2020-08-24, 22:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag vet inte om du läste lite slarvigt eller om du hängde med på att jag menade att man även inom andra branscher skulle kunna tillämpa det hon bygger sitt försvar på, att inte ta något fast arvode utan låta den som vill ge en gåva.

Alltså du erbjuder dina tjänster som vanligt men utan krav på betalning sen får kunden, när det är klart, ge en gåva om den vill och som den själv bestämmer storleken på.

Det var det jag syftade på att man vid första anblick kan tro inte fungerar i praktiken och att den som tex bygger en altan åt någon får gå där i från tomhänt (utan gåva) men jag tror inte det blir så. Jag tror dom allra flesta vill göra rätt för sig och att snickaren tjänar minst lika mycket på det upplägget om han inte skattar för "gåvorna".

Det fungerar i praktiken, under en begränsad tid och under vissa premisser. Vilket var vad jag svarde på.
Citera
2020-08-24, 22:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Antalet människor som frekvent får `swishgåvor` från okända människor utan att ha aktivistiska (eller för den delen lättklädda) konton på sociala medier torde vara tämligen begränsat.

Nja. Alibabas får det ganska konstant. De lär ha föga aktivistiska intentioner.
Citera
2020-08-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är osmart men faktum är ändå att det inte varit något krav eftersom de flesta inte har betalat men ändå kunnat läsa det hon skrivit. Då är det per definition en gåva.

Citat:
Notera datumen i arkivet, så här stod det alltså både 2018 och 2019: "Vill du läsa mina texter kan du göra det möjligt för mig att skriva genom att stödja mig". Tydligt samband mellan bloggande och Swishintäkter alltså.

Det är för mycket som hon vrider till i sitt inlägg angående SKV. Sanningen är ju något helt annat än den hon uppgivit. Det har alltså inte handlat om swish gåvor före SKV hörde av sig. Per definition är texten en prestation mot pengar. Vad som sedan räknas som gåva då hon ändrat sin text är fortfarande något hon skall skatta för och använda T2 blankett för att ta upp gåvorna i sin sk inkomstbringande hobby. Nä, hon lär inte få gehör i någon domstol på det här.
Citera
2020-08-24, 23:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är för mycket som hon vrider till i sitt inlägg angående SKV. Sanningen är ju något helt annat än den hon uppgivit. Det har alltså inte handlat om swish gåvor före SKV hörde av sig. Per definition är texten en prestation mot pengar. Vad som sedan räknas som gåva då hon ändrat sin text är fortfarande något hon skall skatta för och använda T2 blankett för att ta upp gåvorna i sin sk inkomstbringande hobby. Nä, hon lär inte få gehör i någon domstol på det här.

Vad är det du har så svårt att förstå, om hon levererar sina texter till alla som vill läsa även om de inte gett henne något och inte kommer ge henne något då är det inte försäljning. Hon har inte haft något juridiskt krav på dem som läst det hon skrivit att de måste betala och de allra flesta har inte betalat något alls. Då är det tydligt att det som en del har gett henne är villkorslösa gåvor.
Citera
2020-08-24, 23:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Nu är inte det här en juridisk diskussion, så jag få lägga band på mig, men jävlar vad jag egentligen vill att Helena blir dömd. Då kommer Alex Schulman, Sigge och andra prominenter stå näst i kö för rispiskandet på stjärten

Då ler jag garanterat.

Men en mod eller någon frivillig medlem får gärna starta en tråd i juridik om spektaklet.
Citera
2020-08-24, 23:12
Medlem
Om argumentet för att slippa skatt är att pengarna som hon tagit emot handlar om frivilliga gåvor, och det räcker för frikännande - så tycker jag att fler näringsidkare, särskilt småföretagare, borde sluta ta betalt och istället uppmana till gåvor. Tror folk i allmänhet skulle betala in "gåvorna"....
Citera
2020-08-24, 23:14
Medlem
Citat:
Vad är det du har så svårt att förstå, om hon levererar sina texter till alla som vill läsa även om de inte gett henne något och inte kommer ge henne något då är det inte försäljning. Hon har inte haft något juridiskt krav på dem som läst det hon skrivit att de måste betala och de allra flesta har inte betalat något alls. Då är det tydligt att det som en del har gett henne är villkorslösa gåvor.

Men sluta med pissargumenten det är pinsamt. Rättslig vägledning.

Citat:
Donationer

Den som har ett digitalt media på internet kan få frivilliga donationer från personer som följer det som sänds eller publiceras där. Om någon får en donation på grund av det arbete som denne gör i en blogg, videoblogg, streamingkanal etc. får personen det för en prestation som denne utför eller har utfört. En förutsättning för att gåvor är skattefria är att de inte ges som ersättning för någon prestation (8 kap. 2 § IL). Eftersom donationen i detta fall ges för en prestation så är det inte en skattefri gåva utan en skattepliktig inkomst av tjänst. Detta gäller även om den som ger donationen gör det frivilligt.

