Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-17, 09:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, riktigt rörigt.
Har svårt att se att vittnet SE skulle ha sprungit efter, innan 3230 kom men vem vet.
För mig nya uppgifter var att även Windén gav sig av in i gränden, men ångrade sig.

Var det Windén som SE gav sig av efter? Där Windén rundade barackerna och det var därför som SE inte såg någon?

Liljedahls uppgift skulle som sagt likaväl kunna vara Windén. (Men då borde hon ha uttryckt att "någon" var "en polis")
Edit: Och tidsmässigt så har ingen polis kommit till platsen..

jag får sätta mig ned och läsa i detalj sen. Lite för många dokument på kort tid nu..
Ja, många dokument blir det.

Det kommer att ta lång tid att analysera allt. Men vi kan redan se att vi nu vet betydligt mer än före pressträffen. Sedan vet vi inte vad som kommer att trilla in i framtiden. Spännande.
Citera
2020-08-17, 09:44
Medlem
SigersonHolmess avatar
Jeppsson kan ju rimligen inte ha varit på mordplatsen redan vid detta tillfälle då polisen enligt Wikströms vittnesmål då får keps signalementet. Jeppsson följde ju efter GM och vi vet inte hur långt efter han gjorde det och han sprang ju inte till mordplatsen efter det.

Så någon annat vittne som vi inte känner till har alltså också gett keps signalementet till Wikströms men inte senare uppgett detta i förhör. Eller så misstar sig Wikströms om just detta.

Mycket intressant i vilket fall. SE kan ju ha sprungit en mycket kort bit som vittnet Charlotte beskriver att någon gör. En person av medellängd. Tyvärr inget mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
De anländer några minuter efter mordet. På mordplatsen finns det då SE, enligt mig, och Anders Björkman.

SE har sin bögslunga och Anders en axelremsväska. Vilken kan ses längst ned i följande länk.

http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

Om poliserna i denna piket verkligen fick uppgifter om att gärningsmannen hade väska så kan det vara en sammanblandning. Det var rörigt där.

Wikströms uppgifter om ett vittne som sprang efter mördaren är troligtvis felaktiga. När man läser genom hans utsagor märker man att han ger fler uppgifter som ingen annan ger. Även i IL har man uppmärksammat det här. Han har fel i en del saker även i ett senare skede. Tror vi ska glömma honom som sanningsvittne i detta avseendet.

Däremot verkar poliserna vara överens om att före de sprang efter mördaren så fick de av vittnena på mordplatsen Engströms signalement. Rock, keps och eventuell väska. Vilket SE har hävdat sedan dagen efter mordet. ''Han hörde sitt signalement ropas ut''. Och var rädd att det skulle förväxlas med gärningsmannen.

Men, men.

Det finns en teoretisk möjlighet att SE sprang efter mördaren i ett tidigt skede. Där någon/några har förväxlat honom med gärningsmannen.

Läs följande förhör.

Charlotte Liljedal. 860303.

http://www.itdemokrati.nu/page36g.html

Det var någon som sprang efter gärningsmannen en bit. Och detta kan inte vara LJ.

Men som sagt. Det är mycket svårbedömt det här.
Citera
2020-08-17, 10:02
Medlem
H24s avatar
Citat:
Det finns en teoretisk möjlighet att SE sprang efter mördaren i ett tidigt skede. Där någon/några har förväxlat honom med gärningsmannen.

Läs följande förhör.

Charlotte Liljedal. 860303.

http://www.itdemokrati.nu/page36g.html

Det var någon som sprang efter gärningsmannen en bit. Och detta kan inte vara LJ.

Men som sagt. Det är mycket svårbedömt det här.

Om det här är möjligt, vilket jag är mycket osäker på, kan Jan Nilssons märkliga vittnesmål kanske komma in i bilden. Han ser en person som "springer som fan" in i gränden medan Anna Hage påbörjar HLR. Signalementet stämmer inte med Engström men JN får intrycket av att han jagar någon, på fråga från förhörsledaren ska sägas. Riktigt underlig punkt detta, mer analys behövs.

http://www.itdemokrati.nu/page36w.html
Citera
2020-08-17, 10:04
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag är inte ute i det blå.

KP deklarerade på pressträffen att SE var klädd som mördaren. Alltså i rock och keps. Vilket ingen förundersökningsledare eller spaningsledare hävdat före dem. Alltså måste påståendet emanera från KP/HM.

