2020-08-24, 15:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Nej, de behöver inte veta hur de ska ge `gåvor` i samband med att de själva får en gåva - eller korv

Det är klart de måste få veta det, de kan inte skicka pengar som gåva om de inte vet vart de kan skicka det.
Citera
2020-08-24, 15:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Jag har tagit del av swish-horors material utan att betala en endaste krona. Donationen är enbart frivillig.

Så länge någon donerar så kör de ju vidare.. Vänta tills ingen donerar. Först då visar swishhoran sin sanna färg.
Citera
2020-08-24, 15:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Så länge någon donerar så kör de ju vidare.. Vänta tills ingen donerar. Först då visar swishhoran sin sanna färg.

Om ingen gillar det de producerar minskar väl intresset förstås men detta motsäger inte att det är en gåva. Detta är mycket bättre än SVT som fortsätter hur illa folk än tycker om det och de tar dessutom betalt mot folks vilja, där har du de riktiga skurkarna. Helt otroligt att man ser ner på dem som gör saker som folk vill stötta.
Citera
2020-08-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Hon kommer säkert fortsätta ändå. Kräver du betalt för att skriva det du skriver här på Flashback? Många människor skriver gladeligen texter på internet gratis.
Citera
2020-08-24, 15:39
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Jag förstår inte hur en del kan försvara Helena Edlund, eller på något sätt vända detta till censur. Att en del gör det bevisar bara en poäng, hur otroligt korkade svansen är.

Innan Helena åkte på sin skattereprimand var det ganska tydligt i hennes "donations"-text på hennes blogg. Hon söker pengar för att kunna finansiera sitt skrivande.

Källa: https://web.archive.org/web/20190605125047/http://helenaedlund.se/

Skattesmitning ska straffas, oavsett om man är svartjobbande pizzabagare eller bloggande Swishjournalist. Båda är minst lika skamligt.
Det är mycket enkelt. Vill jag ge Helena Edlund pengar som jag redan har skattat för så borde jag kunna göra det utan att ta staten blandar sig och tar en stor del av summan.

Självklart ska man kunna stödja någon ekonomiskt utan att förvänta sig en något tillbaka. Självklarheter.
Citera
2020-08-24, 15:58
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Jag förstår inte
Nej, det är tämligen uppenbart att du inte gör det.
Citera
2020-08-24, 16:30
Medlem
Nu har jag inte läst tråden men det finns regler som är solklara.

SKV sida
Citat:
Jag har fått pengar i form av donationer som mina följare ger mig, måste jag betala skatt?

Ja, du behöver betala skatt för donationer som dina följare frivilligt ger dig för att du har en streamingkanal, blogg, videoblogg och liknande. Redovisa pengarna som en inkomst på bilaga T2.
T2 – Inkomst av tjänst för inkomstgivande hobby (SKV 2051)

Tiggeriet granskas och man gråter högljutt om att tysta åsikter. Måste man blogga med Swish?
Åsikterna kan framföras utan gåvor så sett så det där är trams.
Min personliga uppfattning däremot om själva beskattningen av gåvor är kluven, men som det ser ut så flyger bloggare, influensers, spel osv. Du måste vara skatteplanerare och ha kapital i dag om du skall klara dig. Och det är ingen ide att strida på SKV i domstol det är förvaltningsdomstolarna vilket är statens långa arm. Slutar då swishtiggarna så är det inte åsikter dom vill framföra utan dom vill ha donationer.

Vill man fortgå sin blogg eller annat så kan man ju redovisa för det och betala lite skatt. Så det betyder ju inte att dom måste sluta.
Senast redigerad av Browser 2020-08-24 kl. 16:33.
Citera
2020-08-24, 16:33
Medlem
Emma18s avatar
OM det hon säger om de privata kontona stämmer, så kommer hon självklart kunna överklaga den delen och få rätt i en skattedomstol. Det är inte på något sätt omöjligt att vinna mot skatteverket, de är regelbundet inkompetenta i sina utredningar och blir ofta överkörda i rätten.

Sen så är det ju långt ifrån säkert att det hon säger stämmer helt och hållet. Hon snackar ju om födelsedagspresenter, utlägg för middagar osv, men hon säger också att hon rakt ut vägrade redovisa detta för skatteverket. Om hon hade skickat in redovisningsunderlaget för allt som inte var skattepliktigt så hade skatteverket förstås dragit bort det från den beskattningsbara inkomsten. När hon inte skickar in någonting har de inget annat val än att klassa allting som inkomst av tjänst.

Att hon ska betala skatt på dessa gåvor är ju också helt självklart. Definitionen på vad som är en gåva eller inte är egentligen inte så intressant då det är uppenbart att detta är en näringsverksamhet som hon håller på med för att tjäna pengar. Det hade såklart varit fördelaktigt för henne att driva detta genom ett bolag för att kunna dra av för utgifter kring telefon, dator osv men nu får hon stå sitt kast och betala inkomstskatt på hela rubbet eftersom hon försökte fuska och arbeta svart.
Citera
2020-08-24, 16:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Tiggeriet granskas och man gråter högljutt om att tysta åsikter. Måste man blogga med Swish?

Nej det finns ingen lag som säger att man måste göra detta, men inget förbud heller.

Citat:
Åsikterna kan framföras utan gåvor så sett så det där är trams.

Ja vi för ju fram åsikter här hela tiden utan att få betalt, folk vill det.

Citat:
Min personliga uppfattning däremot om själva beskattningen av gåvor är kluven, men som det ser ut så flyger bloggare, influensers, spel osv. Du måste vara skatteplanerare och ha kapital i dag om du skall klara dig. Och det är ingen ide att strida på SKV i domstol det är förvaltningsdomstolarna vilket är statens långa arm. Slutar då swishtiggarna så är det inte åsikter dom vill framföra utan dom vill ha donationer.

SKV har förlorat i rätten tidigare så visst bör detta drivas så långt det går.

Citat:
Vill man fortgå sin blogg eller annat så kan man ju redovisa för det och betala lite skatt. Så det betyder ju inte att dom måste sluta.

Eller så gör man det gratis men tackar inte nej till gåvor om någon vill ge det.
Citera
2020-08-24, 16:38
Medlem
Det regimen genom Skatteverket vill ha genom detta är ett prejudikat så att de i nästa steg kan gå på det egentliga målet, Samhällsnytt, Swebbtv, Exakt24, Ledarsidorna samt ett gäng större frilansande donationsdrivna debattörer som om de tillåts växa kommer att snabba på slutet för den svenska regimen för vilken det börjar bli bråttom med då skeppet läcker och sjunker...
Citera
2020-08-24, 16:43
Medlem
Alla ska betala kalaset förutom flyktingar o arbetsskygga som ska få bättre villkor.
Citera
2020-08-24, 16:44
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Skillnaden är att Netflix kräver betalt efter tre månader. Medan för bloggen kommer du aldrig behöva betala.

Var det inte precis det jag skrev? Citerar mig själv: "Tänk som ett sådant där 3-månaders gratis prova-på-abonnemang på typ Netflix, fast utan begränsning." Men tanken är den samma: locka in en stor publik med en gratis produkt och hoppas på att tillräckligt många finner den attraktiv och betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in