2020-08-23, 22:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jo, jag förstår att du tycker det hela ska avgöras mellan givare och mottagare. Men det är inte så många skattefrågor som avgörs på feeling. Oavsett vad man tycker om det i sak tror jag swishjournalister kommer att få det tuffare framöver.

Jag gissar att Skatteverket avfärdar det som trams och kör på ändå.

Det blir enligt mig komplicerat. Ska skatteverket godtyckligt avgöra vilka gratulationer under 500 kr som är trams o vilka som inte är det? O vilka personer som är tramsigare än andra?

Jag ser helt klart här en internationell debatt om trakaserier o förföljelse av intellektuella oliktänkare.

Åter denna sunkigare Sverigebild.
Citera
2020-08-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Tror du verkligen att hon kan leva på den bloggen ?

Nu läste jag hela inlägget, bortsett från några totalt rätts-haverist argument. Summan för 2017 verkar ju uppgå till 214 880kr i inkomstskatt som skatteverket kommit fram till, då har hon inte heller fått beslut för 2018 och 2019. Samtidigt verkar hon nolltaxera, saknar bostad skriver hon även, ser ut att få ersättning från försäkringskassan. Dessutom har hon ett AB utan omsättning med verksamhetsbeskrivningen (Se citat nedan)*. Hennes hemsida verkar ju ha två upplägg, en del med förelösningar där det framgår att hon fakturerar i sitt AB för dessa tjänster och dels bloggen som hon har kopplat till ett donationsnummer, både Paypal, Swish och internationella banköverföringar. Enligt henne så har hon avtalat bort att det är en vara eller tjänst hon tillhandahåller med en "disclaimer" till de som donerar.

Citat:
Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd insättning bekräftar gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

* Verksamhetsbeskrivning i AB

Citat:
Textproduktion och textbearbetning samt produktion av kommunikationsmaterial och kommunikationslösningar. Föreläsningar och opinionsbildning. Konsultverksamhet inom ovan beskrivna områden.

Alltså, hon vill helt enkelt inte betala skatt och tar in intäkterna vid sidan om hennes AB och kallar det gåvor. Så enkelt är det. Krävs inget snille att räkna ut att man får en armé med skattejurister efter sig med det här upplägget. Hon svarade t.o.m tillbaka till skatteverket att hon föreläser "gratis" fast hon har ett AB för just detta, hur j-v korkat kan man vara när man ska försöka reda ut sina transaktioner. Nu försöker hon få in mer swish-donationer så att hon kan betala sin skatteskuld Det kommer bli personlig konkurs för henne.
Senast redigerad av sunnis 2020-08-23 kl. 22:45.
Citera
2020-08-23, 22:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Intressant vinkling i all sin oskuldsfullhet. Faktiskt.

Om swishhoran själv skulle ge dessa tips exempelvis på sin blogg så tror jag inte att det håller.

Det kommer såväl Skatteverket som förvaltningsdomstolarna att se igenom - såvida inte en personlig relation kan göras sannolik.

Bättre då att låta folk ”fatta galoppen” på egen hand. Och då får nog Skatteverket väsentligt svårare att angripa belopp som swishats med vederbörliga hälsningar runt jul och födelsedag, det skulle jag faktiskt tro.

Då får ju de på något sätt bryta presumtionen att den som skickat pengarna är en vän, helt enkelt.

Ett bröllop exempelvis, det vore ju ett utomordentligt tillfälle för en swishhora att använda för att få skattefritt betalt för sina tjänster.

I det här fallet krävde tydligen SKM skatt även på andra insättningar än via swish som hon använder för donationer så de skiter i vem pengarna kommer ifrån eller om det är kopplat till hennes verksamhet. Rena övergrepp alltså där de tillämpar omvänd bevisbörda, allt är inkomster är SKMs inställning, riktigt vidrig attityd.
Citera
2020-08-23, 22:34
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tycker man det här är Solklart så bör man även tycka att det är Solklart att knattelag ska skatta på sina swishgåvor.

Faktiskt inte, det var ett väldigt dåligt exempel. Vilket jag hoppas att du kanske kände själv?

Det är en viss skillnad mellan att exempelvis betala en skolklass som städar gatorna i villakvarteret för att få ihop till en skolresa och att betala exempelvis Joakim Lamotte för att han ska fortsätta sitt värv.

Det ena kan faktiskt vara skattefritt, trots att det i någon mån är ersättning för arbete, det andra lär vara skattepliktigt.
Citera
2020-08-23, 22:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tycker man det här är Solklart så bör man även tycka att det är Solklart att knattelag ska skatta på sina swishgåvor.

Fast det är ju tämligen solklart. Inte moraliskt så klart, men ur skattesynpunkt: gåvor till knattelag/ideella föreningar har ett regelverk, gåvor till kreatörer på internet ett annat. Får du pengar av dina läsare/lyssnare/tittare vill staten ha en del av kakan.
Citera
2020-08-23, 22:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Enligt henne så har hon avtalat bort att det är en vara eller tjänst hon tillhandahåller med en "disclaimer" till de som donerar.