Där vi idag kan se att de tre personer som befann sig närmast gärningsmannen direkt efter mordet hävdar att han var iklädd täckjacka. Där jag hela tiden enbart hävdat att det inte går att bestämma med säkerhet vilken klädsel mördaren hade. Jag har aldrig hävdat vare sig det ena eller andra om hur han egentligen var klädd. Eftersom det enligt mig enbart är gärningsmannen som sitter på facit.

Jag redovisar det som man kan läsa svart på vitt och lämnar det till var och en att bedöma vad som är mest troligt. Att som KP/HM påstå att mördaren var klädd som gärningsmannen är cherry picking. Och en direkt lögn eftersom ingen kan bevisa hur gärningsmannen var klädd. Som dessutom motsägs av LP, AB och LJ direkt efter mordet.

Att sedan ett antal personer som befinner sig på längre avstånd från gärningsmannen hävdar att mördaren var iklädd rock är en helt annan diskussion. Eftersom det blir svårare och svårare att bedöma ju längre ifrån de befinner sig.

Helt rätt och de som kom fram till mordplatsen senare efter att varit nere och vänt vid Apelbergsgatan såg först GM några sekunder när de var i höjd med korsningen Sveavägen -Tunnelgatan och hann sedan precis se SE springa in bakom byggbarackerna när de kom fram till mordplatsen efter att ha gjort sin U-sväng vid Apelbergsgatan.Då hade GM redan hunnit försvinna ur synhåll.2 olika personer som uppfattades som en och samma.

Om SE varit sjukskriven eller slutat en timme tidigare den här dagen hade antagligen det här fallet varit löst för länge sedan.Det är han som rör till allting och förväxlas med GM och hans flyktväg av vittnen.
Senast redigerad av HAARP 2020-08-17 kl. 10:26.
Citera
2020-08-17, 10:13
Medlem
Citat:

KP deklarerade på pressträffen att SE var klädd som mördaren. Alltså i rock och keps. Vilket ingen förundersökningsledare eller spaningsledare hävdat före dem. Alltså måste påståendet emanera från KP/HM.

Där vi idag kan se att de tre personer som befann sig närmast gärningsmannen direkt efter mordet hävdar att han var iklädd täckjacka. Där jag hela tiden enbart hävdat att det inte går att bestämma med säkerhet vilken klädsel mördaren hade. Jag har aldrig hävdat vare sig det ena eller andra om hur han egentligen var klädd. Eftersom det enligt mig enbart är gärningsmannen som sitter på facit.

Jag redovisar det som man kan läsa svart på vitt och lämnar det till var och en att bedöma vad som är mest troligt. Att som KP/HM påstå att mördaren var klädd som gärningsmannen är cherry picking. Och en direkt lögn eftersom ingen kan bevisa hur gärningsmannen var klädd. Som dessutom motsägs av LP, AB och LJ direkt efter mordet.

Att sedan ett antal personer som befinner sig på längre avstånd från gärningsmannen hävdar att mördaren var iklädd rock är en helt annan diskussion. Eftersom det blir svårare och svårare att bedöma ju längre ifrån de befinner sig.

Ja, verkligen svårt att veta. Problemen med täckjackan som beskrivs är ju att AB nästan beskriver sin egen klädsel och LP antagligen beskriver AB, snarare än mördaren.

Jag har, som jag skrivit förr, stor tilltro till YN:s signalement. Hon är den enda som beskriver en person som hon reagerat på utan att veta vad som hänt innan. Det gör beskrivningen säker. Frågan är ju bara om hon sett "rätt" person? Men hur många hyfsat likartade män i hyfsat likartad klädsel kan ha sprungit på gatan med nån minuts mellanrum vid den tidpunkten? Varav dessutom den ena skulle ha varit jagad och den andra gav intryck av att vara jagad. Kan inte uteslutas, men för mig känns det som att YN nog sett och beskrivit GM.

Men detta är en konspirationstråd och vill man spinna på temat en "konspiration med flera inblandade" så kan man ju också tänka sig att konspiratörerna också placerat ut typ 3, 4 eller 5 "springare" i kvarteren. Personer som utseendemässigt och beträffande klädsel liknade varandra (men inte var identiska) som på given "startsignal" sprang iväg åt olika håll för att leda eventuella förföljare på villovägar. Personer som t ex väntade ovanför trappan och sedan försvann åt olika håll.när mördaren kom upp för trappan....
Citera
2020-08-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, verkligen svårt att veta. Problemen med täckjackan som beskrivs är ju att AB nästan beskriver sin egen klädsel och LP antagligen beskriver AB, snarare än mördaren.

