2020-08-24, 17:09
Medlem
Nu kom Norges siffror som inte uppdaterat sedan fredags
+0 döda
+0 iva
+51 fall

Förra måndag var det +55 fall
Citera
2020-08-24, 17:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det fanns redan då erfarenheter av SARS-cov-2 och barn i Kina och så vitt jag vet finns det ingenting som talar mot att inte FHM tog del av dessa lärdomar. De första artiklarna kom senast i början av mars.
Utöver detta fanns och finns det naturligtvis kontakter mellan olika länders smittskydd etc där man dela kunskap och diskuterar erfarenheter med varandra.
Med andra ord famlade inte FHM eller regeringen i blindo när man beslöt att inte stänga Sveriges grundskolor, utan det fanns kunskap om barn och det nya viruset.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2020/03/covid-19-hos-barn-initiala-lardomar-fran-kina/
https://www.barnlakarforeningen.se/covid-19/covid-19-vetenskapliga-artiklar/

Jag kan tänka mig mer Anders Wallensten på presskonferenserna 😉

Absolut, Tegnell kan nog behöva ta igen sig lite, om han nu inser det själv. Wallensten verkar också både vara rationell och empatisk, med en trevlig och lugn personlighet. Men för mig som hetrosexuell man så är Taha verkligen läcker. Dels så verkar hon resonera vetenskapligt och rationellt, utan att för den sakens skull sakna empati, samtidigt som hon fullkomligt verkar spricka av erotiska resurser och lust.

Men åter till ämnet: Jo, det fanns nog en hel del från början som visade att barn inte driver smittspridningen. I det hela stora så verkar det stämma fortfarande, så jag var väl lite för försiktig i mitt tidigare inlägg
Citera
2020-08-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För att ytterligare strö salt i såren verkar det vara så att de som en gång blivit smittade av viruset tycks få svårare infektion den andra gången de blir smittade. Det är alltså inte så att kroppen känner igen viruset och går till angrepp direkt, utan det är snarare så att kroppen redan brutits ned inkl de inre organen, så andra gången kan det vara klippt om man blir sjuk. Inte kul för de uppskattningsvis cirka 1 miljon personerna i Sverige som varit smittade. Jag bävar för vad detta kommer innebära för framtiden.

Vad i hela friden har du fått detta ifrån?

Detta var den första människan som bekräftats smittad två gånger och han fick inte ens symptom andra gången.
Citera
2020-08-24, 17:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Noterade att han drog till med en lögn (alternativt var okunnig) när han påstod att Norge inte har några restriktioner på sina restauranger. De har hårdare krav än Sverige.

Han fick ju frågan om det inte vore en bra idé ur smittspårningssynpunkt om Sverige likt Norge lät restaurangbesökare lämna namn och telefonnummer om det skulle hända att någon skulle insjukna som varit på restaurangen. Tegnell sade då nej med referens till att Norge inte har några restriktioner avseende hur långt ifrån varandra man ska sitta. Tyvärr var Hedenmo inte påläst nog att påpeka detta.

Det är så med Tegnell, han är som en tvål. Man måste vara påläst in i minsta detalj om frågorna ska vara skarpa nog att nagla fast honom i väggen.

Jag tror nog att han visste.. Men för Tegnell är inte lögnen sista utvägen, utan snarare första hjälpen.

Oavsett vad man anser om FHM ”strategi” så störs jag väldigt av Tegnells *intellektuella ohederlighet*.

Det är inte ett förhållningssätt som anstår landets Statsepidemiolog.
Citera
2020-08-24, 17:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja? vad har det med något att göra?
Jag svarade på ett inlägg att det var uppmuntrande att patienten blivit väldigt lindrigt sjuk och att det handlade om en annan stam av viruset. Det är uppmuntrande för det motsatta hade varit oroande minst sagt. Och det verkar följa de andra HCoV:s då där man också ser mildare symptom vid åter infektering.

Du däremot beskyller mig för att inte fattat att de flesta blir lindrigt eller t.o.m. asymtomatiska. Något sådant har jag aldrig uttryckt. Däremot är de svåra fallen för mig mest intressanta för det är dem vi måste få bukt med.

Även de tio procent som tycks utveckla långvariga symptom är intressanta. Blir en hel del om det stämmer:

Long-Haulers Are Redefining COVID-19

https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/08/long-haulers-covid-19-recognition-support-groups-symptoms/615382/
Citera
2020-08-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Enligt c19 är siffrorna 11 på IVA och 43 på sjukhus. Det har noterats 141 nya fall vilket är den näst högsta noteringen under den senaste månaden, men vi får väl hoppas att det beror på att testningen kommit igång igen.

Jag tror knappast c19 har snabbare uppdatering än regionen själv. Om dom inte är synska då..
Citera
2020-08-24, 17:18
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Äsch! Löjligt att hålla på och isolera vid utbrott! Låt de som blir sjuka bli sjuka. Naturen har sin gång. Om de blir allvarligt sjuka av ett litet virus är det inte meningen att de ska fortsätta leva. Starkast överlever!