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd insättning bekräftar gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Det faktum att hon gör det klart att hon är medveten om regelverket, men försöker komma runt det = medvetet fusk, skulle kunna göra fallet besvärligare i rättslig synpunkt jämfört att inte skriva något alls och hävda okunskap.
Citera
2020-08-23, 22:41
Bannlyst
Har man en blogg och ber om Swisch pengar, dvs är en så kallad Swisch hora på modernt språkbruk, så då sätter man sej själv i en gråzon. Man har ett innehåll som man vill ha betalt för. Men har ingen fastpris lapp, utan priset sätts utifrån om du gillar innehåller inte, ungefär som gatumusikant.

Om det är under visa belopp så är det hobby verksamhet, då bör det vara skattefritt som precis att plocka bär.

Rådet är vara påläst på skattereglerna och göra en bokföring. Lagstiftningen har inte hängt med här. Vi har 6% Bokmoms, men bara på tryckta böcker.
Citera
2020-08-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Nej. Men har svårt att förstå gnället. Varför ska människor kunna ’driva sin verksamhet’ med hjälp av betalningar/bidrag när detsamma inte gäller för ett HB eller AB som måste betala skatt etc.
SVT och alla medier drivs med hjälp av skattebetalarna
Citera
2020-08-23, 22:43
Medlem
Jag hoppas på en video från Henrik Jönnson i detta ämne, Lördag 08:00.
Citera
2020-08-23, 22:44
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Har man en blogg och ber om Swisch pengar, dvs är en så kallad Swisch hora på modernt språkbruk, så då sätter man sej själv i en gråzon. Man har ett innehåll som man vill ha betalt för. Men har ingen fastpris lapp, utan priset sätts utifrån om du gillar innehåller inte, ungefär som gatumusikant.

Om det är under visa belopp så är det hobby verksamhet, då bör det vara skattefritt som precis att plocka bär.

Rådet är vara påläst på skattereglerna och göra en bokföring. Lagstiftningen har inte hängt med här. Vi har 6% Bokmoms, men bara på tryckta böcker.

Det är förstås mycket bättre än att tvinga folk att betala för något de inte vill ha. De riktiga hororna är SVT och SR.
Citera
2020-08-23, 22:44
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
I det här fallet krävde tydligen SKM skatt även på andra insättningar än via swish som hon använder för donationer så de skiter i vem pengarna kommer ifrån eller om det är kopplat till hennes verksamhet. Rena övergrepp alltså där de tillämpar omvänd bevisbörda, allt är inkomster är SKMs inställning, riktigt vidrig attityd.

Än en gång, du tar i för mycket. Och fördunklas av dina känslor.

Vad är mest sannolikt? Att det mesta som swishats in till henne - eller på annat sätt satts in anonymt - är från hennes läsare eller att hon haft exempelvis en ständigt pågående loppis? Eller ständigt fått pengagåvor från äldre släktingar?

Så värst många andra insättningar på någons bankkonto brukar faktiskt inte vara anonyma eller svåra att fatta var de kommer ifrån.

Jag tror knappast Skatteverket tagit med hennes lön eller barnbidraget eller julklappen från tant Greta i sina beräkningar, utan helt enkelt - eftersom det är just sannolikt att även de avser bloggandet - till exempel swishade belopp även på andra konton som hon har.

Skulle det visa sig att dessa swishade belopp är betalning för barnkläder hon sålt i en Facebookgrupp så lär hon enkelt kunna göra det sannolikt. Inga konstigheter.

Nån djävla ordning får det väl ändå vara i resonerandet.
Citera
2020-08-23, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Nu läste jag hela inlägget, bortsett från några totalt rätts-haverist argument. Summan för 2017 verkar ju uppgå till 214 880kr i inkomstskatt som skatteverket kommit fram till, då har hon inte heller fått beslut för 2018 och 2019. Samtidigt verkar hon nolltaxera, saknar bostad skriver hon även, ser ut att få ersättning från försäkringskassan. Dessutom har hon ett AB utan omsättning med verksamhetsbeskrivningen (Se citat nedan)*. Hennes hemsida verkar ju ha två upplägg, en del med förelösningar där det framgår att hon fakturerar i sitt AB för dessa tjänster och dels bloggen som hon har kopplat till ett donationsnummer, både Paypal, Swish och internationella banköverföringar. Enligt henne så har hon avtalat bort att det är en vara eller tjänst hon tillhandahåller med en "disclaimer" till de som donerar.

* Verksamhetsbeskrivning i AB

Alltså, hon vill helt enkelt inte betala skatt och tar in intäkterna vid sidan om hennes AB och kallar det gåvor. Så enkelt är det. Krävs inget snille att räkna ut att man får en armé med skattejurister efter sig med det här upplägget. Hon svarade t.o.m tillbaka till skatteverket att hon föreläser "gratis" fast hon har ett AB för just detta, hur j-v korkat kan man vara när man ska försöka reda sina transaktioner. Nu försöker hon få in mer swish-donationer så att hon kan betala sin skatteskuld Det kommer bli personlig konkurs för henne.

Det blir en riktig smäll. Skatt på varenda krona OCH ett skattetillägg på 40% för att hon undanhållit pengarna. Jag är inte avundsjuk... Säkert personlig konkurs som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in