2020-08-23, 20:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VFX
De hela verkar vara en lek med ord. Jag bjuder på gratis mat ibland utan motprestation, då kan jag väl bjuda en swishhora på en hundralapp som jag skickar över med posten.

Det finns en mycket stor skillnad. Ta flashback som exempel, alla kan donera pengar men det är inget krav för att få använda siten. Det hade varit en helt annan sak om du måste betala för att kunna skapa ett konto.
Citera
2020-08-23, 20:09
Medlem
Ytterligare ett grepp att strypa det fria ordet och yttrandefriheten.
Citera
2020-08-23, 20:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, inte i alla branscher. Men tänk de som har långa uppdrag, som tex IT-konsulter etc. De har ofta ett nära och långvarigt samarbete med sina kunder och skulle mycket väl kunna skissa på ett skattefritt "Swishupplägg" om det vore lagligt.

Ta hela arvodet själv. Jag tror många skulle gilla det.

Som konsult inom IT jobbar du för någon och någon har beställt ditt jobb som är väldigt specifikt. Ingen har beställt hennes bloggande. Hon jobbar inte för eller åt någon.
Citera
2020-08-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det finns en mycket stor skillnad. Ta flashback som exempel, alla kan donera pengar men det är inget krav för att få använda siten. Det hade varit en helt annan sak om du måste betala för att kunna skapa ett konto.

Exakt, jag ställer inga motkrav från swishhoran. Jag är bara schysst
Citera
2020-08-23, 20:14
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrpenis
Vi kan väl konstatera att Swish-hororna står bakom gängskjutningar, gruppvåldtäkter, sexköp och allt annat ont i samhället. Det de inte betalar i skatt hade kunnat MED RÅGE betala det Facebook, Google och snart Amazon slipper betala i skatt. Om världen ska bli en bättre plats måste alla Swish-horor torteras och avrättas offentligt.

Sarkasm åsido. Vad kan vi göra annat än oja oss över det hela? Jag måste själv se på Idol ikväll och måste jobba imorgon.
Fast egentligen menar du att swishhororna inte tänker de tankar du tänker. Och då ska man i sann odemokratisk ordning göra allt för att kväva dem.
Citera
2020-08-23, 20:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Som konsult inom IT jobbar du för någon och någon har beställt ditt jobb som är väldigt specifikt. Ingen har beställt hennes bloggande. Hon jobbar inte för eller åt någon.
Ja, det är inte glasklart, det medger jag. Men man kan ju också se det som att hon jobbar för sina läsare. Förmodligen är det så Skatteverket ser det.
Citera
2020-08-23, 20:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Ytterligare ett grepp att strypa det fria ordet och yttrandefriheten.
Jag tror det är lite väl konspiratoriskt tänkt. Kan det inte vara så enkelt att Skatteverket vill pröva frågan? Det är ju trots allt deras jobb och har så varit länge.
Citera
2020-08-23, 20:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Vi kan väl ta och citera Skatteverket angående donationer på internet:

Citat:
Den som har ett digitalt media på internet kan få frivilliga donationer från personer som följer det som sänds eller publiceras där. Om någon får en donation på grund av det arbete som denne gör i en blogg, videoblogg, streamingkanal etc. får personen det för en prestation som denne utför eller har utfört. En förutsättning för att gåvor är skattefria är att de inte ges som ersättning för någon prestation (8 kap. 2 § IL). Eftersom donationen i detta fall ges för en prestation så är det inte en skattefri gåva utan en skattepliktig inkomst av tjänst. Detta gäller även om den som ger donationen gör det frivilligt.

Inkomsten ska tas upp som självständig verksamhet i inkomstslaget tjänst, på blankett T2, om verksamheten inte har sådan omfattning att den betraktas som näringsverksamhet.
Citera
2020-08-23, 20:42
Medlem
kom igen fan, fuck skatteverket
Citera
2020-08-23, 20:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vi kan väl ta och citera Skatteverket angående donationer på internet:
Eftersom donationen i detta fall ges för en prestation så är det inte en skattefri gåva utan en skattepliktig inkomst av tjänst.
Problemet är förstås att SKM inte är tankeläsare, om jag ger Henrik Jönsson en gåva så är det bara jag som vet varför jag ger denna gåva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De utför inte arbete. Deras prestationer är inte kopplade till de gåvor de erhåller och alla kan ta del av vad de skriver eller annars presterar.

Ok, så folk skulle fortsätta skicka donationer ifall de slutade skriva? Knappast. Donationerna således ett utflöde från de arbetet som de utför. Att det är frivilligt att donera saknar betydelse, förutom när det gäller momsplikt.
Citera
Medlem
Driftstopps avatar
Asylaktivisten khavari tackar också för alla fina donationer skattefritt , samtidigt som hela hennes hushåll skattade för 0 kr, åker just nu runt i en Lexus.
Hon och hennes bror lever gott.

Jag vill verkligen bidra med skatt så de kan få gratis sjukvård och rabatt på tandvård.
Samtidigt som hon inte innehar ett företag men får ändå 7.000 kr för en föreläsning utan att behöva redovisa.

Är det synd om henne om de granskar hennes inkomst också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in