2020-08-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag sitter och spekulerar på ett allmänt forum om detta. Men nu först börjar vi tidsmässigt kunna dra några slutsatser om återinfektering. Ganska säker på att vi kommer att se fler.

Och vad grundar jag det på? Alla andra endemiska HCoV:s och hur de fungerar. Det enda vi har att gå på.

Jag tror också det kommer dyka upp fler fall vad det lider. Dock är det ju väldigt svårt att dra några slutsatser överhuvudtaget efter ett bekräftat fall.

Om något, så tar iaf jag med mig att personen verkar ha blivit väldigt milt sjuk.
Citera
2020-08-24, 16:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Man kan nog undvika lockdowns om alla bär munskydd och vissa högriskaktiviteter (t.ex barer, gospelkörer) förbjuds fram till det finns ett vaccin. Du kan se tydliga exempel i den amerikanska södern nu. Deras nya fall har i princip redan halverats efter att de stängde barer och började bära munskydd.

Min gissning är att just barer kan vara smittspridare. Det är först när distansering absolut inte kan upprätthållas och man måste befinna på en viss plats vid en viss tidpunkt där munskydd för allmänheten är bättre än inget munskydd.

FHM verkar här valt två spår.

Å ena sidan så skall man försöka "bygga bort" trängsel i Sverige.

Å andra sidan så, kanske, man kommer att rekommendera munskydd för allmänheten i, precis, de situationer jag beskrivit ovan.
Citera
2020-08-24, 16:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag tror också det kommer dyka upp fler fall vad det lider. Dock är det ju väldigt svårt att dra några slutsatser överhuvudtaget efter ett bekräftat fall.

Om något, så tar iaf jag med mig att personen verkar ha blivit väldigt milt sjuk.
Det är uppmuntrande. Jag noterar dock att det just handlar om en annan stam än den första infektionen. Kan det ha haft betydelse? Stämmer detta får de konsekvenser för vaccinutvecklingen.
Citera
2020-08-24, 16:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Detta kanske är lite av ett sidospår men exemplen du tar upp är ju intressanta exempel på att Deep State i Sverige kan använda ”vetenskap” för att förs fram helt absurda påståenden och rättfärdiga att göra helt fel.

En nioåring kunde ju lätt inse att massimport av analfabeter från tredje världen inte är någon bra idé. Men myndigheterna lyckades då få till en utredning från price waterhouse cooper för några miljoner som kunde visa att invandringen var en fantastisk affär för Sandviken osv.

Samma sak med munskydd. En tioåring inser att om man stoppar filter framför de tre hål där man suger i sig eller blåser ut virus (munnen och två näsborrar) så minskar infektionernas allvarlighet och antalet infektioner. Men Deep states experter med Tegnell i spetsen lyckas på något sätt ituta i princip hela befolkningen inklusive sjukvårdspersonal (!) att munskydd rent av är farliga.

Man tar sig för pannan.
Och en tolvåring inser att munskydd inte löser problemet utan bara saktar ner, och att med de stora negativa konsekvenserna som munskyddskrav för med sig inte är önskvärt.
Citera
2020-08-24, 16:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
"Forskare på Hongkongs universitet analyserade dna för att visa att mannen smittats av två olika stammar av det nya coronaviruset. 33-åringen utvecklade inga symtom den andra gången han smittats, vilket enligt forskarna tyder på att påföljande infektioner kan bli mildare."

Om infektionen blir mildare så gör immunförsvaret något jobb ändå.

Japp, men man, kanske, är smittsam en tid, likt förbannat. Alltså kommer jag att fortsätta på exakt samma sätt som nu, när jag är ute ibland allmänheten, dvs följa rekommendationerna och hålla avstånd.
Citera
2020-08-24, 16:13
Medlem
Everybody fuck it!! +3 ligger inom min tankesfär men måndagssiffrorna för smittade tycks höga. Jag är förvånad över att platz.se inte redovisade några avlidna under helgen.

