2020-08-24, 16:51
Medlem
[b]Forskare i Hongkong uppger att de bekräftat det första fallet där en person blivit sjuk av coronaviruset en andra gång, skriver New York Times.

”En uppenbart ung och frisk patient i övrigt har blivit sjuk i covid-19 igen, 4,5 månader efter den första sjukdomsepisoden”, skriver forskarna i ett uttalande.

[/B

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGWxK1/forskare-forsta-fallet-dar-person-blivit-coronasmittad-en-andra-gang
Citera
2020-08-24, 16:53
Medlem
Stockholm verkar väldigt stabilt..
Ser ju faktiskt riktigt bra ut.
Men som man säger här i tråden.

VÄNTA BARA TVÅ VECKOR! DÅ JÄVLAR!

Fast vänta lite...det var ju just vad folk sa för två veckor sedan.

8 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus, det är 3 färre än vid förra rapporten. Därutöver vårdas 31 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller inom geriatrisk vård. Totalt vårdas 39 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är 4 färre än vid senaste lägesrapporten den 20 augusti.
Citera
2020-08-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Noterade att han drog till med en lögn (alternativt var okunnig) när han påstod att Norge inte har några restriktioner på sina restauranger. De har hårdare krav än Sverige.

Han fick ju frågan om det inte vore en bra idé ur smittspårningssynpunkt om Sverige likt Norge lät restaurangbesökare lämna namn och telefonnummer om det skulle hända att någon skulle insjukna som varit på restaurangen. Tegnell sade då nej med referens till att Norge inte har några restriktioner avseende hur långt ifrån varandra man ska sitta. Tyvärr var Hedenmo inte påläst nog att påpeka detta.

Det är så med Tegnell, han är som en tvål. Man måste vara påläst in i minsta detalj om frågorna ska vara skarpa nog att nagla fast honom i väggen.
Du får lyssna på vad han sa en gång till.
Citera
2020-08-24, 16:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Enligt worldometer har Sverige enbart 22 serious/critical. Ändå trillar det in rapporter om nya dlda varje dag.

Vad kan vi dra för slutsats av detta?

Blir folk inte registrerade på IVA långre? Dör folk innan de kommer till sjukhus?

Det finns ju massvis av plats på sjukhusen numera skriver de i tidningarna, men de gamla (förmodar jag) får fortfarande ingen andningshjälp?
Att du ska titta på deras dödsdatum.
Citera
2020-08-24, 16:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ändå är IVA-patienter och döda helt ointressanta om man vill följa smittspridningen. För detta är sjukhusvårdade en betydligt bättre parameter!

Inte heller sjukhusvårdade patienter är en särskilt bra parameter på smittspridningen. I de åldersspann som smittan främst sprids idag lär inte särskilt många behöva belasta sjukhusvården.
Citera
2020-08-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Äsch! Löjligt att hålla på och isolera vid utbrott! Låt de som blir sjuka bli sjuka. Naturen har sin gång. Om de blir allvarligt sjuka av ett litet virus är det inte meningen att de ska fortsätta leva. Starkast överlever!
För mesigt virus det här.
Det kommer nog nåt annat som rensar bättre snart.
Citera
2020-08-24, 16:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

8 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus, det är 3 färre än vid förra rapporten. Därutöver vårdas 31 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller inom geriatrisk vård. Totalt vårdas 39 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är 4 färre än vid senaste lägesrapporten den 20 augusti.
Enligt c19 är siffrorna 11 på IVA och 43 på sjukhus. Det har noterats 141 nya fall vilket är den näst högsta noteringen under den senaste månaden, men vi får väl hoppas att det beror på att testningen kommit igång igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du får lyssna på vad han sa en gång till.
Jag har lyssnat.

Jag reserverade mig om att det kunde handla om okunskap, men jag finner det rätt osannolikt att Tegnell som ändå under perioder haft så gott som dagliga möten med sina nordiska kollegor INTE skulle vara välinformerad om Norges restriktioner.
Citera
2020-08-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hörde ni om den 33 åringen som har insjuknat för andra gången i Cov-2 ?
Första gången var i april.
Det var på P3 för en stund sen.
Det finns folk i det här forumet som påstår att Cov-2 ger immunitet hos den smittade.

Denna du tänker på?

https://www.deccanherald.com/international/researchers-in-hong-kong-report-first-case-of-covid-19-reinfection-877263.html

Först nu alltså har man hittat en person som blivit infekterad 2 gånger - dvs det verkar VÄLDIGT ovanligt med tanke på att det snart är 30 miljoner fall och detta ska varit första man hittat som blivit sjuk två gånger.
Citera
2020-08-24, 17:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om du nu själv anser det, varför är du då så hånfull mot användaren Patrick2108 som skriver att han inte vill gå i kloster dvs. avstå från fysisk kontakt med dem han önskar för att skydda gamlingarna som själv inte orkar följa försiktighetsåtgärderna?

Det är dessa ytterst basala krav på att leva som Patrick efterlyser och som du sågar för du tycks anse att de yngre ska ha ett större ansvar och avstå ett normalt liv för att skydda de äldre istället för att de äldre ska avstå från sina basala krav på att leva för att skydda sig själva.

I mina öron låter det anmärkningsvärt egoistisk av de äldre.

Va? Jag svarade att de äldre förvägrats rätten till ett drägligt liv under sex månader eftersom de HAR ISOLERAT SIG.
Citera
2020-08-24, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Denna du tänker på?

https://www.deccanherald.com/international/researchers-in-hong-kong-report-first-case-of-covid-19-reinfection-877263.html

Först nu alltså har man hittat en person som blivit infekterad 2 gånger - dvs det verkar VÄLDIGT ovanligt med tanke på att det snart är 30 miljoner fall och detta ska varit första man hittat som blivit sjuk två gånger.

Ja, där sprack väl definitivt "drömmen" om flockimmunitet genom nedsmittning?
https://www.di.se/live/forskare-en-person-har-smittats-tva-ganger-forsta-bekraftade-fallet/

Har ju visserligen skrivits en del om detta sedan tidigare, men då har det varit delade meningar om personerna som påståtts blivit sjuka två gånger, i själva verket bara blivit smittade en gång och aldrig friska.

Tror vi får ställa vårt hopp till bra och och effektiva vacciner. Kanske måste vi låta oss vaccineras två gånger om året för att få ett skydd. Det är ett jävla skitvirus det här. Man undrar vad det är för skit som kineserna släppt loss egentligen. Framställt i lab?

För att ytterligare strö salt i såren verkar det vara så att de som en gång blivit smittade av viruset tycks få svårare infektion den andra gången de blir smittade. Det är alltså inte så att kroppen känner igen viruset och går till angrepp direkt, utan det är snarare så att kroppen redan brutits ned inkl de inre organen, så andra gången kan det vara klippt om man blir sjuk. Inte kul för de uppskattningsvis cirka 1 miljon personerna i Sverige som varit smittade. Jag bävar för vad detta kommer innebära för framtiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Jag har lyssnat.

Jag reserverade mig om att det kunde handla om okunskap, men jag finner det rätt osannolikt att Tegnell som ändå under perioder haft så gott som dagliga möten med sina nordiska kollegor INTE skulle vara välinformerad om Norges restriktioner.
Nyfiken på vad har Norge för ytterligare restriktioner på restauranger förutom att de inte serverar alkohol efter 00:00
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Att region Stockholm minskar bör vara lite halvsvårt att förklara för de allra mest skräckslagna individerna i denna tråd. Framförallt då lägesrapporten för två veckor sedan tydligen var ett facit på att allt var på väg åt helvete i regionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in