Inkomsten ska tas upp som självständig verksamhet i inkomstslaget tjänst, på blankett T2, om verksamheten inte har sådan omfattning att den betraktas som näringsverksamhet.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.12/364826.html?q=Internetinkomster+m.m.#h-Donationer
Citera
2020-08-24, 23:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Om argumentet för att slippa skatt är att pengarna som hon tagit emot handlar om frivilliga gåvor, och det räcker för frikännande - så tycker jag att fler näringsidkare, särskilt småföretagare, borde sluta ta betalt och istället uppmana till gåvor. Tror folk i allmänhet skulle betala in "gåvorna"....

Om alla dina kunder ger dig en "gåva" kommer du få svårt att hävda att det var frivilligt och inte ett förtäckt köp. Om däremot 1 av 1000 kunder ger dig en gåva är det väldigt tydligt att det inte var ett krav.
Citera
2020-08-24, 23:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Men sluta med pissargumenten det är pinsamt. Rättslig vägledning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.12/364826.html?q=Internetinkomster+m.m.#h-Donationer

Det är därför det var osmart att uttrycka sig korkat av bloggaren som jag tidigare skrev till dig. Man bör för att undvika missförstånd vara tydlig med att man inte ställer krav på gåvor.

Du får dock skilja på skatteverkets bedömning av lagen och vad lagen faktiskt säger. Det är inte första gången SKM har haft fel.
Citera
2020-08-24, 23:27
Medlem
Liors avatar
Citat:
Om alla dina kunder ger dig en "gåva" kommer du få svårt att hävda att det var frivilligt och inte ett förtäckt köp. Om däremot 1 av 1000 kunder ger dig en gåva är det väldigt tydligt att det inte var ett krav.

Om du tänker dig att en person går och frivilligarbetar hos en arbetsgivare (vilket inte är olagligt), då kan det ju finnas en underförstådd överenskommelse att lite donationer via Swish kommer in från diverse folk som har aktier i företaget. Hur tror du det blir i längden?

Det är mycket lustigt att vissa folk verkar ha fått för sig att de ska få kringgå de höga skatterna i Sverige, och att allt annat är någon slags personlig attack mot dem. Det är jättesvårt att vara egen företagare i Sverige, så varför tror Helena Edlund att det inte ska vara lika svårt för henne? För det är just egen företagare hon är ifall hon lever på att blogga.
Citera
2020-08-24, 23:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lior
Om du tänker dig att en person går och frivilligarbetar hos en arbetsgivare (vilket inte är olagligt), då kan det ju finnas en underförstådd överenskommelse att lite donationer via Swish kommer in från diverse folk som har aktier i företaget. Hur tror du det blir i längden?

Var fick du arbetsgivare ifrån, hittade du bara på det?
Men som jag skrivit flera gånger blir det inte trovärdigt om alla kunder ger en gåva, då är det uppenbart förtäckta köp. Om däremot en av tusen ger en gåva då är det uppenbart en frivillig gåva.

Citat:
Ursprungligen postat av Lior
Det är mycket lustigt att vissa folk verkar ha fått för sig att de ska få kringgå de höga skatterna i Sverige, och att allt annat är någon slags personlig attack mot dem. Det är jättesvårt att vara egen företagare i Sverige, så varför tror Helena Edlund att det inte ska vara lika svårt för henne? För det är just egen företagare hon är ifall hon lever på att blogga.

Det är väl bra att folk försöker komma undan förtrycket och inte frivilligt låter staten stjäla mer och mer för att ge till bidragsmigranter, hur kan det vara dåligt?
Citera
2020-08-24, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Alla inkomster som är ett "utflöde" av den sysselsättning man utför ska inkomstbeskattas. Därav beskattas exempelvis dricks trots att det är en slags gåva. Man behöver inte ge dricks men det görs som som uppskattning för personens arbete som jag tagit del av och för att personen ska vilja fortsätta med det. Till en tiggare kan jag ge en donation för att hjälpa, hen utför ingen sysselsättning jag får en nytta av eller vill visa uppskattning för eller vill att hen ska fortsätta med det. Ser ni skillnaden

Fast tiggeriet är ju i allra högsta grad organiserat arbete. Tiggarna samlas tillsammans på morgonen och åker sen ut till sina respektive arbetsplatser. På kvällen samlas dem igen och ger sina "chefer" det mesta av pengarna.
Godhetsknarkarna får automatiskt orgasm så fort de ger pengar till dessa "tiggare" samtidigt som de stödjer trafficking. De betalar för att känna sig bra och för att få sällskap. En tjänst som "tiggarna" tillhandahåller. Typ som en psykiater. Rent hyckleri av skatteverket att inte sätta åt detta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in