.
Citera
2020-08-22, 12:53
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Tack H24 för bra inlägg!
För mig personligen är MOP löst.
En kuppförsvarsövning som gick snett är trolig för mig.
Lyssnade på Erik Engström för någon vecka sedan trots lite mycket svammel köper jag teorin.
Problemet är att det är många personer engagerade som skulle vara tysta men uppenbarligen har det fungerat.
Det kan också förklara stämningen på LAC där inte mycket har fungerat. Alla på LAC var inte informerade om denna övning, det krävs bara en eller två personer med vetskap om denna övning för att mörkläggningen ska fungera.

En yrkesmilitär som är GM? Ja, det vore rimligt.
Jag vill veta vem?
Någon som har ett namnförslag?
Denna Jägar Nisse skrivs det om på tråden. Kan han vara aktuell?
Hur många av er känner att den här teorin om kuppförsvarsövning är rimlig?

Tack, vill dock poängtera att jag ej tror att MOP är löst Tycker att det finns tre intressanta uppslag just nu: Knarkspan, en infiltrerad övning och Sten Anderssons SÄPO-grupp. Dessa kan i sin tur gå ihop i kanterna. Antingen operativt, en övning kanske utnyttjades av personer utanför den. Som tänkte att ska man skjuta är det nu. Eller via i nuläget okända personkopplingar.

En indikator på hur mycket substans teorin innehåller kan vara att se vilka som fortfarande diskuteras. Undantaget officiella lösningar som Pettersson och Engström, som kommer debatteras oavsett. Här hittar man inte exempelvis Bofors eller KGB. Däremot hittar man Landsförrädarspåret, i olika tappningar. Indicierna är helt enkelt för starka, tillräckliga för att driva 34 års diskussioner.
Citera
2020-08-22, 12:55
Medlem
HAARPs avatar
Det fanns ett starkt hat mot OP från många håll i samhället.

Så även från kriminella kretsar. I första hans skulle jag misstänka att någon i de kretsarna skulle kunna gå omkring med en laddad S&W revolver och ta chansen att döda OP när tillfället dök upp.

Och då tänker jag mig främst någon högre upp i hierarkin som både skulle ha motiv och kunna hålla tyst om det sen.
Senast redigerad av HAARP 2020-08-22 kl. 13:10.
Citera
2020-08-22, 12:56
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Svensk tidskrift undrar över stormedias låga intresse för Theutenberg:
"Det är anmärkningsvärt hur lite avslöjandena om Sveriges egentliga säkerhetspolitik
under kalla kriget påverkat svensk debatt och politik."
Man uttrycker också en förhoppning om att Theutenberg ska
känna sig uppmuntrad att sammanställa en översiktsvolym.

https://www.svensktidskrift.se/theutenberg-blottlagger-sveriges-hyckleri/

Alternativet till en mörkläggning är att böckerna kostar 3500 och sträcker sig över 4000 sidor. Lite snärtigare än så kan man framföra sin poäng.
Citera
2020-08-22, 13:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Tack, vill dock poängtera att jag ej tror att MOP är löst Tycker att det finns tre intressanta uppslag just nu: Knarkspan, en infiltrerad övning och Sten Anderssons SÄPO-grupp. Dessa kan i sin tur gå ihop i kanterna. Antingen operativt, en övning kanske utnyttjades av personer utanför den. Som tänkte att ska man skjuta är det nu. Eller via i nuläget okända personkopplingar.

En indikator på hur mycket substans teorin innehåller kan vara att se vilka som fortfarande diskuteras. Undantaget officiella lösningar som Pettersson och Engström, som kommer debatteras oavsett. Här hittar man inte exempelvis Bofors eller KGB. Däremot hittar man Landsförrädarspåret, i olika tappningar. Indicierna är helt enkelt för starka, tillräckliga för att driva 34 års diskussioner.

Christer Andersson är dock indiciespåret nummer ett skulle jag säga. Ökat ytterligare senaste veckan när man fått veta att han gick på samtliga styrelsemöten (några per år) för skytteklubben 1982-1992. Bortsett från alla möten 1986 efter januari. Vad hände i februari 1986?
Citera
2020-08-22, 13:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inget fel på att tillämpa Bayes sats (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bayes_sats) men resultatet beror helt på vad indata är. I det här fallet är en helt avgörande delsannolikhet den om SEs tillgång till ett vapen just denna kväll. Jag skulle vilja påstå att <5 personer gick beväpnade ute på gatan Stockholm denna kväll, borträknat polis och liknande. Det var helt enkelt mycket ovanligt med skjutningar eller vapenanvändning i någon form, förutom vid bankrån. Vad är då sannolikheten att SE är en av dessa försvinnande få individer, i synnerhet som han inte har någon koppling till ett vapen under hela sin livstid såvitt vi vet (han lär ha varit med i en skjutklubb för gevär (?) på 60-talet, men det har inte framgått att han någonsin haft vapenlicens).

