2020-08-24, 21:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Att gåvorna inte skulle vara prestationsrelaterade? Att det är lika sannolikt att Edlund skulle få 1000+ swishdonationer UTAN att ha skrivit något?

För varje gåvogivare finns det säkert tusentals som inte gett en gåva. Det är absolut inget krav utan en ren gåva.
Citera
2020-08-24, 22:08
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du kan inte fantisera ihop egna regler som du gillar utan du får hålla dig till de lagar och regler som gäller.

Citat:
För varje gåvogivare finns det säkert tusentals som inte gett en gåva. Det är absolut inget krav utan en ren gåva.

Du går inte att förstå. Du kan inte samtidigt anklaga mig för att inte vilja förstå lagar och regler när det är precis det jag försöker göra, samtidigt som du själv sitter och slöjdar egna definitioner helt efter eget huvud.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det handlar om bevisbörda i det fallet. Det finns gott om folk som får donationer utan en blogg.

Det har jag svårt att tro, men vi behöver inte bry oss om det eftersom tråden specifikt handlar om personer som mottar donationer på internet (i samband med swishjournalistik). Kan Edlund visa att hon fått gåvor som inte har något med hennes bloggande att göra så slipper hon att beskattas för dem.
Citera
2020-08-24, 22:13
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warulv
Det regimen genom Skatteverket vill ha genom detta är ett prejudikat så att de i nästa steg kan gå på det egentliga målet, Samhällsnytt, Swebbtv, Exakt24, Ledarsidorna samt ett gäng större frilansande donationsdrivna debattörer som om de tillåts växa kommer att snabba på slutet för den svenska regimen för vilken det börjar bli bråttom med då skeppet läcker och sjunker...

Du menar alltså att alla sanningssägare skattefuskar?
Citera
2020-08-24, 22:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Du går inte att förstå. Du kan inte samtidigt anklaga mig för att inte vilja förstå lagar och regler när det är precis det jag försöker göra, samtidigt som du själv sitter och slöjdar egna definitioner helt efter eget huvud.

Jag berättar för dig vad ordet gåva betyder och gåvoskatten är sedan länge avskaffad. Om du då ändå hävdar att man måste betala skatt på gåvor får du citera de lagar och regler som stödjer det, saknas detta så är det inte skattepliktigt.

Jag förstår att det sista kan vara svårt för en kommunist att ta in men än så länge fungerar svensk lag så att om det inte uttryckligen är skattepliktigt så är det heller inte det. Kommunister vill gärna ha det omvända att allt som inte uttryckligen är skattefritt är skattepliktigt och det är möjligt att Sverige hamnar där till slut men vi är inte där idag.
Citera
2020-08-24, 22:32
Medlem
Citat:
Jag berättar för dig vad ordet gåva betyder och gåvoskatten är sedan länge avskaffad. Om du då ändå hävdar att man måste betala skatt på gåvor får du citera de lagar och regler som stödjer det, saknas detta så är det inte skattepliktigt.

Jag förstår att det sista kan vara svårt för en kommunist att ta in men än så länge fungerar svensk lag så att om det inte uttryckligen är skattepliktigt så är det heller inte det. Kommunister vill gärna ha det omvända att allt som inte uttryckligen är skattefritt är skattepliktigt och det är möjligt att Sverige hamnar där till slut men vi är inte där idag.

Du det finns wayback machine och man har kollat hur det såg ut på hennes blogg tidigare innan hon tiggde gåvor. Det stod klart och tydligt att hon ville ha pengar för det hon skrev. Tills SKV hörde av sig sen kom det med gåva. Dessutom är crowdfunding också något som skall tas upp till SKV. Och hon fortsätter tigga även i dag så som via paypal, och det är inte heller fredat från SKV. Extremt utstuderat och hon har massivt med felaktigheter i sitt blogginlägg där hon skyller på regeringen. Det var länge sedan bloggare började åka på skattesmällar. Det är löjliga påstående.

https://twitter.com/UlrikaMHedman/status/1297747053158764545
https://twitter.com/UlrikaMHedman/status/1297747053158764545/photo/2

Det visar sig också att hon svarar i sitt kommentatorsfält allt eftersom under detta ämne och hon har till slut landat på att det rör andra konton som inte har med bloggen att göra. Från att blivit tystad av staten och nu då andra poster och konton. Hon har bevisbördan så hon får börja med domstol och advokat. Men som det ser ut tigger hon än.
Senast redigerad av Browser 2020-08-24 kl. 22:38.
Citera
2020-08-24, 22:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Du det finns wayback machine och man har kollat hur det såg ut på hennes blogg tidigare innan hon tiggde gåvor. Det stod klart och tydligt att hon ville ha pengar för det hon skrev. Tills SKV hörde av sig sen kom det med gåva. Dessutom är crowdfunding också något som skall tas upp till SKV. Och hon fortsätter tigga även i dag så som via paypal, och det är inte heller fredat från SKV. Extremt utstuderat och hon har massivt med felaktigheter i sitt blogginlägg där hon skyller på regeringen. Det var länge sedan bloggare började åka på skattesmällar. Det är löjliga påstående.

