2020-08-24, 20:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Säg i stället att du vänder dig till tre snickare och begär in offerter på din köksrenovering och en av dom erbjuder sig att göra jobbet och att du själv får avgöra vad du vill betala när jobbet är klart.

Ska han då inte betala någon skatt bara för att han kallar det frivillig betalning/gåva?

Det låter ju naturligtvis vid första anblicken som ett fullständigt idiotiskt hypotetiskt exempel.

Men jag tror faktiskt att det skulle finnas en chans att det fungerade i verkligheten.

Skulle du kunna ha en trevlig snickare gåendes hemma hos dig i två veckor som gör ett kanonjobb och se honom i ögonen och betala noll eller avsevärt mindre än vad både du och han vet att det kostar egentligen?

Ska man bli skattebefriad bara för att man tillämpar denna frivilliga prissättning?

Det är klart att det fungerar i verkligheten. Du kan hyra in vemsom för att göra vadsom och sedan swisha en summa till personen. Händer det ofta kommer den person som tar emot betalningarna att både väcka intresse hos banken såväl som SKV och få förklara sig.

Det är förklaringen som kommer vara av intresse för SKV.
Citera
2020-08-24, 20:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Handlar helt och hållet på hur mycket hon drar in via swish och det är väl det som skatteverket har lagt märke till. Om det är en betydande summa årligen så är det inget annat än svarta pengar om det inte skattas för. Minimibeloppet man kan tjäna utan att skatta är 20 000 kr årligen, tydligen tjänar hon mer.

Det finns inget maxbelopp för gåvor som inte är beskattningsbart.
Citera
2020-08-24, 20:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Så är det, men det är ju inte svårare än att gå vidare med det. Chans att förlora? Visst. Men om det nu är så vattentätt som hävdas så är det ju bara kriga.

Inget är vattentätt i en förtryckarstat även om det är helt enligt de officiella reglerna.
Citera
2020-08-24, 20:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fast det är ju tämligen solklart. Inte moraliskt så klart, men ur skattesynpunkt: gåvor till knattelag/ideella föreningar har ett regelverk, gåvor till kreatörer på internet ett annat. Får du pengar av dina läsare/lyssnare/tittare vill staten ha en del av kakan.

Nej, det är inte det minsta glasklart. Och jag lovar att det här fallet kommer att få ringar på vattnet ifråga om beskattning av Swish-gåvor. Det säger jag i egenskap av att kunna en del om beskattning och att själv ha sysslat med skatteminimering med bolag utomlands.

Personligen skiter jag i Helena, Lamotte, Janouch och alla andra det kan beröra, t.om. knattelagen. Jag är mer intresserad av hur man navigerar i skattelandskapet.
Citera
2020-08-24, 20:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Faktiskt inte, det var ett väldigt dåligt exempel. Vilket jag hoppas att du kanske kände själv?

Det är en viss skillnad mellan att exempelvis betala en skolklass som städar gatorna i villakvarteret för att få ihop till en skolresa och att betala exempelvis Joakim Lamotte för att han ska fortsätta sitt värv.

Det ena kan faktiskt vara skattefritt, trots att det i någon mån är ersättning för arbete, det andra lär vara skattepliktigt.

Nej, det är ingen skillnad alls. SKV jobbar efter ett regelverk som de baserar på lagar, men ibland gör sina egna tolkningar. Det är ett autistiskt system med väldigt lite svängrum för moral och känslor.

Det som är intressant är om det ska stämplas som näringsverksamhet/hobbyverksamhet och om det skall beskattas som förvärsvsarbete eller inte.

Du kan på ideell basis stå och sälja korv till folk på knattematcher och gå plus/minus noll och ändå råka ut för SKV och få en nota du behöver betala för att du haft en näringsverksamhet eller förvärvsarbetat.
Citera
2020-08-24, 20:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Så om du skulle starta en blogg, jag läser ett inlägg, söker upp ditt telenr på nätet och swishar dig en gåva för att jag gillade det så har du begått skattebrott om du inte deklarerar det?

Jag fick intrycket av att det är en nackdel att man aktivt uppmanar till donationer. Ska vi gissa att ditt scenario är ovanligt? Ren kuriosa? Rätt ointressant att diskutera vidare?

Citat:
Förövrigt är ditt exempel inte speciellt bra, vet inte hur det är i Sverige just nu men det är ganska vanligt att Netflix kräver betalinfo ifrån dig för att du ska få tillgång till dina gratismånader och pengar dras från ditt konto om du inte stoppar abonnemanget. Ett upplägg som är ganska standard när det gäller free trials för tjänster.

Tja, vill man inte vara medhjälplig och försöka se poängen och istället bara letar skillnader så blir alla jämförelser dåliga.
Citera
2020-08-24, 20:31
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Ingenstans framgår det att hon är beroende av gåvorna, och även om hon faktiskt pga höga utgifter faktiskt vore beroende av dessa intäkter, skulle det på intet sätt bevisa att de är lön för utfört arbete.

Edlund skriver i sitt försvarstal att hon inte anser det möjligt att blogga utan att få pröjs för det.
Citera
2020-08-24, 20:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag fick intrycket av att det är en nackdel att man aktivt uppmanar till donationer. Ska vi gissa att ditt scenario är ovanligt? Ren kuriosa? Rätt ointressant att diskutera vidare?

Om korvgubben säger att du får en korv om du ger mig en gåva då är det ingen gåva utan betalning för korven. Om han däremot ger alla korv och låter de som vill ge gåvor då är det gåvor, dvs. inget krav för att få korv.

Det blir förstås problem med trovärdigheten om alla i praktiken ger gåvor varje gång de tar en korv men det problemet har inte bloggare. De allra flesta gratisläser och det visar att det inte krävs att man betalar.
Citera
2020-08-24, 20:32
Medlem
Citat:

Tja, vill man inte vara medhjälplig och försöka se poängen och istället bara letar skillnader så blir alla jämförelser dåliga.
Ovanligt vet jag inte, tar man t.ex konstnärers bloggar så är det ganska vanligt att folk sjävla uppsöker sätt att lämna gåvor lr donationer.

Det är väl rätt intresant att diskutera, du säger själv att det är osannolikt att få någon donation om man inte lämnar några uppgifter och samtidigt att man aktivt uppmanar till betalning på samma sätt som en betaltjänst om man skriver ut uppgifter för hur man lämnar en donation.

Det är alltså en laglig donation om man hemlighåller sina uppgifter om hur man kan ta emot donationer så att man inte kan få några, men om man skriver ut dom så är det en olaglig betaltjänst? Har jag förstått rätt då?
Citera
2020-08-24, 20:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det är alltså en laglig donation om man hemlighåller sina uppgifter om hur man kan ta emot donationer så att man inte kan få några, men om man skriver ut dom så är det en olaglig betaltjänst? Har jag förstått rätt då?

Nej du har förstått det fel.
Citera
2020-08-24, 20:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ovanligt vet jag inte, tar man t.ex konstnärers bloggar så är det ganska vanligt att folk sjävla uppsöker sätt att lämna gåvor lr donationer.

Okej, jag känner inte till det. Jag tycker swishjournalister generellt brukar vara både snabba och ettriga med att pusha för diverse betalningslösningar: Swish, Paypal, banköverföring, bitcoins, månatlig Patreon eller "produktionsavhängig" (eller vad man ska kalla det) Patreon. I det sistnämnda fallet blir det ju jättetydligt att det finns en direkt koppling mellan produkt och betalning.
Citera
2020-08-24, 20:41
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, det är inte det minsta glasklart.

Vad är det som är oklart i den här formuleringen?

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in