Lambertz går från klarhet till klarhet. Han måste ha en S&M-dragning till att bli skrattad åt och föraktad.

Edit: Vi har ingen aning om hur Lambertz har resonerat, men ett exempel på Bayes formel är följande:
P(A)= sannolikheten att SE är GM,
P(B) = sannolikheten att SE hade ett vapen på sig 860228. Låt säga att denna är 1/1000.
Vidare kan vi anta att den betingade sannolikheten
P(B|A) = 1, dvs om SE är GM så hade han ett vapen.
P(A|B) < 1, dvs även om SE hade ett vapen så är det inte säkert att han är GM.Det utesluter inte andra GM, men låt säga att P(A|B) = 0.5 = 50%.

Bayes sats säger då att
P(A|B) = P(B|A) P(A) / P(B), =>
P(A) = P(A|B) P(B) / P(B|A) = 0.5/1000/1 = 0.0005 eller 0.05%.
Inte så övertygande. Notera att nyckeln här är att P(B|A) = 1, dvs SE måste ha haft ett vapen! Om detta inte var fallet så att betingade sannolikheten krympte, då skulle P(A) öka. Men så är inte fallet.

Intressant!

En sak - om vi för skojs skull höftar till med siffran "ungefär 1 miljon människor i Stockholm med omnejd 1986" och endast fokuserar på den arbetsföra befolkningen så kanske sannolikheten för att SE bar revolver denna fredagskväll är ungefär 1-5/500 000?

Det handlar som sagt om vilka värden man sätter in i modellen från början.

I fallet Lambertz bevisas gång på gång att karln verkar sakna verklighetsförankring och att han är helt ovetande om att hans egen trovärdighet i rättsliga frågor är försvunnen sedan många år tillbaka.

De börjar bli rätt många nu, gubbarna på klantarnas topplista.
Citera
2020-08-22, 13:16
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det fanns ett starkt hat mot OP från många håll i samhället.

Så även från kriminella kretsar. I första hans skulle jag misstänka att någon i de kretsarna skulle kunna gå omkring med en laddad S&W revolver och ta chansen att döda OP när tillfället dök upp.

Och då tänker jag mig främst någon högre upp i hierarkin som både skulle ha motiv och kunna hålla tyst om det sen.
Det är säkert en korrekt analys.
Holmer och Gatuvåldsgrupperna under Palme var inget som uppskattades i den kriminella världen.
Citera
2020-08-22, 13:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
listan över begärda handlingar skulle funka bra som intro för newbies och jag publicerar den därför i tråden

Det var omtänksamt. PDF-filen är dock lättare att läsa.

https://drive.google.com/file/d/1PL2lzch6VDnp-uILqYM7G385-h3426p4/view?usp=sharing
Citera
2020-08-22, 13:23
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Christer Andersson är dock indiciespåret nummer ett skulle jag säga. Ökat ytterligare senaste veckan när man fått veta att han gick på samtliga styrelsemöten (några per år) för skytteklubben 1982-1992. Bortsett från alla möten 1986 efter januari. Vad hände i februari 1986?

Man kan argumentera för att indicierna för flera inblandade och därefter mörkläggning är så starka att det utesluter ensamma gärningsmän bakvägen. Det räcker med att titta på kvarteren runt mordplatsen.

Här har vi mannen på David Bagares Gata, Sigge Cedergrens man vid Luntmakargatan, Claes Brewitz vittnesmål på Döbelnsgatan och nu männen vid Klarabergsgatan. Eventuellt kan man även räkna in mannen som går in och sätter sig på Restaurang Bohemia från Tunnelgatan, eller makarna Prims walkie/talkie-man, korsningen Oxtorsgatan.

Förutsätter man att vittnesmålen är sanna och räknar med GM blir det runt tio personer som fått bråttom från platsen. Men så länge vapnet är borta ska han givetvis vara med, något annat vore fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in