Jag har, som jag skrivit förr, stor tilltro till YN:s signalement. Hon är den enda som beskriver en person som hon reagerat på utan att veta vad som hänt innan. Det gör beskrivningen säker. Frågan är ju bara om hon sett "rätt" person? Men hur många hyfsat likartade män i hyfsat likartad klädsel kan ha sprungit på gatan med nån minuts mellanrum vid den tidpunkten? Varav dessutom den ena skulle ha varit jagad och den andra gav intryck av att vara jagad. Kan inte uteslutas, men för mig känns det som att YN nog sett och beskrivit GM.

Men detta är en konspirationstråd och vill man spinna på temat en "konspiration med flera inblandade" så kan man ju också tänka sig att konspiratörerna också placerat ut typ 3, 4 eller 5 "springare" i kvarteren. Personer som utseendemässigt och beträffande klädsel liknade varandra (men inte var identiska) som på given "startsignal" sprang iväg åt olika håll för att leda eventuella förföljare på villovägar. Personer som t ex väntade ovanför trappan och sedan försvann åt olika håll.när mördaren kom upp för trappan....
Precis.

Det här kan alltså tolkas på olika sätt. Därför kan ingen med säkerhet fastställa gärningsmannens klädsel. Vilket länge varit min poäng.
Citera
2020-08-17, 10:31
Medlem
H24s avatar
Citat:

Cherry-pickar gör vi alla i någon mån, eftersom alla vittnesmål inte kan vara sanna samtidigt. Om tio vittnen säger en sak, och tre en annan, är det inte mer cherry-picking att köra på vad gruppen med tre säger? Särskilt eftersom minst två av dessa tre är belagda med stor osäkerhet.

Anders Björkman säger 02:25 under mordnatten att GM hade mörk fladdrande rock. Om han har sagt annorlunda på mordplatsen timmarna tidigare så väger det tyngre, de spontana uppgifterna är bäst. Men däremot kan det ändå vara värt att notera att han bara timmarna senare ändrar sig och säger samma som majoriteten, utan någon känd påverkan. Tvärtom löper ju påverkan i det här läget åt andra hållet - han säger ju emot rikslarmet. När det gäller Lisbeth så vet jag inte var Palme-communityt står idag, men jag skulle bedöma det som klarlagt att hon beskriver Anders Björkman.

Jag tolkade ditt argument som att mörk rock är någonting Melander och Petersson hittar på under pressträffen för att snärja Engström. När nästan samtliga vittnen från mordplatsen säger detta. Personligen vänder jag mig också mot argumenten men jag är inte beredd att förvanska vittnesmålen bara för att spräcka PU:s indiciekedja. Skandiamannen var inte Palmes mördare, men han hade nog samma jacka.
Citera
2020-08-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Cherry-pickar gör vi alla i någon mån, eftersom alla vittnesmål inte kan vara sanna samtidigt. Om tio vittnen säger en sak, och tre en annan, är det inte mer cherry-picking att köra på vad gruppen med tre säger? Särskilt eftersom minst två av dessa tre är belagda med stor osäkerhet.

Anders Björkman säger 02:25 under mordnatten att GM hade mörk fladdrande rock. Om han har sagt annorlunda på mordplatsen timmarna tidigare så väger det tyngre, de spontana uppgifterna är bäst. Men däremot kan det ändå vara värt att notera att han bara timmarna senare ändrar sig och säger samma som majoriteten, utan någon känd påverkan. Tvärtom löper ju påverkan i det här läget åt andra hållet - han säger ju emot rikslarmet. När det gäller Lisbeth så vet jag inte var Palme-communityt står idag, men jag skulle bedöma det som klarlagt att hon beskriver Anders Björkman.

Jag tolkade ditt argument som att mörk rock är någonting Melander och Petersson hittar på under pressträffen för att snärja Engström. När nästan samtliga vittnen från mordplatsen säger detta. Personligen vänder jag mig också mot argumenten men jag är inte beredd att förvanska vittnesmålen bara för att spräcka PU:s indiciekedja. Skandiamannen var inte Palmes mördare, men han hade nog samma jacka.
Ja, du ser. Björkmans vittnesmål förändras alltså på 3 timmar. Eller så stämmer inte Lena Löhrs vittnesupptagning. Vilket också leder fram till att gärningsmannens klädsel inte kan bestämmas.

Observera igen. Jag har aldrig påstått något om gärningsmannens klädsel. Eftersom jag anser att den inte kan fastställas.

Edit.

Anders Björkman anger i sitt förhör 860303 att han inte kan placera rocken på mannen som försvann in på Tunnelgatan. Det kan också varit på Palme.