Ja, det är ju en strategi som Sverige delvis anammade. Men jag antar att du menar att FHM och Socialstyrelsen hade kunnat vara lite tydligare och skarpare i sina rekommendationer.

Ingen med covid-19 läggs in på sjukhus, vid allvarliga symptom kan jourhavande läkare ordinera morfin om så önskas.

Sjukhusen hade kunnat jobba på som vanligt och upprätthålla den normala vården.
Citera
2020-08-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu kom Norges siffror som inte uppdaterat sedan fredags
+0 döda
+0 iva
+51 fall

Förra måndag var det +55 fall
Rapportera gärna hur många de var förra veckan med Sveriges siffror framöver också
Citera
2020-08-24, 17:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad i hela friden har du fått detta ifrån?

Detta var den första människan som bekräftats smittad två gånger och han fick inte ens symptom andra gången.

Japp, det finns tydligen en orsak till att alarmister just betecknas som "alarmister". För hen fick inga symptom. Tyvärr oklart ännu om hen ändå är smittsam. Vi får hoppas på att hen, om så fall bara är lite smittsam, (alltså ungefär som små barn som får smittan första gången). Det kan också röra sig om ett specialfall, som alltid verkar komma när väldigt många människor drabbas av en sjukdom eller smitta. Kanske en på miljonen, en per hundra tusen eller en på tio tusen kan bli återinfekterade. Då är jag inte speciellt orolig, då jag betecknar sannolikheten för att jag inte hade covid 19 i våras, (med bl.a. smak och lukt bortfall under några dagar, är nu antikoppstestad med positivt resultat), som ytterst liten, kanske en tiondels promille, kanske mindre än så.
Citera
2020-08-24, 17:23
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ursäkta, men har du rökt någon konstig svamp, eller var får du cirka 1 000 ifrån?

Ta en titt på min tabell som jag lade ut på
https://postlmg.cc/9z2rj9X5

Det är en liten underdödlighet på -2,8% i juli - eller motsvarande -193 personer.

Men lita inte på mig eller på Emanuel Karlsten, gå direkt till källan och se själv:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Du öppnar upp excelboken, klickar på fliken Tabell 1 och sen går du till en godtycklig cell och skriver in följande formel:
=SUMMA(G190:G220)-SUMMA(H190:H220)

När du har gjort det så skriver du ett nytt inlägg i tråden och berättar vad du fick för resultat.

Följde upp och kollade den senaste datan från SCB
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Dessvärre har dödstalen för juli justerats upp ytterliggare, och nu har underdödligheten gått ner till 2,3% jämfört med det tidigare 2,8% (eller motsvarande 159 personer).

Och tittar vi på den första delen av augusti så ser det dessvärre inte bättre ut. Under augusti har det under de senaste 5 åren dött i genomsnitt 220 personer om dagen. I år under perioden 1a -13e augusti har det dött i genomsnitt 218 personer (underdödlighet på mindre än 1 procent), och vi kan nog räkna med att dessa siffror kommer justeras upp, på samma sätt som att juli fortfarande justeras upp här och där.

Frågan är då: Vart har den här underdödligheten som vissa lovade tagit vägen? I princip alla dog under april och maj skulle ju ha dött ändå inom några månader hette det ju.

Så? Varför ingen underdödlighet i juli? Det blir mer och mer uppenbart att flera tusentals liv gick förlorade för tidigt eftersom de svenska myndigheterna gav upp och inte satte in tillräckliga åtgärder för att bromsa ner spridningen fram till dess att bättre behandlingar skulle bli tillgängliga.

Tänk på det. Det hörs ju från diverse IVA runtom i västärlden att dödligheten med de senaste behandlingsprotokollen har halverats jämfört med i våras. Kanske hade Adam Alsing fortfarande varit på radio om han blivit smittad några månader senare, när vi hade klurat ut bättre hur man ska behandla covidpatienter?
Citera
2020-08-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, det finns tydligen en orsak till att alarmister just betecknas som "alarmister". För hen fick inga symptom. Tyvärr oklart ännu om hen ändå är smittsam. Vi får hoppas på att hen, om så fall bara är lite smittsam, (alltså ungefär som små barn som får smittan första gången). Det kan också röra sig om ett specialfall, som alltid verkar komma när väldigt många människor drabbas av en sjukdom eller smitta. Kanske en på miljonen, en per hundra tusen eller en på tio tusen kan bli återinfekterade. Då är jag inte speciellt orolig, då jag betecknar sannolikheten för att jag inte hade covid 19 i våras, (med bl.a. smak och lukt bortfall under några dagar, är nu antikoppstestad med positivt resultat), som ytterst liten, kanske en tiondels promille, kanske mindre än så.

De hittade en rad skillnader i viruset från det att hen infekterades första gången till hur det såg ut andra gången. Vilket, om det innebär att man kan bli återinfekterad av olika virusstammar, torde göra dig något orolig.
Citera
2020-08-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Källa på dina siffror?
Och varför slutar du räkna den 13e?
Det är ju 24e idag?
Källan är Worldometer. Den är inte uppdaterat för dagens siffror men ändå trenden syns tydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in