Ikväll studerar vi gapet för att kunna gå vidare.
Citera
2020-08-24, 16:14
Medlem
Citat:
Det är uppmuntrande. Jag noterar dock att det just handlar om en annan stam än den första infektionen. Kan det ha haft betydelse? Stämmer detta får de konsekvenser för vaccinutvecklingen.
Det har u varit det signifikanta hela tiden. De flesta blir lindrigt sjuka. Har det gått dig förbi?
Citera
2020-08-24, 16:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Fair enough. Ta gärna med den kliniska bilden också?
Här kan du få lite teorier om den immunopatologiska reaktionen och den kliniska bilden hos äldre vid COVID19. Ett bidrag från:

Institute for Virology, University Hospital Essen, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany

Impaired cytotoxic CD8+ T cell response in elderly COVID-19 patients
38 SARS-CoV-2 infection induces a T cell response that most likely contributes to virus control
39 in COVID-19 patients, but may also induce immunopathology. Until now, the cytotoxic T cell
40 response has not been very well characterized in COVID-19 patients.
/.../
321 Our current data support the concept that cytotoxic CD8+ T cells play an important role in the
322 control of early SARS-CoV-2 infections, but may also be a factor of immune pathogenesis
323 and COVID-19 progression during later periods of infection. Thus, it will be important to
324 carefully balance therapeutic measures either supporting or suppressing T cell responses in
325 future COVID-19 therapy. Recent suggestions to therapeutically administer checkpoint
326 inhibitors, which are efficiently used for tumor immune therapy, for the treatment of COVID327 19 patients (39) should be reevaluated, since we did not find functionally exhausted CD8+ T
328 cells in our patients. In agreement with our previous findings based on acute virus infection
329 models in mice (30, 38), our clinical study suggests that a checkpoint therapy might enhance
330 the functionality of the PD-1-expressing cytotoxic CD8+ T cells in COVID-19 patients and
331 improve virus control, but with a potential to exaggerate the immunopathology in the lung and
332 other organs, which might actually accelerate decompensation.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.21.262329v1.full.pdf

Ser att de har analyserat enbart lindriga fall även hos äldre.
Citera
2020-08-24, 16:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det har u varit det signifikanta hela tiden. De flesta blir lindrigt sjuka. Har det gått dig förbi?
Det står i artikeln att patienten inte hade några symptom vid andra tillfället:

The 33-year-old man had only mild symptoms the first time, and no symptoms this time around.

Troligen blir man alltså mindre sjuk vid andra tillfället eller senare. Det tror iaf jag och så funkar de andra HCoV:s hos människan.
Citera
2020-08-24, 16:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Droganvändandet och drogrelaterade våldsbrott har ökat markant i Finland under Coronapandemin.

Kan också vara så att en del psykpatienter självmedicinerar och blir helknäppa.

Polisen är i alla fall förbryllad över ökningen. Inte att våldsbrotten ökar utan att de ökar så mycket.

Jag är i alla fall inte förvånad, knappast heller inte FHM. Lockdownen kan kosta Finland både mer död, förlorade levnadsår och krossade livsverk samt krossade livsdrömmar. Kort och gott en allvarlig försämrad allmän folkhälsa.
Citera
2020-08-24, 16:22
Medlem
Citat:
Här kan du få lite teorier om den immunopatologiska reaktionen och den kliniska bilden hos äldre vid COVID19. Ett bidrag från:

Institute for Virology, University Hospital Essen, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany

Impaired cytotoxic CD8+ T cell response in elderly COVID-19 patients
38 SARS-CoV-2 infection induces a T cell response that most likely contributes to virus control
39 in COVID-19 patients, but may also induce immunopathology. Until now, the cytotoxic T cell
40 response has not been very well characterized in COVID-19 patients.
/.../
321 Our current data support the concept that cytotoxic CD8+ T cells play an important role in the
322 control of early SARS-CoV-2 infections, but may also be a factor of immune pathogenesis
323 and COVID-19 progression during later periods of infection. Thus, it will be important to
324 carefully balance therapeutic measures either supporting or suppressing T cell responses in
325 future COVID-19 therapy. Recent suggestions to therapeutically administer checkpoint
326 inhibitors, which are efficiently used for tumor immune therapy, for the treatment of COVID327 19 patients (39) should be reevaluated, since we did not find functionally exhausted CD8+ T
328 cells in our patients. In agreement with our previous findings based on acute virus infection
329 models in mice (30, 38), our clinical study suggests that a checkpoint therapy might enhance
330 the functionality of the PD-1-expressing cytotoxic CD8+ T cells in COVID-19 patients and
331 improve virus control, but with a potential to exaggerate the immunopathology in the lung and
332 other organs, which might actually accelerate decompensation.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.21.262329v1.full.pdf

Ser att de har analyserat enbart lindriga fall även hos äldre.
Ja ha vad har det med någonting att göra?
Citera
2020-08-24, 16:23
Medlem
Citat:
Det står i artikeln att patienten inte hade några symptom vid andra tillfället:

The 33-year-old man had only mild symptoms the first time, and no symptoms this time around.

Troligen blir man alltså mindre sjuk vid andra tillfället eller senare. Det tror iaf jag och så funkar de andra HCoV:s hos människan.
Ja? vad har det med något att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in