Hur ska vi kunna veta vad som är den korrekta beskrivningen i tre olika disparata förhör? Där ett kan vara felaktigt återgivet.

http://www.itdemokrati.nu/page36e.html
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-17 kl. 10:57.
Citera
2020-08-17, 11:42
Medlem
Citat:
Anders Björkman anger i sitt förhör 860303 att han inte kan placera rocken på mannen som försvann in på Tunnelgatan. Det kan också varit på Palme.

Ja och Palme vet vi hade svart lång rock. Så det kanske är denna rock som färgar av sig på vittnesmålen.
Citera
2020-08-17, 11:48
Medlem
Basfaktas avatar
Läser som bäst Kegö/Barrling.

Intressant att notera är att även de talar om Tunnelbanemannen (utan att kalla honom det förstås) med det signalement som vi fångat upp via vittnena på platsen. Anatoliern med den stora mustaschen. Inkluderande uppgiften från Kammakargatan/Saltmätargatan klockan 22.05 där Tunnelbanemannens utseende kopplas till rollfiguren "Belker" i tv-serien Spanarna på Hill Street. Precis samma notering som vi gjort alltså.

De nämner däremot inte att Tunnelbanemannen på Kammakargatan/Saltmätargatan iakttogs tillsammans med den långe blonde.

Även Grandmannen, som beskrivs som en svensk person, finns med i deras uppställning. Han beskrivs som en endast övervakande person, ej GM.

En uppgift jag inte sett förut är att en av de två män som går fram och pratar med någon i den VAN som stannar på Tunnelgatan väst 22.40-22.50 var "lik Bengt Michanek" vilket väl bör avse den då kände journalisten, dvs en man med svenskt utseende. Man kan googla hans utseende.

Påfallande långsmalt ansikte och vågigt/krulligt hår.

Det långsmala ansiktet och mörkt vågigt hår finns med på flera ställen, både i Gamla stan och längs Sveavägen mordkvällen. Exempelvis då den man som Gudrun W såg.

Men det signalementet stämmer då inte med den man LEE såg vanka utanför Grand 22.55-23.15.

Fortsatt klurigt alltså, men det här med Michanek var nytt för mig.
Citera
2020-08-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Läser som bäst Kegö/Barrling.

Intressant att notera är att även de talar om Tunnelbanemannen (utan att kalla honom det förstås) med det signalement som vi fångat upp via vittnena på platsen. Anatoliern med den stora mustaschen. Inkluderande uppgiften från Kammakargatan/Saltmätargatan klockan 22.05 där Tunnelbanemannens utseende kopplas till rollfiguren "Belker" i tv-serien Spanarna på Hill Street. Precis samma notering som vi gjort alltså.

De nämner däremot inte att Tunnelbanemannen på Kammakargatan/Saltmätargatan iakttogs tillsammans med den långe blonde.

Även Grandmannen, som beskrivs som en svensk person, finns med i deras uppställning. Han beskrivs som en endast övervakande person, ej GM.

En uppgift jag inte sett förut är att en av de två män som går fram och pratar med någon i den VAN som stannar på Tunnelgatan väst 22.40-22.50 var "lik Bengt Michanek" vilket väl bör avse den då kände journalisten, dvs en man med svenskt utseende. Man kan googla hans utseende.

Påfallande långsmalt ansikte och vågigt/krulligt hår.

Det långsmala ansiktet och mörkt vågigt hår finns med på flera ställen, både i Gamla stan och längs Sveavägen mordkvällen. Exempelvis då den man som Gudrun W såg.

Men det signalementet stämmer då inte med den man LEE såg vanka utanför Grand 22.55-23.15.

Fortsatt klurigt alltså, men det här med Michanek var nytt för mig.
Har en svag aning om att jag läst detta om Bengt Michanek före pressträffen. Men kommer inte ihåg var. Troligtvis i något förhör angående WT som då fanns tillgängligt i så fall.

Kan detta passa in någonstans? Eller är det för osäkert?

https://drive.google.com/file/d/1oNmo5NKYpiv4E0ClpgLG7MyiTpUUHBBB/view

''Han, eller de, skulle ju inte döda honom.''

Här beskrivs tre personer.

Rikssvenska utan brytning.

En kort man med ljus överrock. De två andra har mörka kläder.

Ser inget i deras händer.

Ser deras ansikten, kläder och att de är olika långa.

Tidpunkt 23,24-23,25 på Klarabergsgatan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-17 kl. 12:13.
Citera
2020-08-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Det där är en klassisk desinformationskampanj och EIR är inte alls någon CIA-tidskrift, den startades (och drivs fortfarande) av högerextrema dårgänget EAP.

https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Intelligence_Review

Jag misstänkte att det förhöll sig på det sättet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in