https://twitter.com/UlrikaMHedman/status/1297747053158764545
https://twitter.com/UlrikaMHedman/status/1297747053158764545/photo/2

Det visar sig också att hon svarar i sitt kommentatorsfält allt eftersom under detta ämne och hon har till slut landat på att det rör andra konton som inte har med bloggen att göra. Från att blivit tystad av staten och nu då andra poster och konton. Hon har bevisbördan så hon får börja med domstol och advokat. Men som det ser ut tigger hon än.

Det kan vara klokt att inte säga något som innebär att gåvor är ett krav för då är det inte en gåva. Men det går inte att komma ifrån att de allra flesta säkerligen valt att inte ge en gåva och det visar tydligt att det inte var ett krav.
Citera
2020-08-24, 22:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Hon har bevisbördan så hon får börja med domstol och advokat. Men som det ser ut tigger hon än.

Hon får vända sig till Förvaltningsrätten om hon är missnöjd med Skatteverkets beslut. Behövs ingen advokat.
Citera
2020-08-24, 22:41
Medlem
Citat:
Det är klart att det fungerar i verkligheten. Du kan hyra in vemsom för att göra vadsom och sedan swisha en summa till personen. Händer det ofta kommer den person som tar emot betalningarna att både väcka intresse hos banken såväl som SKV och få förklara sig.

Det är förklaringen som kommer vara av intresse för SKV.

Jag vet inte om du läste lite slarvigt eller om du hängde med på att jag menade att man även inom andra branscher skulle kunna tillämpa det hon bygger sitt försvar på, att inte ta något fast arvode utan låta den som vill ge en gåva.

Alltså du erbjuder dina tjänster som vanligt men utan krav på betalning sen får kunden, när det är klart, ge en gåva om den vill och som den själv bestämmer storleken på.

Det var det jag syftade på att man vid första anblick kan tro inte fungerar i praktiken och att den som tex bygger en altan åt någon får gå där i från tomhänt (utan gåva) men jag tror inte det blir så. Jag tror dom allra flesta vill göra rätt för sig och att snickaren tjänar minst lika mycket på det upplägget om han inte skattar för "gåvorna".
Citera
2020-08-24, 22:42
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Det finns gott om folk som får donationer utan en blogg.

Antalet människor som frekvent får `swishgåvor` från okända människor utan att ha aktivistiska (eller för den delen lättklädda) konton på sociala medier torde vara tämligen begränsat.
Citera
2020-08-24, 22:48
Medlem
Citat:
Det kan vara klokt att inte säga något som innebär att gåvor är ett krav för då är det inte en gåva. Men det går inte att komma ifrån att de allra flesta säkerligen valt att inte ge en gåva och det visar tydligt att det inte var ett krav.

Men hon har i klartext tidigare begärt pengar så hon kan skriva. Pengar för text som hon ger då uppenbarligen. Gåva kom först då SKV hörde av sig.
När man skalat av den mesta lögnen framträder sanningen, och då finns även ett bankonto med i sammanhanget. Inte konstigt dom går igenom allt då dom sitter på hur sidan såg ut tidigare och i dag.
Som sagt är det helt upp till henne att bevisa att det inte handlar om bidrag/donationer/gåvor.
Citera
2020-08-24, 22:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Men hon har i klartext tidigare begärt pengar så hon kan skriva. Pengar för text som hon ger då uppenbarligen. Gåva kom först då SKV hörde av sig.
När man skalat av den mesta lögnen framträder sanningen, och då finns även ett bankonto med i sammanhanget. Inte konstigt dom går igenom allt då dom sitter på hur sidan såg ut tidigare och i dag.
Som sagt är det helt upp till henne att bevisa att det inte handlar om bidrag/donationer/gåvor.

Det är osmart men faktum är ändå att det inte varit något krav eftersom de flesta inte har betalat men ändå kunnat läsa det hon skrivit. Då är det per definition en gåva.

I domstol ligger bevisbördan på åklagaren.
Citera
2020-08-24, 22:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Du menar alltså att alla sanningssägare skattefuskar?

Ja, precis som Aktuellt Fikus, Jagärhär, Vänsterpartiet eller din lokala dagismamma. ALLA som driver gåvor via Swish och har en tillstymmelse till kommersiell eller näringslivsrelevans kommer att sättas till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in