Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Läser som bäst Kegö/Barrling.
Intressant att notera är att även de talar om Tunnelbanemannen (utan att kalla honom det förstås) med det signalement som vi fångat upp via vittnena på platsen. Anatoliern med den stora mustaschen. Inkluderande uppgiften från Kammakargatan/Saltmätargatan klockan 22.05 där Tunnelbanemannens utseende kopplas till rollfiguren "Belker" i tv-serien Spanarna på Hill Street. Precis samma notering som vi gjort alltså.
De nämner däremot inte att Tunnelbanemannen på Kammakargatan/Saltmätargatan iakttogs tillsammans med den långe blonde.
Även Grandmannen, som beskrivs som en svensk person, finns med i deras uppställning. Han beskrivs som en endast övervakande person, ej GM.
En uppgift jag inte sett förut är att en av de två män som går fram och pratar med någon i den VAN som stannar på Tunnelgatan väst 22.40-22.50 var "lik Bengt Michanek" vilket väl bör avse den då kände journalisten, dvs en man med svenskt utseende. Man kan googla hans utseende.
Påfallande långsmalt ansikte och vågigt/krulligt hår.
Det långsmala ansiktet och mörkt vågigt hår finns med på flera ställen, både i Gamla stan och längs Sveavägen mordkvällen. Exempelvis då den man som Gudrun W såg.
Men det signalementet stämmer då inte med den man LEE såg vanka utanför Grand 22.55-23.15.
Fortsatt klurigt alltså, men det här med Michanek var nytt för mig.
Har en svag aning om att jag läst detta om Bengt Michanek före pressträffen. Men kommer inte ihåg var. Troligtvis i något förhör angående WT som då fanns tillgängligt i så fall.
Kan detta passa in någonstans? Eller är det för osäkert?
https://drive.google.com/file/d/1oNmo5NKYpiv4E0ClpgLG7MyiTpUUHBBB/view
''Han, eller de, skulle ju inte döda honom.''
Här beskrivs tre personer.
Rikssvenska utan brytning.
En kort man med ljus överrock. De två andra har mörka kläder.
Ser inget i deras händer.
Ser deras ansikten, kläder och att de är olika långa.
Tidpunkt 23,24-23,25 på Klarabergsgatan.